Vijf must-do freeride lijnen in en rondom St. Anton am Arlberg

Vijf must-do freeride lijnen in en rondom St. Anton am Arlberg

Laatst vroeg iemand mij waar nu precies die Arlberg ligt waar iedereen het over heeft. ‘Over welke top hebben we het dan?’ Wel, feitelijk gezien is de Arlberg geen berg. Tenminste niet in de context waarin we tegenwoordig over bergen praten. De Arlberg is een pas (in Tirol) die Tirol met Vorarlberg verbindt. De Arlberg is geen berg kortom, maar een pas. Een pas die door een gebied voert waar de typische Arlenbüschen groeien. Arl stamt af van Arlenbüschen. Daarnaast was het in de 18e eeuw gebruikelijk om een pas een berg te noemen als verbastering van “Über den Berg gehen“. Zelfs nu wordt in de Walsertaal nog steeds het woord berg gebruikt om een pas aan te duiden. De Arlberg is kortom de benaming voor een weg die tussen de Arlenbüschen over een berg heen voert.

Maar berg of geen berg, het terrein rondom de Arlbergpas behoort tot de sneeuwrijkste regio’s van de Alpen en freeride technisch tot een van de meest uitdagende. De combinatie van grote hoeveelheden verse sneeuw en world class terrein maakt de Arlbergregio tot een gebied dat op de bucket list van iedere freerider moet staan. Bij mij wel in ieder geval. Ik heb de Arlberg al regelmatig van mijn bucket list mogen krassen en toch kom ik er ieder jaar weer graag terug als alles bij elkaar komt. In al die jaren heb ik veel gezien, maar er zijn een aantal favoriete afdalingen die ik met je wil delen en je zeker eens moet doen. In willekeurige volgorde zijn dat:

St. Anton am Arlberg ((c) Josef Mallaun
St. Anton am Arlberg (© Josef Mallaun
  1. Valluga: wie St. Anton am Arlberg zegt, zegt Valluga. Of beter de Valluga II. Het laatste deel naar de top van de Valluga is een belevenis. Deze lift met twee kleine 6 persoons cabines stamt al uit 1955 is enkel toegankelijk met een gediplomeerde ski- of snowboardgids. Als iedereen een volle rugzak heeft wordt het al snel krap in de cabine. Omdat de lift ook nog eens een beetje wiebelig aanvoelt krijg je nog meer respect voor wat er komen gaat. Eenmaal op de top van de 2811 meter hoge Vallugaspitze zijn de afdalingen via de Valluga West of Valluga Nord mogelijk. Beide opties bieden toegang tot fantastisch terrein en een afdaling tot aan Zurs. De Valluga is voor mij niet per definitie de berg waar ik de mooiste afdalingen reed in de Arlberg, maar het is voor mij wel de berg die de meeste historie ademt. Respect, historie, hoog alpine terrein en steile hellingen. Dat is voor mij de Valluga, de koningsberg van St. Anton am Arlberg.

  2. Trittkopf. Met de opening van de Flexenbahn is de verbinding tussen Lech en St. Anton voor eens en voor altijd goed geregeld. Moest je voorheen nog een bus nemen vanuit Stuben, nu stap je in de Flexenbahn en ben je binnen no time op de Trittkopf en de Hexenboden. Hier vind je talloze mogelijkheden in allerlei gradaties. Zelf houd ik enorm van de Nördlicher Trittkopf met een mooi uitzicht op de Valluga. De hike ernaar toe is niet al te lang en de afdaling meer dan de moeite waard. Maar ook voor beginnende freeriders is er meer dan voldoende te vinden. Aan de ‘voorkant’ van de Trittkopf lopen meerdere varianten naar beneden. Met de nieuwe Flexenbahn en de vernieuwing van de Trittkopfbahn I en II is de toegang verbeterd, dat is enerzijds goed nieuws, maar het zorgt er ook voor dat steeds meer freeriders snel op de top van de Trittkopf staan. Misschien was die oude bus nog helemaal niet zo slecht (voor mij).

Lijnen spotten ((c) Josef Mallaun
Lijnen spotten (© Josef Mallaun
  1. Madloch. Alweer een stukje verder van St. Anton gelegen en daardoor vaak wat rustiger. Vanaf de Madloch heb je toegang tot simpel terrein net naast de piste. Maar met een kleine hike of een afdaling via de ‘backside’ kom je al snel in uitdagengd tot expert terrein terecht. Het beste verken je deze allereerst eens met een gediplomeerde gids zodat je je niet laat verrassen door de grillen van moeder natuur

De Arlberg is een gebied dat je het beste geniet net nadat de storm is gepasseerd. Met bluebird en verse sneeuw is het een fanstastisch gebied. Maar wat niet iedereen weet is dat de Arlberg ook wat mooie treeruns herbergt. Mijn favorieten zijn;

  1. Sonnenkopf. Bij zeer slecht weer en veel sneeuwval ga ik het liefste naar de Sonnenkopf. Dit kleine gebiedje net voor de Arlbergtunnel biedt voldoende treeruns om tijdens een dag met veel verse sneeuw toch voldoende zicht te hebben. Het liefste neem ik dan de Arlbergpas. Vanuit St. Anton rijd ik dan via St. Cristoph en Stuben richting Sonnenkopf. Bij veel sneeuw is een auto met 4x4 en goede winterbanden dan wel prettig (of beter gezegd noodzakelijk). Het is een avontuur, maar door al die sneeuw ben ik wel direct in de stemming. Een alternatief is de Arlbergtunnel. Kost je wel wat tol, maar is een stuk prettiger indien je auto (of jij) moeite heeft met sneeuw. In Sonnenkopf begin ik meestal met wat afdalingen vanaf de top van de Sonnenkopfbahn naar het middenstation. Hier zijn mooie pillows en wat steeps te vinden. Eenmaal warm gedraaid kan ik me eindeloos vermaken rond de Obermoos lift. Zowel rond de Obermoos zelf alswel de Burtscha vallei.
St. Christophe am Arlberg ((c) Josef Mallaun
St. Christophe am Arlberg (© Josef Mallaun
  1. Albonabahn in Stuben. Het wil wel eens gebeuren dat ik op weg richting de Sonnenkopf halverwege stop in Stuben. Onder de Albonabahn zijn namelijk fantastische treeruns te vinden. Met een snelle blik op het onderste deel van de Albonabahn weet ik direct hoe druk het is. Valt het mee dan parkeer ik mijn auto wetende dat ik me een dag kan vermaken onder de Albonabahn I. Voor wie wel eens in Canada is geweest zal dit deel van de Arlberg als Canada aanvoelen. Met de komst van de nieuwe Albonabahn II zijn de tree runs van de Albonabahn voor velen aan hun zicht ontrokken. De relatief langzame Albonabahn I stoeltjeslift laten velen links liggen waardoor ze de potentie van dit deel van het gebied niet zien. Heerlijk! Klaart het gedurende de dag alsnog op, dan ga ik graag richting de Geissleger voor een mooie open bowl en wat steeps .

Dit zijn 5 van mijn tips. Op de Ski Arlberg pagina vind je meer dan 80 suggesties voor mooie offf-piste afdalingen in de Arlberg regio. De naam en faam van dit gebied gaat inmiddels veel verder dan Europa en hoewel de powder jetset er tegenwoordig rijk vertegenwoordigd is, is er zoveel ruimte en zijn er zoveel opties dat ik er noodgedwongen ieder jaar wel weer een keer beland. Bijna altijd met succes. Mocht jij nog tips hebben, deel ze hieronder. Ook ik leer graag bij.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
El-AndresAuteur12 maart 2018 · 10:59

Well noted!
Bedankt voor de tips.

Zelf kan ik nog aanraden om links van de Albonagratbahn in Stuben te rijden. Als je zuidelijk genoeg blijft kun je tot aan de middag verse lijnen trekken. Je moet dan namelijk een paar minuten terug naar de lift klunen en die moeite nemen slechts weinigen zich.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur12 maart 2018 · 14:35

De Arlberg is inderdaad een regio waar je voor de één of andere reden toch makkelijk opnieuw belandt.
Heb er zelf een paar seizoenen gezeten maar de poederstress werd me iets te veel, nu kom ik er enkel nog bij goede condities en liefst helemaal buiten seizoen. Maar los daarvan blijft het echt een must-do!

Geisleger in Stuben is ook één van mijn favorieten, zo veel terrein en zo makkelijk te bereiken. Daar wordt tot trouwens elk jaar de Longboard classic gehouden, heel leuk om dat eens mee te maken.
Als je de hoogtekaart wat bestudeert is er vanaf daar ook een mooie route die naar het treinstation van Langen lijdt, dan liften naar Stuben of de trein naar St. Anton.
Vanaf Albonagratbahn de Maroikopf opstappen (of skinnen) en plots zijn er nog eens duizend mogelijkheden (tot aan Rasthaus Verwall bijvoorbeeld).
En zoals @@meteomorris al aangaf is Sonnenkopf zwaar underrated. Bij mooi weer en stabiele sneeuw is de afdaling vanaf de Glatingratbahn richting Kuhtäli echt de moeite…afgelopen december nog eens gedaan met de Powfinder onder m’n voeten…onvergetelijk. (wel even stappen op het einde).

Voor al wie mooie beschrijvingen bij de routes wil, er is een mooi boekje te vinden van Andy Thurner “Off Piste, All around the Arlberg” met duidelijke tekst en uitleg + foto’s van al dat moois. Het is een oud boekje, maar zo snel veranderen de bergen nu ook weer niet. ;-)

https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/3f781bb9e46e08642024c95a7ae7503e_img_5212.jpg?width=800

Toerist
AnoniemAuteur12 maart 2018 · 14:37

Je vergeet naar mijn mening de mooiste de hike naar Albonagrat vanaf de hut zeer zeker de moeite waard voor een lange poederafdaling naar het station in Langen

Beginner
KrisLAuteur12 maart 2018 · 16:22

Je vergeet naar mijn mening de mooiste de hike naar Albonagrat vanaf de hut zeer zeker de moeite waard voor een lange poederafdaling naar het station in Langen

powderpower op 12 mrt 2018 14:37

Inderdaad de afdaling zoals hierboven beschreven is top! Maroikopf oplopen tot het kruis (¾ uur) en dan richting Langen. Ook de afdaling Kappl naar Petneu is top! Je kijkt dan uit op Hinteren Rendl. In de ochtend met de bus naar Kappl en eindigen in st Anton.

winter is definitely coming!
Gevorderd
PistenbulckyAuteur12 maart 2018 · 16:29


Als je de hoogtekaart wat bestudeert is er vanaf daar ook een mooie route die naar het treinstation van Langen lijdt, dan liften naar Stuben of de trein naar St. Anton.\

Pistenbulcky op 12 mrt 2018 14:35

@@powderpower deze bedoel je? ;-)
Iedereen heeft in de Arlberg zijn of haar favoriet. Zoals @@meteomorris al aangaf, dit zijn vijf voorbeelden, voor hem persoonlijk highlights…denk dat elke WePowderaar er hier minstens zoveel kan aan toevoegen :-)
In bovengenoemd boekje vind je bijna alle varianten terug, als je het gebied niet kent zijn sommige zeker aan te raden met gids, andere kan je met de goede omschrijvingen zo doen.

Enjoy
ps: Aan de Rendl kant liggen ook nog een paar hele mooie, maar echt te veel om op te noemen…

Gevorderd
basvennikAuteur12 maart 2018 · 19:52

Toevallig zit ik deze week I st. Anton. Super deze tips. Morgen wel wat tree runs nodig. Albona of sonnekopf.

Wat een timing.

Gevorderd
Erik-JanAuteur31 maart 2018 · 21:55

eventueel uitwijken naar Venet: Rifenalbaan en Weinbergbaan kun je lekker door het bos, meestal erg rustig, iedereen heeft stress in st anton ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!