Nelson en Whitewater - Onlosmakelijk met elkaar verbonden

Nelson en Whitewater - Onlosmakelijk met elkaar verbonden

‘Ik heb ervoor gekozen om in Nelson te gaan wonen en werken. Hopelijk kan ik het seizoen afmaken bij de skischool en ik heb een aanbod van de gemeente om een jeugdprogramma op te zetten. Dat betekent dat ik hier drie jaar mag blijven’. We hebben Leah opgepikt langs de weg. Zoals zovelen is liften voor haar dé manier om van Nelson naar Whitewater te komen, een rit van zo’n 20 kilometer. ‘De sneeuw in Whistler is te nat, de huizen in Vancouver te duur en hier wordt tenminste écht geleefd’. Dus. Welkom in Nelson.

Goud en zilver

Zoals zoveel steden in de West Kootenay heeft ook Nelson zijn ontstaan en voorspoed te danken aan de vondst van edelmetalen. Goud en zilver werden gevonden in 1867. Het leidde tot de bouw van de stad zoals we ‘m nog altijd kennen, met zijn vele kenmerkende gebouwen rond de historische Bakerstreet. Een belangrijke gebeurtenis voor Nelson was de Vietnam oorlog. Vele Amerikanen vluchtten naar Canada om aan de dienstplicht te ontkomen en deze liberale en vaak hoogopgeleide mensen zijn in veel gevallen nooit meer weg gegaan. Ook niet nadat president Reagan ze uiteindelijk amnestie verleende. Het zorgt nog altijd voor een meer liberale vibe in het gezellige stadje.

^De ultieme Canada Roadtrip!
Anderhalve week lang zijn we onderweg in British Columbia tijdens de ultieme roadtrip. We bezoeken de resorts Red Mountain, Whitewater en Revelstoke met als hoogtepunt 3,5 dag heliskiën/boarden met CMH. Ga jij volgend jaar ook mee?

Stoked!

De rit richting Whitewater duurt ongeveer 30 minuten en met iedere minuut wordt de stoke groter. Het heeft gesneeuwd. De bomen langs de weg zijn wit en zien er indrukwekkend uit. Aangezien het ‘slechts’ om een centimeter of 20 gaat is het volgens Leah geen echte powder day. Daarvoor moet er toch echt meer uit de lucht komen vallen. De parkeerplaats staat dan ook absoluut niet vol met auto’s. Het is duidelijk dat de locals in Nelson gewend zijn aan meer sneeuwval.

Poeder binnen de boundary

Whitewater telt drie liften en ongeveer 400 hoogtemeters (dat door de liften wordt ontsloten). De oude tweezitter, driezitter en vierzitter schuifelen langzaam maar zeker naar boven. Tijd genoeg om het gebied eens goed in ons op te nemen. Een jaar of tien geleden hebben we hier al een aantal mooie toertjes gemaakt, maar nu hoeven we de vellen niet onder te binden om poeder te rijden. Door de sprookjesachtig uitziende bomen knallen we naar beneden.

Nog meer mogelijkheden buiten de boundary

Hoewel het dus geen ‘echte’ powder day is mag het duidelijk zijn dat iedereen in Whitewater poeder rijdt. Uiteindelijk kiezen we ervoor om aan de Glory kant van het gebied de boundary te verlaten en worden direct beloond met een heerlijk pillowveld. Uiteindelijk eindigen we op de weg richting de daylodge en zijn we met tien minuten lopen weer terug bij de lift. Dit is precies waarom Whitewater bij skiërs en snowboarders vanuit de hele wereld zo geliefd is. Het ‘inbounds’ terrein is al zeer interessant, maar buiten de boundary zijn de mogelijkheden eindeloos. En niet alleen direct vanuit Whitewater. Je vindt in de regio van Nelson zeer veel goede catski en heliski mogelijkheden.

Relaxte vibe

De relaxte vibe in alle opzichten overheerst in Whitewater. Ski patrol is uiterst behulpzaam in het aanwijzen van de verschillende risico’s en de beste opties om af te dalen. Een praatje met een van de locals leidt eigenlijk direct weer tot een volgende ’secret stash’. Het is een plek waar iedere skiër of snowboarder zich direct thuis voelt.

Overnachten in Nelson

Overnachten kan dus niet in Whitewater. Hier vind je de daylodge, skihuur, dat soort dingen. Eigenlijk alleen het hoognodige. Nee, overnachten doe je dus in Nelson. In het historische centrum vind je een aantal hotels met een lange historie, zoals het Hume hotel (waar er tevens een gezellige bar is). Wij verbleven in het vrij recent gerenoveerde The Adventure Hotel, op loopafstand van alle restaurants en bars die Nelson rijk is.

Verander nooit!

Nelson en Whitewater zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. En eigenlijk niet alleen met elkaar, maar ook met de skicultuur die de wereld rijk is. Niet alleen vanwege de vele top freeriders die uit het gebied komen, maar vooral vanwege de geweldige vibe. Verander alsjeblieft nooit!

Nog meer actie

Wij hebben een topdag gehad in Whitewater, maar Dylan Siggers en z’n vrienden hadden dat zeker ook. En laten zien wat er nog meer mogelijk is in dit toffe gebied!

Wil jij volgend jaar ook mee op deze ultieme Canada roadtrip? Laat dan hier je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Expert
HaasAuteur24 januari 2020 · 11:26

Leuk bericht man! Ik moet nog eens terug voor die spines die je vanaf de parkeerplaats kan zien. ik neem trouwens aan dat Leah ook member is van de Eyecandy fanclub?!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
EmileHendrixAuteur24 januari 2020 · 14:22

Als je er geen wit poeder kan snuiven, kan je er altijd nog wat cultuur snuiven. Interessant :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
DutchessAuteur24 januari 2020 · 23:24

Ze staan bovenaan de to do lijst!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
ebboproAuteur12 februari 2020 · 13:16

Mijn profielfoto heb ik genomen van een muurtekening in Nelson, 2010. Misschien is ie er nog.
Een top stadje, hele toffe vibe. Wil er heel graag naar terug ? veel plezier!

Gevorderd
ebboproAuteur12 februari 2020 · 13:16

Mijn profielfoto heb ik genomen van een muurtekening in Nelson, 2010. Misschien is ie er nog.
Een top stadje, hele toffe vibe. Wil er heel graag naar terug ? veel plezier!

Toerist
PeteralohaAuteur12 februari 2020 · 20:37

Voor de Koffie junkies check out het Osso Negro Cafe. De beste koffie en koffie vibe die ik ooit heb gezien.
https://osonegrocoffee.com/

En voor de Snowboard junkies is de Baldface Lodge een soort van Cat-boarding Walhalla. Met als indrukwekkende top het herdenkingskruis voor Craig Kelly welke in de beginjaren erbij was.
https://baldface.com/

mag ik weg
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!