Storm cycle komt op gang!

Storm cycle komt op gang!

De komende week wordt druistig en onstuimig in de Alpen. Een serie van stormen is op weg naar de Alpen en zal de komende week voor regen, sneeuw, wind en fluctuerende temperaturen zorgen. Vooral komend weekend wordt interessant aan de zuidkant van de Alpen als de temperatuur weer wat daalt en het tot intensieve neerslag komt. Ofwel… grote kans dat er voor komend weekend een poederalert geldt voor de zuidkant van de Alpen. Details zullen zich de komende dagen verder vormen, maar beter ga je nu al je boel organiseren. In dit bericht:

  • stormpje Hubert brengt regen en sneeuw naar de noordalpen
  • dit soort voor een kritische lawinesituatie in de Noordalpen
  • een volgende storm brengt veel sneeuw naar de zuidalpen
  • daarna blijft het druistig
Storm Hubert
Storm Hubert

Stormpje Hubert brengt regen en sneeuw naar de noordalpen

Gister sprak ik al uitgebreid over storm Hubert. (lees nog even dit artikel). Het is een kleine, maar actieve storm die boven de 1200-1500 meter sneeuw brengt aan de noordkant van de Alpen. Reken op 10-30 cm, lokaal 40 cm boven de 2000 meter, waarbij de sneeuwgrens gedurende de dinsdag in eerste instantie nog even daalt (vanwege de zwaardere koude lucht die nog in de dalen zit), maar in de nacht van dinsdag naar woensdag juist weer verder stijgt. Droge sneeuw valt er ps boven de 1500-1700 meter, terwijl onder de 1100-1400 meter er veel regen valt. De woensdag verloopt onder invloed van een opstekende zuidelijke wind dan mild en zonnig. Het nulgradenniveau stijgt rap om tegen de 2500 meter hoogte te eindigen.

Verwachte neerslag tot en met woensdag
Verwachte neerslag tot en met woensdag

Kritische lawinesituatie in de Noordalpen

Vanwege de kou van de afgelopen week ligt er op veel plekken in de noordalpen een dikke laag rijp op het sneeuwdek. Daar waar die rijplaag er niet ligt en de wind een factor van betekenis was is de toplaag vaak juist hard. Omdat de sneeuw die er de komende 48 uur verwacht wordt veel warmer is zal deze (in eerste instantie) slecht hechten met het bestaande sneeuwdek. Ook zal de opwarming zijn invloed hebben op de stabiliteit van het sneeuwdek. Dinsdag en vooral woensdag worden daardoor kritische dagen in de bergen. Vooral de woensdag wordt een gevaarlijke dag. De zon komt er door, de lucht wordt blauw, er zullen zeker lawinedummies zijn die sporen gaan trekken op hellingen waar je beter nog niet wilt zijn en dan volgen er meer sporen. Wees scherp naar jezelf toe. De situatie wordt juist vanwege de stijgende temperatuur kritisch. In mijn bericht van dinsdag zal ik hier nog dieper op in gaan.

Boven de boomgrens ligt er een prima base, maar vanwege de hoeveelheid verse sneeuw, de wind, de rijp of de harde oude laag is een lawine zo veroorzaakt. Daarom nog even het stappenplan om een oude freerider te worden:

Ga je de komende dagen op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Onstuimige periode: 30% korting op de wePowder Academy

Het is een onstuimig week en dan begint het met verse sneeuw al snel te kriebelen. Wij wensen je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je deze druistige periode 30% korting op de wePowder Academy. Met de code DRUISTIG2017 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Zuidföhn wordt dominant
Zuidföhn wordt dominant

Vanaf woensdag komen we in de greep van een zuidwestelijke stroming. De zuidföhn wordt krachtiger en vanuit het zuidwesten trekken er fronten richting de zuidkant van de Alpen. Twee actieve stormen gaan het weer dan aan de zuidkant bepalen. Het eerste stormpje komt in de golf van Genua te liggen, de tweede storm trekt dan op vanuit de Golf van Biskaje

Twee stormen komen er aan
Twee stormen komen er aan

Een volgende storm brengt veel sneeuw naar de zuidalpen

Het kleine T-tje wat je hierboven in de Golf van Genua ziet ontwikkelt zich tot een eigenstandige storm die tussen vrijdag en zondag voor veel sneeuw zorgt aan de zuidkant van de Alpen. Vochtige lucht wordt tegen de zuidkant van de Alpen aangedrukt en dit gaat zeker voor veel sneeuw zorgen in de Franse Zuidalpen en het noordwesten van Italië. Donderdag volgt het eerste front met sneeuw. Dit front is nog wat ‘zwak’, maar vrijdag volgt er een veel sterker front. De sneeuwgrens daalt daarbij vanwege de intense stuwing vanuit het zuiden richting de 900-1200 meter, lokaal zelfs nog lager. Zaterdag volgt er dan weer een front en zelfs op zondag wordt er wederom sneeuw verwacht. Ik verwacht dat vanwege de intensiteit van de fronten de sneeuwhoeveelheden aan de zuidkant de komende dagen nog verder gaan toenemen!

Daarna blijft het druistig

Ook na zondag blijft de lucht instabiel en is het de verwachting dat er nog meer sneeuw komt. De modellen zijn nog niet helder wie daarvan het meest gaat profiteren omdat de jetstream iets westelijker lijkt te gaan worden. Hoe dan ook, tot en met komend weekend dus de zuidalpen, daarna kijken we weer verder.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur30 januari 2017 · 10:14

Als ik zo’n weerbericht lees, zegt de verstandige ik: cancel de trip van deze week. De optimische ik zegt: niet cancellen en toch gaan want het wordt misschien toch niet zo slecht…met uiteraard het risico van niets te kunnen doen door teveel wind en/of te groot lawine gevaar.
Het winterseizoen is nog niet gedaan…

Gevorderd
brtAuteur30 januari 2017 · 10:50


Vochtige lucht wordt tegen de zuidkant van de Alpen aangedrukt en dit gaat zeker voor veel sneeuw zorgen in de Franse Zuidalpen en het noordwesten van Italië. Donderdag volgt het eerste front met sneeuw. Dit front is nog wat ‘zwak’, maar vrijdag volgt er een veel sterker front. De sneeuwgrens daalt daarbij vanwege de intense stuwing vanuit het zuiden richting de 900-1200 meter, lokaal zelfs nog lager. Zaterdag volgt er dan weer een front en zelfs op zondag wordt er wederom sneeuw verwacht. Ik verwacht dat vanwege de intensiteit van de fronten de sneeuwhoeveelheden aan de zuidkant de komende dagen nog verder gaan toenemen!\

Hoezo slecht?

Beginner
dimsumproAuteur30 januari 2017 · 10:56

Bah, bossen rossen in de zuidalpen

Beginner
Patrick1973Auteur30 januari 2017 · 11:12

@brt mijn ervaring is dat als een front passert de zichtbaarheid belange niet ideaal is, wind lelijk uit de hoek kan komen en met een verse pak sneeuw lawine gevaar hoog scoort.
Is dat slecht ? dat laat ik ieder voor zich uitmaken maar voor mij ziet dit er zeker niet optimaal uit. Na de passage van het front is een andere zaak, maar om woensdag te vertrekken wetende dat je op donderdag en zeker vrijdag midden erin tetrecht komt niet overtuigden.

Gevorderd
brtAuteur30 januari 2017 · 11:21

@@Patrick1973

Bossen rossen tijdens een dump in januari/februari, heeeerlijk! :-)
Geen stress dat iemand je lijn poached, geen problemen met zicht, etc.

Om vervolgens in maart en april - als het sneeuwdek lekker stabiel is en de schoolvakanties zijn afgelopen - de steilere lijnen op te zoeken.

Gevorderd
BodoAuteur30 januari 2017 · 11:30

oh yeah! bossen rossen! we zijn uit onze winterslaap :
http://wepowder.nl/forum/topic/107267

Beginner
twintipmafiaAuteur30 januari 2017 · 11:36

@@meteomorris, zijn van plan om van 4 tot en met 6 februari met 3 campers eropuit te trekken, alleen weten we niet goed waar we nog iets gaan kunnen rapen ??? Heb je een tip voor ons ? Vriendelijke groeten

Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2017 · 11:56

@twitimafia vanaf de 4e moet je in het zuiden zijn. Wacht mijn updates de komende dagen af en rijd dan pas naar het zuiden!

@@brt @@Patrick1973, base in de noordelijke Piemonte, Tiscino, Lombardia en Engadin is tussen de bomen nog erg dun. Houd dat in gedachten. Er zijn alternatieven verder naar het zuiden en de huidige kaarten geven goede perspectieven voor die gebieden, maar met dergelijke stormen is het altijd finetunen. Gewoon ff wachten dus en dan pas donderdag besluiten wat te doen. @@brt, ik zag ook je vragen via FB messenger binnenkomen. Het zijn vrij algemene vragen. Mijn verzoek is om die hier te stellen in het vervolg, dan wordt iedereen er slimmer van.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur30 januari 2017 · 12:10

Heeft de wester storm die twee dagen voor het Splitfest gaat heel hard gaat hitten al een naam, dan kan ik mijn sceance een beetje toespitsen…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20366.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
evanAuteur30 januari 2017 · 13:26

lawinedummies
Kom er maar in, moraalridders.

Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2017 · 14:20

@@evan @all ik vind de communicatie de laatste tijd wat gespannen. Dat kan liggen aan de wat oudere lagen die verwezen zijn in de gespreksstof (en die voor mijn blote oog niet altijd zichtbaar zijn), danwel aan de moeizame start van deze winter en een gevolg is van opgekropte stoke bij jullie.

Laten we de wereld niet gecompliceerder maken dan hij is. We delen allemaal dezelfde passie (poedersneeuw) en in goede winters worden we dag in dag uit overdonderd met de mooiste treeruns in deze tijd van het jaar. Dat gaat allemaal nu wat moeizamer, maar spaar je energie voor de betere dagen die er aan komen.

Mochten jullie echt een keer dieper en langer willen doorpraten over de gebeurtenissen van afgelopen tijd en hoe, maar vooral ook wat we er als community van kunnen leren dan wil ik zoiets graag voor jullie hosten. Maar ik zal er direct bij zeggen dat ik liever weer de Alpen in duik om op onderzoek te gaan ;)

Pluk de poeder…

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur30 januari 2017 · 14:59

Dank voor je reactie, @@meteomorris. Allereerst stoor ik mij niet zozeer aan jouw gebruik van het woord ‘lawinedummies’, ik kan prikkelende metaforen meestal wel waarderen. ‘Scandichecken’ schijnt op dit forum ook acceptabel te zijn. Daar kun je ook van alles van vinden, zeker als je Scandinaviër bent, maar soit. Echter, als iemand die (bewust of onbewust) grote(re) risico’s neemt m.b.t. lawinegevaar om het leven komt ten gevolge van een lawine, mag je hem dan nog steeds een lawinedummy noemen? Ik zou het hier niet aandurven.
Sommige lieden hier gaan nog verder en willen elke discussie over dodelijke lawine-ongevallen hier taboe verklaren. Zelfs als die discussie zich beperkt tot officiële bronnen, geen oordeel velt over de beslissingen van het slachtoffer betreft van wie het onwaarschijnlijk is dat een lezer van dit forum hem persoonlijk kent. Ik vind dat zeer kwalijk. Dodelijke ongevallen lenen zich bij uitstek om van te leren. Ten eerste omdat dodelijke ongevallen de meeste aandacht genereren (en daarom dient de discussie bij voorkeur zo snel mogelijk na het ongeval plaats te vinden, uiteraard mits er officiële informatie beschikbaar is); ten tweede zijn lezers zich bij dodelijke ongevallen bewust van de ernst van de situatie en daarmee het belang van zorgvuldige beslissingen; tenslotte zou ik, mocht ik zelf ooit omkomen in een lawine, niets liever willen dan dat andere mensen ervan leren.
Over discussies op dit forum wil ik graag nog kwijt dat ik van mening ben dat die er niet op vooruit zijn gegaan sinds de introductie van de duimpjes omhoog en omlaag. Ik vind dat de discussie nu erg snel doodslaan. Vermoedelijk worden mensen afgeschrikt om tegen een populaire mening in te gaan en werkt de angst voor minnetjes een ongewenste mate van zelfcensuur in de hand. Ik denk dat het beter is als mensen zo veel mogelijk onafhankelijk hun mening vormen. En wat is een forum zonder open discussie?

Qua opgekropte stoke valt het bij mij nog mee. PA6 was mooi en als ik er aan toe kom zal ik deze week nog een edit posten. Daarmee wil ik niet zeggen dat een mooie dump met een lage sneeuwgrens volgende week niet welkom is.

Gevorderd
brtAuteur30 januari 2017 · 16:01

@@evan als je lang genoeg zo doorgaat, wil er niemand meer met je spelen op het schoolplein. wel zo makkelijk; heb je altijd het laatste woord :-)

Gevorderd
evanAuteur30 januari 2017 · 16:22

Ironisch dat je met een dergelijke reactie komt na wat ik hiervoor heb geschreven, @@brt.
Als je me gewoon een lul vindt mag je dat zeggen hoor. Ik kan daar uitstekend mee leven.

Gevorderd
brtAuteur30 januari 2017 · 16:34

Mijn opmerking was feedback, geen aanval @@evan. Ik ken je niet persoonlijk, dus ik zou je ook nooit een lul noemen. Waarschijnlijk ben je IRL een onwijs geschikte gozer. Maar ik observeer wel een bepaalde lijn in de manier waarop je hier de discussies voert. Het feit dat je graag je gelijk wilt halen is iets wat mij opvalt. Daarnaast gebruik je de afgelopen 2 forecast-posts om bepaalde forumleden uit hun tent te lokken. En dat vind ik een beetje kinderachtig. Vandaar dat ik de schoolplein-metafoor wel goed vond passen.

Zullen we gewoon weer gezellig doen? :-)

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur30 januari 2017 · 17:12
was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Beginner
JanWillem1965Auteur30 januari 2017 · 17:41

Ik blijf me verbazen hoe snel mijn hersens zich in standby zetten als ik op een helling sporen zie.
Ik weet dat het niet slim is. Maar die reflex zit er nog.
(niet dat ik tegenwoordig dan direct die sporen achterna duik, maar de reflex is er nog).

Als er geen sporen staan werken mijn hersens weer heel anders en neem ik veel meer tijd om gevaar af te schatten. Dus nog meer beginner dan ik denk (als ik al denk). Alle goede raad hier helpt me.

Gevorderd
49Auteur30 januari 2017 · 18:47

“De komende week wordt druistig en onstuimig”
Die glazen bol van jou @@meteomorris, die was toch alleen meteo minded?

Anyway, jippie het gaat sneeuwen! De Amerikanen denken zelfs wel meer dan een meter! Yahoo ooo!
Oh, wacht. Moet ik nu net deze maand klussen in klein klompenland? Nou ja, dan voor mijn vriendjes maar: hup Piemonte!!!

montagna bianca, ti amo
Expert
Freerider JobAuteur30 januari 2017 · 21:29

@ Meteomorris, ik ben erg benieuwd naar je updates deze week aangezien ik samen met een vriend dit keer in de gelegenheid ben om daar te boeken waar de sneeuw ikomt/ is. Zaterdag gaan we weg en we blijven een week weg. Mijn voorkeur gaat uit naar Monte Rosa maar ik ga het horen of dat een goede keuze wordt.

Gevorderd
HertAuteur31 januari 2017 · 08:00

Afgelopen nacht een hele nacht regen in saint Martin de belleville en vanochtend voor zonsopgang 2 graden Celsius

Expert
BSSKI.chAuteur31 januari 2017 · 08:11

@@Martijnuiterwijk … Je weet wel dat je IN Kaprun sowieso geen lekkere lijnen gaat vinden ;) … De warmte die nu ook het dal weer heeft bereikt zal dit probleem wel oplossen nu.

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur31 januari 2017 · 16:22

@@Berber, daarom donderdag eens bij de weissee / Sonnblick gaan kijken. En wellicht nog oud hollands gletsjerspleet duiken. Vandaag al pakeer je knie op een rots gedaan :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!