Hoeveelheid verse sneeuw: de discussie over centimeters

Hoeveelheid verse sneeuw: de discussie over centimeters

‘Heupdiep!’, ‘tot mijn oksels’ of ‘net aan kniediep’. Niets leidt tot zoveel discussie als de hoeveelheid sneeuw die we gereden hebben of dachten gereden te hebben. Het doet een beetje denken aan de discussies onder golfsurfers over de golfhoogte. Wat de een al snel een 2 meter hoge golf vindt, vind ik regelmatig niet hoger dan 1 metertje, terwijl een vriend van mij die alles al gezien heeft de golf niet meer dan enkelhoog vindt.

Okseldiep of heupdiep
Okseldiep of heupdiep

Meten is toch weten?

Vreemde discussie zou je zeggen, want de hoeveelheid verse sneeuw of de hoogte van een golf kun je toch gewoon meten? Maar wat meet je dan en hoe meet je dan? Wat zo simpel lijkt, blijkt in de praktijk een complexe discussie vol van sentimenten.

Meten is weten
Meten is weten

Sneeuwdek versus hoeveelheid verse sneeuw

Ik ken mensen die denken dat als er 150 cm verse sneeuw valt in 3 dagen tijd, het sneeuwdek ook 150 cm dikker wordt. Wel, dat is dus niet zo. Eenmaal gevallen sneeuw blijft zelden zo luchtig als de toestand waarin ze gevallen is. Sneeuw bestaat voornamelijk uit lucht en klinkt in de loop der tijd in. Of in normaal Nederlands, het sneeuwdek wordt dunner. Hierdoor groeit het sneeuwdek niet met 150 cm, maar uiteindelijk met bijvoorbeeld 80 cm. Zou je de dikte van het sneeuwdek pas na 3 of 5 dagen meten dan zou je concluderen dat er 80 cm verse sneeuw is gevallen, terwijl er in werkelijkheid meer is gevallen. Het meten van de sneeuwdek om de zoveel dagen geeft kortom geen goed beeld van de hoeveelheid verse sneeuw die er in een bepaalde periode gevallen is.

Voor een sneeuwdek van 120 cm heb je veel verse sneeuw nodig
Voor een sneeuwdek van 120 cm heb je veel verse sneeuw nodig

Een mooi voorbeeld is onderstaand meetstation. Sinds de metingen van 19 november is er 144 cm sneeuw gevallen, maar het sneeuwdek zelf is nog geen meter dik. Door inklinking is het sneeuwdek sinds 19 november nog geen 70 cm gegroeid. 70 cm is dus letterlijk als lucht verdwenen.

Meetstation Gotthardregio Zwitserland
Meetstation Gotthardregio Zwitserland

Sneeuw klinkt in door de massa

Een stelregel is dat 1 mm water 1 cm sneeuw oplevert, maar in de praktijk blijkt dat van storm tot storm en van plek tot plek te kunnen verschillen. Het komt voor dat 1mm water niet meer oplevert dan 0,7 cm sneeuw, maar er zijn ook voorbeelden waarin 1 mm water bijna 3 cm sneeuw oplevert. Het heeft allemaal te maken met de luchtigheid van de sneeuw. Want om van 1 mm water 1 cm sneeuw te maken heb je veel lucht nodig. Deze lucht wordt er door de massa van de vlokken die er boven op vallen weer (deels) uitgedrukt. Sneeuw klinkt dus in door de massa.

Sneeuw valt in lagen
Sneeuw valt in lagen

Sneeuw klinkt in door de wind

De dichtheid van een sneeuwvlok neemt toe bij veel wind. Sneeuwvlokken worden door de wind in elkaar gedrukt en soms letterlijk het sneeuwdek ingedrukt. Lucht wordt hiermee uit de sneeuwvlok geperst en het sneeuwdek dunner.

Harde wind
Harde wind

Sneeuw klinkt in door de temperatuur

Natte en zware sneeuw weegt meer waardoor het sneeuwdek nog verder in elkaar wordt gedrukt. Koude losse sneeuw weegt daarentegen veel minder waardoor het sneeuwdek veel minder snel ‘krimpt’. Daarnaast bevat warmere sneeuw ook nog eens minder lucht omdat er letterlijk meer water in de sneeuw zit.

Natte sneeuwt klinkt in en haakt in elkaar
Natte sneeuwt klinkt in en haakt in elkaar

Vaker meten is beter meten

Om de vertekening door inklinking van het sneeuwdek tegen te gaan zou je het liefste continue willen meten, maar dat is een onmogelijke opgave. Daarom zie je dat veel geautomatiseerde meetstationnen die om de 3 tot 6 uur hun data doorgeven. Dit zijn redelijk goede cijfers omdat ze een aardig beeld geven van de sneeuwhoeveelheid die er daadwerkelijk is gevallen in 24 uur. Vergelijk je deze data met een meetstation dat slechts 1 keer in de 24 uur meet, dan kan het sneeuwdek al 20-40% ingeklonken zijn afhankelijk van de temperatuur en expositie.

Locatie, locatie, locatie

De locatie is niet alleen een gevleugeld begrip in de makelaardij, maar ook bij meteorologen. Een meetstation dat pal op een graat staat en vol in de zon heeft minder waarde dan een meetstation dat minder last heeft van wind en temperatuur.

Het meten van de hoeveelheid verse sneeuw die er is gevallen blijkt niet zo simpel als het lijkt. Voor een eerlijk beeld moet je vaak meten op een locatie die er toe doet. Pas dan krijg je een beeld hoeveel sneeuw de storm heeft gebracht. Door goed na te denken kun je dan net zoveel sneeuw vinden op vergelijkbare hellingen in de regio. Omdat ik graag de droogste en diepste poeder rijd die er op een dag veilig te rijden is snap je dat ik me naast het staren naar de weerkaarten ook tureluurs staar op de data van de meetstationnetjes.

Want na een dump van 3 meter ga je zelden ergens 3 meter bodemloze poeder rijden, maar wie goed nadenkt kan wel okseldiepe bochten trekken.

Okseldiep of heupdiep
Okseldiep of heupdiep

Doordat ik dagelijks naar de sneeuwdata staar vind ik niet alleen de betere poeder, ik verifieer direct mijn voorspelling en de voorspellingen van de weermodellen zodat ik keer op keer mijn voorspelling kan verbeteren, maar ook weer keer op keer nieuwe sneeuwgaten opdoe. En dan blijkt het in de praktijk nog wel eens dieper te zijn dan de modellen zeiden. Maar dan moet je wel weten waar het te zoeken.

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur22 november 2016 · 13:19

Het SLF werkt al niet meer met centimeters, die hebben de standaard van het Splitfest overgenomen zag ik.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19124.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur22 november 2016 · 13:20

@@ieism, hoeveel Gillies gaan er in een @@Haas?

powfinder.com
Expert
ieismAuteur22 november 2016 · 13:21

Twee toch? :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ffKnallenAuteur22 november 2016 · 13:28

@@ieism geweldig :-)

@@meteomorris interessant artikel!

Maar kunnen we ergens terug vinden waar het meetstation precies staat? Gister gaf je ook al zoiets aan dat het meetstation in Zermatt altijd meer aangeeft dan de Monte Rosa omdat die op verschillende plekken / hoogtes staan gepositioneerd maar hoe kom je daar achter?

Expert
meteomorrisAuteur22 november 2016 · 13:33

@@ffKnallen hier vind je links naar data van de meetstationnen in de Alpen en Noorwegen: http://wepowder.nl/forecast/dashboard/extrashortterm Bij de meeste stationnetjes staat aangegeven waar en hoe hoog ze in de Alpen staan.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur22 november 2016 · 13:36

@@ffKnallen, die actuele data vergelijk ik dan regelmatig met de door ons model voorspelde data. Om dat een beetje goed te kunnen doen hebben we op wePowder per gebied meerdere punten benoemd waarvoor we een voorspelling doen. Zie ook dit: http://wepowder.nl/forum/topic/215397 Zo zie ik voor meerdere punten op de berg wat de te verwachten sneeuw is.

powfinder.com
Gevorderd
PoedertijnAuteur22 november 2016 · 13:37

GIllie for president! Want is Gillie daar… dan is het goed…
Amen

@@meteomorris Leuk stuk weer

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
DutchessAuteur22 november 2016 · 13:49

Twee Gillies maken één Haas, maar twee Hazen maken nog geen Morris…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
VinnieAuteur22 november 2016 · 13:57

Inspirerend @@meteomorris

De SLF stationnetjes ken ik en zijn goed te vinden en te gebruiken.
Heb jij voor italie en oostenrijk ook nuttige links naar relevantie plekken voor meetstations? dat zou dit stuk nog beter maken:)

Uiteindelijk zou een lijst met te checken meetstations en beslissingen die erbij horen (als die hoog staat, is die vallei de bom) natuurlijk het allerbeste zijn, maar dat ga ik ook lekker zelf ontdekken en zal waarschijnlijk ook wel geheim van de smit blijven.

PS: huidige situatie georienteerd: welk meetstation voor de best zuidstau info rondom de simplon? kan me voorstellen dat de kant van de berg ook nog wel uitmaakt qua orografische afkoeling op dit moment.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
PoedertijnAuteur22 november 2016 · 13:59

@@Vinnie Deze staan ook in de link van Morris… toch?

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
ffKnallenAuteur22 november 2016 · 14:45

@@meteomorris bedankt! Ga het eens bestuderen en in de gaten houden!

Gevorderd
VinnieAuteur22 november 2016 · 14:52

@@poedertijn scherp, gevalletje bericht typen en pas uurtje later op send drukken!

Thanks, was even vergeten dat dit dashboard er was.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
DutchessAuteur22 november 2016 · 15:55

Sterker nog, de zuidwest kant van de Simplon heeft wel wat gehad, noordoost kant is nog een beetje zielig… De lage stationnetjes zijn daarentegen gewoon nat.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
SportGillieproAuteur22 november 2016 · 23:31

Het SLF werkt al niet meer met centimeters, die hebben de standaard van het Splitfest overgenomen zag ik.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19124.jpg?width=800

ieism op 22 nov 2016 13:19

@@ieism, hoeveel Gillies gaan er in een @@Haas?

meteomorris op 22 nov 2016 13:20

\

GIllie for president! Want is Gillie daar… dan is het goed…
Amen

@@meteomorris Leuk stuk weer\

Poedertijn op 22 nov 2016 13:37

\

Twee Gillies maken één Haas, maar twee Hazen maken nog geen Morris…

Dutchess op 22 nov 2016 13:49


Hahahahahahahaha!!!
Riep iemand mij…? Laat ik even reageren. Het is internationaal bekend dat als er 1 Gillie aan sneeuw ligt, dat er dan genoeg ligt om geen sharks tegen te komen. Ligt er twee Gillies of meer, laat dan alles uit je handen vallen ga poederjagen, want als @@meteomorris mijn naam gebruikt om aan te geven wat de hoeveelheid sneeuw is EN je zit nog niet in de auto, verkoop dan je gear en ga punniken. Bij 4 Gillies of meer ga ik met een scubaset op pad. Ik kom niet boven drijven. Maar die brede glimlach zie je wel van mijlen ver aankomen. Diep, Dieper, Gillie. Logisch

Live to ride, ride to live
Gevorderd
EmileHendrixAuteur23 november 2016 · 00:27

…Bij 4 Gillies of meer ga ik met een scubaset op pad. Ik kom niet boven drijven. Maar die brede glimlach zie je wel van mijlen ver aankomen. Diep, Dieper, Gillie. Logisch

SportGillie op 22 nov 2016 23:31


http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19170.jpg?width=800\
Hmm, feitelijk correct. Ik herinner me deze dag bijvoorbeeld ook als een goeie drie en een halve Gillie. ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
meteomorrisAuteur23 november 2016 · 14:54

Mooi voorbeeld van inklinkende sneeuw…
Eerst was het sneeuwdek nog 116 cm dik en wat uurtjes later nog maar 111 cm.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19179.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19180.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
KrisVAuteur11 januari 2017 · 17:13

Kan er een gemiddelde genomen worden van hoeveel verse sneeuw inklinkt ongeacht de weersituaties? Bv ongeveer de helft blijft liggen.

Expert
meteomorrisAuteur12 januari 2017 · 01:10

@@KrisV, nee. Dat heeft te maken met de hoeveelheid water in de sneeuw. Low density sneeuw heeft veel minder water en veel meer lucht in zich. Die klinkt veel meer in dan ‘zware’ sneeuw.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!