Alle hoop op 2017

Alle hoop op 2017

Na de sneeuwval van begin deze week in het oosten van Oostenrijk is het nu weer wachten op een nieuwe dump. Veel gebieden in de Alpen liggen er nog belabberd bij en in dat kader… ‘don’t shoot the messenger’. Geduld is een schone zaak en dat is deze winter niet anders. We kunnen wel van alles willen, maar de natuur laat zich bijzonder slecht dirigeren. En misschien is dat ook maar beter zo. In dit bericht:

  • Poeder in het oosten
  • Geen winter is dezelfde
  • 3 en 7 januari, wat gaan ze ons brengen?

Poeder in het oosten

Poederalert#3 bracht poeder naar het oosten van Oostenrijk. In de noordstau van het Salzburgerland, die Steiermark en Nieder- en Oberösterreich viel lokaal tot 70 cm verse sneeuw en dat leverde mooie beelden (en bedankjes) op.

70 cm vers in Loser
70 cm vers in Loser
Verse sporen in Loser
Verse sporen in Loser
Mooi bedankje vanuit Tauplitz
Mooi bedankje vanuit Tauplitz
Tauplitz in de vroege ochtend
Tauplitz in de vroege ochtend
Dachstein gletsjer
Dachstein gletsjer

Ook morgen is er met goed zoeken nog zeker wat poeder te vinden in het oosten van Oostenrijk en daarna begint het wachten op een nieuwe dump. Tot aan 2017 valt er geen sneeuw van betekenis weer. De zon krijgt de overhand en van verse sneeuw is geen sprake.

Geen winter is dezelfde

Ik snap al het geklaag over het gebrek aan sneeuw wel en natuurlijk is het enorm balen als er geen sneeuw ligt of er al weken geen verse sneeuw is gevallen in het gebied van je keuze. Maarr hey, ‘don’t shoot the messenger’, ook ik heb de natuur niet in mijn hand. Het doel van mijn voorspelling is je te vertellen waar en wanneer de poeder wel gaat vallen zodat je tijdig vrij kunt maken om op de juiste plek in de Alpen te staan.

Gemiddeld kent een winterseizoen in de Alpen zo’n 20 poederalerts. Er zijn soms winters met veel meer poederalerts, maar sinds ik mijn voorspellingen schrijf zijn het er nooit minder geweest dan 16. Soms zijn het vluchtige alerts waarbij de warmte alweer snel op de loer ligt, of van die complexe alerts waarbij de base nog dus is of je juist heel hoog moet gaan om de regen te ontlopen. En dan zijn er nog de intense alerts waarbij het zaak is niet ingesneeuwd te raken. Maar wat al die alerts gemeen hebben is dat er in een bepaalde regio in de Alpen minimaal 25 centimeter verse sneeuw valt die het de moeite waard maken om erheen te reizen.

Gemiddeld 20 poeder alerts dus tussen 1 november en 6 mei. 20 momenten waarbij de hoeveelheid verse sneeuw ergens in de Alpen diep genoeg is om die magische bochten door de poeder te snijden. Let wel… ergens. Er zijn winters waarin de zuidalpen de meeste alerts krijgen, maar er zijn ook winters waarin juist de noord- of de westalpen de overhand hebben. En dan zijn er ook nog winters waarin de poederalerts mooi evenredig zijn verdeeld. Er zijn winters die al voor 1 januari al 9 alerts achter de kiezen hadden, maar er zijn ook winters waarbij er voor 1 januari pas 2 alerts waren geweest. Maar wat er ook gebeurt, iedere winter is uniek. Zo ook deze winter. Alle wetenschap ten spijt slagen we er maar niet in om een kundige voorspelling te maken van het winterweer dat komen gaat.

TIP: lees ook dit artikel over de waarde van lange termijn voorspellingen

En misschien is dat ook maar beter zo. De natuur neemt en de natuur geeft. In ons blinde geloof in de technologie lijkt het er op alsof we onze connectie met de natuur aan het verliezen zijn. We volgen blind de aanwijzingen van Google Maps om nog net op tijd gered te kunnen worden door de hulpdiensten, we vinden het normaal als gebieden 50 cm sneeuw rapporteren in het dal die eenmaal ter plekke 50 cm kunstsneeuw blijken te zijn welke onderdeel vormen van een stelsel van witte linten door een verder dor en droog landschap en we kunnen het bijna niet geloven als het regent terwijl de app op onze smartphone ons vertelt dat het droog zou moeten zijn.

Begrijp me niet verkeerd, de technologie heeft ons veel gebracht, maar enige connectie met de natuur kan geen kwaad. Want als je eenmaal beseft dat je het weer niet kunt sturen en je beter je euro’s in de pocket houdt totdat je zeker weet dat een belangrijk (en voor mij het belangrijkste) element van je vakantie er is dan geeft dat heel veel rust.

Want met de technologie van vandaag is het juist heel goed mogelijk om last minute onderdak te boeken om 24 uur later in de verse sneeuw te staan. Met gemiddeld 20 poederalerts in een winter moet het wel heel raar lopen wil jij er niet slagen tenminste 1 keer in een winter in de verse sneeuw te staan. Dat dit dan soms in een regio is waar je nog nooit bent geweest maakt het juist nog veel leuker. Want poeder wordt dan opeens ook cultuur. Niets mooiers dan achteraf te mogen vertellen over de avonturen die je tijdens je trip hebt beleefd. Niet alleen doe je nieuwe avonturen op, leer je jezelf beter kennen, maar kom je (ja, dit klinkt nogal weeig) weer in contact met en krijg je weer respect voor de natuur. Hoe je dat doet? Je hoeft er maar 1 ding voor te wijzigen in je hele opvatting van wintersport… stop met te vroeg boeken!

TIP: lees dit artikel met het 10 stappenplan waardoor je altijd verse sneeuw tijdens je wintersport hebt

3 en 7 januari, wat gaan ze ons brengen?

Wie weet kun je binnenkort al op trip. Voor 2017 staan er twee events op de kaarten die ik de komende actief actief blijf volgen. Het eerst event staat voor 3 januari, het tweede voor 7 januari. Beide events staan op de kaarten van de belangrijkste weermodellen. Allereerst het event van 3 januari. Eindelijk wat sneeuw voor de Noordalpen. Onvoldoende voor een poederalert, maar eindelijk weer sneeuw tot diep in de dalen. Er ligt nog geen basis onder de 2000 meter, dus dit wordt het eerste laagje.

3 januari event
3 januari event

Dan is er het 7 januari event. De weermodellen lopen hier nog uiteen en dat zal de komende periode nog zeker zo blijven. Maar het is mooi om ze te blijven volgen. Het is nog even afwachten of dit poederalert#4 gaat opleveren, maar het is maar alvast dat je weet dat er iets zit aan te komen. Om er wat dieper in te duiken… Het Ameirkaanse model richt de meeste sneeuw op de Franse en Zwitserse Alpen, terwijl het Europese model juist alles richting Zwitserland en Oostenrijk stuurt. Het is allemaal nog puur glazen bol werk, maar we gaan het de komende dagen voor je in de gaten houden.

7 januari event
7 januari event

Voor nu rijd je het beste naar het oosten voor verse poeder of de Italiaanse Piemonte om daar wat te gaan touren. In de andere gebieden sta je op kunstsneeuw op de pistes. Ook leuk, maar dan bewaar ik liever mijn euro’s voor betere tijden.

Wij wensen je een diep en vooral ook veilig 2017: 30% korting op de wePowder Academy

De beste freerider is een oude freerider zei een bevriende berg- en skigids ooit tegen mij. En zo is het. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Stay stoked. Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!