Het sneeuwt lokaal al aan de noordkant van de Alpen en daarbij staat er een stevige wind. Die wind zal op nadering van het koufront later deze dag nog verder aantrekken. Eerst aan de noordkant van de Alpen, maar in de nacht naar donderdag vooral ook aan de zuidkant van en in de Franse Alpen. Tegelijkertijd neemt de wind dan af in de vooralpen van Oostenrijk en Zwitserland en blijft het daar lekker doorsneeuwen. Het is dus nog even wachten, maar vanaf donderdag gaan de condities sterk verbeteren aan de noordkant van de Alpen. Goed nieuws voor hen, maar hoe zit het met de Franse Alpen en de gebieden ten zuiden van de Alpenhoofdkam? In dit bericht:
Een oclussiefront heeft nu de Alpen bereikt. Als gevolg daarvan sneeuwt het lokaal al aan de noordkant van de Alpen.
Een blik op de meetstationnetjes leert me dat het nu al sneeuwt, maar de grote dump volgt pas later op de dag. Dat laten onze sneeuwkaarten niet zo duidelijk zien, maar geloof me dat het vanaf vanmiddag vanavond pas echt goed begint te sneeuwen aan de noordkant van de Alpen.
Het beste kijk je voor de verwachte sneeuwval in dit geval ook naar de 'sneeuwval rond 2000 meter' lijst. Het geeft je een eerlijker beeld van de sneeuwval.
Tot en met donderdagochtend valt er zo'n 40-80 centimeter aan de noordkant van de Alpen. In de lagere delen en vooral tussen de bomen als losse poeder, maar op de hoge toppen in eerste instantie vooral als flink verwaaide sneeuw. Het overgrote deel van de Franse Alpen, maar ook de skigebieden in het noorden van Italië houden het daarbij droog.
Voor en tijdens de passage van het koufront waait het vandaag stevig aan de noordkant van de Alpen (maar ook ten zuiden van de Franse Ecrins). Dat zorgt er in oostenrijk en Zwitserland voor dat sneeuw vooral horizontaal valt (ofwel aan je voorbij waait). Als in de avond het koufront is gepasseerd dan komt de stuwing pas echt op gang aan de noordkant van de Alpen. De wind gaat liggen (zeker op de lagere delen van de berg) en dan gaat het flink sneeuwen. Tegelijkertijd steekt er dan juist ten zuiden van de Alpen een stevige föhnwind op.
In termen van verse sneeuw betekent dit dat de sneeuw nu nog veelal door de wind verplaatst wordt, maar dat deze op donderdag juist lekker blijft liggen omdat de wind wegvalt. Uitzondering zijn de skigebieden in de Alpenhoofdkam. In gebieden als Sportgastein, Kaprun, Hintertux etc. blijft een stevige wind staan waardoor de sneeuw lokaal nog flink verwaaid wordt.
Het sneeuwt en met 40-80 cm in aantocht geldt er een poederalert. Maar nog niet voor de complete Noordalpen. voor de noordalpen In grote delen van de noordalpen ligt onder de 2000 tot 2500 meter helemaal geen base. Daar waar er nog wat ligt is deze hard opgevroren danwel totaal versuikerd. Zonder base is de kans op ongelukken groot. Voor je het weet blijf je haken aan een boom of knal je op een rots en breek je een been, pols of nog erger. Enkel op alpenweides zonder rotsen, stenen of takken zal donderdag zeker poeder gereden kunnen worden. Vanwege het gebrek aan base hier geen poederalert, maar met de juiste kennis (en vooral de nodige zelfbeheersing) kan er zeker in de Noordalpen Centraal poeder worden gereden.
Er geldt de komende dagen wel een poederalert voor de Noordstaugebieden van het Salzburgerland, die Steiermark en Ober- en Niederösterreich. De combinatie van een prima base + veel verse sneeuw in aantocht maakt dat er voor de Noordalpen Oost vanaf donderdag een poederalert geldt. Een snelle zoekopdracht heeft me geleerd dat er in die regio vanaf woensdag/donderdag nog best wel wat onderdak te vinden is om een dag of vier te gaan rijden in verse poeder. Daarbij moet je denken aan gebieden als:
Verder gaan de condities sterk verbeteren in gebieden als Obertauern en Kaprun, maar de wind zal hier een factor zijn waar je rekening mee moet houden.
Veel poeder en het ook nog na kunnen vertellen. Wij wensen je een diep en vooral ook veilig 2017 toe. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.
Start je voor vandaag 4 januari 16.30 uur de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens deze week het Safety boek toe. Starten doe je HIER. Start je na 4 januari 16.30 uur met de Academy, dan krijg je je boek na 16 januari toegestuurd.
Het Europese model is wat positiever dan het Amerikaanse model. Tenminste als je van sneeuw houdt. Zij prognotiseren voor komend weekend namelijk weer behoorlijk wat sneeuw voor de noordalpen. Volgens de Amerikanen valt dit juist mee. Ik houd het voorlopig op het midden. Met name in het oosten van de Alpen kan het daarbij van tijd tot tijd nog lekker sneeuwen.
Voor na het weekend zitten de weermodellen redelijk op een lijn. oDe stroming draait weer naar noord tot noordwest en er volgt nog eens een bak sneeuw. Zoveel dat ik je nu al kan melden dat poederalert#5 ook gaat volgen binnen nu en 8 dagen. Dan ligt er al wel een base in Tirol, Vorarlberg en het noorden van Zwitserland en kan er ook daar poeder gereden worden.
In de Franse Noordalpen ligt dan nog geen base, maar volgens de laatste berekeningen krijgen deze volgende week ook eindelijk de base laag voor de rest van het seizoen. daarbij is het de grote vraag wanneer? Volgens het Amerikaanse model is dat al vrij snel na aankomend weekend, terwijl de Franse Noordalpen volgens de Europeanen nog moeten wachten tot eind volgende week. Hoe dan ook... eindelijk een goed perspectief voor de Franse noordalpen.
Kortom: de komende 4 dagen geldt er een poederalert voor de Noordalpen Oost. Een snelle zoekopdracht heeft me geleerd dat er in die regio vanaf woensdag/donderdag nog best wel wat onderdak te vinden is om een dag of vier te gaan rijden in verse poeder.
Morgen een beperkte update. Ik vlieg dan richting Canada en ik houd het dan kort. Heb je toch nog vragen? Stel ze vooral nu, want morgen volgt er geen reactie!
Stay stoked. Morris