Poeder: Eerste noordstau op de kaarten

Poeder: Eerste noordstau op de kaarten

Het leuke van het voorseizoen op weg naar een nieuwe winter is het staren naar de weerkaarten. De herfst is vaak een turbulente periode waarin koude lucht vanuit het noorden een poging doet om naar het zuiden te komen terwijl de warme lucht zich niet zomaar gewonnen geeft. Achter dit spel op zeeniveau gaat er in onze atmosfeer nog veel meer schuil welke allesbepalend kan zijn voor onze winter. In mijn winterverwachting '16-'17 anlyseer en weeg ik deze fenomenen en doe ik voor het eerst sinds jaren een uitspraak over de komende winter. En als de parameters correct zijn wordt deze kouder dan we de afgelopen jaren gewend zijn.

TIP: start de winter goed op het Freeride Film Festival. Reserveer nu de laatste kaarten.

Mooie data om de komende maanden mee verder te gaan en ideale gespreksstof om tijdens het FFF aan de bar over te speculeren. Voor de korte termijn is er iets anders interessants wat al een paar dagen op de kaarten opduikt: een ouderwetse Noordstau. De glijbaan wordt aanvang november in stelling gebracht om sneeuw vanuit de Noorse zee richting de Alpen te transporteren. En het mooie is dat zowel het Amerikaanse als het Europese model de Noordstau op de kaarten presenteren.

Noordstau
Noordstau
En noordstau
En noordstau

Het gaat te ver om nu al met zekerheid te zeggen dat de Noordstau er in bovenstaande vorm komt, laat staan dat het veel te ver gaat om nu al te zeggen dat er 54 centimeter gaat vallen in St. Anton. Maar de kaarten zijn heel mooi en maken dat ik de komende dagen aan mijn powder dashboard gekluisterd ben. Ook de ensembles zien er goed uit. Wie naar onderstaande illustraties kijkt zal misschien denken… WTF is dit nu weer? Wel je ziet hier de verwachtingen van meerdere computermodellen voor een plek in Oostenrijk en een plek in Frankrijk. De bovenste set van lijnen laat de temperatuur zien (welke op beide kaarten vanaf 1 november gaat dalen), terwijl de onderste set lijnen de neerslag laat zien (waarvan de kansen na 1 november duidelijk toenemen).

Punt in de oostalpen
Punt in de oostalpen
Punt in de westalpen
Punt in de westalpen

Kortom dalende temperaturen en neerslag in het vooruitzicht als gevolg van een op gang komende noordelijke stroming. Maar de werkelijkheid verschuilt zich in de details en die kunnen nog alle kanten op. Want wordt het hogedrukgebied op de oceaan sterker en rukt het naar het oosten op… dan kunnen we tabee zeggen tegen de Noordstau. Wordt deze zwakker dan wordt het vuurwerk.

En om het speculatiegehalte nog wat verder op te schroeven een kaartje voor 6 november. Als dit kaartje werkelijkheid wordt dan kent de winter van '16-'17 een mooie start.

Een storm die Frankrijk in trekt
Een storm die Frankrijk in trekt

De komende dagen meer. Ik duik weer mijn dashboard in. En mocht je nog geen kaarten gekocht hebben voor het Freeride Film Festival: wacht niet te lang. De laatste 100 kaarten staan nu online.

Stay stoked! Morris

meteomorris

Reacties

Expert
BSSKI.chAuteur25 oktober 2016 · 15:50

Kom maar op met die Noordstau!!! :D

Beginner
wimbersAuteur25 oktober 2016 · 16:51

kom maar door, Flaine is weer geboekt, nog een paar spontane knallen als ze vallen weekenden zijn nooit weg!

Beginner
Patrick1973Auteur25 oktober 2016 · 18:34

Ik kan op 8-9/11 in de alpen zijn, ergens vrij te kiezen tussen Oostenrijk en Zwitserland…
Als dit lees wordt ik bijzonder nerveus…

Gevorderd
RPAuteur25 oktober 2016 · 19:15

6 november mijn verjaardag, mooie start van het seizoen… Ready, steady…

Explore the Outdoor!
Beginner
GerritAAuteur25 oktober 2016 · 21:56

Ik zit hier te duimen dat het in buurt van Ehrwald gaat worden @@meteomorris. De caravan is nog niet verkocht dus kan ik er nog lekker van genieten. http://wepowder.nl/forum/topic/59242 (zie onderaan)

And snow it is.....
Gevorderd
DutchessAuteur26 oktober 2016 · 13:42

Hmmm… Tijd om de boel es op orde te brengen. Boardjes waxen, bindingen vasts hroeven, rugzak rijdklaar… Sneeuwbanden liggen er al onder. :D

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2016 · 14:09

Volgens de laatste berekeningen wordt het hoog wat sterker en loopt de noordstau minimaal vertraging op. Een andere optie is dat de noordstroming naar het oosten wordt weggedrukt. De ‘Tabee’ versie in bovenstaande analyse.

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur26 oktober 2016 · 14:32

Hmmm… Tijd om de boel es op orde te brengen. Boardjes waxen, bindingen vasts hroeven, rugzak rijdklaar… Sneeuwbanden liggen er al onder. :D

Dutchess op 26 okt 2016 13:42

Haha, ben daar ook mee bezig, winterbanden worden morgen gemonteerd. Gisteren waxvoorraad gecheckt, en bijbesteld wat nodig was.

Gevorderd
skiesterAuteur26 oktober 2016 · 15:10

Bring it on! Tonka is klaar: daktent is eraf, verse bandjes!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
Patrick1973Auteur27 oktober 2016 · 07:51

Ben benieuwd wat het gaat worden, er zijn dingen aan het bewegen en ik vrees dat het feest uitgesteld zal worden…

Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2016 · 09:56

Noordstau vooralsnog vooral gericht op het oosten van de Alpen. Europese model (plaatje 1) is positiever dan het Amerikaanse model (plaatje).

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18535.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18536.jpg?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2016 · 09:58

Punten in de oostalpen en westalpen koersen nog steeds af op dalende temperaturen en stijgende neerslagkansen (plaatje 1 = oostalpen, plaatje 2 = westalpen)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18539.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18540.jpg?width=800

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!