Review: The North Face FUTURELIGHT

Review: The North Face FUTURELIGHT

Januari 2019 lanceerde The North Face met veel bombarie FUTURELIGHT: de meest geavanceerde ademende en waterdichte technologie voor outdoorkleding wereldwijd. Een textiel die de huidige markt van waterdichte en ademende stoffen op zijn kop gaat zetten. Een fikse claim. Maar is het echt de toekomst of is FUTURELIGHT slechts een marketinghype? Tijdens mijn eerste kennismaking op de ISPO ben ik gezond kritisch. Ik loop al een tijdje mee en heb heel wat ‘innovaties’ voorbij zien komen. Ik ben benieuwd. Op de stand staan wat jassen en een ingenieuze opstelling waarin ze laten zien hoe FUTURELIGHT het water buiten houdt en de lucht er uit laat.

FUTURELIGHT at ISPO 2019
FUTURELIGHT at ISPO 2019

Nanospinning

Om de lat van ademende en waterdichte textiel hoger te leggen leende The North Face een productieproces dat eerder deze eeuw door de wetenschap werd ontwikkeld en al gebruikt wordt in elektronica en de medische wereld: nanospinning. In het nanospinproces wordt uit ruim 200.000 spuitmondjes een polyurethaanoplossing op een oppervlak gespoten. De oplossing wordt vervolgens op een willekeurige manier verzameld om er een membraan van te maken. Dit materiaal wordt dan gebruikt om een ademende en waterdichte film te creëren die aan de voor- en achterkant van de kledingstukken wordt aangebracht. Hierdoor creëer je een nanovezel die klein genoeg is om lucht door het membraan te laten stromen maar water toch buiten houdt. Of in normaal Nederlands: heel veel ieniemienie gaatjes die de textiel laten ademen en water buiten laten.

Volgens TheNorth Face is een bijkomend voordeel van dit productieproces de aanpasbaarheid. Met behulp van Nano spinning kan het gewicht, de stretch, het ademend vermogen en zelfs de duurzaamheid aangepast worden. “For the past couple decades, we have worn apparel we need to adapt to. Now, we have apparel that adapts to us.” Dat is niet zomaar een claim.

FUTURELIGHT onder een enorm vergrootglas
FUTURELIGHT onder een enorm vergrootglas

Licht en superzacht: maar ook duurzaam?

Wat je op bovenstaande ISPO foto’s niet ziet is hoe licht en dun het materiaal is. Waar Gore Tex en andere hardshell jassen vaak wat stijf zijn, is FUTURELIGHT heerlijk zacht. Tijdens de ISPO trek ik een jas aan en heel eerlijk schrik ik er een beetje van. Het voelt ongekend licht en zacht, maar het voelt daardoor ook kwetsbaar. Zou ik hier honderden euro’s voor op tafel durven te leggen?

In het gesprek dat ik daarna heb ontstaat er wat verwarring over durability en sustainability. Volgens The North Face is dit het meest duurzame textiel ooit door The North Face gebruikt. Het bestaat voor 90% uit gerecycled materiaal en heeft een Non PFC DWR behandeling. Ofwel een waterwerende coating die een stuk minder slecht is voor mens, dier en zijn omgeving (lees hier meer over de risico’s van PFC DWR). Gerecycled en minder chemicaliën klinkt natuurlijk goed, maar als daardoor een jack substantieel minder lang mee gaat dan mag de productie duurzamer zijn, maar ieder jaar een nieuw jack kopen is dat zeker niet. Vandaar de verwarring over durability en sustainability. Zou ik hier honderden euro’s voor op tafel durven te leggen?

The proof of the pudding is in the eating

In het voorjaar van 2019 word ik gebeld of ik mee wil om in een extreme omgeving FUTURELIGHT te testen. Bestemming: Spitsbergen. In mei als het bijna 24 uur licht is met een boot rondom het eiland, aanleggen voor de kust, met een klein rubberbootje aan wal gaan en op eigen kracht naar boven lopen om daarna af te dalen. Halverwege mei pak ik voor de laatste keer mijn winterspullen. Voor vertrek compenseer ik de CO2 uitstoot van mijn vlucht van Amsterdam via Oslo naar Longyearbyen door een bedrag over te maken naar trees for all.

Ready to go
Ready to go

Vier seizoenen in één trip

Bij vertrek is het heerlijk weer in grote delen van Europa, maar bij landing op Spitsbergen wordt duidelijk waar we mee te maken krijgen. Een actieve storm ligt ten zuiden van de Spitsbergen en zal de komende dagen het weer bepalen. Huizenhoge golven op zee, verse natte en later ook koude sneeuw, van mild naar zeer koud, van geen tot een stormachtige wind, van bewolkt naar volop zon. Ideaal om te testen zal ik maar zeggen, maar een uitdaging voor de gidsen en ook voor ons

De storm
De storm

Tijdens de trip krijg ik een FUTURELIGHT testsetje in geel-zwart. De Maja de Bij kleurstelling zal ik maar zeggen. Ik draag al die dagen een Summit L5 jas en een Summit L5 LT broek. De Summit Series zijn net wat dunner, maar daarnaast zijn er ook nog de Steep Series gemaakt van een ietwat dikkere en zwaardere FUTURELIGHT uitvoering. Deze heb ik niet getest, maar een tochtgenoot wel.

(c) Mathis Dumas
© Mathis Dumas

FUTURELIGHT: mijn review

  • Wat direct opvalt is hoe licht de jas en de broek zijn. FUTURELIGHT weegt niets, is elastisch en is de meest comfortabele shell die ik ooit heb gedragen. Pas na afloop van de eerste dag besefte ik hoe fijn dat was. In het begin miste ik van alles. Ik miste de stijve kraag, het schuren van de jas en het gewicht. Ik miste het gevoel iets te dragen en had vooral het gevoel te figureren in het sprookje ‘de nieuwe kleren van de keizer’.
    Na een uur merk je al snel dat je zonder dit alles kunt en dat er zoiets bestaat als comfortabel in de backcountry onderweg zijn.
  • Ten tweede maakte ik me druk over de isolatie. Met name tijdens de start van de tweede en derde dag was het ijzig koud. Omdat de jas zo licht is heb je het gevoel niets te dragen. Krijg ik het niet te koud?
  • Waarmee ik direct op punt drie kom: het ontbreken van ventilatieritsen. Waar outdoorjacks de laatste decenia te pas en onpas zijn voorzien van ventilatieritsen is er hier geen enkele te vinden. Toch heb ik de ritsen geen enkele keer gemist. FUTURELIGHT blijkt een enorme temperatuurrange te hebben. Bij warm weer hoefde ik niet direct mijn jas open te gooien omdat het te warm was of bij koud weer over te schakelen naar een extra laagje. Hoewel, boven op de top helpt het nog steeds om even snel een puffy aan te trekken over je jas om de ridgewind te trotseren.
  • Als laatste heb ik een paar keer onbewust een crampon van mijn splitboard in mijn broek gezet. Waar het stijve laminaat van mijn normale broeken dit in de regel niet overleeft zorgde de elasticiteit van FUTURELIGHT ervoor dat het textiel kon meebewegen en niet direct scheurde. Dat gaf een goed gevoel. Een nog beter gevoel gaf de jas van een van de aanwezige TNF atleten me. Een vol seizoen klimmen, touren, treeruns, rugzak op en rugzak af. Het textiel zag er gebruikt, maar zeker niet afgeleefd uit. De takken hadden voor strepen op zijn jas gezorgd, maar geen noemenswaardige scheuren tot gevolg.
  • Last but not least de Iphone-test. Je kent het wel. Je hebt je Iphone in je borstzak zitten om er snel bij te kunnen voor een foto of vanwege een bericht dat binnenkomt. Van dat laatste overigens geen enkele last gehad. Heerlijk! Geen storende trilfunctie, geen overactieve app conversaties en geen om je heen naar het scherm starende in FUTURELIGHT gestoken tochtgenoten. Maar dit alles kan niet op het conto van FUTURELIGHT geschreven worden. Wie op Spitsbergen een beetje de backcountry in gaat is al snel afgesneden van welke mobiele verbinding dan ook. Ook tijdens het ontbijt 's ochtends op de boot. Maar foto’s zijn wel mogelijk. Een beetje phone heeft tegenwoordig zo’n geweldige camerafunctie dat ik mijn grote camera steeds vaker thuis laat. Maar wie intensief gaat touren en flink gaat zweten ziet dan op zijn scherm direct de gevolgen van slecht ademende kleding als de borstzak open gaat. Eerst moet je dan 10 keer je scherm droog maken voordat je een foto kunt maken.

Ik heb al veel mogen testen en durf wel te stellen dat dit het beste is wat ik tot nu toe gedragen heb in dergelijke omstandigheden.

Ik ga nu niet zeggen dat FUTURELIGHT perfect is, maar het is wel indrukwekkend. Ik heb bewust continue mijn shell aangehouden en de rits van de jas en borst pocket dichtgehouden. Ook bij FUTURELIGHT komt er dan vocht op het scherm van je iphone te staan, maar het verschil is enorm en direct zichtbaar. In advertenties en gesprekken over ademend en waterdicht gaat het al snel over de waterkolom en de hoeveelheid lucht die het textiel doorlaat. Die worden dan uitgedrukt in cijfers en dan moet je een gevoel krijgen wat dit betekent. In de praktijk blijkt dat vaak dan toch anders dan ik dacht. Met name het gebrek aan ademend vermogen is killing. Je kunt dan wel een fenomenale waterkolom hebben maar op een vochtige dag word je dan nat van je eigen zweet. Ik heb al veel mogen testen en durf wel te stellen dat dit het beste is wat ik tot nu toe gedragen heb in dergelijke omstandigheden.

Een risicovolle stap?

Het is dapper wat The North Face (TNF) doet. Miljoenen investeren, het oude en vertrouwde Gore Tex loslaten en uit de bestaande textielketen stappen is één, maar dan ook nog een product presenteren voor een doelgroep die waarde hecht aan duurzaamheid en betrouwbaarheid in de meest extreme omstandigheden is twee. Ik vermoed dat als je de eerste keer FUTURELIGHT in je handen voelt en daarna een conventionele hardshell uit de rekken haalt je eerder geneigd bent om de laatste te kiezen. Die voelt vertrouwder en geeft je meer grammen voor je geld. Maar bedenk dan die eerste keer dat je de kiloknallers, het all-you-can-eat restaurant en de vette hap links liet liggen voor dat etentje bij dat fantastische restaurant. Het is even wennen en vooral ook minder op je bord, maar de smaaksensatie die daarna volgde was intens en nog voedzamer ook.

FUTURELIGHT, the future is bright?

Lichter, beter ademend, duurzamer en waterdicht. Maar je zult waarschijnlijk nog steeds zweten. Zelfs met zijn indrukwekkende specificaties kan FUTURELIGHT niet al het zweet van de huid verdrijven bij extreme inspanning. Maar dat TNF nu de lat een flink stuk hoger heeft gelegd is me wel duidelijk. Momenteel is er niets vergelijkbaars op de markt en ze zien het zelf als een stap op weg naar beter. Het is de eerste invulling van hun droom om een jas te maken die nooit meer uit hoeft. En het moet gezegd; daar zijn ze in geslaagd.

(c)Mathis Dumas
©Mathis Dumas

Specs voor de freaks

FUTURELIGHT komt in vijf verschillende gewichten van het membraan beschikbaar. Hierdoor kunnen ze het ademend vermogen van een jas (of handschoen of tent) “afstemmen” op het doel. Zo is de Steep series vele malen dikker dan Flight Series. De productie bestaat voor 90% uit hergebruik van bestaande materialen, ze voegen een PFC-vrije DWR-behandeling om het water makkelijker van het textiel weg te laten lopen. Textiel dat een enigszins witte kleur heeft en voor 85% uit lucht bestaat. Volgens The North Face heeft FUTURELIGHT een transmissiesnelheid van vocht (MVTR) van 75.000 g/m²/dag. Ter vergelijking: het sterk ademende eVent-materiaal heeft een top-MVTR van 30.000 g/m²/dag. Maar wat echt verbazend is, is hoe goed het materiaal ademt. FUTURELIGHT zorgt daarnaast voor een luchtstroom van 1,5 ft³ / minuut. Ter vergelijking heeft de meest ademende stof een permeabiliteit van 0,2 ft³ / min,en veel waterdicht-ademende stoffen zijn lager, in het bereik van 0,07 tot 0,09 ft³/min. En precies daar zit de crux: een textiel die op vochtige dagen alsnog kan ademen.

Tip

Als het goed is liggen de eerste FUTURELIGHT jacks en broeken nu in de winkel. Indien je veel gaat freeriden en touren bekijk dan eens goed alle jassen en broeken van de Steep Series. Wil je iets lichter dan is het L5 jack uit de Summit Series zeker een aanrader en ook meer dan dik genoeg.

Zelf zou ik niet zo snel voor de LT jas en broek gaan, die vond ik erg dun en op hoge snelheid gaat de boel nogal flapperen. Daarnaast vond ik L5 broek onder bij de pijp wat smal en krap om lekker om een beetje skischoen of snowboardboot te passen. Maar om een dedicated toerschoen past het prima. Mocht je een setje kopen deel dan je ervaringen hieronder zodat we een goed beeld krijgen en je niet alleen mijn blauwe ogen hoeft te geloven.

meteomorris

Reacties

Toerist
jarinvergeerAuteur10 oktober 2019 · 12:11

Fijne review!

Beginner
Patrick1973Auteur10 oktober 2019 · 17:03

Is het even gemakkelijk te herstellen als Goretex kleren ?

Expert
meteomorrisAuteur10 oktober 2019 · 21:06

Is het even gemakkelijk te herstellen als Goretex kleren ?

Patrick1973 op 10 okt 2019 17:03

Geen idee, ik heb 'm niet kapot gekregen maar zal het eens navragen @@Patrick1973

powfinder.com
Expert
BasPAuteur11 oktober 2019 · 12:55

Als medewerker van Bever ben ik ook op pad geweest om het te testen. Helaas niet in zulke extreme omstandigheden maar simpelweg met een hike in het harz gebergte. Ik had het graag willen testen met touren maar dat kon ik helaas ook niet verwachten. Goed om een verhaal vanuit dat perspectief te lezen.

Ik sluit me verder overigens volledig aan bij het hele verhaal. De zachtheid en het ademende zijn echt een hele verandering met wat er tot dusver op de markt is. Kleine kanttekening bij de duurzaamheid, inderdaad is 90% van de materialen (alleen het elastaan en de ritsen niet), maar door de manier van fabricage is de jas vervolgens niet meer te recyclen. Dus dit is het eindproduct. Hoe dat echter is in vergelijking met membranen als gore tex weet ik niet, dat zou nog het zelfde kunnen zijn.

Maar het belangrijkste is zeker dat het beter ademt. Ik heb een broek van een lichtere variant kunnen testen als wandelbroek, deze voelde echt aan alsof ik een softshell broek aan had en ik heb deze ook direct op de huid gedragen. De jas heb ik uiteindelijk echter toch uit moeten trekken omdat het simpelweg te warm was voor een jas. Ter vergelijking heb ik ook een stuk in mijn gore tex Shell gelopen en die trok ik wel eerder uit. Het ademende is wel echt overtuigend, echter is het voor mij simpelweg te veel geld om nu direct al mijn gore tex kleding te vervangen met futurelight. Daarnaast werkt in koude omstandigheden goretex eigenlijk ook prima dus heb ik eerlijk gezegd geen noodzaak om het direct te vervangen. Als je nu echter iets nieuws gaat halen zou ik het wel zeker aanraden. Dan is het zeker de moeite waard!

Toerist
Frans vAuteur23 oktober 2019 · 18:09

Vandaar dat TNF dit voorjaar alle skikleding met behoorlijk wat gore tex erbij voor 50% de deur uit heeft gedaan. Ik heb een vraag bevat TNF futurelight ook Pfas? Van gore tex is het bekend dat het stoffen bevat die onder Pfas vallen, momenteel nogal een hot item ivm de norm per 1-10 en de problemen hieruitvoorkomend bij de bouw/grondverzet.

Expert
Freerider JobAuteur26 oktober 2019 · 14:42

Ben ook benieuwd hoe goed het te wassen is met de bekende wasmiddelen voor membranen en hoe goed de waterafstotende laag te herstellen is met deze wasmiddelen?

Expert
meteomorrisAuteur20 november 2019 · 14:49

Ik heb even navraag gedaan:

@@Patrick1973: Ja, maar de reparatie moet gedaan worden door een partij die gecertificeerd is voor repareren van getapte naden. Net als bij Gore-tex.
@@Frans v, FUTURELIGHT is PFC vrij
@Freeride Job, ja. Je hoeft zelfs niet direct met een DWR herstellend wasmiddel te wassen omdat de DWR op een FUTURELIGHT veel langer in stand blijft.

powfinder.com
Toerist
SvenoosAuteur6 januari 2023 · 14:06

Dag allemaal,

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en kom ik op dit forum nauwelijks nog iets tegen over Futurelight.

Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring met de futurelight producten van TNF? Zo ja, welke producten heb je en wat zijn je bevindingen?

board-vecht-huil-bid-lach-werk en bewonder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!