Prali, het freeride pareltje in de Italiaanse Piemonte

Prali, het freeride pareltje in de Italiaanse Piemonte

Wie Retour d’est zegt, zegt Piemonte. En wie Piemonte zegt, zegt Prali. Tenminste sinds een jaar of vijf. Dit kleine skigebied in de westelijke Piemonte kende jarenlang een redelijk teruggegtrokken leven. Het skigebied met twee stoeltjesliften en twee sleepliften kwam (en komt nog steeds) in geen enkele reisfolder voor. Zelfs wie Prali op sites als booking of Airbnb zoekt vindt maar weinig aanbod. Het dorpje dat bijna twee eeuwen terug iets minder dan 1400 inwoners kende bestaat tegenwoordig slechts nog uit een kern van 266 vaste inwoners.

Het skigebied

Prali ligt op 1454 meter hoogte in een doodlopende vallei. Vanuit Sestrière ben je met de auto in een uur en een kwartier in Prali, terwijl je vanuit Turijn ongeveer anderhalf uur onderweg bent. Het verval tussen de hoogste en de laagste lift bedraagt een goede 1100 meter. Zoals gezegd vind je er twee stoeltjesliften en twee sleepliften en op papier 7 pistes. Geen cijfers waar je een piste skiër warm voor loopt. De boomgrens ligt er rond de 2200 meter, zodat het grootste deel van het gebied vol staat met bomen. Lariksbomen!

Dat Prali nog bestaat mag een wonder heten. In een wereld waar alles groter en beter moet delven de kleintjes het onderspit. Vanwege de aantrekkingskracht van de grote gebieden, maar ook vanwege de mijns inziens vaak te scherpe veiligheidsmaatregelen (lees forse investeringen) die kleine gebieden moeten plegen om hun liften draaiende te mogen houden van lokale bestuurders. Zo hebben al heel wat kleine gebieden hun liften moeten sluiten.

Dat Prali er nog is heeft twee redenen: de kosten van de exploitatie zijn relatief laag omdat ze tecnisch vrij simpele liften hebben (geen übersnelle, overkapte stoeltjesliften met stoelverwarming dus) die makkelijk te onderhouden zijn en omdat het aantal pistes er beperkt is zodat je geen dozijn aan pistebullies nodig hebt. Ten tweede kan het er in de weekenden best druk zijn omdat een groot deel van de bebouwing uit tweede huisjes/appartementen bestaat. Kortom lage kosten en toch inkomsten in het weekend.

Dat heeft voor ons freeriders een aantal voordelen:

  • lage prijs voor de liftpas van 20 euro op een doordeweekse dag
  • op doordeweekse dagen vaak enorm rustig, want relatief weinig aanbod van slaapplekken
  • geen poespas bij de liften, ze doen wat ze moeten doen: omhoog gaan
  • enorm terrein omdat er maar zo weinig pistes zijn
  • lariksbomen zodat je zelfs tijdens de ergste dumps nog zicht hebt

De freeride/het off piste potentieel

Ruim 1000 hoogtemeters verval, waarvan 800 hoogtemeters veelal door de lariksbossen gaan. Er gaat een stoeltjeslift naar het middenstation en een stoeltjeslift naar het hoogste punt van het skigebied: de Bric Rond. Vanaf dit punt kun je drie dingen doen:

  1. Onder de liften off piste naar beneden (voornamelijk westnoordwestelijke expositie).
  2. Skier links het dal in en dan uiteindelijk via de weg weer terug (voornamelijk westzuidwestelijke expositie)
  3. Skier rechts het dal in en dan uiteindelijk via de weg weer terug (voornamelijk noord expositie).
    Wil je nog meer guidance, log dan in als wePowder Pro. Op de pagina van Prali vind je alle terreinfo die je nodig hebt (hellingshoek- en expositiekaarten) en daarnaast nog de zes freeride areas die simpel via de lift bereikbaar zijn. Met name de areas van Galassia en La 13 bieden uitdagend terrein, maar zijn dan ook wat meer exposed voor lawines.

Bovenstaand filmpje geeft je een aardig beeld van de uitgestrekte lariksbossen. Maar let wel, dit filmpje is in november geschoten. Later in het seizoen ligt er normaal veel meer sneeuw.

Naar Prali ga ik voor de lariksbossen. Natuurlijk kun je vanaf de Bric Rond nog wat gaan touren, maar dat doe ik eigenlijk zelden. Ik kom er vooral voor de magische sprookjesbossen. Mocht je toch willen gaan touren dan is onderstaande kaart nuttig. Voor minder dan een tientje koop je die in de meeste lokale supermarktjes en kun je je tour gaan plannen. Vanaf de Bric Rond kun je richting de Punta Cialancia (2855 m.) lopen. Daarnaast lopen er vanaf het buurtschap Indritti ook sporen naar boven richting de Rocca Bianca (2379 m.) en de Punta Gardetta (2737 m.) Of je nu gaat touren of freeriden, check altijd het lokale lawinebericht (Prali ligt in overigens in de Cosie Nord) en pas er je plannen op aan.

Overnachten: appartementen en hotels in Prali

Prali vind je niet in een reisfolder en ook op booking en Airbnb is het aanbod beperkt. Beter boek je direct. Vroeger kon je het beste even bellen met het liftbedrijf (+39 0121 807921) en zij hielpen je dan keurig verder. Maar tegenwoordig heb ik een lijstje met nummers die ik direct bel. Altijd nuttig.

Over eten en drinken hoef je je geen zorgen te maken. Je bent in de Piemonte. Het eten is er heerlijk en betaalbaar. De prijzen van een espresso en cappuccino zijn wettelijk vastgesteld en een schijntje in vergelijking met de rest van de Alpen.

Wanneer moet je er zijn?

Prali is een sneeuwgat en pikt veel sneeuw op uit het oosten. Dat gebeurt tijdens een retour d’est, maar ook regelmatig tijdens het binnenstromen van een front uit het zuidwesten. Als reactie op een dergelijk front draait de wind dan eerst naar zuidoost. Gevolg is een zogenaamde Lombarde die opsteekt en sneeuwwolken tegen de piemonte aandrukt. Sneeuw uit zuidoost, oost of zuidwest is kortom een voorwaarde. Het sneeuwt dan vaak veel en intens. Zoveel dat het seizoen er vaak ver tot in mei wordt uitgerekt. Maar draait de stroming naar noordwest tot noord dan steekt er een noordelijke wind op en valt er geen vlokje sneeuw.

Is het er nog steeds zo rustig?

Ja en nee. Prali profileert zich meer en meer als freeride gebied (zo werd er onlangs nog een poederalert foto contest georganiseerd). Ik realiseer me dat ik de naam Prali vaak heb genoemd. En niet alleen ik. Ook al die anderen die er geweest zijn hebben het geheim van Prali gedeeld. Desondanks is het er nog steeds rustig op doordeweekse dagen. Niet meer zoals vroeger, maar nog steeds erg rustig in vergelijking met de grote namen. Ik verwacht ook wel dat dit zo zal blijven. Het aanbod aan onderdak is er beperkt, het ligt relatief ver van de ‘bewoonde’ wereld en al helemaal niet aan een doorgangsweg (je moet er echt heen willen), er liggen geen skigebieden om de hoek zodat men niet even een dagje Prali ‘erbij’ doet en voor de gemiddelde wintersporter is het skigebied van Prali gewoonweg te klein. Mocht je er al een jaar of tien niet meer geweest zijn, dan is het wel even wennen met al die extra freeriders. Maar eenmaal tussen de bomen is dat al snel vergeten. Vergeet ook niet dat wij een dergelijk gebied een impuls hebben gegeven en dat Prali als voorbeeld kan dienen voor andere kleine gebieden. Daarnaast is de sfeer er nog steeds goed en laten we dat vooral zo houden.

meteomorris

Reacties

Beginner
AbkoAuteur14 maart 2018 · 21:13

@@meteomorris Prali was te gek!

Nog bedankt dat je ons er 22 en 23 februari naar toe hebt gestuurd! Verschillende wepowderaars ontmoet, altijd leuk! We waren er tijdens PA17, net voor de drukte van het weekend, met heerlijke poeder.

We zaten in Agriturisamo La Miando, 1 berg verwijderd van Prali. De laatste avond ook nog met drie andere wepowderaars. Iets verder weg, maar heel betaalbaar, lekker eten en een schattig dorpje.

Powder to the people!
Gevorderd
PistenbulckyAuteur14 maart 2018 · 22:30

Ergens aan het einde van PA#18 en het begin van PA#19 (donderdag 1 maart) ben ik vanuit Sestriere voor de eerste keer in Prali beland.
Hoe komt het dat ik hier nog nooit eerder ben gekomen; de gebruikelijke excuses die @@meteomorris al aanhaalde, té ver, maar één lift (althans dat werd mij soms gezegd), moeilijke accommodatie…
Maar nu ik er geweest ben stelt geen van die excuses nog iets voor.

Té ver: Pffff, als je in Sestriere zit is het maar een uurtje rijden en kom je vanuit Turijn dan is het ook zo iets, zelfs de moeite als dagtrip dus.

Maar één lift: het zijn er eigenlijk meer, twee stoeltjes, een lange sleper en helemaal beneden nog een sleper naast de babypiste, en eigenlijk heb je aan die eerste stoeltjeslift al bijna genoeg om je een dag te vermaken, het terrein is zo waanzinnig goed en verspreid dat je telkens wel een vers lijntje kan trekken, zelfs op het einde van de dag. Met de sleper boven gaat er opnieuw wat extra terrein open en zo gaat het ook met de tweede stoeltjeslift. Wij waren er doordeweeks op een echte poederdag en toch heb ik geen moment het gevoel gehad dat het er druk was.

Moeilijke accommodatie: als je enkel betrouwt op booking.com wel ja, maar een simpele blik op de website van Prali zelf gaf ons het mooie lijstje dat ook @metemorris hierboven opnoemt. Gewoon even bellen en je ‘beste’ Italiaans boven halen, met wat geluk is de zoon of dochter thuis die wel een mondje Engels praat ;-) . Wij logeerden in Agroturismo Edelweiss, heel aangenaam, comfortabel en heel betaalbaar, net iets te ver misschien om te voet naar de lift te lopen maar doordeweeks is parkeren vlak aan de lift echt geen probleem. De geur van de koeienstal onderin maakt het extra idyllisch :-)

Ik was er samen op stap met mijn powderbuddy PJ en dankzij wepowder ook met @@skiester en haar zoon Max. Een onvergetelijke dag!
Ik wil zo weer terug.

ps: Ik verdenk @metemorris ervan dat hij de Powfinder boards speciaal voor dit soort gebieden heeft ontwikkeld want mijn Morris 157 voelde zich meer dan thuis in de pipapoeder tussen de Lariksen.

Gevorderd
Lenaerts JanproAuteur15 maart 2018 · 18:55

Heeft er iemand ervaring met een camper naar Prali of Sestrière?
Is het daar camper toegankelijk?

Gevorderd
PistenbulckyAuteur15 maart 2018 · 19:20

Hey Jan @@lenaerts_jan ,

@@skiester stond twee weken geleden in Prali gewoon op de parking voor de lift, weliswaar in een vermomd busje. Maar wat verder stond er een gewone camper dus ik denk dat het in Prali makkelijk te doen is (buiten het weekend wel, in het weekend wordt het er blijkbaar redelijk druk). In Sestriere kan je de camper best in Sestriere Borgata kwijt, daar zijn op de weg naar de lift toe links heel grote parkeerplaatsen waar ik ook wel wat campers heb gezien, ook hier wel de opmerking dat het in het weekend waarschijnlijk een pak drukker is.

Mijn ‘ervaring’ is er dus wel enkel één van ‘zien’, maar misschien is dat al een hulp. Je zou @@skiester wat meer uitleg kunnen vragen ;-)

Beginner
KendoAuteur15 maart 2018 · 19:24

Haha, vorig jaar werkte bellen met het liftbedrijf ook nog prima hoor ?
https://wepowder.com/nl/forum/topic/239399

@@lenaerts_jan, check @@GerritA even
https://wepowder.com/nl/forum/topic/255472

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
DutchessAuteur15 maart 2018 · 19:53

Prali! Dat was in 2009 of 2010 geloof ik. Morris kende het niet, ik ook niet, ik stond in La Thuile waar het niet zo goed was en belde op aanraden van Morris Steven, die met wat maatjes onderweg was. Het is magnifiek hier! Riep Steven. Het heet Prali, net onder Turijn, zlefs Morris kent het nog niet, het is zo gaaf, je moet komen, wel op tijd zijn hoor…

Aldus geschiedde. Op tijd was ik niet (rammelend dieselbusje met een max van 104) maar er was nog genoeg poeder over.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Lenaerts JanproAuteur15 maart 2018 · 20:13

Bedankt voor de tips, zeer interessant.
Wij vertrekken nu zondagavond waarschijnlijk volgens de huidige voorspellingen richting Prali.
Hoe meer ik er over lees hoe meer ik overtuigd geraak daar te moeten zijn.

Gevorderd
emistosAuteur15 maart 2018 · 21:39

@@meteomorris, we zaten net in de auto nog aan iets te denken wat het zoeken naar het juiste gebied wellicht makkelijker maakt. We zaten gisteren in La Grave en vandaag in Puy Saint Vincent, met dank aan de top voorspelling! zojuist zaten we na een hele dag poeder happen in een barretje te plannen waar we morgen heen gaan. Prali kwam bij ons ook even voorbij maar wegens de wat hogere temperatuur morgen gaan we uiteindelijk toch voor Serre Chevalier. Prali lijkt in dit bericht echter wel belovend en het was erg handig dat we dit bericht konden lezen. Gelukkig schrijf je wel vaker mooie berichten over andere gebieden en juist tijdens een trip is het soms fijn om snel een verhaal te hebben zoals deze of die in de Wepowder Gids. Zou het daarom niet mogelijk zijn om onder de weer en sneeuw info op de pagina van een desbetreffend gebied een lijstje met links te hebben naar berichten waarin wordt geschreven over het gebied. Dat doen we nu al een soort van door gewoon Wepowder te doorzoeken maar als zoiets er automatisch onder staat zou het praktisch zijn.

Expert
meteomorrisAuteur16 maart 2018 · 08:19

@@emistos, goed plan. Ik ben daarnaast weer aan het schrijven aan een update van de good old wepowder gids, maar dan met veel meer info. Ik merk zelf hoe vaak ik teruggrijp naar die oude gids, net zoals ik vaak de stormrider guide in mijn hand heb.

Het is een klus die flink uit de hand aan het lopen is…

powfinder.com
Gevorderd
emistosAuteur16 maart 2018 · 20:41

Ik ben daarnaast weer aan het schrijven aan een update van de good old wepowder gids, maar dan met veel meer info.

meteomorris op 16 mrt 2018 08:19

Oei, die zal als warme broodjes gaan! Wil je hem weer in het Nederlands houden of ook in andere talen? Ik heb al vaker mensen in de Alpen naar mijn gids zien staren omdat ze het logo kennen maar niet weten wat voor boek het is

Gevorderd
rogierkoopAuteur16 maart 2018 · 21:31

Heeft er iemand ervaring met een camper naar Prali of Sestrière?
Is het daar camper toegankelijk?\

lenaerts_jan op 15 mrt 2018 18:55

Hoi jan, ik heb vorig jaarin Prali 2 nachten op de parkeerplaats gestaan met een bus, en samen met mij een stel in een westfalia, geen problemen gehad. Gewoon doen. In ghigo di prali is ook een officiele camperplaats met water en toilet (iig in de zomer)

Beginner
GerritAAuteur17 maart 2018 · 11:44

Heeft er iemand ervaring met een camper naar Prali of Sestrière?
Is het daar camper toegankelijk?\

lenaerts_jan op 15 mrt 2018 18:55

Je kan met de camper prima op de parking staan in Prali, wel graag aan begin of einde van de parking (we hadden het netjes gevraagd). Ik denk dat het onze camper ook was waar @@pistenbulcky het over had. :) Wij hebben er 3 dagen gestaan. Supermarktje voor verse broodjes e.d. op 100 meter lopen. En het schuiven van de parkeerplaats begint pas omstreeks 7 uur ipv 5 uur zoals in de meeste gebieden.
Stukje verder dan de liften (+/- 500 meter) ligt ook een camping. Wij konden echter hier niet staan van de eigenaresse. Of dat was omdat we te groot waren of er gewoon teveel sneeuw lag was ons niet helemaal duidelijk.

And snow it is.....
Gevorderd
MarkieAuteur17 maart 2018 · 12:43

Prali! Dat was in 2009 of 2010 geloof ik. Morris kende het niet, ik ook niet, ik stond in La Thuile waar het niet zo goed was en belde op aanraden van Morris Steven, die met wat maatjes onderweg was. Het is magnifiek hier! Riep Steven. Het heet Prali, net onder Turijn, zlefs Morris kent het nog niet, het is zo gaaf, je moet komen, wel op tijd zijn hoor…

Aldus geschiedde. Op tijd was ik niet (rammelend dieselbusje met een max van 104) maar er was nog genoeg poeder over.

Dutchess op 15 mrt 2018 19:53


Steven had de dag ervoor iedere local in Sestriere uitgehoord of er nog pareltjes in de regio te vinden waren. Allen zeiden ze Prali.
Met 3 man op BMB ski’s en 2 op BMB boards stonden we de volgende dag bij dat oude liftje. Het was DIEP en de runs oneindig gaaf maar tegen het eind van de 2e dag ging de temperatuur snel omhoog en was het tijd om dit gebiedje in de gids erbij te schrijven.
De Powfinder is niet alleen voor maar IN Prali ontwikkeld.

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
skiesterAuteur17 maart 2018 · 16:21

Prali… ik ga altijd verlekkerd kijken als ik dat hoor.

Twee jaar geleden voor t eerst daar geweest. Voor 1 1/2 dag op en neer gereden. Het hotel naast de lift waar we toen zaten is nu helaas dicht.

Twee weken geleden met de krokus weer terug. Nu met zoon en sneaky bus. We stonden recht voor de lift. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/dcf1eec8f5589e360b5964e31fc0c4b5_img_4523.jpg?width=800

Het mooie in Prali is dat je eigenlijk nergens iets verkeerd kan doen. Geen grote cliffen. Overal kom je in hetzelfde dal uit. De groep freeriders verdwijnt echt in het enorme bos.

Boven in het restaurantje eet je panini of pasta. En n brioche bij de coffee. De warme choco is meer saus dan melk.

De poeder was zalig. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/7792b9e341be40780cb1b4e57d60476d_img_6394.png?width=800

Overigens kun je idd ook prima in Borgata Sestriere staan met de camper. Daar waren we voordat we naar Prali gingen. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/ef4dd1ef7a3a5bcb3e1fa6a8c89b708d_img_4486.jpg?width=800

Campings en zwembaden heb je daar niet veel dus max en ik hebben elke derde nacht een hotel gepakt voor een hoognodige douchebeurt, zoals (aanrader) K2 in Sauze d’Oulx, een heel lief plaatsje: https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/80fea4f29112688bcb12a41e75c4743d_img_4517.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/f1fd2ba3dceead7c154aed04650a3ae6_img_4518.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/2551e931e9a36f9f8e48c0d5b3f1b303_a3af535c_a9fa_43a6_8b98_2ad36e243b33.jpg?width=800

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
JapserAuteur21 maart 2018 · 14:15

@@meteomorris, ze staan hier thuis ook al jaren naast elkaar als ze niet op reis zijn ;-) https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/346c9e9bd6339d5f7c2277c66b6081c9_stormrider_20en_20wepowdergids_20_201.jpg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!