Where to go? #stayhome #restezchezvous en help elkaar waar mogelijk!

Where to go? #stayhome #restezchezvous en help elkaar waar mogelijk!

Beste poedervriendinnen en -vrienden,

Het rap rondwarende Corona virus (Covid 19) heeft de winter vroegtijdig naar een zomerslaap verwezen. Alle liften in de Alpen gingen in no time op slot. Na Italië volgde Oostenrijk, niet veel later Zwitserland en uiteindelijk ook Frankrijk. Ook in Noorwegen zijn de skigebieden op slot en de grenzen dicht. Die paar gesloten liften zijn first world problems voor een continent dat zich schrap zet voor wat nog meer komen gaat.

Via poedervrienden uit Italië heb ik de afgelopen dagen uit eerste hand mogen vernemen wat een totale lock down met je doet. Nog erger zijn de ethische vragen waar je als land voor komt te staan als het zorgsysteem totaal overvraagd wordt. In Italië loopt het zorgsysteem over en voor andere landen wordt het spannend: kan het systeem de vraag naar accute zorg zometeen, maar ook de komende maanden aan?

Where to go? #stayhome #restezchezvous

In vele landen zijn maatregelen van kracht om de exponentiële groei van de corona patienten te remmen en zo hopelijk het zorgsysteem niet op te blazen. Ondertussen ligt het hooggebergte vol met sneeuw. Veel sneeuw. Indien je niet bent onderworpen aan een totale lock down kan ik me voorstellen dat de bergen lonken.

Kapplaska (c) Powfinder Snowboards
Kapplaska © Powfinder Snowboards

Maar vanwege de risico’s willen experts dat liever even niet. Natuurlijk kun je ook in de badkamer je been breken en is de weg naar en van de supermarkt vol van risico’s. Desondanks roepen berggidsen en bergreddingsdiensten ons actief op om thuis te blijven en de bergen even links te laten liggen. Het zorgsysteem zit op dit moment niet te wachten op complexe reddingsoperaties en een bezet bed vanwege een gebroken knie. Alle bedden en medisch personeel zijn op dit moment nodig. Direct of in de nabije en verdere toekomst.

Het where to go advies voor de komende weken (en maanden) is simpel:

  • stay home
  • restez chez vous
  • bleib zu hause
  • stare a casa

Berggidsen en bergreddingsdiensten staan in tijden van nood altijd voor ons klaar. Laten wij nu voor hen klaar staan door hun oproep te volgen todat zij het signaal weer op groen zetten.

#support your friends and locals

Ik heb nooit geloofd in de spreuk: ‘No friends on a powder day’. De mooiste dagen heb ik gehad met poedervrienden. Klaar staan voor elkaar, in voor- en tegenspoed. Met z’n allen kunnen we het verschil maken in deze roerige periode. Door waar mogelijk klaar te staan voor elkaar en te helpen met kleine en grote dingen.

Met het prompte einde van de winter hebben veel van onze vrienden in en buiten de bergen het moeilijk of gaan het lastig krijgen. Berggidsen zonder werk, hoteliers zonder bezette bedden, ski- en snowboardwinkels zonder omzet om maar een paar voorbeelden te noemen. Met z’n allen kunnen we hen helpen op weg naar een nieuwe winter. Door nu al een trip te boeken bij je favoriete berggids en een deel aan te betalen, een bed te boeken voor komende winter, ski- en snowboardgear te orderen of pre orderen.

(c)Yvette Brands - Poederbaas
©Yvette Brands - Poederbaas

In tijden van onzekerheid draait alles om hoop. Met z’n allen kunnen we het vuurtje brandend houden. Overheden doen er alles aan om economie en zorg draaiende te houden. Jij en ik kunnen bijdragen door friends and locals te helpen. Wie weet kun je met een simpele bijscholing zelfs (tijdelijk) de zorg gaan helpen. En we kunnen de stoke blijven voeden. Deel je mooiste tripreports van afgelopen seizoen of de seizoenen ervoor op wePowder zodat we weten waarvoor we het nu doen.

Mocht je suggesties hebben hoe we als freeriders elkaar en anderen kunnen helpen zonder kwetsbare groepen in gevaar te brengen, deel ze hier.

#You’ll never walk alone

Het zijn verwarrende tijden waarin we enerzijds afstand moeten houden van elkaar en anderzijds steun willen geven of moeten kunnen leunen op de steun van anderen. Vrijdag 20 maart om 8.45 uur centraal europese tijd sturen heel veel radio stations in Europa dit nummer de ether in. De volledige songtekst vind je hier.

Walk on walk on with hope in your heart.
And you’ll never walk alone

Stay strong and healthy. Stay stoked!

Uw powfinder Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur18 maart 2020 · 12:50

Amen ?

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
iPowAuteur18 maart 2020 · 12:55

Hear hear, mooi mens ben en blijft je!

Gevorderd
EmileHendrixAuteur18 maart 2020 · 13:33

(Niet om paniekvoetbal te spelen, maar mocht je de keuze nog steeds moeilijk vinden:
in alle hoeken van Europa zeggen ziekenhuizen dezer dagen ook niet-noodzakelijke operaties af. Voor beenbreuk-/kanker-/als-behandeling en ga zo maar door.)

En hoe mooi een tochtje ook was geweest, even iets belangrijkers doen of laten trekt hopelijk meer.
Mooie radio-actie ook.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
Knert99Auteur18 maart 2020 · 15:38

Mooi gesproken! Iedereen moet z’n eigen verantwoordelijkheid nemen… denk en zorg voor elkaar … en er is geen nummer dat meer past YNWA!

Gevorderd
DutchessAuteur18 maart 2020 · 16:07

Mooie woorden Morris, dank je wel. Ja, we moeten het nu doen met elkaar. Reef de zeilen, zet alles goed vast, help elkaar. We never walk alone indeed. Dit is een storm. Stormen waaien over.

High five aan iedereen en godspeed! (vanop afstand!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
baila010Auteur18 maart 2020 · 23:27

Mooie woorden. #Stay Safe ???

Living my dream :-)
Toerist
BeddeAuteur18 maart 2020 · 23:56

Mooi Morris! Van die “spreuk” kreeg ik het ook steeds op mijn heupen, always friends, somewhere, somehow!
Stay strong and we will all shred again! ?

AMEN!

Beginner
Marcel_DijkgraafAuteur20 maart 2020 · 17:06

Dankjewel weer voor je werk deze winter Morris, WePowder is een onderdeel van hoe ik het beleef, en op naar volgend jaar.

Beginner
wimdesAuteur20 maart 2020 · 21:17

Hulde Morris hoe je ook in minder goede tijden steeds feilloos de juiste toon en woorden weet te vinden. Hopelijk komen we hier als samenleving beter uit, allemaal in hetzelfde schuitje dus kunnen we beter samen roeien ?

Expert
meteomorrisAuteur24 maart 2020 · 10:26

Thanks!!! Op naar nieuwe avonturen.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2020 · 14:45

Wel zuur dat de winter nu pas op gang begint te komen. De komende dagen was het mooi rijden geweest.

powfinder.com
Beginner
FlachlanderAuteur16 april 2020 · 10:21

vanaf 1 mei Freiluftsporten in Oostenrijk (buiten spelen dus) waarbij 1,5 meter afstand relatief makkelijk is te handhaven. Golf, Tennis, fietsen, hardlopen, paardrijden e.d.

Beginner
FlachlanderAuteur16 april 2020 · 10:22

Tourskiën mag in delen van Oostenrijk wel maar hebben ze liever niet; als er iets gebeurt moet de Bergrettung in actie komen en die nemen liever geen risico. Plus dat men geen onnodige plekken in ziekenhuizen wil innemen.

Beginner
FlachlanderAuteur16 april 2020 · 10:22

Tourskiën mag in delen van Oostenrijk wel maar hebben ze liever niet; als er iets gebeurt moet de Bergrettung in actie komen en die nemen liever geen risico. Plus dat men geen onnodige plekken in ziekenhuizen wil innemen.

Beginner
FlachlanderAuteur16 april 2020 · 10:22

Tourskiën mag in delen van Oostenrijk wel maar hebben ze liever niet; als er iets gebeurt moet de Bergrettung in actie komen en die nemen liever geen risico. Plus dat men geen onnodige plekken in ziekenhuizen wil innemen.

Expert
ieismAuteur16 april 2020 · 11:37

Ik wil nog wel een keer oproepen om het vooral aan te geven als je als organisatie, gids, of gewoon als freerider nu diep in de shit zit financieel of op een andere manier. We hebben als community altijd elkaar geholpen en bijgestaan, en dat moeten we nu ook blijven doen ook al heeft niemand het nu makkelijk.
Denk aan dat je bijvoorbeeld alvast een trip of gids zou kunnen boeken voor een volgend seizoen, of een retailer kan helpen die ook eens wat voor jou heeft gedaan maar het nu moeilijk heeft.

Laat het hier dan vooral weten of stuur desnoods een PM als je niet om hulp durft te vragen. Als wij jou nu kunnen helpen, dan kan je dat later vast nog een keer goedmaken dus het is geen big deal. Samen sterk enzo.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur16 april 2020 · 16:35

Ik wil nog wel een keer oproepen om het vooral aan te geven als je als organisatie, gids, of gewoon als freerider nu diep in de shit zit financieel of op een andere manier. We hebben als community altijd elkaar geholpen en bijgestaan, en dat moeten we nu ook blijven doen ook al heeft niemand het nu makkelijk.
Denk aan dat je bijvoorbeeld alvast een trip of gids zou kunnen boeken voor een volgend seizoen, of een retailer kan helpen die ook eens wat voor jou heeft gedaan maar het nu moeilijk heeft.

Laat het hier dan vooral weten of stuur desnoods een PM als je niet om hulp durft te vragen. Als wij jou nu kunnen helpen, dan kan je dat later vast nog een keer goedmaken dus het is geen big deal. Samen sterk enzo.

ieism op 16 apr 2020 11:37

Hear hear!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
NiekLBAuteur17 april 2020 · 08:46

Goed bericht van ieism, ik ben zelf toevallig opzoek naar mijn eerste Tourski cursus. De keuze is eigenlijk vrij uitgebreid, maar misschien kan ik mensen helpen door bij hen te boeken. Aanbetalen is geen probleem.

Mocht je nou een idee hebben of tips let me know (naast alle tips die ik al gevonden heb via WePowder).

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!