Eindelijk sneeuw! maar waarheen te gaan?

Eindelijk sneeuw! maar waarheen te gaan?

Zelden heeft een stormpje mij zo bezig gehouden. Het is maar een klein stormpje en dat ook nog eens na 3 weken droogte. Maar juist daar zit het probleem. Het sneeuwdek is oud en vaak hard of cohesieloos. En dan valt er ook nog maar eens 5-20 cm met uitschieters richting de 30 tot 50. En juist op die plekken wil je zijn.

meteomorris

Reacties

Elite
Toerist
davinchiiAuteur16 januari 2020 · 16:29

Mr Morris you are the best!
Wat een analyse en grondig onderzoek!
1000 x dank

Beginner
GerritAAuteur16 januari 2020 · 21:40

Hippe presentatie hoor, fijn dat er weer sneeuw komt. Pistes worden ook langzaam slechter en ze zitten echt te springen om sneeuw hier in Oostenrijk (Prutz).

And snow it is.....
Gevorderd
Guy.Auteur17 januari 2020 · 09:50

@ Morris, hoe komt het dat jullie model het dubbele voorspelt ten opzicht van bv. Bergfex? Heeft dat te maken met ECMWF VS GFS als dat de bases zijn voor deze sites?

Gevorderd
ThijsBAuteur17 januari 2020 · 10:02

Je moet naar Andorra. Dáár gaat pas een bak vallen. Dit weekend sneeuw voor heel de Alpen, maar de hoeveelheden daarna zijn alweer teruggeschroefd (alhoewel het eigenlijk te vroeg is om daar iets over te zeggen, I know).

Gevorderd
bertjebertjeAuteur17 januari 2020 · 11:03

@ Morris, hoe komt het dat jullie model het dubbele voorspelt ten opzicht van bv. Bergfex? Heeft dat te maken met ECMWF VS GFS als dat de bases zijn voor deze sites?

Guy. op 17 jan 2020 09:50

Bergfex =ZAMG, en die draaien volgens mij het AROME model met ECMWF, terwijl morris GFS+WRF draait. Verschil kan dus komen door globale ciruculatie in ECMWF vs GFS of verschil in paramteterisering van bv microphysics AROME vs WRF. In dit geval lijkt me idd dat de forcing (ECMWF vs GFS) verantwoordelijk is voor het voornaamste verschil. Maar ik heb geen gedetailleerde ECMWF data om dat te verifieren.

Expert
meteomorrisAuteur17 januari 2020 · 12:10
powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!