GROOT tot ZEER GROOT lawinegevaar en regen tot grote hoogte = NO GO!

GROOT tot ZEER GROOT lawinegevaar en regen tot grote hoogte = NO GO!

Intense neerslag, orkaanwinden en een rap stijgende, dalende en daarop weer stijgende sneeuwgrens zorgen op dit moment voor zeer gevaarlijke condities in de Alpen. Het lawinegevaar in het westen en noorden van de Alpen is gestegen naar groot tot zeer groot. Een extreme situatie die begon met een warmtefront met veel regen en wind. In de loop van de woensdag arriveerde een koufront met sneeuw en nog meer wind, maar zoals aangekondigd volgt er op donderdag alweer rap milde lucht en gaat het in regenen tot een hoogte van 2200 meter in de westapen en later op de dag tot een hoogte van 1700 meter in de oostalpen. Daarna blijft het mild in de Alpen. Een actieve stormdepressie trekt via Spanje de Middellandse Zee op en veroorzaakt daar een stevige zuidelijke stroming richting de Alpen. Deze storm gaat voor een flinke zuidföhn zorgen in het westen en noorden van de Alpen terwijl het gaat sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Check hier ook het liveblog van gisteren en vandaag dat Arjen heeft bijgehouden op de Engelse wePowder. In dit bericht:

  • extreme condities in de Alpen
  • het wordt mild de komende dagen met allereerst regen tot grote hoogte
  • in de loop van het weekend zuidstau en zuidföhn

Extreme condities in de Alpen

Ik zit nu al een paar dagen in Zuid Spanje. In Cadizfornia geniet ik van fantastische golven en heerlijk warm weer. De warmte en de orkaanwinden in de Alpen zie ik terug in de vorm van supermooie golven die vanuit de Atlantische oceaan tot aan de westkust van Andalusia komen, een offshore wind en een temperatuur die dagelijks richting de 20 graden gaat. Heel veel beter kan een wintersurftrip niet worden. De andere kant van de medaille is het feit dat de Alpen donderdag te kampen hebben met voor de derde keer deze winter regen tot ver boven de 2000 meter en orkaanachtige winden.

Met een zeer krachtige straalstroom die deze week net iets te vaak net ten noorden van de Alpen ligt wordt een stelsel van actieve stormen richting de Alpen gestuurd. Bovenstaand zie je de straalstroom en onderstaand het stelsel aan stormen.

Al een paar dagen liggen de westalpen in de line of fire waarbij er heel veel sneeuw valt boven de 2000 meter en regelmatig veel regen onder de 2000 meter. Omdat warme lucht in de regel meer vocht kan bevatten komt er met deze milde stormen veel meer vocht richting de Alpen en zien we boven de 2000 meter immense hoeveelheden sneeuw vallen in de westalpen. Daarbij stond er woensdag een orkaanachtige wind en begon de dag zeer mild. Onderstaand ter bewijs de data van twee meetpunten in Zwitserland. Stormwinden tot 160 km/h en een temperatuur van +3 op 2100 meter hoogte op woensdagochtend

Gelukkig werd het daarna weer kouder en sneeuwde het in het begin van de nacht van woensdag naar donderdag weer tot dieper in de dalen. Tegelijkertijd stroomde er in de vroege ochtenduren alweer warme lucht de Alpen in.

Het wordt mild de komende dagen met allereerst regen tot grote hoogte

Een zeer actief warmtefront trekt op donderdag vanuit het westen de Alpen in waardoor de sneeuwgrens in de loop van de dag snel stijgt richting de 2200 meter in de westalpen. Dat betekent dus veel regen in de dalen en tegelijkertijd staat er een stevige wind in het hooggebergte. Als in zeer stevig. Op bovenstaand kaartje is dat warmtefront te zien aan de rode lijn. In de loop van de donderdag trekt dit warmtefront Oostenrijk in en gaat ook daar de sneeuwgrens rap omhoog zodat ook daar de condities onder de boomgrens verslechteren. Vrijdag blijft het mild en schampt een zwak front de Alpen. De wind gaat liggen en we kunnen zoetjes aan de balans opmaken van 60 uur storm, sneeuw en regen.

Vanwege de extreme condities zijn off-piste avonturen de komende dagen een NO-GO! Veel sneeuw, veel wind en stijgende temperaturen zijn drie dikk red flags.

In de loop van het weekend zuidstau en zuidföhn

Op vrijdag veroorzaakt de laatste storm een aftakking naar het zuiden. Koude lucht trekt Spanje in, het gaat er regenen en stevig waaien. Tijd om mijn wintersurftrip te beeindigen. Deze storm trekt daarna de Middellandse Zee op, maar dit gaat tergend langzaam. Hierdoor komen de Alpen in een zuidelijke stroming te liggen waarmee milde lucht naar de Alpen stroomt. Er steekt komend weekend een zuidföhn op en daardoor blijft het nog even mild in de noordalpen. Daarnaast gaat deze föhn voor verse Triebschnee zorgen, zodat de condities aan de noord- en noordwestkant van de Alpen tricky bliven. Tegelijkertijd stroomt de Po-vlakte vol met wolken en in de loop van het weekend gaat dit voor sneeuw zorgen in de Piemonte. Mogelijk dat dit zelfs PoederAlert#10 gaat opleveren.

Tot die tijd… hold your horses. En voor wie al in de Alpen zit: heel veel sterkte. Boven de 2000 meter zal het vrijdag prima rijden worden (als de liften opengaan in het hoog-alpiene terrein), maar buiten de pistes? Ik zou het niet doen als je geen of onvoldoende kennis hebt van de gevaren buiten de pistes. En laten we eerlijk zijn, dat is al snel zo’n 90 tot 99% van de wintersporters.

Support wePowder, word wePowder Pro

Sinds deze winter hebben we wePowder Pro. Wij geven je extra weer- en terreindata en jij doneert ons per jaar een bedrag (€ 25,08 per jaar) waarvan je op veel plaatsen nog niet eens een dagpas kunt kopen. Daarvan kunnen wij onze service verder uitbereiden en hebben we een manier gevonden om je support aan ons uit te drukken. Al heel wat lezers van wePowder hebben dat gedaan en daar ben ik en het hele wePowder team je dankbaar voor. Wij kunnen daardoor dagelijks aan de bak om onze service nog beter te maken. Heel erg bedankt!

Ben je nog geen wePowder Pro maar gebruik je regelmatig de aanwijzigingen in mijn weerbericht of de services op wePowder? Met een upgrade naar wePowder Pro steun je ons, kun je je dankbaarheid kenbaar maken, rijd je ook nog eens vaker poeder en heb je je eerste Karma punten voor 2018 al verdient. Alvast heel erg bedankt

Oh ja, heb je je nog nog ooit geregistreerd op wePowder dan kun je met je registratie wePowder Pro de eerste 7 dagen ook nog eens geheel gratis proberen zonder enige vorm van verplichting.

Vrijdag weer een update. Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Timsen91Auteur4 januari 2018 · 09:33

Morris, zit vanaf zaterdag t/m dinsdag in Mayrhofen. Redelijk save qua weer dit weekend en qua föhn?

Gevorderd
powderdudeAuteur4 januari 2018 · 09:54

Hi Morris
Is het een optie om zondag naar St Moritz te gaan of heb je een betere tip ? Sestriere vanaf maandag ?

Enjoy :-))
Elite
ErwinAuteur4 januari 2018 · 11:22

@@Timsen91 ik zou nu al beginnen met het in de gaten houden van het regionale Lawinenlagebericht https://lawine.tirol.gv.at/home/lagebericht/ Houd er rekening mee dat Mayrhofen op de grens ligt tussen de Zillertaler Alpen en de Tuxer Alpen.

Wat ik wel merkwaardig vind, is dat de kritische hoogte in de namiddag - dus waar Stufe 4 is uitgegeven - op de website lager staat dan 2000 m! Volgens mij klopt dit niet.

Ik heb het nagekeken in het Lagebericht dat ik in mijn email heb gehad, en daar vind ik echter iets heel anders:
R9 Zillertaler Alpen Vormittag: < 2000m 3, > 2000m 3; Nachmittag: < 2000m 3, > 2000m 4

Gevorderd
Haas™Auteur4 januari 2018 · 12:04

Thanks voor de update!

Gister hier in Klosters eerst veel regen die toen razendsnel omsloeg in een sneeuwstorm. Nu nog hard aan het dumpen.

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur4 januari 2018 · 12:32

@@Timsen91 zeker kans op fohn. Intensiteit van de föhn is nog niet geheel duidelijk. Voor verse sneeuw moet je in de Piemonte zijn.
@@powderdude Moritz sneeuwt het nu, maar krijgt volgens huidige berekeningen niet zo veel komend weekend. Op welk AirPort wil je vliegen?
@@SneeuwHaas dank voor het report.

powfinder.com
Gevorderd
Arnie777Auteur4 januari 2018 · 12:53

Valloire zit dicht. Vanochtend hebben ze de Col du Telegraphe afgesloten vanwege lawinegevaar. Vanochtend 1 run geskied en daarna gestopt. Het is helemaal niks…

Freeride = Life
Gevorderd
powderdudeAuteur4 januari 2018 · 12:59

@@morris, we gaan rijden !

Enjoy :-))
Gevorderd
powderdudeAuteur4 januari 2018 · 13:00

@@morris, we gaan rijden !

Enjoy :-))
Beginner
gilles sillisAuteur4 januari 2018 · 13:14

In St Anton is het heerlijk poeder in het bos. Boven ver alles dicht door de wind. Als je voorzichtig bent en niet te ver of steil zoekt is er aardig wat te doen. Natuurlijk al veel verspoord nu door de beperkte mogelijkheden. Het dumpt nog steeds hard

Beginner
QmaartenQAuteur4 januari 2018 · 13:29

@@gilles sillis, Gelukkig nog mogelijkheden! Veel plezier nog.

powpowwowjippiajippieee
Beginner
KrisLAuteur4 januari 2018 · 14:06

In St Anton is het heerlijk poeder in het bos. Boven ver alles dicht door de wind. Als je voorzichtig bent en niet te ver of steil zoekt is er aardig wat te doen. Natuurlijk al veel verspoord nu door de beperkte mogelijkheden. Het dumpt nog steeds hard

gilles sillis op 4 jan 2018

13:14

Inmiddels regent het n Anton tot in het dal…? https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/14be31d674d9d81c496f92e40b6c5170_image.jpg?width=800

winter is definitely coming!
Beginner
bulltjeAuteur4 januari 2018 · 15:01

Val d’Isère een paar uur geleden, lawines tot in je achtertuin… :| https://www.facebook.com/valdisereskiinstructors/videos/1784903061528460/

Gevorderd
Beginner
barenddelangeAuteur4 januari 2018 · 17:31

Prapoutel is op 1 stoeltjes en 3 sleepliften alles dicht, pleynet 100% dicht. Op 1400m en het is 9 graden (beuhh). Voor het eerst op een riviertje piste afwaarts door water geboard.

Zelf een liftje die gisterochtend open was en iets hoger kwam is na gistermiddag dicht.

Maar met de familie naar Grenoble steak gaan eten!

Hopelijk morgen gebied weer open en on piste en hopelijk in 2200-2400m zone kijken. Zaterdag ziet er weer slecht uit met teveel wind (kracht 10 op top). Terugrijden maar :-( het is niet anders. Wel uniek!

Fingers crossed voor morgen dan maar! Alles nog steeds beter dan een dag Snow world :-)

Expert
tellie-GAuteur4 januari 2018 · 18:30

@@meteomorris de noordzee had ook weer prachtige golven vandaag hoor :)

(gravity) I fought the law but the law won...
Beginner
TukkerAuteur4 januari 2018 · 19:36

@@meteomorris de noordzee had ook weer prachtige golven vandaag hoor :)

tellie-G op 4 jan 2018 18:30

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/d64e5915457ac6a217e8609ebbb29b5c_schermafbeelding_202018_01_04_20om_2019_35_13.png?width=800

Gisteren was het een vlak zeetje, niks gemist Morris 8-)

Tukker(ik)
Gevorderd
powderdudeAuteur4 januari 2018 · 19:57

Ik hoorde net dat alles in St Moritz verregend is ! Dus …? Sestriere ok of maar laten gaan .

Enjoy :-))
Gevorderd
ArjenproadminAuteur4 januari 2018 · 20:10

@@tukker Dat zijn de betere stormpjes. Het zout staat hier tegen de ramen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Elite
kanskiAuteur4 januari 2018 · 20:10

Door de grote hoeveelheid regen in Valais, nu ook grote terreinverzakkingen!
Diverse wegen afgesloten in o.a. Saxon, Clebes (Veysonnaz) en andere dorpen.

http://www.rhonefm.ch/fr/news/eleanor-glissements-de-terrain-jusque-dans-les-zones-urbaines-a-drone-996253

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur4 januari 2018 · 20:10

@@powderdude, pas vanaf zondagmiddag is het aan in de Piemonte. Dan wel meteen goed diep.

powfinder.com
Gevorderd
Ee1coproAuteur5 januari 2018 · 10:12

Momenteel is de lawine situatie in Tirol heikel met gisteren veel spontane lawine’s en een dodelijk lawine ongeval op een afgesloten piste in de Silvretta Skiarena.

http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2018/01/viele-zum-teil-auch-groe-spontane.html

Beginner
RutgerAuteur5 januari 2018 · 13:08

Als het zo door gaat, overtreft het winter 99 nog. toen kwamen er ook honderden spontane lawines naar beneden (over wegen en dorpen)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!