Storm Husch brengt sneeuwchaos en uiteindelijk ook kou.

Storm Husch brengt sneeuwchaos en uiteindelijk ook kou.

De Alpen staan aan de vooravond van een turbulent weekje. Er wordt tot een meter sneeuw verwacht, maar wat gaat de sneeuwgrens doen? De strijd om de sneeuwgrens gaat de komende dagen in alle hevigheid losbarsten en dat heeft zo zijn consequenties. Het kleine stormpje waar ik het eerder over had heeft inmiddels een naam gekregen en wel ‘Husch’. Onthoudt die naam als je later deze winter in het hooggebergte van de west- of zuidalpen bent. Je zult haar dankbaar zijn voor de basis die ze de komende week gaat leggen.

Storm Husch
Storm Husch

In dit bericht:

  • Het plan voor de komende dagen
  • De strijd om de sneeuwgrens
  • Lange termijn

Het plan voor de komende dagen

In een notedop gaat het de komende dagen er als volgt uit zien. Allereerst is er op woensdag en donderdag een noordstau die 10-20 cm verse sneeuw brengt. Het meeste in het oosten van Oostenrijk, het minste in Zwitserland met een sneeuwgrens die richting de 1000 meter of lager zakt. Daarna volgt Storm Husch die via de Noordzee het Europese vasteland optrekt. Ten oosten ervan staat een zuid(west)elijke wind die warme lucht aanvoert, ten westen juist een noordelijke stroming die koude lucht aanvoert. Komend weekend ligt de scheidslijn tussen koude en warme lucht exact boven de Alpen waardoor het er zeer turbulent gaat worden. Als in de nacht van zondag op maandag de koude lucht dan eindelijk de Middellandse zee bereikt ontstaat het eerste Genua laag van deze winter en blijft het nog even doorsneeuwen met rap dalende temperaturen in de gehele Alpen.

Ga je richting de Alpen of woon je in de Alpen, dan wordt het tijd voor de winterbanden. Lees nog even de tips van RP hoe je je rijtactiek aanpast en, ook niet geheel onbelangrijk, hoe je in alle situaties grip houdt op de gladde wegen.

De strijd om de sneeuwgrens

Gister had ik het al over de fluctuerende sneeuwgrens komend weekend. De modellen waren het totaal niet eens met elkaar, maar groeien steeds meer naar elkaar toe. De komende dagen gaat er ongveerr als volgt uit zien. Woensdag en donderdag dus sneeuw in het noorden. Donderdagmiddag en -avond sneeuwt het ook al licht aan de zuidkant van de Alpen. Met name rond de Ortler, ten zuiden van de Gotthard en ten zuiden van de Gran Paradiso kan het dan als sneeuwen. Maar het echte turbulente weer arriveert in de loop van de vrijdagmiddag- en avond. Met een zuidwestelijke stroming wordt actief warme lucht vanuit het zuiden richting de Alpen getransporteerd, tegelijkertijd probeert koude lucht de frontlijn naar het zuiden te drukken. Dat leidt tot onderstaand kaartje wat je nog kent van gister.

Zwabberend front
Zwabberend front

Op de frontline zie je rode en blauwe lijnen die elkaar afwisselen want zoveel betekent dat het front op zaterdag maar langzaam vanuit het westen over de Alpen trekt. Op vrijdag en zaterdag is de wind daardoor in eerste instantie nog zuidwest en brengt warme lucht naar de Alpen. Omdat er dan nog koude lucht in de Po-vlakte zit en omdat we te maken hebben met zogenaamde orografische afkoeling door de stuwing vanuit het zuiden ligt de sneeuwgrens dan nog rond de 1000 meter om in de loop van de zaterdag richting de 2000 meter te stijgen. In de Franse Alpen is die koele lucht veel minder aanwezig. In de Franse Noordalpen ligt de sneeuwgrens bij een zuidwestelijke stroming juist in eerste instantie aan de hoge kant en schommelt rond de 2400 meter. In de Franse zuidalpen ligt deze lager, maar enkel in de gebieden die tegen de Ecrins en de Mont Viso aan liggen.

TIP: check hier onze sneeuwkaarten die lokaal meer dan een meter sneeuw voorspellen

In de nacht van zaterdag naar zondag volgt dan eindelijk de koude lucht vanuit het noordwesten. De sneeuwgrens daalt dan rap in de Franse Alpen en de zuidelijke stroming valt weg en draait dan naar het noorden. Maar omdat de frontlijn tergend langzaam vanuit het westen naar het oosten beweegt duurt het nogal voordat de koude lucht ook het oosten bereikt.

Koude lucht stroomt binnen
Koude lucht stroomt binnen
Zuidstroming valt in de nacht naar zondag weg
Zuidstroming valt in de nacht naar zondag weg

In de Alpenhoofdkam zorgt de botsing van warme en koude lucht voor heel veel sneeuw. Juist ook omdat de wolken als een soort sandwich vanuit zuid en noord er tegenaan gestuwd worden. Na zondag ontstaat er dan een genua laag en blijft het doorsneeuwen aan de zuidkant van de Alpen.

Morgen meer details en nog meer helderheid over de sneeuwgrens.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
VinnieAuteur2 november 2016 · 13:23

Ha Morris,
Gaat dit genoeg zijn om hier en daar een toertje te zetten volgend weekend?
Ik weet dat het natuurlijk afhangt van de temperatuur en dat het nog koffiedik kijken aangezien het pas woensdag is…
Stoke begint te komen

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur2 november 2016 · 13:45

@@Vinnie. Jazeker, mits het koud genoeg blijft.

powfinder.com
Gevorderd
BobdeboarderAuteur2 november 2016 · 14:37

Dat komt dus helemaal goed, aankomend weekend in Sölden !! Dank u

www.boerteun.com
Expert
meteomorrisAuteur2 november 2016 · 14:56

@@Bobdeboarder, dat weet ik nog zo net niet. Zaterdag een krachtige tot stormachtige föhnwind op de toppen met mogelijk slecht zicht en af en toe zon. Zondag volgt in de loop van de dag het koufront, maar daarvoor slecht zicht en wind. Bij passage van het koufront snel kouder worden en fikse windstoten.

De zaterdag zal de wind een factor zijn, de zondag slecht zicht, sneeuwval en wind. Beste kansen op goede condities op zaterdagochtend.

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur2 november 2016 · 16:04

Aangezien ik pas na het weekend kan vertrekken, ziet het er niet zo slecht uit. Nu nog bepalen waar ???

Boardje heb ik al laten slijpen…

Toerist
MennoBoermansAuteur2 november 2016 · 16:24

winterbanden liggen eronder!

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Beginner
MarsieRocksAuteur2 november 2016 · 19:25

Iemand zin om mee te gaan naar een test weekend? 1-4 december! Backcountry zooi enzo :). Laat weten, ik rij!

Beginner
martijnrproAuteur2 november 2016 · 19:45

@@meteomorris Komend weekend ben ik bij vrienden in Oostenrijk (in de buurt van Schwaz) Op de planning staat om zondag en misschien maandag te skiën. Hink op een paar gedachten, rij ik naar Hintertux of Stubai ( misschien wat poederbochtjes op of net naast de piste) of probeer ik een tourtje te maken in Hochfugen over de pistes? Of misschien zondag op de gletsjer en maandag bij zicht een tourtje? Ik begrijp dat de temperatuur nog onzeker is en de wind parten zal spelen. Nog tips? Alvast bedankt!

martijnr
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!