Poeder Alert #21: we zijn van start

Poeder Alert #21: we zijn van start

De komende 60 uur staan in het teken van Poeder Alert#21. Een zeer actief front trekt over de Alpen met lokaal veel sneeuw tot gevolg. Woensdag en donderdag sneeuwt het volle bak, maar vanaf vrijdag komt snel de zon erdoor vanuit het westen.

TIP: lees hier nog even de where to go tips voor Poeder Alert#21

Het moment van schrijven is woensdagochtend en lokaal is er al 15-35 cm verse sneeuw gevallen ten zuiden van de Gotthard en de Simplon. De komende uren gaat dat nog heel veel meer worden.

Alpe Devero
Alpe Devero
Monte Rosa
Monte Rosa
Airolo
Airolo
San Domenico
San Domenico
San Domenico
San Domenico
Simplon
Simplon
Maloja
Maloja
Corvatsch
Corvatsch

Het weekend wordt een poederweekend om niet te vergeten. Let wel op voor de rappe opwarming en het flink aangescherpte lawineniveau. Check je lokale lawinebericht en pas er je plannen op aan.

Sneeuwverwachting komende 3 dagen
Sneeuwverwachting komende 3 dagen
meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur3 april 2019 · 09:01

Oef …, daar gaat het wel van jeuken. :-)

Gevorderd
JelmerDAuteur3 april 2019 · 10:49

Heeft er iemand nog aanbevelingen voor een Gids in de regio van Andermatt? Ik ben daar vanaf vrijdag een aantal dagen te vinden samen met mijn broer.

Expert
meteomorrisAuteur3 april 2019 · 11:25
powfinder.com
Beginner
RobinaAuteur3 april 2019 · 11:32

…En dan is het stom toeval dat ik as vrijdag al vrij had staan… Alleen eigenlijk voor andere afspraken, hms…

Ik zag onder het vorige topic nog een paar reacties van mogelijke gegadigden voor; ‘donderdag avond/nacht rijden en zondag avond/nacht terug’? Wie weet valt er last minute iets te plannen/combineren? @@Boarderbuis @@ieism

Ter info:
Rijbewijs op zak en door de nacht heen rijden is geen probleem (mits met zijn 2-en of meer). Heb zelf alleen een 2 pers VW camperbus uit 2000 (een oude stink diesel dus, die absoluut niet zuinig rijdt (1:10), niet echt geïsoleerd is en geen gaskachel heeft, maar wel op winterbanden staat en 4 goedgekeurde zitplaatsen op kenteken heeft).
Van jongs af aan op wintersport geweest, 6 jaar vrij fanatiek gefreestyled (skiën) en tijdens mijn studie Nederlands A skiën en snowboarden gehaald. Daarna een break gehad en sinds deze winter de witte bergen met poeder herontdekt, toursetje en 3-eenheid aangeschaft (airbag gaat volgen), afgelopen herfst Lawine I – Theorie gedaan bij Snow Safety Center en er inmiddels al weer 5 poedertripjes op zitten (de dagen na Oud&Nieuw in Oostenrijk waren ongekend!). M.a.w. skiën kan ik wel, verder dus een beginnende toerder, 2 uurtjes vellen is ok. Op zoek naar veilige poeder en buiten in de bergen zijn. :)

Expert
meteomorrisAuteur3 april 2019 · 12:56

Let op: morgenochtend wordt de piek van de storm verwacht in Zwitserland.
Sneeuwaccumulaties kunnen bijzonder groot worden (Tussen de 70 en 150 cm).

Verwachting is dat het lawinegevaar donderdag voor noorden Ticino, de Gotthard, het oosten van Wallis en het westen en zuidoosten van Graubunden richting de GROOT gaat. Houd er rekening mee dat liften donderdag (deels) gesloten zijn en dat een aantal bergpassen preventief gesloten zal worden.

Zie ook; https://www.meteoswiss.admin.ch/home.html?tab=alarm

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/d400522b61aecb4c2fb3af90aa471efa_schermafbeelding_202019_04_03_20om_2012_53_02.png?width=800

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/8566fe331edab062377e20edc9553dd1_schermafbeelding_202019_04_03_20om_2012_52_25.png?width=800

powfinder.com
Gevorderd
El-AndresAuteur3 april 2019 · 13:11

Oef …, daar gaat het wel van jeuken. :-)

Aryen op 3 apr 2019 09:01

Zin om Airolo over te doen? Ik heb er ook wel zin in. :-)

Beginner
Roeland VCAuteur3 april 2019 · 21:17

Net geboekt in Engelberg voor zater-, zon- en maandag. Zaterdag kan ik aansluiten bij een groep van Engelberg Mountain Guide. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor zondag en maandag zoek ik nog maatjes om een gids te delen. Iemand interesse?

Beginner
RoyalAuteur4 april 2019 · 11:56

Hi Morris,

Kan je ook al gebied aanraden voor het weekend van 13/14 april of nog even wachten met boeken?

Gevorderd
nzwartsAuteur4 april 2019 · 12:14

Oh, oh beste mensen. Dit kan een hele mooie afsluiter van een toch al goed seizoen worden. Ik heb net de afspraken voor vrijdag uit mijn agenda geveegd en kan t/m dinsdag in de Alpen zijn.

@@Robina: Ga jij vanavond nog rijden of wordt het toch pas morgen?

Ter info:
Ook ik heb een rijbewijs op zak en door de nacht heen rijden is geen probleem (mits met zijn 2-en of meer). En ik heb ook een camperbus uit 2002, maar wel met kacheltje, echter geen sneeuwkettingen.
Ben op mijn 7e begonnen met skieen, sinds 1991 ook tourskien en Lawine I praktijk en Lawine II theorie gedaan.
Conditie is wat minder geworden nadat ik in december mijn pols gebroken heb. Heb daardoor nu geen trek in uitgebreide meerdaagse tourtocht.

Zijn er nog anderen waarmee iets gecombineerd kan worden?

Gevorderd
Willem2kAuteur10 april 2019 · 09:41

Weer aardig wat kleur op de kaarten. Kunnen we voor komend weekend nog een update verwachten @@meteomorris?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!