Vanaf zondag nieuwe stormcyclus: PA#3

Vanaf zondag nieuwe stormcyclus: PA#3

Vandaag borduren we voort op mijn videoweerbericht van afgelopen woensdag. Zoals gezegd zijn vandaag en zaterdag mooie dagen, maar vanaf zondag slaat het weer in de Alpen om. Bekijk nog even datgene wat ik je eerder meldde en scroll dan verder naar beneden

Prima condities

Na een stormcyclus van 10 dagen die mild begon en koud eindigde zijn de condities in het noordwesten en noorden van de Alpen duidelijk verbeterd. Even wat instakiekjes van vrienden en bekenden uit de Alpen die wePowder een warm hart toedragen.

Deze beelden zeggen genoeg lijkt me. Dit weekend openen steeds meer gebieden in het noordwesten en noorden voor het eerst hun liften. Dit betekent zoveel dat er nog geen sporen zijn getrokken en dat een first chair dus ook first tracks oplevert. Daarentegen wordt op dit moment in de grote skigebieden (de usual suspects) alle poeder fijnmazig afgekrast. Duik kortom onze eindeloze lijst met skigebieden (klik op de forecast map en kijk eens goed rond. Er zijn nog zoveel gebieden te ontdekken).

Lawinegevaar

Maar nog steeds is er sprake van een kritische situatie. De combinatie van veel verse sneeuw, wind en een zwakke oude basislaag is hier de veroorzaker van. Buiten de pistes is de juiste kennis meer dan nuttig. Check daarom altijd je lokale lawinebericht en pas je plannen daarop aan. (Tip: op wepowder vind je bij ieder dorp een link naar het lokale lawinebericht, maar je kunt ook op deze pagina terecht).

Nieuwe stormcyclus

Bovenstaand het weerkaartje voor zaterdag. Vanuit het westen koerst een nieuwe storm richting de Alpen. Een warmtefront trekt de westalpen in op zondag met een sneeuwgrens allereerst diep in de dalen, maar in de loop van de zondag klimmend naar 1000-1300 meter in het oosten en 1200-1900 meter in het westen. In de nacht naar maandag volgt een koufront waardoor de sneeuwgrens weer zakt. Dinsdag klaart het dan op en is de zon overal weer terug. Met name in de Franse Noordalpen, het noorden van de Alpes du sud en het westen van Zwitserland krijgen er een significante hoeveelheid sneeuw bij. Voor de overige gebieden is dat nog wat minder zeker

Sneeuwverwachting tot en met maandag
Sneeuwverwachting tot en met maandag

Dinsdag klaart het op en met de verse sneeuw wordt het dan prima poederrijden. Maandag en dinsdag is daarmee PA#3 van pas, met een sterke voorkeur voor de e Franse Noordalpen, het noorden van de Alpes du sud en het westen van Zwitserland. Een verdere aanscherping volgt zondag.

Meer storm of rustig weer?

Wat er na dinsdag gaat gebeuren is nog niet geheel duidelijk. GFS, WRF en ons model zitten op het spoor van nog meer stormen omdat de jetstream op de Alpen blijft gericht volgens hen. Het ECMWF model hint daarentegen op krachtige hogedruk die de stormen op afstand houdt. Iets zinnigs is er nog niet over te zeggen hoewel de koerswijziging van ECMWF opvallend is.
Ook daarover zondag meer.

Geniet van de poeder en voor wie na het weekend vrij heeft… op naar PA#3.

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur14 december 2018 · 17:05

Ik heb geen vrij… :-( woehahahaha!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
DennisvlAuteur15 december 2018 · 14:02

Ik ga volgende week naar Courmayeur… is het te veel in het zuiden of heb ik kans op wat verse pow?

Expert
BSSKI.chAuteur16 december 2018 · 10:39

en het sneeuwt en sneeuwt enzovoort :D Winterwonderland in Flumserberg

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!