Test: Karakoram Connect R Splitboard binding

Test: Karakoram Connect R Splitboard binding

Afgelopen winter heb ik uitgebreid de Karakoram Connect R binding kunnen testen. Karakoram staan bekend om zijn splitboardbindingen, maar de Connect R is meer dan dat.

Karakoram Connect R

De Karakoram Connect R maakt onderdeel uit van de Karakoram Connect lijn. Een set van bindingen die je kunt gebruiken op je splitboard maar ook op je solid snowboard zonder al te veel poespas is de belofte. De tweede belofte is dat je een binding krijgt die wat betreft comfort en flex niet onder doet voor de bindingen die je normaal op je solid rijdt en de derde belofte is dat de binding nog steeds een uitstekende splitboardbinding is.

Dat zijn nogal wat beloftes. Ik heb de afgelopen jaren meerdere splitboardbindingen en maar liefst drie type splitboards onder mijn voeten gehad en allemaal heb ik ze binnen een week weer verkocht omdat het naar boven lopen nog wel leuk was, maar ik bij het dalen zoveel compromissen moest doen dat ik het allemaal niet waard vond.

Naast Karakoram ook uitgebreid gekeken naar Spark, maar daar mis ik dan toch echt wel de sidewall op de baseplate. En verder nog gekeken naar Plum en Union. Na veel wikken en wegen besloten de Connect R aan te schaffen vanwege de drie beloftes. De Connect R is iets stijver dan de softe Connect S, maar minder stijf en daardoor goedkoper dan de Connect-Ci.

Online gekocht

Support your local, maar hoe? Er is geen enkele shop bij mij direct om de hoek die een beetje voorraad splitboardbindingen heeft. In Nederland heeft alleen Snowcountry ze en anders kom je al snel terecht bij de grote(re) onlineshops in het buitenland. Splitboarden heet booming te zijn, de hype is aan bijna alle shops in Nederland voorbij gegaan. Met uitzondering dan van Snowcountry. Complimenten hoe diep hun collectie is.

Quiver connector en Split kit

Het mooie achter de Connect bindingen is het feit dat ze je er quiver connectors voor op je solild en een split kit voor op je splitboard bij leveren. Althans zo zou het moeten zijn. Maar er blijken ook Connect bindingen verkocht te worden met enkel de bindingen plus de quiver connectors in de doos. Daarnaast zijn er ook Connect bindingen in de handel met enkel de bindingen plus de split kit in de doos. Wil je dan alsnog je Connect bindingen op je solid en en je split willen gebruiken dan zul je ofwel de Quiver connectors ofwel de Split kit er los bij moeten kopen. Verwarrend. Niet alleen voor mij, maar ook voor veel shops. Navraag bij veel shops wees uit dat ze in 8 van de 10 gevallen geen idee hadden en dus zat ik na de bestelling met een doos thuis zonder quiver connectors. En dat terwijl ik op het punt stond te vertrekken. De betreffende online shop kon me niet verder helpen en dus zat ik met mijn handen in het haar. Gelukkig kon ik via Snowcountry snel en goed een setje quiver connectors bestellen en ging dat alles vlekkeloos. Waarom dan niet direct alles bij Snowcountry gekocht? Omdat zij geen Connect R in M op voorraad hadden.

Karakoram split kit
Karakoram split kit

De Split kit die Karakoram levert is voor Karakoram kenners een bekende. Het is de ride mode 2.0 interface die een doorontwikkeling is van de 1.0. Maar daarnaast zijn er de Quiver connectors, een set van baseplates die je op je Solid schroeft waardoor je makkelijk je Connect binding tussen je splitboard en solid kunt wisselen.

De Quiver Connectors
De Quiver Connectors

De prijs

Vanwege de onduidelijkheid wat er nu precies wel en niet in de doos met bindingen zit wordt er hier en daar gespeeld met de prijs. Maar reken op een prijs tussen de 600 en 700 euro voor een set bindingen met Quiver connectors en de Split kit. Wat veel geld is.

Het werkt?

De eerste tests waren op mijn solid en wel de Powfinder Limited Edition 157 voor winter '19-'20. Ik koos er bewust voor om allereerst de rij eigenschappen te testen. Die vind ik namelijk het belangrijkste. Ik wil een goede binding voor het dalen. Comfortabel, goede flex, waarin mijn voet vast zit en ik ook echt het gevoel heb goed vast te zitten, prettige straps en een fijne EVA pad voor wat damping. Gezond skeptisch draaide ik thuis de Quiver connectors op mijn board.

De connectors worden geleverd met schroeven die je met een inbus vast draait. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik heb gewoon een setje schroeven van een oude binding gepakt en ze daarmee vastgedraaid. Een inbus kun je beter vastdraaien is het verhaal, maar een good old kruiskopschroevendraaier heb ik altijd in mijn rugzak en anders hangt er bij menig skilift wel een exemplaar. Zo dacht ik. Maar ook het verstellen van de lengte van de straps werkt met een inbus. Onhandig vind ik, maar goed. Tegenwoordig ook een klein inbusje in mijn rugzak. Dat vind ik wel een nadeel.

Op de piste en in de poeder: het werkt!

Na heel veel dagen testen in de sneeuw kan ik het zeggen: het werkt! In het begin was ik wat skeptisch. Ik had mijn zorgen over de strap en de performance van de binding, maar het rijdt net zo goed als mijn normale bindingen. De strap is vele malen comfortabeler dan ik had gedacht. Snoeiharde carves blijken geen probleem, net als sprongen van pillows en cliffs of het strepen van hellingen. Ik heb ze overigens niet getest in een funpark.

Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar ze doen het gewoon net zo goed als mijn Salomon Quantum bindingen. Toch wel een toppertje op de markt. Geen enkele keer heb ik het gevoel gehad in te boeten op performance en comfort. Te vaak heb ik op al die minimalistische oplossingen het gevoel gehad vanwege een paar gram gewichtsbesparing in te moeten boeten op performance en comfort bij het rijden.

Ik heb nog wel een voordeel mogen ontdekken. Op poedertrip reis ik vaak van gebied naar gebied. Na een mooie dag met heerlijke sneeuw is het dan vaak een gedoe om de bindingen sneeuwvrij te maken voordat je je board weer in de (boardbag in de) auto schuift. Want doe je dat niet dan wordt het een natte bende. Met de Connect bindingen maak je de binding makkelijk los van je board. Met een borsteltje langs de binding en de quiver connectors is voldoende om de boel sneeuwvrij te maken. Waarschijnlijk nooit zo bedoeld door Karakoram, maar wel prettig.

De split set up
De split set up

Naar boven lopen: het werkt ook!

De Connect R is all All Mountain binding in de markt gezet. De Connect R weegt 800 gram volgens Karakoram. Dat is 150 gram meer dan hun vederlichte Prime-X Carbon, 100 gram meer dan de Surge van Spark en 50 gram meer dan Carbon Feyan van Plum. Maar dit zijn dan ook allemaal redelijk minimalistische bindingen zonder EVA voetbed en/of sidewalls op de baseplate.

Maar de vraag is, ga ik dat verschil in gewicht merken? En hoe lopen ze überhaupt? Ik heb de bindingen getest op de Powfinder Split 157 voor winter '19-'20. Het totale board weegt nog geen 3 kilo en dus minder dan 1,5 kilo per ski. Bij het naar boven lopen zijn er geen directe nadelen te vinden. Ik merk het verschil in gewicht niet en het lopen gaat soepel en gemakkelijk, maar dat ligt mogelijk ook aan het lage gewicht van de Powfinder Split. De angle van de highback is makkelijk te verstellen en de highback zit daardoor niet in de weg. Pas als het spoor heel smal wordt merk ik een nadeel. De binding is met 145 mm relatief breed. Op een smal klassiek tourski spoor schop je wel eens met de ene binding tegen de andere aan. Vooral bij het lopen van flauwe bochten (geen kick turns dus) merk je dit. De Connect R wordt geleverd met een stijghulp met slechts 1 verstelmogelijkheid in tegenstelling tot hun duurderde prime series die een 2 traps heelriser heeft. De aanwezigheid van een sidewall ervaar ik als een plus. Niet alleen bij het dalen, maar ook bij het naar boven lopen. Het geeft net wat meer zijwaartse stabiliteit en stevigheid die ik graag heb.

Ombouwen
Ombouwen
En dalen
En dalen

Eenmaal boven is het geheel zo omgebouwd om te gaan dalen en bij het dalen gedraagt de binding zoals op mijn solid. Prettig, comfortabel en een echte performer. De verschillen in het lopen naar boven in vergelijking met bijvoorbeeld de SL van Karakoram of een Spark heb ik niet kunnen vinden. Een echte purist gaat het gewicht misschien merken, maar ik merk dat niet. Het gaat mij vooral dan ook om de afdaling en dan hebben de Connect bindingen echt wel een plusje achter zich staan. De bindingen doen wat ze moeten doen. Heerlijk bij het dalen, geen klachten bij het klimmen. Nu moet ik wel erbij vermelden dat ik geen hoogalpine touren hebben gedaan. Ik heb niet dagenlang gelopen zonder te dalen, heb ook niet op blauw ijs gestaan of in een couloir van 50+. Hoewel ik dat laatste geen probleem acht. Dat ijs zou ik moeten testen en om nu dagenlang te gaan lopen zonder echt te dalen, daar ben ik toch nog te jong voor.

Wat ik daarnaast vooral ben gaan waarderen is de ruimte die overblijft in mijn boardbag. Natuurlijk zijn er mensen die enkel nog op een splitboad rijden. Maar ik rijd ook nog graag op mijn solid en met de Connect R hoef ik niet een extra set bindingen mee te nemen voor mijn solid. Afhankelijk waar ik zin in heb klik ik mijn bindingen op mijn split of solid en pluk dan de dag. Ook neem ik nu wat makkelijker een split mee op trip. Sterker nog, door de combinatie van de Powfinder Split 157 en de Karakoram Connect bindingen rijd ik nu veel vaker split. Ook op de dagen dat achteraf blijkt dat vellen helemaal niet nodig waren en ik 8 uur lang lift assisted pow heb kunnen rijden.

Prijzen en systemen

Voor een goede 600 euro heb ik een binding die ik deze winter continue heb gereden. Op Solid en Split. Die 600 euro is veel geld, maar een Prime binding van Karakoram start vanaf 700 euro en die rijd je dan voornamelijk op de split omdat die bij het dalen toch net wat oncomfortabeler is. Bij Spark ben ik voor een binding die ik zowel op Split als Solid kan rijden inclusief de interfaces voor solid en split ook 600 euro of meer kwijt en bij Plum kan ik vanaf 770 euro terecht. Als ik er dan nog een eva voetbedje bij wil zit ik op 815 euro.

Conclusie

Ik dacht eerst dat Karakoram een niche te pakken zou hebben. Want wie gaat nu zijn normale bindingen op zijn solid inwisselen voor een binding waarmee je kunt splitten? Mijn conclusie vooraf was: ‘ikke niet’. Maar na wat weken door de Alpen te hebben gereden heb ik mijn mening gewijzigd. Indien je wel eens splittoertjes maakt, daarnaast ook nog op een solid rijdt en op het punt staat om voor één van de boards de bindingen te vervangen dan is de Connect R een aanrader. Het is zeker niet goedkoop, maar het gemak dat het je oplevert is veel waard. Ik wil zowiezo minder spullen hebben omdat je ze toch maar van hot naar her versleept en als de performance dan goed is, waarom niet. Ik zal je de komende tijd verder vertellen over mijn ervaringen, problemen etc.

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur12 maart 2019 · 12:26

Plum heeft ook een interface voor solids.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur12 maart 2019 · 13:33

@iesim direct even aangepast. Thanks.

powfinder.com
Beginner
lucroelofsAuteur21 december 2019 · 12:26

@@meteomorris toffe uitgebreide review! Zit erover te denken om ze aan te schaffen, heb je nog nieuwe inzichten gekregen ?

Gevorderd
Hans v RAuteur21 december 2019 · 15:31

Top! net voor de kerst binnen gekregen!

Gevorderd
Willem2kAuteur22 december 2019 · 04:53

Mooie review! Klinkt als een prima systeem voor wie op zoek is naar één binding die alles doet.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
holi4Auteur22 december 2019 · 08:25

Afgelopen weekend voor het eerst gereden met de binding op mijn solid. Voordeel t.o.v. Spark (dat ik voorheen gebruikte) vind ik de manier van bevestigen. Bij Spark moet je de binding over de interface heen schuiven. Mij lukte dat niet zonder krassen te maken op de topsheet van mijn board. Bij de manier van bevestigen vd karakorams is dat niet nodig.

Expert
ThijsAGAuteur23 december 2019 · 15:17

Ik heb ze vorig jaar aangeschaft, inmiddels 3 week gebruikt. Paar dagen splitten, rest op solids. Ik had een splitboard gekocht en zocht een binding en stiekem waren mijn burton missions uit 2006 ook wel wat slap voor de boards en schoenen waar ik inmiddels mee reed. Dit was de uitkomst!
Zeker ook omdat ik door mijn ski maat nog steeds herinnerd word aan die ene dag dat er op de stoep “maar” 1 cm verse sneeuw lag. Ik toch die twin mee naar boven nemen omdat er toch niet zoveel zou liggen en ik vooral geen zin had om te schroeven. Bleek toch 40 cm te zijn, ik kwam niet vooruit met m’n twin en kon voor de koffie alsnog gaan schroeven en dure poeder minuten missen. Moraal van het verhaal: Ik heb nooit meer keuze stress met de Connect-R en de quiver connectors. 's ochtends naar buiten kijken en omklikken die bindingen.
Verder lopen ze prima naar boven! Ik heb toevallig wel een setje risers met twee niveaus, maar zoals morris al zei, het is altijd onduidelijk wat er precies in een doos zit. Daarom stelt snowcountry de setjes zelf ook samen.
Op mijn solid gaan ze ook als de brandweer, super strak te sturen, prima te carven en voldoende stijf voor op mijn flagship 169W. Zou wel extra straps en buckels regelen, want zijn niet overal verkrijgbaar heb ik bemerkt.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!