Twee doden door lawines in Alpen

Twee doden door lawines in Alpen

Met de verse sneeuwval van de afgelopen dagen hebben we ook weer te maken met lawines. De sneeuw van de afgelopen week is in de noordkant van de Alpen vooral gevallen op oude sneeuwlaag die nog van november dateert (als er al sneeuw lag). Deze oude sneeuwlaag is veelal versuikerd en zo niet dan in ieder geval snoeihard door de invloed van de wind en de temperatuur.

Het is deze oude sneeuwlaag die in veel gevallen als glijlaag dient voor lawines. De afgelopen dagen zijn er tientallen lawines gerapporteerd vanuit de noordkant van de Alpen. In veel gevallen ging het gelukkig goed, maar bij twee ongelukken zijn twee mensen om het leven gekomen.

Lawine in Wallis

Op vrijdag 6 januari hebben twee toerskiërs nadat ze Tita Seri (2850 meter) in de buurt van Ovronnaz hadden bestegen rond 14 uur een lawine veroorzaakt. Tijdens de afdaling hebben ze op een noordhelling op een hoogte van circa 2500 meter een lawine veroorzaakt. De lawine van 400 meter lang en slechts tien meter breed trok het slachtoffer het diepte in en werd daarbij drie meter diep in de sneeuw begraven. Hoewel hulp snel ter plekke was kwam deze te laat.

Volgens data van de SLF (De Zwitserse Lawinedienst) waren de toerskiers onderweg op een helling die circa 35-40 graden steil is. Er gold afgelopen vrijdag lawinegevaar drie op een schaal van vijf in de betreffende regio.

Het slachtoffer is een Fransoos woonachtig in de Vaud. Meer info vind je hier.

Lawine in Andermatt

Zaterdag 7 januari was een groep van vijf skiers onderweg in het skigebied van Andermatt. Rond 15 uur hebben ze daarbij op een noordhelling op een hoogte van circa 2400 meter een lawine veroorzaakt welke drie van de vijf mee naar beneden trok en (deels) bedolven werden door de sneeuw. Daarop zijn de andere twee skiers direct gestart met de reddingsoperatie. Voor een van de skiers kwam de hulp te laat.

Volgens data van de SLF (De Zwitserse Lawinedienst) was de groep onderweg op een helling die circa 40-45 graden steil is. Er gold afgelopen zaterdag lawinegevaar drie op een schaal van vijf in de betreffende regio.

De jongens zijn allemaal afkomstig uit de regio. Lokale autoriteiten hebben een crisisteam ingericht om betrokkenen te ondersteunen. Meer info vind je hier.

Onze gedachten gaan uit naar familie en vrienden. We wensen hen veel sterkte toe bij het verwerken van dit tragische verlies.

De komende week wordt er nog een pak sneeuw verwacht. Deze keer met als zwaartepunt het noordwesten van de Alpen. Ook bij de nieuwe sneeuwval zal de oude sneeuwlaag nog steeds problemen op kunnen leveren.

TIP: check via de gebiedspagina’s op wepowder of via lawinen.org je lokale lawinebericht

Ga je komende winter nog richting de sneeuw, ga dan goed voorbereid. Een ongeluk zit regelmatig in een klein hoekje. Start daarom nu me de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Haas

Reacties

Beginner
mikakindtAuteur9 januari 2017 · 15:25

Allereerst gaan natuurlijk de gadachten uit naar vrienden en familie. Vreselijk om dit weer te lezen. Zeker na een fijn weekend in de bergen.

Maar nu even advocaat van de duivel, als ik dan lees, noordhelling en 35+ graden met een glijlaag en de harde wind van afgelopen week(end), dan vraagt iets in mij zich toch af wat ze daar op dat moment aan het doen waren. Sorry als het hard over komt.

Ride safe!

Live to ride another day.
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur9 januari 2017 · 15:55
was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
ieismAuteur9 januari 2017 · 16:15

Wat zou die discussie dan toevoegen? Dat jij van mening bent dat dit niet slim was/is? Denk je niet dat ze dat zelf ook al wisten misschien?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ConstantAuteur9 januari 2017 · 16:28

Ik denk dat alleen de direct betrokkenen kunnen aangeven hoe ze tot hun verkeerde beslissingen zijn gekomen.

Bij elk ongeluk kun je achteraf gezien heel veel vaststellen over oorzaak en gevolg, maar ik vind het (te) moeilijk om te oordelen over wat er vooraf bekend was of bekend had moeten zijn bij de betrokkenen.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
FreeArnoAuteur9 januari 2017 · 16:53

Keihard. Sterkte aan betrokkenen

Dromen zijn er om te realiseren
Elite
kanskiAuteur9 januari 2017 · 17:02

Voor alle die gene die de noordwest Alpen of Wallis aan willen gaan doen na de komende dump;
Op alle schaduw hellingen gaat de verse sneeuw vallen op een oude totaal versuikerde sneeuw laag met geen cohesie what so ever! Dus pas vooral op m.b.t.noordhellingen!
Op de zuidhellingen van de alpenhoofdkam is bijna alle sneeuw verdwenen onder de 2200m. Dus daar heeft de sneeuw gewoon ff tijd nodig om te zetten op de grond. Boven de 2200m ook oude versuikerde sneeuw basis (=geen basis)!!!
Op de zuidhellingen van de alpennoordkam (Ovronnaz, Crans-Montana tot Riederalp) is afgelopen week ongeveer 15 tot 35 cm sneeuw gevallen vanaf 1200m en hoger. Deze is wel gevallen boven de 2200m op een versuikerde oude onderlaag van begin november! Dus de nieuwe sneeuw komt relatief snel over de laatste sneeuwval heen en zal al snel voldoende zijn tegen het toucheren van de bodem. Grote rotsen met scherpe tanden (sharks) zullen wat meer sneeuw nodig hebben op lagere hoogtes om volledig bedolven te worden. Maar boven bij de 2200m blijft het erg oppassen waarschijnlijk!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
bartvanleeuwenAuteur10 januari 2017 · 21:02

Een triest begin van het nieuwe jaar, als een newbie in deze community wil ik over het (ver)oordelen nog wel iets kwijt.
In mijn werk, ( Brandweer ) zijn we erg bezig met Situational Awareness, Omgevingsbewustzijn, en met name hoe het komt dat we sommige zaken niet ‘zien’. Ook in ons vak zijn er incidenten waarvan buitenstaanders snel een oordeel klaar hebben, 'Dat hadden ze kunnen zien… ’ etc. Echter als je je gaat verdiepen in omgevingsbewustzijn kom je er snel achter dat er ook neurologische redenen zijn waarom mensen zaken gewoon missen, dit is geen gebrek aan kennis of vakmanschap, ons brein is niet instaat om alle informatie te verwerken. Er zijn blokkades en stoorzenders, in deze community is ‘stoke’ natuurlijk een bekende, als je op de helling staat moet je sterk zijn om toch niet te gaan als de aanwijzingen je vertellen dat het een slecht idee is.
Om toch te leren van de fouten van anderen zonder te (ver)oordelen is het belangrijk dat we niet met een oordeel komen, maar proberen te begrijpen hoe het kan dat mensen daar toch zijn gekomen.
Met lawine 3 je begeven in 35+ terrein is op papier een slecht idee, maar kunnen we begrijpen waarom het toch gebeurt is, en belangrijker nog kunnen we er van leren zodat we zelf een andere beslissing nemen?
Er niet over praten gaat niemand meer kennis geven, maar veroordelen net zo min.

‘Probeer te begrijpen, niet te veroordelen’

Toerist
JaapvRAuteur10 januari 2017 · 22:13

Lekker Bart! En ook mooi om te zien hoe deze community deze stap naar volwassenheid heeft kunnen zetten.

imho onderscheidt t ongeluk in Andermatt zich door het feit dat het om zulke jonge (lokale) gasten gaat. Heftig, en complex als het gaat om ieders verantwoordelijkheid mbt beeldvorming en educatie…

Hoewel de omstandigheden waarschijnlijk absoluut onvergelijkbaar zijn, doet dit ongeluk me toch denken aan een doemscenario dat laatst bij ons in Tromsø werd geschetst door een aantal verontruste ouders. Zij waren bang dat hun kinderen de ‘stoere freeriders’ vanuit t lokale skiliftje zouden volgen 't terrein in. Ze verklaarden freeriders daarmee immoreel (door dit gevaarlijke en slechte voorbeeld) en in de meeste gevallen ook levensmoe.
Hoewel ik, zeker in vergelijking met de gemiddelde Noord-Noorse ouder, een iets genuanceerder beeld heb over skien in >30 graden terrein, begrijp ik de angst wel. Hoe bereik je kids, die vaak goed kunnen skien/rijden, en net zo tof willen zijn als de grote jongens en de youtube-clips? Kunnen ze op die leeftijd uberhaupt complexe go/no-go beslissingen nemen? Wat is de rol en de verantwoordelijkheid van ouders (zelf zonder lawinekennis), ‘voorbeeldrijders’, media en alle andere partijen hierin; zowel als t goedgaat en als t fout gaat?

Lastig maar niet onmogelijk; benieuwd hoe hier in andere gebieden mee omgegaan wordt (Alpen, of bv surfende kids in Australie/Hawaii?)…

Elite
kanskiAuteur11 januari 2017 · 10:40

Bij mij in les 4 Vallées zie je dat de kids door de ouders gestimuleerd worden in het freeriden. De ouders vinden het maar wat cool om met hun super jonge kids in de meest flitsende outfits en mooie brede ski’s het terrein in te duiken (meestal super goeie skiërtjes). Vaak vraag ik me af in hoeverre de ouders zelf voldoende kennis van zaken hebben. Het is namelijk helemaal niet zo dat de lokale van nature meer know how hebben! Bij de lokale gaat het inschatten van het gevaar nog steeds veel meer op gevoelsmatigheid en kennis uit het verleden!

De volgende dag zie je de kids met elkaar het terrein in duiken waar ze met hun ouders skiën… vaak nog geen 15 jaar oud! Deze kids zijn niet instaat om de complexe materie van lawinekunde te kunnen begrijpen, laat staan goede afwegingen te kunnen maken in het terrein. (Misschien uitzonderingen daar gelaten).

Paar jaar geleden heb ik er een ski patroller naar toe gestuurd, aangezien ze echt aan het spelen waren in te gevaarlijke hang!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evr66proAuteur11 januari 2017 · 11:12

Bij stimulatie hoort dan toch ook juist het wijzen op (on)mogelijkheden en beperkingen lijkt me. Afgelopen week nog meegemaakt: helling zag er best lekker uit, maar we waren alleen voorbereid op een dagje piste. Dochterlief komt zelf (gelukkig) met de opmerking: jammer dat we geen spullen meegenomen hebben.

Hoe dat uitpakt als de jongelui onderling op pad zijn is een tweede natuurlijk.

Anderzijds: als ik kijk hoe we lang geleden met 15-16 jaar kilometers uit de kust in pittige omstandigheden op zee bezig waren op een (wind)surfboardje, kun je je ook afvragen of dat allemaal wel zo verantwoord was (achteraf: NOT).

Wat dat aangaat wel begrip voor de ouders van de lokale skieertjes. Wanneer je je dagelijks in een omgeving bevindt, zie je wellicht ook minder risico’s dan een voorzichtig aangelegde incidentele bezoeker.

Gevorderd
DutchessAuteur11 januari 2017 · 12:20

Kids en lawine training:

Maar goed, feit blijft natuurlijk dat kinderen (Nog meer?) gevoelig zijn voor groepsdruk en stoer willen zijn dan wij volwassenen dat zijn. En nog denken dat de wereld er voor hen is. In dat opzicht zou er best meer aandacht besteed mogen worden aan lawinecursussen voor kids, om ze al snel in de gevaren, maar dus ook de mogelijkheden, in te wijden.

@@JaapvR ik heb ooit geboard met mijn neef (toen 25 jaar oud) uit Australie. Surft al sinds hij klein is. Golven van 4 meter draait hij zijn hand niet voor om. Hij vroeg mij hem alles te vertellen over lawines en voorzorgsmaatregels, en volgde die nauwkeurig op. Vroeg dingen. herhaalde dingen. Wilde graag oefenen met pieper etc. Toen ik opmerkte dat ik nog nooit iemand was tegengekomen die zo goed luisterde waar het lawinetraining betreft, antwoordde hij: “Of course. This is nature. If you’re not alert and cautious out there, it kills you. Better learn how to stay alive” Dat is een bewustwording die niet iedereen heeft, omdat niet iedereen zich vaak tussen hoge golven bevindt (of in een relatief gevaarlijke natuur zoals Australie die heeft)
Ik heb helaas geen idee of dit alleen voor hem gold of dat er ook bewust aan voorlichting word gedaan aan de Australische kust.

Dat moet dus geleerd zijn. Ook voor kinderen. En ook voor ons.

Ik kan me de aantrekkelijkheid van 35+ terrein wel voorstellen overigens, ook bij een drie. Volgens de uitgebreide reductie methode kan je in sommige (specifieke! En ik ken deze gevallen niet en wil dus ook geen oordeel vellen) gevallen het risico dat je neemt beargumenteren en verantwoorden. Het is aan eenieder om die beslissing te maken. Wie weet hebben de heren in Ovronnaz wel een hele uitgebreide reductie methode toegepast, dingen tijdens hun discussie verkeerd ingeschat, en de beslissing genomen het te proberen. Wie weet. Nogmaals, ik veroordeel niet. Ik wil juist uitleggen dat ik me zulke situaties kan voorstellen. Daarom juist is het goed daarover te praten. Dus kudos aan @@bartvanleeuwen

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!