De afgelopen winters was ik iedere keer op een ander continent te vinden. Ik heb daardoor mooie dingen gezien en vaak ook hele fijne poeder gereden. Vreemde culturen en landen lieten me zien hoeveel er nog te ontdekken is. Ver weg, maar zo besefte ik ook om de hoek. In Europe ontdek ik keer op keer nieuwe dingen in de Alpen en Pyreneeën. En dan heb ik het nog niet gehad over de Abruzzo, de Appenijnen of de Picos. Na de vele overzeese reizen van de afgelopen jaren wil ik dit jaar weer nieuwe avonturen beleven in Europa. En wel het liefst een combinatie van twee passies: golven en sneeuw.
De plannen voor een snow- en surftrip zijn gesmeed. Nu nog inspiratie en tips. Natuurlijk is het weer een leidende factor, want het heeft geen zin om aan het water te verschijnen als het helemaal vlak is. En het heeft overigens ook geen zin om er te staan als het maxed out is. Hollandse surfers als we zijn is een beetje overhead in de regel wel de max. Zeker als een stormdepressie long distance swell richting de kust pushed. Nu zijn er op wePowder heel wat mensen die naast een poederbochtje ook wel eens een golfje pakken en iedere tip is welkom. Onderstaand wat bestemmingen/regio's waar we aan denken. Aan jou de vraag om je kennis en tips met ons te delen.
Frans/Spaans Baskenland met als achterland de Pyreneeën
Voor velen van ons waarschijnlijk bekend terrein. De breaks van San Sebastiaan tot aan Bilbao en van Biarritz tot Hossegor spreken tot de verbeelding en met de rifbreaks is er nog voldoende te doen als het (te) hoog wordt. Daarnaast zijn de skigebieden in de Pyreneeën niet al te ver weg. Een vertrouwde bestemming met veel en vooral ook goede weerdata. Voorlopig staat deze bij ons op nummer 1. Vooral vanwege de swellzekerheid en het mooie achterland.
Cantabrie met als achterland de Picos de Europa
Tussen Llanes en San Vincente de la Barquerra ligt een scala aan surfspots met op een uurtje rijden (of veel meer) de gebieden van de Picos de Europa. De regio kent een 5 tal skigeieden en ook wel wat berghutten. Voordeel is dat het echt wel van de gebaande paden is. Nadeel is dat het veel verder rijden is en de weerdata slechter voorhanden zijn. Daarnaast kan het weer er nogal wisselend zijn en veel wind. Toch hebben de gesprekken met locals ons er van doen overtuigen dat deze trip ooit gemaakt moet worden.
De Alpes Maretimes & zuidelijke Piemonte met de surfbreaks in de Golf van Genua
Minder swellzekerheid, maar vooral ook minder bekend. De surfspots in de Golf van Genua komen juist in de winter op stoom, terwijl een zuidelijke winter voldoende sneeuw naar de aanpalende skigebieden van de Alpes Maretimes en zuidelijke Piemonte brengt. Minder ver rijden dan de Picos en voor veel surfers en poederaars toch nog een beetje off the beaten track. Een geheimtip?
Wie is er al eens op surf & snow trip geweest? Wie heeft er nog tips voor bestemmingen? Welke regio's zouden we nog meer moeten opnemen in onze shortlist? Tips voor als we er eenmaal zijn? Maar ook tips en suggesties hoe we zo economisch mogelijk de auto vol laden en niet met een overschot aan gear in de auto zitten? Met een camper of juist niet? Alle tips zijn welkom!