De Arva Axio is de nieuwste lawinepieper van Arva en is dit seizoen voor het eerst op de markt. Ik heb hem uitgepakt, een keer aan en uit gezet, maar zonder hem verder te bestuderen heb ik hem meteen getest in het veld. Bovenstaand filmpje is mijn eerste zoekactie met de Axio, ik wilde kijken hoe gebruikersvriendelijk dit apparaat 'out of the box' is.
Zo op het eerste oog is de pieper gebruikersvriendelijk en intuïtief. Zonder de handleiding te bestuderen is al duidelijk welke knop waarvoor is. De joystick (pookje) maakt een heleboel knoppen overbodig die op het vorige topmodel van Arva, de Pro W, nog te vinden waren. Het omschakelen van zenden naar zoeken doe je door de rode knop uit te klappen. Inklappen betekent dus weer terugschakelen van zoeken naar zenden. Dit is niet alleen handig, maar in de rode 'knop' zit de derde antenne (in de z-richting) verborgen, die Arva zo een stuk langer heeft weten te maken. Normaal beperkt de dikte van de behuizing namelijk de lengte van deze derde antenne. Dit heeft Arva dus heel elegant en functioneel opgelost.
Een langere derde antenne zou signalen in het geval van een niet ideaal uitgelijnde zender en ontvanger (zoeker) eerder op moeten pikken. De Arva heeft dan ook een zeer grote zoekbandbreedte van 60 m meegekregen. Dit betekent dat het minimale bereik van de pieper een diameter van 60 meter heeft, dus in een straal van 30 m om de pieper heen. Getest heb ik de functionaliteit van deze lange derde antenne nog niet, dat volgt een andere keer.
Het markeren ging vlekkeloos, door te drukken op de joystick markeer je de gevonden lawinepieper. Let wel: bij de zoekactie in het filmpje heb ik mijn schep, sonde en rugzak niet bij me. Het is mede daarom ook geen waarheidsgetrouwe weergave van hoe een echte zoekactie eruit hoort te zien. De adviesprijs van de Arva Axio is 349 euro.
Ga je komende winter off-piste? Doe dit dan met de juiste kennis. Start nu de Safety Academy! Het eerste hoofdstuk is gratis.