Midden december grote sneeuwval? Blijf dansen!!

Midden december grote sneeuwval? Blijf dansen!!

Hoewel de condities in de Alpen best goed zijn boven de 2000 tot 2200 meter kan het helemaal geen kwaad als koning winter met nog wat significante stormen op de proppen komt. Sinds mijn laatste post wordt er daarom gedanst, gedanst en gedanst dat het een lieve lust is. Gisteravond leidde dat al tot een eerste stormpje op de weerkaarten van de Amerikanen (welke overigens deze ochtend weer is verdwenen) en deze ochtend staat er een hele mooie storm op de Europese berekeningen. Het hogedrukgebied dat het weer boven de Alpen beheerst zal zich zeker niet zonder slag en stoot laten wegjagen en dus blijft mijn oproep: sneeuwdans!

  • storm op de kaarten
  • hogedruk in het najaar, een trend?
  • ondertussen is het AAN in grote delen van de wereld

Storm op de kaarten

Als je zoals ik al dagen naar weerkaarten kijkt met een groot hogedrukgebied boven de Alpen, dan is er niets zo mooi als een weerkaart met een allesomvattende storm die geheel west Europa in zijn greep krijgt. En precies daar kwam het Europese ECMWF deze ochtend mee.

Als dit uit komt...
Als dit uit komt…

Jammer genoeg is deze storm niet te vinden op de kaarten van het Amerikaanse GFS, maar zij toverden wel in hun run van gisteravond een storm op de kaarten. Goed, die is nu dus verdwenen, maar het zijn deze lichtpunten waar we het mee moeten doen. Overigens is de situatie helemaal niet zo vreemd op dit moment. Er ligt in grote delen van de Alpen al een mooie pak sneeuw in het hooggebergte en het beste is als de sneeuw voor het middelgebergte zich zo rond midden december aandient. Komt die sneeuw eerder dan lopen we alleen maar de kans dat deze weer wegspoelt bij een Weihnachtswetter-Tauwetter periode.

Het is ook niets voor niets dat bovenstaande een gezegde is in de Duitse taal. Kerst is gewoon vroeg in het seizoen en de winter moet dan nog goed en wel op gang komen. En volgens locals begint de winter beter ietwat te laat dan te vroeg.

TIP: lees ook het artikel Noordalpen: zijn late winters beter?

Maar goed, ergens tussen de 14-17 december moet er iets van een omslag komen. Ik blijft dit de komende dagen op de voet voor jullie volgen.

Hogedruk in het najaar, een trend?

Ondanks de verzachtende wooorden van hierboven lijkt er toch sprake van een trend. We zien de laatste jaren steeds vaker een vorm van hogedrukdominantie in het najaar welke depressies richting Noord Europa stuurt en de temperatuur opstuwt. Voor wie het Italiaans machtig is, is hier een interessante analyse hierover te lezen. Maar zo sluit de autuer af… ‘Hebben we te maken met een trend die onderdeel is van een grotere cyclus, of zijn dit signalen van een echte klimaatverandering?’

Het is een vraag die we ons vaker zullen gaan stellen de komende decennia. Met het beschikbaar komen van meer data, kunnen we meer meten en zullen we zeker ook meer en minder onderbouwde conclusies gaan trekken. Voor ons zullen het nog vragen zijn met vele antwoorden, mogelijk dat onze (toekomstige) kinderen wel de contouren van de antwoorden zullen gaan zien.

Ondertussen is het AAN in grote delen van de wereld

Klimaatverandering of niet, in grote delen van de wereld is de winter gewoon al AAN. Nu depressies met een grote boog om de Alpen heen trekken worden ze via een noordelijke stroming richting bijvoorbeeld de Kaukasus gestuurd. In Gudauri in Georgië ligt inmiddels al een mooie pakje sneeuw en daar valt de komende week nog wat extra. Het weekend van 12-13 december openen daar de liften.

Gudauri
Gudauri

Hetzelfde geldt voor het westen van Noord Amerika. Vooral in de zogenaamde Pacific Northwest is het al helemaal aan. In Mount Baker ligt een base van maar liefst 109 inches. Dat is bijna 3 meter sneeuw en dat op nog geen 1500 meter hoogte en dat terwijl er de komende week nog eens zeker een halve meter bij valt.

TIP: check onze gedetailleerde forecast voor Mount Baker

Droogte en relatief milde temperaturen in de Alpen wil dus niet direct betekenen dat het overal op de wereld slecht is. De Alpen hebben nu gewoon even pech terwijl de rest van het noordelijk halfrond er bakken met sneeuw bij krijgt.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur8 december 2016 · 08:47

Het werkt! Harder dansen!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ffKnallenAuteur8 december 2016 · 08:57

Als dat gaat lukken wordt het een hele mooie maand december!

En niet alleen in de Alpen maar ook in Nederland :-)

Beginner
MTVAuteur8 december 2016 · 09:06

Toch maar met Bublé meegegaan. Verdomd @@ieism je hebt gelijk. Samenwerking helpt!

Beginner
Tim3Auteur8 december 2016 · 09:11

Daar zullen de buren ook blij mee zijn, ik zet er nog wat volume bij, gooi de heupjes extra los, dit gaat de goede kant op! @@MTV inderdaad… als er zo’n duidelijk causaal verband is, dans ik zelfs op @@ieism 's Wunderbar met passie!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
Patrick1973Auteur8 december 2016 · 09:13

Verlofaanvraag s ingediend van 21/12 tot 23/12.
Ik ben heel benieuwd of er iets van in huis komt, want als dit niet doorgaat, is voor mijn pas in januari de volgend mogelijkheid.

Beginner
AvdLAuteur8 december 2016 · 09:20

@@meteomorris [realistic mode]Das nog 11 dagen. Kan nog wel 11x veranderen…[/realistic mode]
[opportunistic mode] We krijgen sneeuw! Nordstau ftw!!1! [/opportunistic mode]

@@Patrick1973 Ik heb ook nog wel plannen rond die tijd als het dumpt natuurlijk. Contact houden?

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
evanAuteur8 december 2016 · 09:28

Ik houd me eraan vast dat ECMWF en GFS het tot volgende week vrijdag wel met elkaar eens zijn. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19480.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19481.jpg?width=800

evan op 7 dec 2016 20:44

Frappant dat de rollen op zaterdag nu zijn omgedraaid.

Gevorderd
evanAuteur8 december 2016 · 09:39

Ik denk overigens dat Turkse liedjes zingen beter werkt dan dansen.
https://mobile.twitter.com/severeweatherEU/status/806635924608126976/video/1

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2016 · 09:55

@@AvdL ik wil jullie wat hoop geven in deze barre tijden ;)

powfinder.com
Gevorderd
govaertsAuteur8 december 2016 · 14:20

Merci Morris! het is nodig… jaarlijkse SBStrip rond de 17de dec komt inderdaad weer in het gedrang.
Dansen maar dan!!!
SBSroelz

Expert
meteomorrisAuteur8 december 2016 · 14:26
powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur8 december 2016 · 14:35

Begint er hoopvol uit te zien… Als nu het hele feest nog een dag of twee naar voren schuift ben ik helemaal happy. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2016 · 17:55

Nou nou, het lijkt wel alsof Koning winter echt aan het dollen slaat met ons. Nu staat er opeens voor de 14e een klein noordstautje op de kaarten voor 14 december. Gek genoeg is de storm van 18 december weer verdwenen.

Man, man, man… wat een spanning.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19499.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur8 december 2016 · 18:11

Wat daarna komt ziet er ronduit belabberd uit voor de Alpen. :-(
Ben wel benieuwd naar de ensembles.

Gevorderd
atlasemielAuteur8 december 2016 · 18:20

tis wat hè, het weer.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur8 december 2016 · 18:42

tis wat hè, het weer. \

atlasemiel op 8 dec 2016 18:20

Precies… daar zouden we iets mee moeten doen op wepowder ;)

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur8 december 2016 · 20:55

Ik duim voor jullie noordstau maar geniet in de tussentijd van de goede condities in de PNW. Leuk om Mt Baker hier terug te zien. Nog niet geweest maar dat gaat in de komende twee weken gebeuren. Stevens pass was vergelijkbaar gekkenhuis afgelopen zondag. Zelden zo’n horde enthousiaste sprinkhanen van een poederveld af zien gaan als bij het openen van de backside zondag. Erg grappig.

Gevorderd
NordstauAuteur9 december 2016 · 21:54

De wonderen zijn de wereld nog niet uit,…de sneeuw in de Alpen bijna :-(

Expert
BrosAuteur10 december 2016 · 08:41

Het GFS model berekent wel hele pessimistische scenario’s…vooral voor de west en zuidalpen.tjonge… Heel erg jammer… Maak me ook wel wat zorgen over wat -misschien straks een maand- droogte voor impact op het sneeuwdek gaat hebben…

Maar zoals we weten zijn lange termijn voorspellingen uiterst onzeker:) keep on dancing!

Bros
Beginner
Patrick1973Auteur10 december 2016 · 19:55

Volgens mij zijn er mensen gestopt met dansen want de voorspelling op 10dagen ziet er niet goed uit kwa sneeuwval…

Beginner
dimsumproAuteur11 december 2016 · 12:03

Zie ik daar terug kleur op de forecast komen? Dansendansen dat het niet weer verdwijnt!

Gevorderd
EmileHendrixAuteur11 december 2016 · 12:21

Hmm, met nog een goeie 5 dagen denk ik dat die (wannabe-genua-laag?) drukverdeling er wel heul optimistisch uit ziet. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19523.jpg?width=800
De verwachtte temperatuurverdeling…
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19524.jpg?width=800
…lijkt misschien ietsjepietsje beter, maar nog niet echt ‘zo zo’.

Dus misschien dat er toch een stevige volksdans tegenaan moet om die 50-75% nauwkeurigheid nog wat op te schroeven.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
DutchessAuteur11 december 2016 · 13:40

Ik geloof dit gewoon niet. Allemaal fake news. Het gaat gewoon knalhard los vlak voor het nieuwe jaar, let maar op.

(Zucht. Hokkaido ia helemaal aan, volgens FB. Dat is vast ook fake news…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur11 december 2016 · 14:06

Het is Trump zijn fout, hij houd alle sneeuw voor de Amerikanen…

Beginner
Rick3Auteur11 december 2016 · 14:32

Het is Trump zijn fout, hij houd alle sneeuw voor de Amerikanen…

Patrick1973 op 11 dec 2016 14:06

Let’s make America white again!

Gevorderd
PoedertijnAuteur11 december 2016 · 18:19

Ik vind het knap teleurstellend dat ik me hier het snot voor de ogen loop te dansen, en dat er blijkbaar mensen zijn die een pakje sigaretten zijn gaan halen of anderszins hun snor drukken…

Nog maar 4 dagen tot P-day. Kom op mensen!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!