Eerste dump voor de Pyreneeën

Eerste dump voor de Pyreneeën

Net als de Alpen krijgen ook de Pyreneeën komend weekend een lading sneeuw hun kant op gestuurd. Het is de eerste serieuzere dump van dit seizoen. Voor de komende dagen staat er 30-100 cm verse sneeuw op het programma welke in 2 episodes richting de Pyreneeën komt. Op de webcam van de Pic du Midi is nu nog bijna geen sneeuw te zien, maar dat zal begin volgende week wel anders zijn. Een noordelijke stroming komt op gang en heeft veel sneeuw in petto.

In dit bericht:

  • van warm naar koud
  • Eerste sneeuw episode komend weekend
  • na het weekend nog een pak sneeuw
Nog geen sneeuw op de Pic du Midi
Nog geen sneeuw op de Pic du Midi

Van warm naar koud

Komende winter ga ik meer dan ooit de Pyreneeën volgen. Ik heb een snow en surf trip (dank voor de tips en nog meer tips zijn welkom in de planning staan en de Pyreneeën staan daarbij op mijn shortlist om sneeuw en golven te kunnen combineren. Als ik dan toch naar die kaarten staar kan ik net zo goed mijn bevindingen met jullie delen.

Net als in de Alpen regeert nu nog een Indian Summer het weer in de Pyreneeën. Het is er heerlijk zonnig en van de winter nog geen spoor. Maar daar komt verandering in. Eind deze week trekt een actieve storm het Europese vasteland op. Ten oosten van deze storm waait een warmere en zuidelijke wind, terwijl ten westen ervan koude polaire lucht vanuit het noorden afdaalt richting het zuiden.

Het spel van warme en koude lucht
Het spel van warme en koude lucht

In beginsel leidt dit tot een zuidelijke stroming waarmee we aan de start staan van de eerste periode met sneeuw.

Eerste sneeuw episode komend weekend

Voor komend weekend staat de eerste pak sneeuw op het programma. De warme lucht is dan nog present waardoor de sneeuwgrens maar heel langzaam van 2700 meter richting de 1800-2000 meter zakt gedurende het weekend. Vooral in het westen zien we als eerste de sneeuwgrens dale, terwijl deze in Andorra, Porte Puymorens en rond Vielha nog lang heel hoog zal liggen. De aanvoerrichting is daarbij allereerst zuidwest zodat de meeste sneeuw ten zuiden van en in de hoofdkam te verwachten valt. Reken op 10-30 cm verse sneeuw in deze periode rond de 2500 meter, daarboven al snel meer.

Verse sneeuw komend weekend
Verse sneeuw komend weekend

TIP: check hier onze gedetailleerde sneeuwkaarten voor de Pyreneeën

Na het weekend nog een pak sneeuw

In de loop van de zondag maar misschien pas de maandag wordt het dan gevoelig kouder in de Pyreneeën. De stroming draait nu echt door naar noord en het gaat naar verwachting vanaf maandag/dinsdag stevig sneeuwen aan de Franse kant waarbij de sneeuwgrens rap daalt richting de 1000 meter of misschien zelfs lager. De verder details hierover volgen vrijdag.

Het is zeker dat het komend weekend gaat sneeuwen waarbij de sneeuwgrens een punt van discussie is. De exacte details van de sneeuwval die na het weekend volgt krijgen jullie later van mij deze week.

Stay stoked. Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!