Als ik je rond de kerstdagen verteld zou hebben dat het rond de 3e janauri dan eindelijk los zou gaan in de Noordalpen, dan zou je me waarschijnlijk voor gek hebben verklaard. Wel dat zei ik af en toe wel tegen mezelf. Ik heb me meerdere keren in mijn arm moeten knijpen toen het ook daadwerkelijk begon. En nu kan ik er veel woorden aan vuil maken, maar soms zeggen beelden gewoon meer....
Maar alle sneeuwval ten spijt is het nog steeds behelpen in grote delen van de Alpen. In de Dolomieten en Karinthië ligt bijna niets, de Franse Noordalpen springen om sneeuw en ook in grote delen van Zwitserland is het sneeuwdek nog veel dunner dan normaal.
Alle euforie van de afgelopen week ten spijt is het nog steeds geen topwinter in de Alpen. Er moet gewoon nog heel wat sneeuw bij. In dit bericht:
Maar gelukkig schakelt de winter komende week door. Komende week wordt er in 3 fases sneeuw op het noordwesten van de Alpen afgevuurd. De ene keer meer op Zwitserland, de andere keer juist iets meer op de Franse Noordalpen en in alle gevallen sneeuw voor de Arlberg. De sneeuwgrens schommelt daarbij. De ene keer sneeuw tot diep in de dalen, het andere moment stijgend richting de 1200-1400 meter in het westen van de Alpen en op donderdag zelfs even flink hoger.
Maar alle drie de fronten brengen sneeuw wat op 2000 meter al snel tot 1 meter verse sneeuw leidt. De wind houdt zich daarbij redelijk koest en met een beetje mazzel kan er zaterdag/zondag al de eerste poeder worden gereden in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwitserland. Een waarschuwing is daarbij wel alvast op zijn plek...
Hoewel het al januari is, is het vanwege het gebrek aan sneeuw feitelijk nog vroeg in het seizoen. Onder de 2000 meter ligt er veelal geen base en daar waar deze er wel ligt is deze totaal versuikerd, danwel snoeihard. Als hier verse sneeuw op valt gaat deze makkelijk schuiven en heb je te maken met lawines. Voor komend weekend geldt daarom dat je het beste poeder kunt rijden in gebieden met veel alpenweides waar rotsen en (afgebroken) takken ontbreken.
Dit type kennis vind je in de wePowder Academy. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.
Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.
Er kan vandaag en woensdag nog prima poeder worden gereden in de Noordalpen Oost. Lees daarvoor nog even mijn bericht van gisteren terug. Maar wie komend weekend richting de poeder gaat moet zich niet enkel blindstarten op onze sneeuwkaarten. Pas vrijdag en zaterdag volgen de dikke dumps zodat je op zaterdag eigenlijk nog niets te zoeken hebt in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwitserland. Pas vanaf zondag wordt het daar goed rijden.
Dat geldt niet voor de Arlberg. Daar ligt al een basis en met de sneeuw die er komen gaat kun je er al vanaf zaterdag weer terecht om verse poeder te rijden.
Woensdag/donderdag kom ik met een uitgebreid weekendbericht zodat je op basis daarvan de juiste keuzes kunt maken voor aankomend weekend. Nu is simpelweg nog iets te vroeg.
Tja, en dan een blik op volgende week. Heel ver weg, maar toch wilde ik je de berekening van het ECMWF al meegeven. Die tekenen namelijk een laag boven de Middelllandse zee met een straffe oostelijke stroming als gevolg. Dat zou sneeuw betekenen in de Po-vlakte en heel veel kou voor Europa. En dat terwijl de Amerikanen uitgaan van hogedruk, zon en milde temperaturen. Ik weet wel voor welke optie ik kies. En jij?
Morgen meer.
Stay stoked. Morris