Dagpassen en donkerte

Dagpassen en donkerte

Met het op z’n gat vallen van de winter zit ik dezer dagen achter een bureau. Te wachten op goed nieuws over de wereld om ons heen en hopelijk ook over mijn reeds ingeleverde afstudeeropdracht. Tja, wat dan? Met het argument de ondernemer en de economie te steunen heb ik per post de bovenste punten van mijn ‘spaar-lijstje’ ingekocht. Na een aantal opgeleukte CV’s en sollicitatiebrieven op de post te hebben gedaan slaat het knutselvirus ook toe en neem ik mijn skischoenen nog een keer onder handen. Natuurlijk draaien schroeven dol en breekt je metaalboortje voor het laatste schroefje uit de schoen is geboord. Wat dan… ?

Filmwerk is leuk maar heb ik nul ervaring mee. Alleen wat stukjes van m’n zes jaar oude, tweedehands, mobiel en wat gopro-shots van een buddy die wel centen in een actie-camera heeft gestoken. Tel daar een goeie, maar vier jaar oude laptop bij op, een wifi met kei-veel internet en we hebben een principieel twistpunt: Steek je geld in camera’s en dat soort speelgoed? Of steek je het liever in dagpassen?

Dagpassen, liefst die van een one-lift-wonder á 35,- euro, mogelijk die lijpe uit Verbier waar de alpendollar-koers nog extra overheen komt, of misschien zelfs een chique nieuw paar precies-passende vellen: Noodzakelijke investeringen in onze hobby. Zoals de ducttape op de broek van de echte ski-bum, of als de Diesel in een oude Land Cruiser. Echte noodzaak, maar niet zo zichtbaar.

Daar tegenover het alternatief. En nou wil ik niet racistisch zijn, maar Scandi’s zijn er in de regel een goed voorbeeld van: 1 e hands felgekleurde gadgets. Nieuw, liefst vers geïmporteerd, natuurlijk van carbon, ongehinderd door achtergrondkennis. Less is more prijskaartjes en, dat moet gezegd, zo nu en dan ook een echt een chique oplossing. In ieder geval voor de economie/de noorse kroon/de persoonlijke portemonnee tot stilstand komt.

Zoek de strategieën
Zoek de strategieën

Die twee alternatieve strategieën, de dagpasstrategie en de gadgetstrategie, kunnen allebei het recept vormen voor een leven lang kwaliteits-poeder-spektakel. Met het kleine genieten, denk Maria Feltrinelli, of het geweldige vuurwerk. Mijn keuze was altijd direct 1: dagpas! En dan ‘dagpassen’ tot de boterhammen met huismerk-pindakaas me de neus uit kwamen. 4 Life! Maar, met het voortschrijden der tijd en de wet van Moore, wordt de gadgetstrategie toch verleidelijker: Het verhaal, mijn idee of mijn dagboek blijft zich vullen. En dat wil ik ook wel eens met bewegend beeld vast leggen. Als video-dagboek. Maar hoe?

Welke strategie is het kostbare maar minimalistische ijsklimmen?
Welke strategie is het kostbare maar minimalistische ijsklimmen?

Met de bovenstaande ingrediënten raadt Mickey me Davinci Resolve aan. Gratis filmsoftware. M’n laptop trekt het niet, maar het ietsjepietsje archaïschere Vegas Movie studio draait als de spreekwoordelijke tiet. Filmpjes slinger ik over de bluetooth van m’n mobiel, ik trek de wifi nog eens leeg om die gopro-shots van m’n buddie te downloaden en de muziek rip je via google van youtube. En natuurlijk, iedereen waar je ook maar iets van hebt gebruikt moet vernoemd (ere wie ere toekomt). Niks illegaals. Dan begint het geknip en geknutsel in thuisquarantaine/isolatie/dezelfde eenzaamheid van het afstuderen. Goede muziek en een goed verhaal zijn me ruim voldoende.

In de lunchpauze flirt je een keer aan het koffieapparaat, dat geeft je het laatste idee wat je nog nodig had en dan trek je al je filmpjes, tekst en muziek definitief door je computer tot er wat lekkers uitkomt. Mijn eerste filmpje: Spektakel overdag rond de kerstvakantie. Een ode en herinnering aan een veel te kort maar des-te eclectischer seizoen in het donker. De gopro, drone en selfiestang heb ik niet, maar een goed dagpassen-verhaal mag ook visueel verteld ;)

EmileHendrix

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur6 april 2020 · 10:13

Hehehe. Toch wel bijzonder hoor, dat bouwlamp skiën in het hoge noorden. Staat nog wel op het lijstje om ooit een keer te proberen. :)
En trips boven gadgets. Sowieso. Liever met ouwe meuk de berg op dan nagelnieuwe gear ongebruikt in de kast.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AryenAuteur6 april 2020 · 13:37

:-) Waar zo’n crisis al niet goed voor is. Geslaagd filmpje, hoor. thumb

Toerist
DorylusAuteur7 april 2020 · 06:19

Leuk Emile!

Gevorderd
Ee1coproAuteur7 april 2020 · 09:17

Het beste verhaal sinds het einde van de winter. Leuk filmpje ook. Bedankt!

Beginner
FlachlanderAuteur7 april 2020 · 10:49

Moon, wat een hoop Licht, waarmee deden jullie dat?

Beginner
FlachlanderAuteur7 april 2020 · 10:49

Moon, wat een hoop Licht, waarmee deden jullie dat?

Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 april 2020 · 16:58

Jullie bedankt :) Lampen waren geloof ik van alles wat, 1x 3000 lumen, paar 5/6000 en 1x 10000. Daarnaast heeft iedereen ook een ‘normaal’ hoofdlampje als reserve/bergop lamp, al doe je dat (in bekend terrein) zonder licht als het even kan.
Kan verder iedereen aanraden om eens wat filmpjes te schieten, ook als het niet donker is. Zelfs met een oude mobiel kom je dan nog wat zomerdagen leuk door.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur7 april 2020 · 20:25

Wat is al dat WIT daar op die berg seg :-) :-) :-) Plezant om lezen !!

sbs roelz
Expert
tellie-GAuteur8 april 2020 · 11:41

lekker filmpje :)

(gravity) I fought the law but the law won...
Beginner
willemien_wAuteur9 april 2020 · 09:10

goed verhaal met een lekker filmpje als afsluiter! Zo komen we die donkerte wel door!

Gevorderd
svenkproAuteur9 april 2020 · 10:25

Fijn verhaal. Heerlijk besmettelijk die stoke :)

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
SportGillieproAuteur9 april 2020 · 18:20

Mooi verhaal en lekker filmpje @EmileHendrix!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
Haas™Auteur9 april 2020 · 19:15

Mooi verhaal en filmpje!

Spot ik daar de Weissfluh op foto 2 :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EmileHendrixAuteur10 april 2020 · 11:27

Dank jullie wel. En ja, mooie dagpas, maar met de noordwand daarachter heb ik nog een appeltje te schillen ;)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
Ee1coproAuteur10 april 2020 · 14:19

Dank jullie wel. En ja, mooie dagpas, maar met de noordwand daarachter heb ik nog een appeltje te schillen ;)

EmileHendrix op 10 apr 2020 11:27

Wie niet! ?

Beginner
FlachlanderAuteur11 april 2020 · 13:20

Jullie bedankt :) Lampen waren geloof ik van alles wat, 1x 3000 lumen, paar 5/6000 en 1x 10000. Daarnaast heeft iedereen ook een ‘normaal’ hoofdlampje als reserve/bergop lamp, al doe je dat (in bekend terrein) zonder licht als het even kan.
Kan verder iedereen aanraden om eens wat filmpjes te schieten, ook als het niet donker is. Zelfs met een oude mobiel kom je dan nog wat zomerdagen leuk door.

EmileHendrix op 7 apr 2020 16:58

Waar koop je 10000 lumen? Dat is een bak licht

Beginner
FlachlanderAuteur11 april 2020 · 13:20

Jullie bedankt :) Lampen waren geloof ik van alles wat, 1x 3000 lumen, paar 5/6000 en 1x 10000. Daarnaast heeft iedereen ook een ‘normaal’ hoofdlampje als reserve/bergop lamp, al doe je dat (in bekend terrein) zonder licht als het even kan.
Kan verder iedereen aanraden om eens wat filmpjes te schieten, ook als het niet donker is. Zelfs met een oude mobiel kom je dan nog wat zomerdagen leuk door.

EmileHendrix op 7 apr 2020 16:58

Waar koop je 10000 lumen? Dat is een bak licht

Gevorderd
EmileHendrixAuteur23 april 2020 · 15:11

In de categorie ‘altijd blijven leren’: Voor een volgend filmpje eens goed kijken naar hoe muziek-licensing werkt.
https://motionarray.com/blog/background-music-copyrights-for-vimeo-youtube\
Mogelijk toch liever wat betalen of wat anders zoeken, dan over een tijdje ontdekken dat een filmpje niet meer online staat omdat je de artiest bent vergeten te betalen :/

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
fanneigeAuteur24 april 2020 · 11:29

Welkom bij een nieuwe geld en tijd verslinder ;)

Tjah, je kan natuurlijk ook op zoek naar creative common licentie muziek. Daar zit enorme troep bij maar ook heel bruikbaar materiaal. https://creativecommons.org/about/program-areas/arts-culture/arts-culture-resources/legalmusicforvideos/

als tweede tip geef ik graag de link naar shotcut, een open source video editor die ik persoonlijk! prettiger vindt werken dan de “Vegas familie” https://www.shotcut.org

Knowledge is limited. Imagination encircles the world
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!