Tenminste 4 doden door lawine in Tignes

Tenminste 4 doden door lawine in Tignes

Er heeft zich vandaag een drama voltrokken in Tignes. Een lawine met een lengte van 400 meter heeft vanochtend om 10.35 uur 9 mensen meegetrokken. Het drama speelde zich af buiten de pistes van de zogenaamde Tovière sector, een deel van een skigebied tussen Tignes en Val d’Isere. De lawine (een zogenaamde plaatlawine) kwam los toen de groep, die onder leiding was van ‘professionals’ buiten de pistes onderweg was. (bron)

Zoekactie naar slachtoffers ((c) Le Dauphine
Zoekactie naar slachtoffers (© Le Dauphine

De CRS reddingsdiensten van Courchevel en Modane zijn ter plekke en worden ondersteund door teams van lokale gidsen, skileraren en pisteurs. Op het moment van schrijven zijn tenminste 4 personen dood geborgen en is men nog druk doende de overige vermisten te lokaliseren en uit te graven. Reddingsdiensten vrezen het ergste voor de 5 vermisten: “Cinq personnes étaient toujours ensevelies avec une grosse accumulation de neige sur eux”, indique la CRS d’Albertville, pessimiste sur la possibilité de les sortir vivantes." Vandaag geldt er lawinegevaar 3 (aanzienlijk) op een schaal van 5.

Lawinebericht van vandaag
Lawinebericht van vandaag

De afgelopen dagen stond er een krachtige wind in het skigebied van Tignes en Val d’Isere. Het front dat voor sneeuw zorgde in Italië bracht in de Franse skigebieden vooral een krachtige föhnwind die veel sneeuw heeft getransporteerd. Daarnaast zitten in het sneeuwdek nog steeds zwakke lagen verscholen van de sneeuwval eerder dit jaar.

In Frankrijk zijn op dit moment de schoolvakanties bezig en is in de skigebieden het hoogseizoen begonnen. Vanwege het instabiele sneeuwdek en het hoogseizoen in de skigebieden in de Alpen heeft wePowder een speciale waarschuwing opgesteld vanwege de kritische lawinesituatie in de Alpen op dit moment. Dit seizoen vielen er al 35 doden als gevolg van lawines in de Alpen.

Ga je de komende weken richting de Alpen, loop dan even dit lijstje af voordat je off-piste gaat:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Zeg je op een van de punten in dit lijstje nee, wees dan verstandig en doe het niet.

Haas

Reacties

Expert
BSSKI.chAuteur13 februari 2017 · 13:26

Vreselijk… :( Sterkte voor alle betrokkenen…

Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2017 · 13:43

Immense breuklijn te zien op de foto (net onder de rotswand boven in de foto)
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20657.jpg?width=800

Kaart met de hellingshoeken
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20658.jpg?width=800

Topografische kaart
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20659.jpg?width=800

Man, man, man, wat een drama. Mijn gedachten gaan uit naar familie, vrienden en betrokkenen.

powfinder.com
Toerist
apschuddebeurs@gmailAuteur13 februari 2017 · 14:03

Verschrikkelijk
\

http://en.tignes.net/webcams
\

Op webcam 1 kan je zien hoe lang hij is

blablabla
Toerist
*SEB*Auteur13 februari 2017 · 14:19
Toerist
*SEB*Auteur13 februari 2017 · 14:20
Gevorderd
kasparAuteur13 februari 2017 · 14:28

ai, de lavachet wall. een beruchte flank waar al veel lawinedoden op gevallen zijn. het gevaarlijkst is de terraintrap onderin, voor de hotels. daar hebben ze een grote greppel met sneeuwdam gebouwd om al dit soort lawines in op te vangen. als je hier meegenomen wordt kom je daar onderin onder 6m+ sneeuw te liggen.

Gevorderd
evanAuteur13 februari 2017 · 14:30
Beginner
MarijntAuteur13 februari 2017 · 14:33

Poeh, heftig, sterkte voor de nabestaanden

Gevorderd
FrankvDeldenAuteur13 februari 2017 · 15:01

Wat een drama weer :(

Het valt me wel op dat de laatste tijd veel ongelukken gebeuren waar gidsen bij betrokken zijn, dit laat wel zien hoe onberekenbaar die oude laag wel niet is.

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2017 · 15:12

Vreselijke gebeurtenis, zelf ook de webcam beelden bekeken, ik vroeg me af
of het eerder snel of aan de trage kant is dat er na twee uur pas echt beweging te zien is op de webcam?
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20665.jpg?width=800

Zelf gelukkig nog niet te veel in aanraking gekomen met reddingsoperaties.

Expert
RogieradminAuteur13 februari 2017 · 15:16

@@Firstski Volgens het gebied zelf was men, de redding, zeer snel ter plekke. Ook logisch het was zichtbaar vanuit het hele dorp.

Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2017 · 15:23

Omdat het zo dicht in het dorp is vond ik het raar dat er pas 2 u later iets te zien is op de webcam beelden, maar wrs zullen deze beelden dan toch een verkeerd beeld geven.

Toerist
*SEB*Auteur13 februari 2017 · 15:29

De beelden per 15/30 minuten op bergfex kloppen wel, kijk maar naar de stand van de zon. Geen idee waarom je pas 2 uur na lawine toeschouwers op de rand ziet staan, ook niet relevant lijkt mij.

Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2017 · 15:39

@SEB met een verkeerd beeld weergeven gaat het om de geleverde reddingsoperatie. Aan de webcam beelden te zien zijn deze pas 2u Later te plekken. Maar blijkbaar volgens de gegevens waren ze er zeer snel bij al is dit niet te zien. Vandaar dat ik bedoel dat de beelden een verkeerd beeld geven: niet het juiste bereik, slechte invalshoek,… het gaat hem dus niet over de tijdspannen.
Ik hoopte gewoon voor de slachtoffers dat de reddingsdiensten er snel waren zodanig dat men de schade kon beperken.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur13 februari 2017 · 15:50

Persbericht van Tignes (van 15:40):

“Avalanche en secteur hors-piste : bilan provisoire de 4 morts
A cette heure, nous avons déjà retrouvé 4 personnes malheureusement sans vie, chacune équipée de DVA. L’espoir de retrouver d’autres victimes vivantes est mince.
L’avalanche s’est produite sur la commune de Tignes secteur Hors-Piste. Elle se situe sur la Pente de Tovière et s’étend de 40 à 100m de large et sur 400m de long. Les circonstances de l’accident sont encore inconnues, une enquête est en cours.
Actuellement, la station est en risque d’avalanches 3 sur 5.
L’identification des victimes est en cours. Nous savons que se trouvait dans le groupe une famille de 5 personnes au moins, accompagnée d’un professionnel. Il semble que les membres du groupe soient français probablement des vacanciers.
40 pisteurs secouristes sont sur place et sont aidés, du fait d’une forte épaisseur de neige, par des moyens mécaniques.”

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
AvdLAuteur13 februari 2017 · 15:54

Wat. Een. Drama. Sterkte aan alle redders/familie/betrokkenen.

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
JuulskiAuteur13 februari 2017 · 16:03

Vreselijk…

Gevorderd
PaulJAuteur13 februari 2017 · 16:06

Vreselijk nieuws…

Geen meningen vanuit hier (helling namelijk vaak genoeg geskied). Maar hier nog een foto vanuit een andere hoek, immense terrain trap onderaan de helling. De foto is vanaf de weg genomen in de wijk lavachet, de weg hebben ze verhoogd om het dorp beter te beschermen tegen dit soort lawines.

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20666.jpg?width=800

Discover the unknown
Expert
ThijsKennisAuteur13 februari 2017 · 16:15

Wat een vreselijk nieuws… Ik heb de webcam erbij gepakt en je ziet vlak voor de lawine nog een groepje traverseren…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20667.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20668.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20669.jpg?width=800

Overigens zie je ook al voor de lawine duidelijk 1 of twee sporen staan die vroeger in de ochtend nog niet zichtbaar waren.

Pow!
Gevorderd
evanAuteur13 februari 2017 · 16:24

Goede foto, @@PaulJ. Ik ben het met je eens dat het feit dat die helling veel beskied wordt meeweegt, maar mocht Triebschnee de oorzaak van de lawine zijn - wat hier plausibel lijkt

De afgelopen dagen stond er een krachtige wind in het skigebied van Tignes en Val d’Isere. Het front dat voor sneeuw zorgde in Italië bracht in de Franse skigebieden vooral een krachtige föhnwind die veel sneeuw heeft getransporteerd."
-, is het feit dat oude lagen beter met elkaar verbonden zijn van minder belang.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur13 februari 2017 · 16:35
One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
Gevorderd
Mitchel.Auteur13 februari 2017 · 16:42

Verschrikkelijk nieuws!

Ik ben benieuwd naar het rapport van de alpen politie in frankrijk

Skiing is Freedom!
Expert
RogieradminAuteur13 februari 2017 · 17:48
Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2017 · 18:09

Bij het drama zijn tot dusverre een skileraar, een vader, een zoon en zijn half broer omgekomen. Het verhaal gaat dat het drama zich tot deze groep beperkt (wat al een drama op zich is). Het getal 9 zou door dubbeltellingen en fouten in de communicatie naar buiten zijn gekomen.

Une personne du cours ESF que les secours recherchaient a été retrouvée. Elle avait quitté le groupe avant l’avalanche. Elle a été jointe sur son portable. Elle est saine et sauve et est interrogée par la gendarmerie pour lever les doutes sur la présence d’autres personnes.

Les autorités parlent d’un bilan faisant état de quatre morts, le moniteur, un père, son fils et le demi-frère du fils. Il semble que le signalement initial de neuf personnes emportées ait été dû à des doublons sur la liste de l’école de ski.

powfinder.com
Beginner
Tim3Auteur13 februari 2017 · 18:11

Goeie genade wat verschrikkelijk dit weer :(.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
polingAuteur13 februari 2017 · 18:44

@@Evan, volgens mij bedoelt @@Paulj niet perse dat die helling veel geskiedcwordt maar datvhem zelf vaker heeft gedaan.
Of die flank veel geskied wordt weet ik eigenlijk niet. Jaren terug dat ik incTignes was hem ook wel eens gedaan maar als ik me gied herinner is en entree niet perse heel toegankelijk, in de zin dat niet elke toerist er komt.
De terrain trap is iig enorm

Beginner
polingAuteur13 februari 2017 · 18:46

Damn foutloos typen is ook een kunst.

Overigens sterkte gewenst aan de nabestaande. Vreselijk nieuws natuurlijk

Toerist
elisa.tmcAuteur13 februari 2017 · 19:58

vreselijk :( wat een enorme lawine…

Expert
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!