We zitten nog midden in poederalert#10, het heeft weer gesneeuwd en komend weekend volgt poederalert#11. De jetstream is op stoom geraakt en we zitten midden in een stormcycle. Maar vandaag staat er een straffe westelijke wind en is de sneeuwgrens wat hoger te komen liggen. Daarnaast is het lawinegevaar vanwege de grote hoeveelheden verse sneeuw, de wind en de fluctuerende sneeuwgrens lokaal gestegen naar AANZIENLIJK tot GROOT. Maar met de juiste kennis is er zeker nog poeder te vinden. In dit bericht:
Het weer in Europa wordt op dit moment gedicteerd door een straffe westelijke straalstroom. Deze geleiderails voor depressies stuurt storm na storm richting de Alpen wat voor het turbulente en wisselende weer van de afgelopen dagen heeft gezorgd. Na alle sneeuw van dinsdag en hier en daar wat zon op woensdag werd het vanuit het westen warmer en begon het weer te sneeuwen en later ook te regenen in het westen en noorden van de Alpen.
In de nacht van woensdag ging het nulgradenniveau lokaal richting de 1700 tot 2000 meter en volgde de sneeuwgrens die tendens door ook richting de 1200 tot 1600 meter te gaan. Gelukkig volgde toen velen van jullie sliepen een koufront zodat vandaag de sneeuwgrens weer tussen de 900 en 1400 meter ligt. In totaal valt er 5-20 cm verse sneeuw zodat het sneeuwdek boven de 1500 meter weer wat verder groeit.
Vanwege de grote hoeveelheden verse sneeuw, de wind en de fluctuerende sneeuwgrens lokaal gestegen naar AANZIENLIJK tot GROOT. Check deze ochtend even goed je lokale lawinebericht en stem er je plannen op af.
Een zeer krachtig lagedrukgebied ten zuiden van de Britse Eilanden zorgt voor een omvangrijke zuidelijke stroming. Hiermee wordt in beginsel milde lucht vanuit het zuiden aangevoerd. In het noorden en westen van de Alpen betekent dit zuidföhn, veelal zon en een straffe wind. Het nulgradenniveau gaat richting de 2400 meter en de pistes papperig in de loop van de dag.
Tegelijkertijd stromen wolken de Po-vlakte in en tegen het einde van de dag begint het te sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Aan de noordkant van de Alpen is het dan nog steeds mild. Gek genoeg daalt de sneeuwgrens aan de zuidkant juist richting de 1000-1400 meter terwijl het nulgradenniveau zelf waarschijnlijk rond de 1800 meter komt te liggen. Een typische zuiddump.
Een actief koufront stroomt zaterdag vanuit het zuidwesten de Alpen in en zorgt dan voor veel sneeuw in het westen en zuiden. Details zijn nog niet helemaal helder en omdat ik zelf op poederjacht ben ga ik je vrijdagochtend exact vertellen waar je komend weekend moet zijn. Maar de perspectieven zijn heel goed. Ik zou er een lang weekend zaterdag tot en met maandag van maken. Want alles wijst er op dat er zondag nog eens een storm passeert.
Leuk al die vragen en appjes die ik krijg en normaal gesproken durf ik best al details te geven, maar nu niet. Dat zit zo. De meest gangbare weermodellen laten de laatste paar dagen continue wisselende output zien en dat heeft allemaal te maken met het onvoorspelbare karakter van het front dat komend weekend de alpen in trekt. Geduld dus!
Maar trefwoorden: zuidstau, Monte Rosa-Gotthard-Maloja, retour d'est?, ook wat restjes voor het westen? en wat te denken van het grensgebied tussen Karinthië en Noordoost Italië. Morgen meer! ;)
De grote weermodellen komen om de 6 of juist 12 uur met hun nieuwe berekeningen op de proppen. En wie deze consequent heeft gevolgd de laatste paar dagen zal tot de conclusie zijn gekomen dat ze net zo geloofwaardig zijn als de politiek. Iedere keer was er wel weer een nieuwe waarheid te melden. Daar is een simpele verklaring voor. Het weer in Europa wordt op dit moment gedicteerd door een straffe westelijke straalstroom. Deze geleiderails voor depressies wil nog wel eens van positie wijzigen waarbij een verschuiving naar het noorden of het zuiden enorme consequenties heeft. Daarnaast komen stormen de ene keer sneller en de andere keer juist langzamer dan berekend. Maar de grote vraag is wat de jetstream na het weekend gaat doen. De meeste modellen zijn het erover eens dat de jetstream niet meer vol op de Alpen gefocust gaat worden en dat hogedruk een rol van betekenis gaat vervullen. Maar wanneer en hoe is nog de vraag.
Vrijdagochtend meer. Ik moet vandaag nog wat lijntjes strepen. Stay stoked.
Morris