PA#11: veel sneeuw, heel veel wind

PA#11: veel sneeuw, heel veel wind

Een nieuwe storm koerst de komende 24 uur richting de Alpen en gaat het weer daar de komende dagen domineren. Met een westelijke en later westnoordwestelijke stroming wordt een stelsel van warmte- en koufronten richting de Alpen gestuurd. De meeste sneeuw verwacht ik in deze situatie in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Maar ook de rest van de Noordalpen krijgt zijn deel. Aandachtspunten zijn de kwakkelende sneeuwgrens en de vaak stormachtige wind. In dit bericht:

  • stroming draait naar west tot noordwest
  • set van golvende fronten
  • heel veel sneeuw
  • maar ook veel wind
  • where to go?

Stroming draait naar west tot noordwest

Een flinke storm met de naam Evi heeft de komende dagen Europa in haar greep. Op bovenstaande kaart is goed te zien hoe de dicht bij elkaar liggende isobaren grote delen van Europa bedekken. Een omvangrijke storm met veel wind. En veel sneeuw voor die gebieden die vol in de line of fire liggen. De jetstream is naar west tot noordwest aan het draaien en dat betekent dat het noordwesten van de Alpen de volle laag krijgt.

In het noordwesten van de Alpen stuwen de wolken terwijl aan de zuidkant het met een noordwestföhn regelmatig opklaart en de zon overheerst.

Set van golvende fronten

Maandagmiddag trekt het eerste sneeuwfront de Alpen in en vanaf dat moment gaan warmte- en koufronten elkaar afwisselen.
Overigens zullen die warmtefronten enkel van betekenis zijn in de vooralpen. In de inneralpine gebieden is zoveel koude lucht de dalen ingezakt dat deze niet verplaats wordt. Daar gewoon een sneeuwgrens tot diep in de dalen. Voorlopig ziet de planning er als volgt uit:

  • Maandagavond instromend front met veel sneeuw
  • Dinsdag instromend warmtefront en stijgende sneeuwgrens (tussen de 1200 en 1500 meter), veel wind
  • Woensdag veel koeler door koufront en sneeuw tot diep in de dalen
  • Donderdag mogelijk onstuimig, veel wind en stijgende sneeuwgrens
  • Vrijdag weer koeler en sneeuw tot diep in de dalen

Heel veel sneeuw

Er gaat heel veel sneeuw vallen in het noordwesten, als in heel veel. Reken op 50 tot 150 cm verse sneeuw tussen maandag en zaterdag. Belangrijk aandachtspunt daarbij is de wind. Het gaat stevig waaien en niet alleen in het noordwesten van de Alpen. Grote delen van de Alpen krijgen de komende week regelmatig te maken met een stormachtige wind… Dit kan ertoe leiden dat veel gebieden hun topliften soms tijdelijk zullen moeten sluiten.

Where and when to go?

Maandag en dinsdag valt al de eerste sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Toch zou ik die aan je voorbij laten gaan. Dinsdag passeert er een warmtefront met veel wind en in de nacht naar woensdag een koufront. Het sneeuwt dan lekker door tot diep in de dalen. Woensdag dan nog eens een pak sneeuw erbij en omdat het kouder is, zal de situatie ideaal zijn voor de betere treeruns. Donderdag een tijdelijk stijging van de sneeuwgrens, maar ook dan zijn treeruns goed te doen. Vrijdag weer kouder en mogelijk aanhoudende sneeuwval.

Vanwege de wind en de grote hoeveelheden verse sneeuw zou ik de delen van de berg boven de boomgrens even laten voor wat ze zijn. Beter kies je voor gebieden met goede treeruns. Gebieden die voldoende bomen hebben en genoeg liften tussen de 1400 en 2100 meter hebben een pre op dit moment. Daarbij kun je kiezen voor de Franse Noordalpen, het westen en noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg. Vanaf woensdag is het in al deze gebieden AAN. Topcondities tussen de bomen en veel verse sneeuw.

Morgen ga ik nog verder de diepte in en kom dan met concrete tips.
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
HertAuteur15 januari 2018 · 07:07

Enig advies voor de vogezen komend weekend?

Expert
robbeAuteur15 januari 2018 · 08:46

Iemand interesse om morge avond te vertrekken en voor het weekend terug te zijn?

if you don't ride it, you won't scratch it
Gevorderd
Ronald OphuisAuteur15 januari 2018 · 11:57

Gids delen? Op zaterdag 20 januari. Start Warth/Voralberg.

SnArty!
Expert
robbeAuteur15 januari 2018 · 12:11

@@ronaldophuis het weekend moet ik werken dus dan kan ik niet

if you don't ride it, you won't scratch it
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!