Explosief weekend: veel sneeuw en regen

Explosief weekend: veel sneeuw en regen

We staan aan de vooravond van een zeer explosief weekend in de Alpen. Een lagedrukgebied nestelt zich exact boven de Alpen en zuigt zowel zeer koude lucht uit het noorden als zeer warme lucht uit het zuiden aan. Precies boven de Alpen komen deze luchtmassa’s bijeen en dat gaat voor spektakel zorgen. Wie voor komend weekend een outdoor activiteit in de Alpen heeft gepland kan beter zijn plannen gaan wijzigen. Het gaat regenen, als in intens regenen. in het hooggebergte gaat het intens sneeuwen waarbij er grote hoeveelheden kunnen gaan vallen. In dit bericht:

  • verse sneeuw op de Kitzsteinhorn
  • stilte voor de storm
  • gevecht tussen warme en koude lucht in extremis
  • veel neerslag, lastig te voorspellen sneeuwgrens
  • na het weekend mogelijk nog meer stormgeweld

Verse sneeuw op de Kitzsteinhorn

Woensdag passeerde het koufront waar ik het eerder deze week over had. In een veel eerdere prognose gingen de modellen nog uit van veel sneeuw voor de gehele Alpen, maar omdat het koufront gedwongen door een krachtig hogedrukgebied gedwongen werd het negatieve scenario te volgen leverde dat de afgelopen 20 uur enkel sneeuw op in Oostenrijk en dan met name in het oosten waar het kouder bleef. Op de Kitzsteinhorn werd een mooie 30-40 cm vers genoteerd.

Veel sneeuw op de Kitz
Veel sneeuw op de Kitz

Stilte voor de storm

Vandaag, donderdag, klaart het rap op. Met een zuidenwind doet het föhnachtig aan. Het is mild, zonnig en geniet er maar van, wetende dat er een flinke storm onderweg is.

Gevecht tussen warme en koude lucht
Gevecht tussen warme en koude lucht

Gevecht tussen warme en koude lucht in extremis

Vanaf vrijdag slaat het weer om. Koude polaire lucht (de blauwe pijlen) stroomt vanuit het noorden naar het zuiden. Over de oostflank van een machtig hogedrukgebied boven de Atlantische oceaan kan deze koude lucht naar het zuiden afzakken. Tegelijkertijd stroomt als reactie hierop vanuit het zuiden zeer warme lucht naar het noorden in de richting van de Alpen.

Dit gevecht tussen zeer koude en warme lucht komt tot stilstand rond de Alpen. Dat is mooi te zien aan de golvende beweging van de rood-blauwe lijn. De blauwe delen zijn het koufront dat naar het zuiden probeert door te dringen, de rode delen de warmtefronten die juist naar het noorden proberen op te trekken. Daarbij schuift de ene keer kouder lucht over warmere lucht, de andere keer warme lucht over koude lucht. Beide situaties zorgen voor veel neerslag.

Veel neerslag, lastig te voorspellen sneeuwgrens

Bij een dergelijk stationair front is het zeer lastig om te voorspellen waar de sneeuwgrens exact komt te liggen en die kan van dal tot dal ook nog eens verschillen. Ga er voorlopig van uit dat de sneeuwgrens in het westen en noorden van de Alpen tussen de 1500 en 2000 meter komt te liggen terwijl deze aan de zuidkant van de Alpen rond de 2000 tot 2400 meter komt te liggen aankomend weekend.

Komend weekend wordt in het hooggebergte daarmee wellicht de basis gelegd voor het sneeuwdek van winter 2018-2019. Maar pin je jezelf niet vast aan de data die ons model of andere modellen op dit moment uitpoepen. Het is een hoogst dynamische situatie die typisch is voor de herfst. Na het weekend weten we waar we staan en waar de sneeuw is gevallen en hoe laag of hoe hoog de sneeuwgrens uiteindelijk kwam te liggen.

Maar dat het extreem gaat worden is zeker. Met name aan de zuidkant van de Alpen zijn lokaal regenhoeveelheden tot 200 mm te verwachten. Lokaal mogelijk zelfs nog meer. Daarnaast gaat er in het hooggebergte lokaal erg veel sneeuw vallen, maar waar precies? Afwachten maar. Gegeven de aanvoerrichting verwacht ik de meeste sneeuw vanaf Gotthardregio via het Ortler massief tot aan de Wildspitze in Oostenrijk.

Veel sneeuw op de kaarten tot en met zondag
Veel sneeuw op de kaarten tot en met zondag

TIP: check hier onze actuele sneeuwverwachtingskaarten tot in detail

Na het weekend mogelijk nog meer stormgeweld

Zondag sneeuwt en vooral regent het nog flink door in het oosten van de Alpen waarna, als de modellen het bij het rechte eind hebben, er in de nacht naar maandag een retour d’est volgt met veel sneeuw voor de hoogste toppen van de Piemonte en de Franse Alpen, zicht later uitbreidend naar de rest van de Alpen.

Vanwege de gespannen situatie uiterlijk vrijdag (in de loop van de dag) een verse update. Ik duik donderdag weer de Franse golven in. Van een storm is hier nog niets te merken. Het is overdag 21 graden en de swell die doorkomt komt van heel ver. Mooie cleane golven dus, maar vanaf vrijdag wordt alles dus anders.

Tijd om mijn spullen dan in te pakken en af te zakken naar de lage landen. Ik heb een warme jas al klaarliggen en zie uit naar het Freeride Film Festival. Veel goede films, een biertje met vrienden en we kunnen je de eerste proto van de Powfinder split tonen, net als de nieuwe limited en SURFR series.

Man, wat heb ik zin in het FFF. Arjen heeft 23 goede films voor mij en jullie weten te regelen en ik hoop komende week al wat tipjes van de sluier te mogen oplichten als ik zelf al wat van de films heb mogen bekijken.

Het wordt winter, tot op 2 november in Tuschinski. Tot op het Freeride Film Festival.
PS. vergeet niet op tijd je tickets te scoren. Vol is vol!

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ThijsKennisAuteur25 oktober 2018 · 12:04

Geniet van de surf Morris!!! Nog nét even voordat de winter komt!

Pow!
Expert
paddyodenneboomAuteur25 oktober 2018 · 15:52

Spanning en sensatie!!

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
DutchessAuteur25 oktober 2018 · 18:11

Kijk, dat was te voorspellen, want ik ga weg uit de bergen voor familiebezoek, dus dan moest die dump wel komen. Dat dacht ik al wel. Maar doe ik graag hoor, voor jullie.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
StalinasAuteur25 oktober 2018 · 18:20

Tis eigenlijk te hopen dat het niet te koud wordt en het niet te hard, maar langzaam en lang gaat regenen. De bergen zijn zo droog, in jaren niet zo droog geweest, dat bij heftige regenval de aarde sluit en er niks in komt en dat is wat we nu eigenlijk nodig hebben. De grond moet vochtig worden en dan opvriezen en daarna een goed laag sneeuw erover. Nu gelijk een dik pak sneeuw is dus niet echt goed voor de rest van het seizoen.

Earning your descent!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!