Test: Arva Axio lawinepieper

Test: Arva Axio lawinepieper

De Arva Axio is de nieuwste lawinepieper van Arva en is dit seizoen voor het eerst op de markt. Ik heb hem uitgepakt, een keer aan en uit gezet, maar zonder hem verder te bestuderen heb ik hem meteen getest in het veld. Bovenstaand filmpje is mijn eerste zoekactie met de Axio, ik wilde kijken hoe gebruikersvriendelijk dit apparaat ‘out of the box’ is.

Zo op het eerste oog is de pieper gebruikersvriendelijk en intuïtief. Zonder de handleiding te bestuderen is al duidelijk welke knop waarvoor is. De joystick (pookje) maakt een heleboel knoppen overbodig die op het vorige topmodel van Arva, de Pro W, nog te vinden waren. Het omschakelen van zenden naar zoeken doe je door de rode knop uit te klappen. Inklappen betekent dus weer terugschakelen van zoeken naar zenden. Dit is niet alleen handig, maar in de rode ‘knop’ zit de derde antenne (in de z-richting) verborgen, die Arva zo een stuk langer heeft weten te maken. Normaal beperkt de dikte van de behuizing namelijk de lengte van deze derde antenne. Dit heeft Arva dus heel elegant en functioneel opgelost.

Een langere derde antenne zou signalen in het geval van een niet ideaal uitgelijnde zender en ontvanger (zoeker) eerder op moeten pikken. De Arva heeft dan ook een zeer grote zoekbandbreedte van 60 m meegekregen. Dit betekent dat het minimale bereik van de pieper een diameter van 60 meter heeft, dus in een straal van 30 m om de pieper heen. Getest heb ik de functionaliteit van deze lange derde antenne nog niet, dat volgt een andere keer.

Het markeren ging vlekkeloos, door te drukken op de joystick markeer je de gevonden lawinepieper. Let wel: bij de zoekactie in het filmpje heb ik mijn schep, sonde en rugzak niet bij me. Het is mede daarom ook geen waarheidsgetrouwe weergave van hoe een echte zoekactie eruit hoort te zien. De adviesprijs van de Arva Axio is 349 euro.

Ga je komende winter off-piste? Doe dit dan met de juiste kennis. Start nu de Safety Academy! Het eerste hoofdstuk is gratis.

Erwin

Reacties

Gevorderd
BodyAuteur31 oktober 2016 · 19:41

Ziet er super gebruiksvriendelijk uit!
Thanks Erwin.
Is dit de bieper die jij zou kopen als je een nieuwe wil kopen? Kan wel wat advies gebruiken.
Groeten jurgen

Elite
ErwinAuteur31 oktober 2016 · 21:13

Ha Jurgen,

Ik wil de Arva Axio graag nog wat meer testen, maar het ontwerp spreekt me erg aan. Ik vond en vind de Arva Neo al een mooie pieper, maar die mist voor een ‘pro’ misschien net wat functionaliteit, al heeft hij alles wat je eigenlijk nodig hebt en doet het prima. Wil je de mogelijkheid om analoog te kunnen zoeken en weet je daar goed mee om te gaan (anders heb je er weinig aan), dan kies je voor de Axio ipv. de Neo. Daarnaast geeft de Axio met de scrolfunctie de mogelijkheid jou meer informatie over de lawinesituatie te geven: hoe ver liggen de verschillende slachtoffers ongeveer bij je vandaan?

Daarnaast denk ik dat je met een Pieps en Mammut ook goed af bent. Mammut Pulse vs. Mammut Element is een beetje zoals Arva Axio vs. Arva Neo. En zoals Pieps DSP Pro vs. Pieps DSP Sport. Bijna alle merken maken nu een lawinepieper met alle benodigde functies en daarnaast een model met extra functies. Voor sommige mensen zijn die extra functies helemaal te gek, anderen vinden ze verwarrend. Zo telt de handleiding van de Mammut Pulse 75 pagina’s… Vraag jezelf dus af wat jij zoekt in het apparaat.

BCA Tracker 2 is ook een prima apparaat zonder verwarrende extra functies en is snel. Helaas wordt het ontbreken van een markeerfunctie hem niet in dank afgenomen. Veel mensen kijken toch naar die functionaliteit, al is het de vraag hoe vaak je daadwerkelijk een multiburial situatie gaat moeten oplossen. Sommigen zeggen dat je al in je handen mag klappen als je 1 slachtoffer uit de sneeuw krijgt. De BCA Tracker 3 komt met een soort van markeerfunctie, maar net niet helemaal.

Goed, zo zou ik nog een tijdje door kunnen gaan. Misschien moet je eens afspreken met wat mensen om een dagje te gaan zoeken en elkaars apparaten te testen. @@Haas wil ook zeker wel het een en ander begeleiden.

Tot slot: geen enkele pieper is perfect, ieder model heeft zijn eigen eigenaardigheden waar je meestal pas achter komt als je er langer mee geoefend hebt. Daarom is de beste pieper toch de pieper die jij het beste kent.

Expert
HaasAuteur31 oktober 2016 · 22:52

Leuk filmpje, eindelijk weer eens een echte innovatie in de pieper wereld. Ik ben razend benieuwd of die uitgeklapte antenne / switch fysiek stabiel is. Of dat ie er bij een onhandige slungelige actie af zou kunnen breken. Waarschijnlijk kan ik 'm binnenkort ook testen.
Het is denk ik goed nogmaals te benadrukken hoe belangrijk het is te oefenen met je pieper. Ik zeg dan ook altijd de beste pieper is de pieper die je kent.
Met bijna alle piepers die @@Erwin in zijn post noemt heb ik in de sneeuw getraind. Ik durf het wel aan om te zeggen dat die allemaal prima donna functioneren. Heb je nog geen pieper? Sinterklaas (al dan niet met zwarte piet) en de Kerstman komen er weer aan!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
robbertAuteur18 november 2016 · 08:44

@@Erwin goed stuk. Axio Ziet er redelijk dummy proof uit. Ben benieuwd of de Axio beter presteert dan andere 3 antenne piepers in geval van meerdere signalen (markeren) en diepe begravingen. Naast de langere 3de antenne is de gebruikte software in de piep ook een belangrijke factor.

@@Morris kan die bovenstaande dr. geblokt worden?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!