PA#2: richting de Piemonte

PA#2: richting de Piemonte

Het Boemski scenario is werkelijkheid geworden. Er gaat heel veel sneeuw vallen in de Italiaanse Piemonte. De weerkaarten hebben er lang omheem gedraaid en geprobeerd ons in de luren te leggen. Maar er is nu geen houden meer aan. Net voor de kerstdrukte op gang kunt kunnen we lekker poeder gaan rijden in het noordwesten van Italië. Tijdens de kerstdagen gaat een storm een poging doen door te dringen tot de rest van de Alpen, maar dat scenario zal de komende dagen nog heel wat veranderingen ondergaan ben ik bang. In dit bericht.

  • Boemski voor de Piemonte
  • Verwachting voor de komende dagen
  • Attentie lawines
  • Tips voor de komende dagen
  • En de noordalpen?

Boemski voor de Piemonte

Bijna een week geleden opperde ik het boemski scenario. Het boemski secenario is de situatie waarbij er een lagedrukgebied onstaat boven Spanje, terwijl er tegelijkertijd een hogedrukgebied boven oost Europa ligt. Tussen deze twee uitersten wat betreft luchtdruk komt dan een oostzuidoostelijke stroming op gang. Zoals op onderstaand kaartje dus.

Oostzuidoostelijke stroming
Oostzuidoostelijke stroming

Bij een dergelijke situatie stroomt er koude(re) lucht vanuit het continent de Italiaanse Po-vlakte. Vaak is de Po-vlakte in de winter gevuld met vocht waarbij de oostzuidoostelijke stroming ook nog eens extra vocht oppikt uit de Adriatische zee. Deze combinatie van koude lucht + vocht wordt dan tegen de bergen op de grens van Italië en Frankrijk en de bergen op de grens tussen Italië en Zwitserland aangedrukt en dan hebben we het boemski scenario te pakken. En dan krijg je dus dit:

Veel sneeuw voor de Piemonte
Veel sneeuw voor de Piemonte

TIP: check onze sneeuwkaarten voor alle details

Zoals wel vaker hadden de weerkaarten het moeilijk met dit scenario. Een actieve jetstream ontbreekt en de modellen vinden het altijd lastig om dan de juiste neerslagkaarten te berekenen. Zelfs ik begon op een zeker moment te twijfelen terwijl de weerkaarten duidelijk waren. Alle pijlen op de Piemonte:

Maar op de een of andere manier berekenden ze wel de aanstroomrichting goed, maar slaagden ze er niet in het vocht van de Po-vlakte en de Adriatische zee mee te nemen in hun berekeningen. In hun boemski scenario ontbrak stelselmatig het vocht. Maar gelukkig is dat nu terug. En hoe! De achtbaan van de afgelopen week heeft me weer eens geleerd dat ik na 25 jaar van weerkaarten staren bij dumps vanuit de Po-vlakte beter kan vertrouwen. Ik hoop dat jullie ook zijn blijven geloven in het boemski scenario en alvast gewaxed hebben.

Verwachting voor de komende dagen

In de loop van de maandag begint het te sneeuwen. Allereerst in de zuidelijke Piemonte, maar later ook in de westelijke Piemonte en in de grensgebieden met Frankrijk. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 100-400 meter. Op dinsdag breidt de sneeuwval zich verder uit naar het noorden en begint het ook intensief te sneeuwen in de oostelijke gebieden van de Franse zuidalpen en de meeste oostelijke gebieden van de Savoie. De sneeuwgrens klimt daarbij richting de 800-1200 meter. Woensdag volgt dan de laatste sneeuw en eindigt de sneeuwgrens rond de 1300-1600 meter. Droge sneeuw vind je dan boven de 1800 meter.

Omdat ik weet dat een aantal van jullie zich blind staart op onze centimeterlijsten publiceer ik deze keer expliciet onze sneeuwval lijst rond de 2000 meter. Dan zie je direct dat niet de Monte Rosa op 1 staat, maar de gebieden in het zuiden en westen van de Piemonte het beter doen.

Top 10 lijst sneeuwval rond de 2000 meter
Top 10 lijst sneeuwval rond de 2000 meter

Daarnaast moet je je bij de sneeuwverwachting van de Monte Rosa beseffen dat de meeste sneeuw bij een dergelijke aanstroomrichting in de meest oostelijke vallei valt en wel dus de vallei van Alagna. Zoom je in op de details dan zie je dat de sneeuwhoeveelheden in de westelijke vallei (Champoluc) van de Monte Rosa al duidelijk minder zijn. Hetzelfde zul je komende week ook zien in de Via Lattea. Ga er maar vanuit dat de meeste sneeuw ten oosten van Sestriere valt zodat er boven Sestriere Borgata duidelijke diepere poeder komt te liggen in vergelijkint tot bijvoorbeeld Cesane. Ook hiervoor kijk je het beste even naar onze gedetailleerde sneeuwkaarten van de Via Lattea.

Attentie lawines!

De laatste sneeuw in de Piemonte en de Franse grensgebieden dateert alweer van eind november. De oude laag is ofwel hard geworden door de van tijd tot tijd stevige wind, danwel is er een flinke laag rijp op ontstaan. Ga er daarom maar vanuit dat de sneeuw van maandag-dinsdag-woensdag op een laag gaat vallen waarop de nieuwe sneeuw makkelijk kan gaan glijden. Omdat er nog geen echte basis tussen de bomen ligt zul je vanaf woensdag vooral poeder rijden boven de boomgrens en daar is het dus opletten geblazen. De komende dagen meer over de actuele lawinesituatie.

Tips voor de komende dagen

Sinds november ligt er een mooie basis in het oosten van de Franse Zuidalpen, maar zeker ook in de Italiaanse Piemonte. In de grensgebieden van Zwitserland met Italië (Saas Fee, Zermatt) heeft de sneeuwgrens in die periode duidelijk hoger gelegen en daarnaast krijgen zij bij een zuidoostelijke stroming altijd beduidend minder dan bij puur zuid of zuidwest. Focus je voorlopig vooral op de Piemonte zou ik zeggen. Kom je vanuit het westen dan sta je woensdagochtend met behulp van de Frejustunnel of de Col du Montgenevre relatief snel in het beloofde poederland.

Ik scherp morgen mijn advies verder aan. In je planning kun je ervan uitgaan dat je het beste vanaf woensdagochtend op je plek van bestemming kunt zijn. Het klaart dan op, de zon komt er door en de grote dump is achter ons. Het heeft niet zo heel veel zin om dinsdag tijdens de meest intense periode van de dump er te zijn. Het zicht is er dan slecht en omdat de basis tussen de bomen pas op dinsdag gebouwd wordt, wacht je beter tot woensdagochtend.

Morgen een verdere verdieping dus. Ga je spullen pakken, regel vrij en zorg dat je er woensdag bent.

En de noordalpen?

Deze paragraaf wordt een typisch gevalletje ‘don’t shoot the messenger’. Vanmiddag valt er wat cosmetisch wit in Oostenrijk, maar een naam mag het niet hebben. Het is leuk voor op de webcams, maar buiten de piste kun je het vergeten. En voorlopig blijft dat zo. Pas rond de 2e kerstdag laten de modellen iets van een deuk zien in het hogedrukgebied en dat zou dan ook nog slechts tijdelijk van aard zijn.

Een deukje
Een deukje

Laten we hopen dat de sneeuw in de Piemonte de modellen op andere gedachten brengt en in de kerstweek eindelijk weer een storm in de noordalpen mogen verwelkomen. Met de huidige berekeningen kan ik jullie helemaal niets beloven op dat punt. Zelfs mijn intuïtie ziet daar nog geen aanleiding voor een noordalpen boemski scenario. Wil je er zeker van zijn dat je in 2016 nog dikke poeder rijdt in de Alpen dan kun je het beste komende week richting de Piemonte rijden. Dan is poeder gegarandeerd. Heb je zoiets nog nooit gedaan… schroom niet en stel je vragen hier. Niets mooiers dan een goed poederavontuur… (en zelfs voor de pisteridders is er niets lekkerders dan verse poeder op een piste).

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
mikakindtAuteur18 december 2016 · 09:22

Halverwege het artikel toch maar naar poederdromenland vertrokken Morris? ;)

Live to ride another day.
Expert
meteomorrisAuteur18 december 2016 · 09:26

@@mikakindt, ik ben nog aan het schrijven maar wilde jullie de mooie inleiding al gunnen ;)

powfinder.com
Gevorderd
FreeArnoAuteur18 december 2016 · 09:31

Lekker zeg. In de startblokken…

Dromen zijn er om te realiseren
Beginner
Patrick1973Auteur18 december 2016 · 10:05

@@meteomorris ik zie dat de verwachte temperatuur oploopt na de dump wat volgens mij een lekker korst gaat geven na de eerste nachtvorst, zeker in de zuidelijke gebieden. Is dit een correcte inschatting ?

Gevorderd
barttoorn2Auteur18 december 2016 · 10:26

Truffels eten en goede wijn drinken tot die tijd in Piemonte dan maar…

Expert
meteomorrisAuteur18 december 2016 · 10:35

@@Patrick1973, de lucht wordt droog en de zon staat nu zo’n beetje op het laagste punt. Maak je voor de schaduwhellingen geen zorgen. Lees anders ook nog even module 1 van de Academy terug.

powfinder.com
Gevorderd
barttoorn2Auteur18 december 2016 · 11:33

@@meteomorris limone Piemonte of breuil-cervinia? Laatste ligt hoger, iets meer sneeuw gehad en lijkt nog steeds wel poeder te krijgen maar la stuk minder dan gisteren…

Gevorderd
FreeArnoAuteur18 december 2016 · 13:29

Cervinia is top! Maar geen bomen en 0 referentie bij slecht zicht. Gebied waar je echt offpiste kan rijden is beperkt want veel stijle hangen er boven icm lawine 4. Naast de pistes wel heel veel te doen en doordeweeks zeker 1 of misschien wel 2 dagen plezier… als er zicht is. Zoek mn verslag van een paar weken terug ff op. Dan weet je een hoop meer

Dromen zijn er om te realiseren
Beginner
pieterjanbeytsAuteur18 december 2016 · 13:42

Ik vertrek maandag ochtend richting sestriere vanuit regio antwerpen! vrijdag laatste dag knallen en dan weer huiswaarts. mensen die willen meerijden altijd welkom :)

Gevorderd
49Auteur18 december 2016 · 14:42
montagna bianca, ti amo
Expert
BrosAuteur18 december 2016 · 16:10

Ik was 3 weken geleden in Montgenevre. De basis tussen de bomen was tot 1800m perfect. Door de regen eind november, overgaand in sneeuw, ligt een soort betonlaag. Noordkant van Mont de la Plane tot de Tremplin lift op 1800m was geen probleem, kon zelfs door de puinhelling met stenen, geen sharks!

Aangezien de bossen vrij hoog liggen in via lattea zou ik persoonlijk zeker de treeruns op voorhand niet afschrijven… hint…

Onder de 1800m ligt geen sneeuw, alleen kunstsneeuw, dus je kunt het laatste deel over de piste naar de lift.

Helaas geen vrije dagen volgende week… helaas…

Bros
Gevorderd
eversronaldAuteur18 december 2016 · 21:14

Zit in Champoluc met mn zwangere vrouw. Ze is geweldig en gunt me een mooie poederdag donderdag/vrijdag, dus ben voornemens een gids te huren. Iemand die wil aanhaken?
Ben beginnend freerider en ken het gebied zelf niet goed genoeg om zelf opmpad te gaan!
@@patrick1973 samen de seizoensafsluiting vorig jaar, nu (voor mij althans) de opening

Beginner
Patrick1973Auteur18 december 2016 · 22:31

@eversronald : ik vertrek woensdagmorgen richting sneeuw… Monte Rosa is één van de opties. Ik ken die regio totaal niet dus is een gids huren wel een mooie en veilige optie.
Ik stuur je een PM

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!