Support La Grave!! Doe je mee?

Support La Grave!! Doe je mee?

Meer dan 20 jaar geleden stond ik voor het eerst in La Grave. Het was 5 mei. Nederland vierde de bevrijding terwijl ik die dag leerde wat vrijheid betekent. La Grave is een klein 12e eeuws dorpje, diep verscholen in de Alpen aan de voet van de majestueuze La Meije.

La Grave is de toegangspoort tot de vele flanken die La Meije rijk is. Een lift uit 1976 brengt je vanuit het dorp op 1450 meter naar een hoogte van 3200 meter waarna de wereld aan je voeten ligt. In het noorden zie je de Mont Blanc, in het westen zie de Pic Blanc. La Grave is een skigebied avant la lettre. Hier vind je (bijna) geen pistes, ook geen verwarmde liften, al helemaal geen vijfsterren hotels, laat staan een Pierre et Vacances. Wintersport is hier puur en dat zul je weten ook als je op 3200 meter hoogte zitting neemt op het ijskoude toilet met een septic tank eronder.

De eitjes van La Grave
De eitjes van La Grave

La Grave kent vele ongemakken.

  • De capaciteit van de lift is beperkt waardoor het er zelfs op de drukste dagen rustig is in het gebied,
  • er is geen pistebewijzering zodat je aangewezen bent op je eigen vermogen om te navigeren
  • je bevindt je hoog in de bergen waardoor het weer er rap kan omslaan,
  • je maakt regelmatig afdalingen van 1500 hoogtemeters of meer waardoor je gaat twijfelen aan je fysieke gesteldheid,
  • er zijn geen sneeuwkanonnen waardoor je compleet bent overgeleverd aan de grillen van de natuur,
  • er loeren allerhande gevaren in de vorm van grote cliffs, gletsjerspleten en wisselende sneeuwomstandigheden waar je niet continue met netten en borden voor gewaarschuwd wordt,
  • er zijn afdalingen die je enkel met een touw en klimgordel kunt doen waardoor je zonder deze materialen vast komt te zitten op de berg
  • en er is geen bus die je naar huis brengt als je na 2000 hoogtemeters door fantastische sneeuw, buckels, spletenlabyrinten en een abseil eindelijk aan de doorgaande weg staat waardoor je met de duim in de lucht moet hopen op de compassie van een passant die je weer naar huis brengt.

Het zijn de ongemakken die je accepteert wanneer je dit bordje passeert op 3200 meter hoogte.

Maar in een samenleving waarin alles (door Vadertje Staat) voor je geregeld, georganiseerd of verboden wordt, is een begrip als verantwoordelijkheid aan erosie onderhevig. Want aan de ene kant eisen we vrijheid, maar aan de andere kant verlangen we naar zekerheid. Het is de paradox van de ‘avontuurlijke’ vakantie geworden. Gaat er iets mis tijdens ons avontuur dan stellen we graag een ander verantwoordelijk. Voor het gebrek aan sneeuw, het gebrekkige materiaal, de zomaar ontstane lawine, het feit dat je verdwaalde of het gegeven dat je boven een cliff opgepikt moest worden omdat je de sporen van een ander volgde.

Maar wie de gemakken van een ander gebied kent denkt mogelijk dat het allemaal wel zal meevallen. Wel, La Grave leert je dat snel af. In La Grave leer je in een enkele dag dat freeriden betekent dat je continue moet nadenken. Signalen en informatie uit je omgeving opnemen, filteren en beslissingen nemen. Paradoxaal genoeg is daarmee verantwoordelijkheid de basis van het vrije rijden in de off-piste. Vrijheid vraagt om verantwoordelijkheid en deze (durven te) nemen.

Puur natuur
Puur natuur

La Grave is daarmee ontnuchterend maar verfrissend tegelijk. Het leven is breekbaar en zekerheden zijn er niet. Je leert er op jezelf en je vrienden te vertrouwen, maar je leert er ook heel snel wat je nog niet kunt. Eerlijkheid is je eigen verantwoordelijkheid want grote woorden helpen je niet als je eenmaal boven die cliff staat. La Grave heeft me doen beseffen hoe klein ik eigenlijk ben, maar heeft me ook geleerd wat je met allemaal passie en inzet kunt bereiken.

Na die eerste keer ben ik er regelmatig teruggekeerd. Ik heb er epische, maar ook frustrerende momenten beleefd. Er zijn momenten dat ik la Grave haat om er de dag erna weer verliefd op te worden.

Maar La Grave heeft het (financieel) moeilijk. De lift is na al die jaren aan toe aan een upgrade en de Burgemeester heeft daartoe een tender uitgeschreven. Er liggen nu allemaal grote gebieden op de uitkijk om straks in te kunnen stappen en dat zou wel eens het einde kunnen betekenen van het La Grave zoals we het nu kennen. Ik persoonlijk zou dat jammer vinden.

Om mee te kunnen blijven praten heeft een groep liefhebbers zich verenigd en meegedaan aan de tender. Om hun stem meer gewicht te geven en ze financieel in staat te stellen namens ons te kunnen praten zijn ze een crowdfunding project gestart. Het toffe van hun actie is dat niet alleen zij er sterker van worden, maar de gehele lokale community ervan profiteert omdat ze de ‘perks’ door de lokale community laten leveren. Ik heb direct een T-shirt voor mij en Arjen geregeld.

Dit soort initiatieven heeft mijn steun (ik heb een t)en kan jouw steun ook goed gebruiken. Doe je mee? Ga dan naar deze site.. Al voor 10 euro word je een La Grave Saving Angel.

TIP: hier lees je meer over la Grave (weer, routes etc.)

meteomorris

Reacties

Expert
HaasAuteur13 november 2016 · 12:40

Jajajaja. La Grave. Dit seizoen ga ik er zeker weer ff touren!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
Sander K. Auteur13 november 2016 · 13:39

Geweldig initiatief voor deze Magische plek . “Let’s keep it Wild” T shirt besteld!

Gevorderd
YvesAuteur15 november 2016 · 09:56

Supported & shared!

Gevorderd
JurgenB1Auteur15 november 2016 · 12:23

T shirt reeds besteld en gedeeld op Facebook!

Expert
meteomorrisAuteur15 november 2016 · 12:30

@@Haas, @@SanderK @@Yves @@JurgenB1 Tof! Heel tof!

powfinder.com
Gevorderd
Sander K. Auteur16 november 2016 · 17:23

Update in de mail:
WE’VE REACHED 58% of our goal after 9 days!!

“We’ve had the wonderful experience of being in very close contact with most of you via mail, telephone or social media.
Although we are quite sure that you are already up to speed:
WE’VE REACHED 58% of our goal after 9 days!!
This is amazing.
But there is still a lot of work to be done. Even after we’ve surpassed our goal of 45K we shouldn’t stop. Every cent is a step in the direction of a wild and authentic La Grave.
We knew this community was not going to let us down.
The stories we’ve read are heartwarming and incredible! So thanks for sharing them!
We just wanted to give you a small gift to thank you for being part of this very difficult milestone of 50% so we’ve included a link to a photograph that you can use on your desktop. This way you are reminded daily of the beautiful place you are trying to conserve together with us!
Let’s keep on sharing and spreading the word. We’ve been featured in magazines and radio all over Europe and the US with La Grave’s story so let’s keep the momentum going and keep up the good work.
If you have any feedback whatsoever please let us know!
Cheers”

mooi toch?

Gevorderd
stefAuteur16 november 2016 · 20:32

Super initiatief!
Het zou zonde zijn als het een gebied wordt met pistes
En als de lift dicht gaat is het weer een heel eind lopen ;-)
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18900.jpg?width=800

Beginner
patrickAuteur16 november 2016 · 21:37

T-shirt is besteld!!! Heb al enkele keren die afdaling naar La Grave gedaan en het was elke keer kei “graaf” :)

Gevorderd
RoeneproAuteur17 november 2016 · 09:39

Nog maar 1 keer in La Grave geweest, maar paar hele mooie afdalingen gemaakt! Uniek gebied en zeker mooi initiatief. T-shirt is besteld.

Gevorderd
Willem2kAuteur18 november 2016 · 15:59

Wellicht interessant voor de mensen die ook daadwerkelijk nog een keer die kant op willen deze winter:

More good news: after the tunnel on the main road collapsed in april 2015, there has been an emergency road (route de secours) constructed which had us connected with “the world” again. It is getting better: the tunnel is now repaired and extended, and according to the latest news, it will be opened again 15th of december, right before the start of the season! We will keep you posted (to be continued).

Wat betreft de lift perikelen:

The La Grave ski lift will open for winter on december 17th. As many of you know, the telepherique operating licence is up for renewal at the end of summer 2017. Six bids have been retained. Other than a requirement to build a lift on the glacier to 3600, none of the terms of reference would allow a significant change in the existing structure of the uplift: no pistes and no artificial snow making are allowed! The “winner” will be announced after the Derby, early April. The show will go on!

Bron: Nieuwsbrief van Auberge Edelweiss

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Sander K. Auteur23 november 2016 · 19:58

"You’ve been doing an incredible job donating because we’ve reached 90% of our goal with two weeks to go!
Let’s hope we can reach our goal by next week! This way we can push the limits and can start dreaming of getting overfunded :)! Getting overfunded would be a really nice message to the world, namely: that wild places like La Grave have a right of existence or even better, a bright future in prospect!
We’ll be coming back to you this weekend with the launch of a referral campaign (I’ll explain everything later, surprise surprise :)).
Next to that we had some wonderful press during the last couple of days. Both French and international. I have included some of the articles below (if we missed some, please let us know, we wouldn’t want to forget someone)!
Thanks again for everything!
• New York Times
• Snowbrains
• PowderGuide
• Mag Des Cimes
• Le Dauphine
• WePowder

Expert
meteomorrisAuteur24 november 2016 · 21:41
powfinder.com
Gevorderd
KingfisherproAuteur24 november 2016 · 21:50

Top dat het gelukt is. Ben benieuwd wanneer ik mijn t shirt krijg.

Gevorderd
NielsAuteur25 november 2016 · 09:01

Nice! Gefeliciteerd @@Joost05320, hopelijk gaat het vervolg net zo goed!

Gevorderd
japser_beAuteur13 december 2016 · 20:49

Aujourd’hui, nous avons reçu de la commune de la Grave la lettre indiquant que nous ne sommes pas sélectionnés pour la phase des négociations :(.
Nous sommes vraiment désolés et déçus de cette décision mais nous l’acceptons.
Malgré tout, l’association ‘Signal de la Grave’ reste bien vivante et pleine d’énergie; nous suivrons de très près les prochaines étapes de la procédure et vous tiendrons informés!
Nous maintiendrons également notre but: le développement durable de la Grave. A l’aide des fonds que nous avons collectés, nous soutiendrons d’autres associations sur la Grave qui ont besoin de soutien financier. Nous continuerons aussi d’envisager d’autres projets de développement durable sur la Grave.
Nous vous remercions beaucoup pour votre support!
----------
Today we have received the news from the commune of La Grave that we have not been selected for the negotiation phase :(.
We are really sorry and disappointed about this decision but we should accept it. We had a good chance and really wanted to give it a go and try our utmost best and that is what we have done. Our rejection probably has juridical and financial reasons as we were the not of the same caliber as our large competitors.
However The Signal de la Grave stays alive and kicking and we will follow the next stages of the procedure very closely and keep you informed!
Also we will strive to attain our goal: the sustainable development of La Grave. With the funds we have collected we will support other organisations in La Grave in need for financial support. We will also continue to look into other sustainable projects in La Grave.
Thank you so much for your support!!

Expert
ieismAuteur13 december 2016 · 21:19

Jammer, maar toch een mooi resultaat en een positief geluid.

Ik heb "per ongeluk " het knopje -[ik haal mijn t-shirt in La Grave op]- aangeklikt, dus heb in ieder geval een goed excuus om begin Januari die kant op te gaan. ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Sander K. Auteur29 december 2016 · 19:35

naar staartje… Nadat de participatie en het bod van “signal de la Grave” was afgewezen- en de idealistische crowdfunders in een soort mediastilte zijn beland is middels een " letter to the mayor" gevraagd om opheldering. …Ook jullie kunnen deze open brief https://www.dropbox.com/s/eog775nhe355xaq/Open Letter ENG.pdf?dl=0 ondertekenen en per email versturen naar mairie.la.grave@wanadoo.fr … Liever met een postzegeltje op de deurmat:

Mairie de La Grave
Route Nationale
05320 La Grave
France

“In the absence of being retained in the
contestto attain the operation of Le Téléphérique, and because the Signal of La Grave represents inhabitantsof La Grave and Villard’Arène, customers and lovers of our villages; we demand full transparency inthis dossier. We shouldn’t be reliant on rumors from the streets
but we should be given reliable information. We need to be able to dream together and discuss our future but for that to be possible, information is needed”

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!