Forse sneeuwval (en regen) aan de zuidkant van de Alpen. Dooi in het noorden.

Forse sneeuwval (en regen) aan de zuidkant van de Alpen. Dooi in het noorden.

Na de passage van koude lucht op zaterdag/zondag werd het in de nacht naar maandag snel warmer in de Alpen. Met name aan de noordkant van de Alpen is de sneeuw snel aan het smelten. Ook aan de zuidkant van de Alpen zorgt de opwarming voor een stijgende sneeuwgrens hoewel orografische afkoeling (vanwege de stau aan de zuidkant van de Alpen) zijn best doet om de sneeuwgrens niet te fors laten stijgen. In de nacht naar dinsdag stroomt er koele(re) lucht de Alpen in met op woensdag en donderdag nog eens een pak sneeuw aan de zuidkant van de Alpen.

  • noordalpen: flink milder en smeltende sneeuw onder de 2000-2400 meter aan de noordkant van de Alpen
  • zuidalpen: heel veel regen en veel sneeuw in het hooggebergte

Een kortdurende winterprik zorgde op zondag even voor een witte wereld aan de noordkant van de Alpen. De lager gelegen skigebieden slingerden massaal plaatjes van de witte wereld de sociale kanalen op en de diverse boekingssites zullen de afgelopen 48 uur goede zaken hebben gedaan. Sneeuw zien is een vakantie boeken heeft het verleden geleerd en dat doen we in Nederland dan ook massaal.

Gek genoeg is het vandaag bijzonder stil op de sociale kanalen van de lager gelegen gebieden. Over de regen en de smeltende sneeuw wordt niets gemeld. De boekingen stromen immers binnen.

Flink aan het dooien
Flink aan het dooien

Het is vervelend om te melden, maar het is flink aan het dooien van de noordkant van de Alpen. Bovenstaande vergelijking van vandaag met gister laat dat goed zien. De opstekende zuidelijke stroming waar ik gister over sprak zorgt lokaal voor wat regen, maar vooral voor snel stijgende temperaturen. De sneeuw smelt dan ook rap. Onderstaand kaartje laat ook zien hoe snel en hoeveel sneeuw er de afgelopen 24 uur alweer verdwenen is aan de noordkant van de Alpen (geel en bruin/oranje gebieden). Het Zwitserse Graubunden kreeg veel sneeuw, maar ziet deze ook weer rap verdwijnen.

Ook is goed te zien dat er wel sneeuw valt aan de zuidkant van de Alpen (de blauwe kleuren). Weliswaar is het daar ook milder geworden. Maar vanwege de stuwing koelt het hier tijdens de intense buien nog voldoende af om boven de 1800 meter natte sneeuw te brengen en vanaf een 2200-2500 meter droge sneeuw.

Zuidalpen: heel veel regen en veel sneeuw in het hooggebergte

Voordat ik over de sneeuw begin allereerst wat over de regen die er valt. Die is extreem. Voor de complete zuidalpen geldt er een weeralarm. Met name in Karinthië en de Dolomieten kan het lang en intens regenen. Hier geen sneeuw, maar vooral heel veel regen. Het Genua laag Vaia heeft meer weg van een hurricane die enorme hoeveelheden regen tegen de zuidkant van de Alpen aanduwt. Wie de video’s in dit artikel aanschouwt weet dat het er serieus mis is. We hebben te maken met een weerevent dat zich 1 keer in de 30 tot 100 jaar voordoet. Er valt zoveel regen, daar kun je je als je niet ter plekke bent geen voorstelling van maken.

Tegelijkertijd sneewt het intens op grote(re) hoogte. Een week geleden werd er nog een mooie Italiaanse pasta geserveerd op bovenstaand terras op de Stevio Pass. Nu staat er sneeuw op het menu. Daar ligt zeker 150 cm en daar komt de komende week nog sneeuw bij. Ik ben benieuwd of ze de Stelvio uberhaupt nog gaan openen deze winter.

Sulden am Ortler
Sulden am Ortler

Lag gister het zwaartepunt tussen de Zwitserse Engadin (het zuidoosten van Zwitserland) en het aangrenzende Ortler gebied in Italië, vandaag is het zwaartepunt via de Gotthard regio richting de Monte Rosa verschuiven. Skigebieden als Zermatt, Monte Rosa en Cervinia zien vandaag enorme hoeveelheden aan sneeuw naar beneden komen. Maar ook de rest van de Haut Valais (de meest zuidelijke gebieden van Wallis), de Aosta, de Gotthard, de Piemonte en de aangrenzende gebieden in Frankrijk noteren veel sneeuw voor het hooggebergte.

De komende 24 uur valt bovenstaande sneeuw waarbij de sneeuwgrens in het noorden rond de 2400 meter schommelt terwijl deze aan de zuidkant van de Alpen rond de 2000-2400 meter ligt. Met name rond de Monte Rosa kan deze nog wat lager zakken.

Dinsdag koelere lucht

In de nacht naar dinsdag wordt het snel kouder in de Alpen. Koude lucht dringt vanuit het westen de Alpen binnen en in de Franse Alpen, het westen en zuiden van Zwitserland en de Italiaanse Alpen daalt de sneeuwgrens dan rap richting de 1200-1500 meter. De neerslaghoeveelheden nemen dan snel af.

Woensdag en donderdag volgt er een nieuwe depressie met wederom veel sneeuw voor de zuidalpen. Daarover morgen meer.

conclusies:

  • sterk verbeterde condities op de gletsjers van Italië en die van Zermatt, Saas Fee en die rond St. Moritz.
  • ook de gletsjers van Sölden en het Pitztal zien de condities verbeteren met de over de Alpenhoofdkam grijpende sneeuw

Tot en met woensdag/donderdag nog eens veel sneeuw voor het hoogegebergte, daarna rap warmer en zonniger. Het weekend wordt daardoor prima voor wat eerste bochten op een van de gletsjers. Maar voor wat freeride is het nog veel te vroeg. De sneeuw van nu is pas de eerste dump, er is nul basis, het gletsjerijs was afgelopen week nog zichtbaar en de gletsjerspleten lagen open en bloot. We hebben nog veel sneeuw nodig, maar de eerste dump is een feit.

Met name de sneeuwval op de Corvatsch doet me waterranden. Ik zou het te gek vinden als ik begin december daar alweer door super mario land kan knallen.

Tot vrijdag op het FFF

Met de eerste sneeuw is er ook een einde gekomen aan mijn surftrip. Ik heb fantastische golven gehad, oude en nieuwe vrienden ontmoet en heb vreselijk veel zin in de winter. Ik zie uit naar het Freeride Film Festival. Veel goede films, een biertje met vrienden en we kunnen je de eerste proto van de Powfinder split tonen, net als de nieuwe limited en SURFR series.

De winter komt er aan, tot op 2 november in Tuschinski. Tot op het Freeride Film Festival.
PS. vergeet niet op tijd je tickets te scoren. Vol is vol!

Stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
CorDAuteur29 oktober 2018 · 18:26

Eindelijk intrede van de langverwachte winter, hopelijk ook voor het Tarentaisegebied!

Think with powder
Gevorderd
49Auteur30 oktober 2018 · 09:18

sneeuw in Valsesia tot onder 1100m

http://77.242.138.5:8080/axis-cgi/jpg/image.cgi

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
pulverdudeAuteur30 oktober 2018 · 10:07

In het bericht op wintersporters (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/428998/wateroverlast-modderstromen-en-een-grote-dump) staat wat over een lading Saharazand/stof. Gaat dat nog voor een probleem zorgen dat het hele seizoen aanwezig blijft?

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
ieismAuteur30 oktober 2018 · 10:36
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Ee1coproAuteur30 oktober 2018 · 11:09
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!