Een nieuwe winterprik is onderweg naar de Alpen. Maar voor het zover is liggen de alpentoppen nog vol in de zon. Zaterdag wordt een mooie dag, wat zeg ik een hele mooie dag. De zondag is geheel anders in de noordalpen want koud, grijs, winters en veel verse sneeuw. Dit is aanvang volgende week ook nog zo, maar verandering zit in de lucht. Kijken we namelijk verder in de glazen bol dan staat ons droge en milde lucht te wachten. In dit bericht:
Sinds vorige week zijn we met een nieuw experiment begonnen. Korte weerberichten op video. Dit doen we alleen in het Engels en wel om 2 redenen. Het zou teveel tijd kosten om 2 video's op te nemen (wij willen ook nog zelf de sneeuw in) en ten tweede is het bereik internationaal zo groot dat Engels de enige taal is die iedereen zo'n beetje begrijpt in Europa. Het is een experiment en alle feedback is van harte welkom. Natuurlijk kan mijn Engels nog vele malen beter en daar ga ik de komende maanden aan werken. Dat beloof ik!
Wie van kou en verse sneeuw wil genieten doet er het beste aan zaterdag in de Alpen te zijn. Een aantal gebieden opent voor het eerst zijn liften voor winter 17-18. Daarnaast zijn er een aantal gebieden die alleen tijdens de weekenden open zijn en waar nog niemand een streep in de sneeuw heeft kunnen zetten na de sneeuwval van maandag en dinsdag. Verse onverspoorde sneeuw in combinatie met relatief lage temperaturen en zon. Heel veel beter gaat het niet worden.
Maar een waarschuwing is op zijn plaats. Al die mooie witte hellingen doen je (zeker na de drama winters van de afgelopen jaren) bijna vergeten dat het early season is. Het is pas midden november en de meteorologische winter gaat pas 1 december van start.
Zondag arriveert er een koufront met sneeuw tot diep in de dalen. Voorlopig is de sweetspot het oosten van de Alpen, maar mocht het hogedrukgebied trager zijn dat kan de sneeuw forser uitpakken in Zwitserland. Maar ons model is redelijk standvastig en berekent al dagen een opkomend hogedrukgebied. Zaterdag zal ik mijn laatste bevindingen onder dit artikel zetten.
Het van het westen opkomende hogedrukgebied is de opmaat naar milder en droger weer. De jetstream wordt naar het noorden gedrukt en milde lucht heerst in de Alpen. Grote vraag is voor hoe lang. De modellen laten nu berekeningen zien waarbij we tot het einde van de maand rekening moeten houden met droogte en milde temperaturen. Laten we hopen van niet.
Stay stoked Morris