Zuidstau: 2 tot 4 meter verse sneeuw?

Zuidstau: 2 tot 4 meter verse sneeuw?

Brengt de dubbelklapper 5 meter sneeuw?, zo luidde de titel van een weerbericht van begin november 2014. Wie dat weerbericht van toen nog eens naleest en pas daarna weer verder gaat met dit artikel zal veel overeenkomsten zien. Want er gaat veel sneeuw vallen, maar of we net zoals toen de 4 tot 5 meter verse sneeuw halen? In dit bericht:

  • Dit weekend even wat kouder
  • Tips voor het weekend
  • Een week lang zuidstau in 3 stappen
  • Een hoge sneeuwgrens
  • Uiteindelijk 2, maar lokaal zelfs 4 meter sneeuw voor het hooggebergte

Dit weekend even wat kouder

Hoewel we aan de vooravond van een langdurige zuidelijke stroming staan komen de complete Alpen vrijdag en zaterdag nog even in ietwat koelere lucht te liggen. In de loop van de vrijdag arriveert het koufront en draait de stroming aan de noordkant van de Alpen tijdelijk naar noordwest. Omdat de stroming aan de zuidkant van de Alpen nog zuidwest is komen de Alpen in een soort van sneeuwsandwich te zitten (sneeuw uit noordwest en zuidwest). Dit levert zaterdagmiddag en zondagochtend prima condities op met verse sneeuw en zon. De zondag start kortom zonnig, maar aan in de Franse Zuidalpen en het noordwesten van Italië gaat het in de loop van de dag dan alweer flink sneeuwen. Aan de noordkant van de Alpen staat er dan een krachtige föhnwind uit het zuiden. Op de fohn chart is dat mooi te zien. Zaterdag even wat koeler bij het wegvallen van de zuidföhn, maar vanaf zondag is het weer volle bak föhn in het noorden en sneeuw in het zuiden.

Tips voor het weekend

Komend weekend scoor je vanwege de opkomende föhn en met de verse sneeuw van vrijdag en zaterdag in gedachten de beste condities aan de zuidkant van de Alpen en wel in.

  • Passo Tonale
  • Diavolezza

Maar om heel eerlijk te zijn spaar je dit weekend beter je euros voor betere tijden. Veel wind, stijgende temperaturen, soms slecht zicht en veel vocht in de lucht. Ik zou gewoon even wachten.

SnoWvember op wePowder (30% korting op de Academy)

De eerste sneeuw is alweer gevallen. Scherp je backcountry skills dan nog bij door in te loggen op de de wePowder Academy. Nog geen lid? Deze maand krijg je 30% korting met onderstaande code. Je kunt dat direct starten en krijgt het bijbehorende Academy boek dan zo snel mogelijk thuis gestuurd.

Een week lang zuidstau in 3 stappen

Gister liet ik je

. De stroming draait naar zuid en dat betekent sneeuw voor de zuidkant van de Alpen. De sneeuw komt hierbij in 3 stappen.

  • Allereerst de sneeuwval van vandaag en zaterdag die 10-30, lokaal 40 cm verse sneeuw brengt in de Franse zuidalpen en de zuidkant van de Alpen.
  • Zondag volgt episode 2. De sneeuwval concentreert zich hierbij met name op de Franse Zuidalpen, de Italiaanse Piemonte en Lombardia, het Zwitserse Tessin en de Ober Engadin. Ofwel dit gebied dus:

Bij een dergelijke dump profiteert ook Andermatt als enige gebied dat aan de noordkant van de Alpenhoofdkam ligt. In het dorp regent het dan, maar op de Gemsstock valt dan een bak sneeuw.

De sneeuwgrens ligt bij episode 2 rond de 1400-1800 meter, maar kan bij aanvang nog rond de 1200 meter liggen. Tegen het einde van episode 2 ligt de sneeuwgrens dan al rond de 2000 meter. Reken van zondag tot en met dinsdag op zo’n 50-120, lokaal 170 cm verse sneeuw.

  • Woensdag volgt dan episode 3. Deze stroming wordt mogelijk meer zuidoostelijk en dan vooral sneeuw in de Piemonte. Sneeuwgrens rond de 2000 meter en dan nog eens 50-120, lokaal bijna 200 cm verse sneeuw van woensdag tot en met vrijdag.

De sneeuwval en hoeveelheden van fase 1 zijn voor 90% zeker, de sneeuwval en hoeveelheden van fase 2 zijn voor 80% zeker, de sneeuwval van fase 3 is voor 70% zeker, de hoeveelheden daarentegen kunnen nog flink gaan schommelen.

Een hoge sneeuwgrens

Laat deze storm aan je voorbij gaan. Het levert een bak sneeuw op voor het hooggebergte, maar ook veel regen en overlast op de wegen naar de Alpen toe. Daarnaast zal de intense sneeuwval die paar liften aan de zuidkant van de Alpen gesloten houden, zeker omdat de sneeuwgrens ook nog eens gaat stijgen. Desondanks blijf ik volgende week de sneeuwval monitoren en laat ik het je weten waar je eventueel het weekend van 26 november naartoe kunt.

Uiteindelijk 2, maar lokaal zelfs 4 meter sneeuw voor het hooggebergte

Ten zuiden van de Gotthard, Monte Rosa en Gran Paradiso gaat boven de 2400 meter veel sneeuw vallen. 2 meter verse sneeuw is realistisch, maar lokaal zal 4 meter gehaald worden.

Wil je zeker van poeder zijn? Kom dan 25 november naar het Freeride Film Festival in Gent. Daar is poeder gegarandeerd. Heb je nog geen tickets? Reserveer ze hier en dan zien we je in Gent!

Maandag meer. Ik duik de komende dagen weer even mijn glazen bol in om te schaven aan winterverwachting '16-'17. Mijn eerste voorspelling met een koudeprik begin november was raak. Eens kijken of er voldoende houvast is voor een nieuw vergezicht.

Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur18 november 2016 · 14:50

Oei. Oeioeioei!
[Pakt agenda en krast als een bezetene}

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur18 november 2016 · 15:03

Dansen werkt!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur18 november 2016 · 15:29

[mental note to self] 1x keer vogeltjesdansen = 4 meter vers [/mental note to self]

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
RoelaanoAuteur18 november 2016 · 15:37

En voor de mensen die toch gaa: Diavolezza is gesloten vanaf de 19e, Cortvatch gaat wel open vanaf dan.

Gevorderd
AryenAuteur18 november 2016 · 15:38

Ach jongens, stop toch met dat dansen. Maak agenda’s en hoofden leeg van moeten en kom mee skiën. Hoe lang blijf ik het nog vragen??? :X

Expert
meteomorrisAuteur18 november 2016 · 16:02

En voor de mensen die toch gaa: Diavolezza is gesloten vanaf de 19e, Cortvatch gaat wel open vanaf dan.

Roelaano op 18 nov 2016 15:37

goed punt @@Roelaano, het is alweer bijna eind november.

powfinder.com
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur18 november 2016 · 16:12

@@meteomorris, en eind november is bijna begin december, en begin december is ook bijna KICKOFF :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur18 november 2016 · 16:43

@@martijnuiterwijk: ook hier stijgt de spanning :)

Expert
ieismAuteur18 november 2016 · 16:46
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
wimdesAuteur18 november 2016 · 19:45

gewoon een leuk prentje:

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18930.jpg?width=800

keep on dancing :-)

Expert
meteomorrisAuteur18 november 2016 · 20:18

Ziet er goed uit @@wimdes Als dit zo door gaat maakt Nederland zich begin december druk over de vraag of zwarte piet nu zwart of wit is terwijl wij ons kunnen bezighouden met meer triviale vragen als ‘hoe wit is sneeuw nu eigenlijk?’…

Laat de winter maar komen. Ik heb altijd al gezegd dat freeriders geen onruststokers zijn.

powfinder.com
Gevorderd
xs2arjan.Auteur18 november 2016 · 23:16

@@meteomorris wanneer ga je me nu eens die kaartjes depressie straalstromen etc. Een uitleggen… evt kan ik wel een locatie roggelen ;-)

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur19 november 2016 · 08:01

Diavolezza 36 cm verse sneeuw de afgelopen 24 uur

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18931.jpg?width=800

Regio Gstaad 30 cm vers

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/18932.jpg?width=800

powfinder.com
Expert
BrosAuteur19 november 2016 · 08:38

Er zijn zwarte vlekken waargenomen, best grote…

Bros
Gevorderd
49Auteur19 november 2016 · 08:58

Bij Alagna lag de sneeuwgrens vannacht iets onder 1400m.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur19 november 2016 · 09:20

@@49, thanks. Keep me posted. Ben benieuwd wat de sneeuwgrens later deze week gaat doen.

powfinder.com
Gevorderd
PoedertijnAuteur19 november 2016 · 11:30

Oh boy, oh boy, oh boy!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
ieismAuteur19 november 2016 · 15:06

Is er toevallig woensdag t/m vrijdag iemand in Ticino om een beetje te toeren?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ieismAuteur19 november 2016 · 15:08
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur19 november 2016 · 16:26

@@ieisma Helaas dan nog niet :( ik zat te kijken of er mogelijkheden zijn voor het weekend.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
49Auteur19 november 2016 · 18:11

Deze middag klein zonnetje, op de kammen harde noordwester. Morgen helaas weer naar de paesi-bassi, dus geen getuige van de big base builder die in aantocht is.

montagna bianca, ti amo
Toerist
thomasAuteur19 november 2016 · 21:09

@@ieism , Ikben niet toevallig in het Tessin, maar ik heb wel een open agenda en zin om een stukje te toeren…

Gevorderd
DutchessAuteur20 november 2016 · 00:33

@@thomas en @@ieism doordeweeks? Ik rijd dan wel even door een tunneltje of twee… Ben zeker geïnteresserd. Hou me op de hoogte…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
49Auteur20 november 2016 · 10:37

Flink afgekoeld vannacht. Ik heb geen thermometer gezien, maar hard bevroren grond op 1100m. Laat die dumps maar komen!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
49Auteur20 november 2016 · 10:39
montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur20 november 2016 · 19:22

Watgaatdebulgarengrensdoen Watgaatdebulgarengrensdoen Watgaatdebulgarengrensdoen Watgaatdebulgarengrensdoen Watgaatdebulgarengrensdoen Watgaatdebulgarengrensdoen

(begraaft zich in weersites)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur20 november 2016 · 19:58

@@Dutchess morgen laag, dinsdag en woensdag hoog 1800-2100 meter en donderdag weer dalend.
Beste kansen in die gebieden waar de stuwing maximaal is.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur20 november 2016 · 19:58

Oh, en PS: Mijn meteoschweiz app heeft vanochtend gewaarschuwd voor “orkaankrachtige” wind boven 1800 m voor alle gebiedjes die ik in de app als favoriet heb aangemerkt. (Van de valais t/m Uri/Schwyz) Instant corniches.

Dankjewel @@meteomorris.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
49Auteur20 november 2016 · 21:51

Mother of bases, let it snow.

@@meteomorris, jullie forecasts geven bij zuidstau steeds meer sneeuwval aan Zermatt dan aan MR. Dat lijkt mij sterk, of vergis ik me?

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!