Het grote COVID-19 vs freeride overzicht

Het grote COVID-19 vs freeride overzicht
Wanneer mogen we weer?
Wanneer mogen we weer?

Er ligt inmiddels een base waar je u tegen zegt in de Alpen. Helaas geldt ook voor de pandemie die de wereld al vanaf maart in haar greep heeft. Wat de mogelijkheden zijn om te freeriden, tourskiën of splitboarden dit seizoen is nog onduidelijk. Om wat meer duidelijkheid te scheppen vind je in dit artikel de status en mogelijkheden per land. Het mag duidelijk zijn dat dit soort zaken veel veranderen, maar waar mogelijk passen we het artikel aan.

Verschillen per regio

Daarbij is het ook zo dat in de landen de maatregelen per regio kunnen verschillen. In Zwitserland bijvoorbeeld worden veel regels bepaald door de kantons. Dat kan dus betekenen dat in Verbier in Wallis de liften wel draaien, maar in Arosa in Graubünden niet. Datzelfde geldt voor Italië, waar Süd-Tirol en Trentino autonome regio’s zijn. Mochten er verschillen optreden per regio dan passen we dat waar mogelijk uiteraard aan. Check hier op de site bij de gebieden wanneer de (geplande) openingsdatum is. Dat is zo actueel als het maar zijn kan.

Reisadvies

Nog los van wat de mogelijkheden per Alpenland zijn (draaien de liften, zijn de hotels open, etcetc) zijn er natuurlijk ook nog de adviezen en verplichtingen vanuit de landen zelf. Zo is in Nederland het dwingende advies gegeven om tot half maart geen buitenlandse reizen te ondernemen. Daarnaast gelden er vaak zaken als quarantaine advies. Een ieder is volwassen genoeg om zelf de afweging te maken of je wel of niet naar de Alpen af zou moeten reizen. Check daarnaast zeker je reisverzekering met betrekking tot de dekking.

Zwitserland

(laatst ge-update op 5-1-2021)

In Zwitserland zijn gebieden geopend en mag je toerskiën
In Zwitserland zijn gebieden geopend en mag je toerskiën

Quarantaine voor Nederlanders die naar Zwitserland reizen

Vanaf 15 januari moeten personen die uit of via Nederland komen en naar Zwitserland reizen daar 10 dagen in quarantaine. Dit moet ook bij een negatieve coronatest. Deze regel is ingesteld omdat Nederland meer dan 60 besmettingen per 100.000 meer heeft dan Zwitserland, dit wordt gerekend over een veertiendaags gemiddelde. Op 20 januari wordt dit opnieuw bekeken. Meer info hier.

Lift-accessed freeride

De skigebieden die een “Betriebsbewilligung” van het kanton hebben zijn geopend. In sommige kantons zijn de skigebieden voorlopig gesloten (bv Engelberg), maar in Wallis is alles open. Daar zitten wel een paar voorwaarden aan vast. Zo moet de actuele lokale epidemiologische situatie het toestaan, moeten er genoeg vrije bedden in het ziekenhuis, er moeten genoeg testen beschikbaar zijn en ‘contact tracing’ moet goed functioneren. Daarnaast moet het gebied een ‘Schutzkonzept’ overhandigen.

In de gesloten transportmiddelen (gondel, bergtrein etc.) mag 2/3 van de capaciteit bezet worden. Dat geldt voor zit- en staanplaatsen. In alle Bergbahnen (ook stoeltjes- en sleepliften) geldt een Maskenplicht. In de rijen moet ook een masker worden gedragen en moet afstand worden gehouden. Met dank aan Menno Boermans voor deze inside info!

Toerskiën/Splitboarden

Ja, toerskiën en splitboarden is mogelijk in Zwitserland.

Bergredding

De reddingsdiensten zijn ‘gewoon’ operationeel.

Accommodaties en restaurants

Hotels en appartementen zijn geopend. Restaurants zijn dicht, ook tijdens de feestdagen. (Take away blijft mogelijk)

Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

Frankrijk

(laatst ge-update 7-01-2021)

Lockdown

Sinds 15 december geldt er een avondklok. Je mag dan tussen acht uur 's avonds en zes uur 's ochtends niet naar buiten als het niet voor het professionele, juridische of medische redenen is. Er is expliciteit gezegd dat je ook voor sporten niet naar buiten mag. In verschillende departementen waaronder de Hautes Alpes, De Vogezen en de Alpes Maritimes geldt de avond klok vanaf 18:00.

Er mag getoerskiet worden in Frankrijk
Er mag getoerskiet worden in Frankrijk

Lift-accessed freeride

Enkele skigebieden zijn open in Frankrijk een paar liften voor absolute beginners, professionals en wedstrijdskiërs. Meestal gaat het om één lift en één ‘stade’ waar slalompaaltjes gebeukt kunnen worden. Waar men de grens legt van professionals is niet geheel duidelijk. Maar ga er van uit dat voor iedereen die geen wedstrijdlicentie heeft en/of niet professioneel aan een skigebied verbonden is zijn alle skigebieden gesloten zijn. De Aiguille du Midi lift draait wel voor publiek, maar je mag daar niet omhoog met je ski’s of board, dus ook daar heb je weinig aan. Lang verhaal kort, tot in januari zullen de liften gesloten zijn. De precieze datum dat de liften weer open zullen gaan is nog niet duidelijk. De minister president Jean Castex heeft aangegeven dat als de corona-cijfers gunstig zijn skigebieden op zeven januari mogen openen. **Update 07-01: ** Of en eventueel wanneer de skigebieden hun liften mogen openen wordt pas bekend op 13 januari. Veel skigebieden beginnen rekening te houden met skiseizoen waarbij de liften niet open mogen.

Toerskiën/Splitboarden

Je mag toerskiën en splitboarden in Frankrijk. Let op: veel skigebieden verbieden het betreden van het gesloten domein, hou hier rekening mee als je in een skigebied omhoog wilt vellen.

Toeren is vorlopig de enige manier om poeder te scoren in de Franse bergen
Toeren is vorlopig de enige manier om poeder te scoren in de Franse bergen

Bergredding

De bergredding is operationeel.

Accommodaties en restaurants

Vanaf 15 december zullen hotels en accommodaties geopend zijn. Restaurants en bars blijven tot 20 januari gesloten.

Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

Oostenrijk

(laatst ge-update 17-1-2020)

Skiliften zullen in Oostenrijk vanaf 24-12 draaien, zoals hier in Hochkönig
Skiliften zullen in Oostenrijk vanaf 24-12 draaien, zoals hier in Hochkönig

Lift-accessed freeride

In Oostenrijk zijn de skiliften geopend, alle hotels, restaurants en andere toeristische accommodaties blijven zeker tot en met eind februari gesloten. Er is geen inreisverbod, maar er zullen strengere quarantaineregels gelden. Bij het reizen naar Oostenrijk zal men in quarantaine moeten van reizigers uit risicogebieden. Risicogebieden zijn landen waar de “14-Tage-Inzidenz” groter is dan 100 (besmettingen op 100.000 inwoners). Er geldt een quarantaineplicht van 10 dagen. Na 5 dagen mag je een sneltest doen, en als die negatief is dan vervalt de quarantaine. Ook moet je FFP2-maskers in gondels gaan dragen. Dat zijn dus niet de normale mondkapjes of een facemask, maar EU gecertificeeerde maskers die nog beter filteren.
Half februari wordt besloten of hotels en horeca open kunnen. Dat zal op zijn vroegst eind februari zijn.

Toerskiën/Splitboarden

In oostenrijk mag je individueel sporten dus ook toerskiën, zolang je je aan de geldende regels houdt.

Bergredding

De reddingsdiensten zijn ‘gewoon’ operationeel.

Accommodaties en restaurants

Hotels en appartementen en horeca zijn gesloten tot in ieder geval 6 januari.

Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

Italië

(laatst ge-update 3-01-2021)

Skigebieden en liften blijven in Italiê tot 7 januari gesloten, zoals hier in Livigno
Skigebieden en liften blijven in Italiê tot 7 januari gesloten, zoals hier in Livigno

Lift-accessed freeride

In Italië zijn de skiliften in ieder geval gesloten tot 18 januari. Vanaf 18 januari mogen skigebieden open die in regio’s liggen met kleurcode geel.

Toerskiën/Splitboarden

Ja je mag toerskiën. Afhankelijk van de kleurcode van je regio. Bij rood mag je in principe je huis niet uit, bij oranje moet je binnen de grenzen van je gemeente blijven. Vanaf 7 januari worden de lockdownregels minder streng en mag je steeds meer.

Bergredding

De reddingsdiensten zijn ‘gewoon’ operationeel.

Accommodaties en restaurants

Hotels, appartementen en horeca zijn gesloten tot 7 januari.

Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
ShibbyDVAuteur11 december 2020 · 14:40

Schitterend overzicht !
Enkel nog de terugreis maatregelen België & Nederland vermelden lijkt me interessant?

Elite
kanskiAuteur11 december 2020 · 17:34

Schitterend overzicht !
Enkel nog de terugreis maatregelen België & Nederland vermelden lijkt me interessant?

ShibbyDV op 11 dec 2020 14:40

Onder elk land;
Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

Vanuit Nederland\
Vanuit België

Er op klikken en je weet het…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
verhoevenjoostAuteur11 december 2020 · 17:59

Ondanks dat er staat dat iedereen volwassen genoeg is om een keuze te maken, ben ik bang dat dit soort overzichten mensen over de streep trekken om toch naar het buitenland te gaan. Er wordt gesproken over een dringend advies terwijl “Maak en boek tot half januari 2021 geen reizen naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk” volgens mij geen advies is.

Dit soort overzichten lijken mij pas interessant voor Nederlanders als het is toegestaan om naar de Alpen te gaan of wanneer duidelijk is wanneer het weer toegestaan wordt.

Gevorderd
bertjebertjeAuteur12 december 2020 · 12:45

In Zwitserland zijn veel zaken per Kanton geregeld. Zo is momenteel in Graubünden alle horeca gesloten, terwijl nationaal alle winkels en horeca sluiten om 19 uur.

Gevorderd
PG89Auteur12 december 2020 · 14:13

En hoe zit het in Duitsland? Garmisch bijv prima voor een weekendje!

Toerist
ShibbyDVAuteur12 december 2020 · 14:17

Schitterend overzicht ! \

Enkel nog de terugreis maatregelen België & Nederland vermelden lijkt me interessant?

ShibbyDV op 11 dec 2020 14:40

Onder elk land;
Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

kanski op 11 dec 2020 17:34

Dat is voor wanneer je het land van aankomst binnentreedt, niet voor wanneer je terugkeert naar België/nederland ;)

Anyway op dit moment is het in België zo dat je bij terugkomst uit Duitsland, Italie, Oostenrijk, Zwitserland hoe dan ook 10 dagen in quarantaine moet en test op dag 7.
Dus ik kan naar Zwitserland zonder problemen bvb, maar niet terugkeren zonder de quarantaine …
Oh ja, dan moet ik daar mss wat langer blijven? :)

Gevorderd
JohanPAuteur13 december 2020 · 20:53

Schitterend overzicht ! \

Enkel nog de terugreis maatregelen België & Nederland vermelden lijkt me interessant?

ShibbyDV op 11 dec 2020 14:40

Onder elk land;
Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

kanski op 11 dec 2020 17:34

Dat is voor wanneer je het land van aankomst binnentreedt, niet voor wanneer je terugkeert naar België/nederland ;)

Anyway op dit moment is het in België zo dat je bij terugkomst uit Duitsland, Italie, Oostenrijk, Zwitserland hoe dan ook 10 dagen in quarantaine moet en test op dag 7.
Dus ik kan naar Zwitserland zonder problemen bvb, maar niet terugkeren zonder de quarantaine …
Oh ja, dan moet ik daar mss wat langer blijven? :)

ShibbyDV op 12 dec 2020 14:17


Frankrijk niet dan? Zo ja, waar vind ik de details?

Gevorderd
JohanPAuteur13 december 2020 · 20:53

Schitterend overzicht ! \

Enkel nog de terugreis maatregelen België & Nederland vermelden lijkt me interessant?

ShibbyDV op 11 dec 2020 14:40

Onder elk land;
Huidig reisadvies en eventuele quarantaine

kanski op 11 dec 2020 17:34

Dat is voor wanneer je het land van aankomst binnentreedt, niet voor wanneer je terugkeert naar België/nederland ;)

Anyway op dit moment is het in België zo dat je bij terugkomst uit Duitsland, Italie, Oostenrijk, Zwitserland hoe dan ook 10 dagen in quarantaine moet en test op dag 7.
Dus ik kan naar Zwitserland zonder problemen bvb, maar niet terugkeren zonder de quarantaine …
Oh ja, dan moet ik daar mss wat langer blijven? :)

ShibbyDV op 12 dec 2020 14:17


Frankrijk niet dan? Zo ja, waar vind ik de details?

Toerist
ShibbyDVAuteur13 december 2020 · 21:27

Scuzzi, Frankrijk vergeten in het lijstje …
Jawel is net hetzelfde. België zet alle landen op code rood :(
Daarbij geldt er avondklok in Frankrijk waardoor je na 20h niet meer op de openbare weg mag

Gevorderd
EmielRenseAuteur13 december 2020 · 22:34

De kleurcode van het land is daarom ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). Reis alleen naar ‘‘vul hier je land in’’ als het noodzakelijk is, dus niet voor toerisme of wintersport.

Waarom leest iedereen over deze zin heen? Leuk om een overzicht te hebben maar het lijkt me duidelijk dat we nog even geduld moeten hebben hoe vervelend en zwaar voor ons en de branche ook is.

Gevorderd
JohanPAuteur13 december 2020 · 23:50

Scuzzi, Frankrijk vergeten in het lijstje …
Jawel is net hetzelfde. België zet alle landen op code rood :(
Daarbij geldt er avondklok in Frankrijk waardoor je na 20h niet meer op de openbare weg mag

ShibbyDV op 13 dec 2020 21:27


Ja vooral die avondklok: ik zat te denken van ja, alst rood blijft ga ik gewoon lekker naar de Vogezen, ligt precies ook wel wat, en dan ben ik binnen 48 terug, niks PLF! Maar ahja, avondklok, dus dan moet je al smorgens vertrekken en de dag er op savonds terugkomen… Grrrrrrrrrrrrrr

@@EmielRense: leuke zin, maar het die kleurenkaart is in België een advies dat niet juridisch afdwingbaar is: “Afraden” is niet synoniem aan “verbieden”… De keuze is dan wel aan mij of ik de quarantaine die me dan opgelegd wordt erbij neem.

[rant]My 2 cents: blinde paniek mag het niet overnemen van gezond verstand. Als je met een vol met eten geladen busje snachts naar een berg rijd om daar in alle eenzaamheid een paar keer omhoog te lopen en daarna terugrijd, en eigenlijk geen contact heb met locals, dan is het besmettingsgevaar nihil. En zelfs ivm risico op letsels is er weinig probleem, want de niet-ICU afdelingen van de ziekenhuizen hebben werk tekort. Ik loop overigens evenveel kans om hier in mijn achtertuin met mijn mountainbike tegen een boom te knallen, zo in een spekglad bos vol met herfstbladeren en modder, en daar zegt niemand wat van, nooit zoveel mountainbikers tegengekomen… Dat de wetgever dan een allesomvattende wetgeving invoegt, omdat ze liever op straat automobilisten tegenhoud en 250 euro laat betalen ipv effectief feestjes op te sporen en die feestvierders naar de rechtbank stuurt, maar eigenlijk ook omdat ze om electorale redenen meedoet aan de veralgemenende hysterie die er is (want het is uit de t*ttenbars van Ischgl meegekomen, en dat is toch wel inherent verbonden aan een skivakantie…), en niet zozeer de adviezen van de experten volgt (winkels toe was bijv. niet nodig volgens hen…), en dat die wetgeving dan om een aantal redenen de grondwet van onze vrijheidsstaat zeer verregaand met de voeten treed, das een zeer spijtige zaak. Maar ik voel me moreel geen moment schuldig als ik de gaatjes in die wetgeving ga zoeken om iets te doen als toerskiën… Wel als ik morgen zelf aan lockdownfeestjes ga doen, waar ik overigens ook wel zin in heb (ik ben DJ en muzikant, lekker werkloos op de bank zaterdagavond, geen optredens, geen repetities…), maar mijn gezond verstand snapt heel goed dat dat gewoon niet gaat, en dat respecteer ik ook. Net zoals ik het geen goed idee vind om te gaan apres-skiën en in een skilift te gaan zitten. Maar tourski, kom jongens, ik ga nog wat omhoogvellen, daaa-aag… Maar goed, als we daarover gaan discuteren moeten we naar een ander forum uitwijken. Maar je wou weten waarom ik over die zin heen lees? There you have it…[/rant]

Beginner
dimsumproAuteur14 december 2020 · 16:37

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/f54e7efea27082832ee0ed522158b2b7_19c55bac_5186_49fb_aa4f_ac271bb9905a.jpeg?width=800Na even wikken en wegen en alle maatregelen te checken en te dubbelchecken, afgelopen weekend naar de Zwitserse poeder geweest.

Onder het motto ‘de thuisblijver heeft altijd ongelijk’ en ook ‘we gaan geen regels overtreden en laten het gezond verstand op elk moment primeren’, dus op pad gegaan. Ook bewust gekeken naar de condities en waar er geen overdreven drukte te verwachten was (webcams en parkings checken, info verzamelen, geen steden of grote invalswegen in de buurt)

Om aan alle regels te voldoen zijn we via Duitsland naar Zwitserland gereden met slechts 1 korte tankstop. Kortste route is voor mij normaal over Frankrijk maar dat was geen optie. Aan de Zwitserse grens wenste de politie, na enkele vragen en identiteitscontrole, ons ‘viel spas!’ Ter plaatse aangekomen, even omkleden en eerste lift naar boven. We beleefden een topzaterdag met poeder en zon. Als eerste (hopelijk van vele) sneeuw dag van het seizoen kon deze tellen. Maskerplicht in alle publieke plaatsen die ook goed wordt opgevolgd en zo veel mogelijk de gondel vermeden. Met 1 dichte vriend in een appartementje, eigen eten gemaakt en vroeg in bed.

Zondag wederom prachtige blauwe hemel en nog verrassend veel untracked powder te vinden zonder grote hikes. Aan het einde vd dag weer naar huis rijden. Even nadenken, in Duitsland mogen we niet stoppen, dus eten en tanken best in Zwitserland. Een goedgevulde McDo leek ons wat gek, dus maar de drive-in gedaan. Na een vlotte rit nog 3 uurtjes in de auto moeten wachten/slapen op de Nederlands-Belgische grens, voor we ons weer vrij mochten voortbewegen op Belgisch grondgebied (avondklok 0u-5u). En (bijna) binnen de 48u gebleven.

2 nachten auto, 2 dagen poeder, 1 overnachting ter plaatse. Voor de mentale gezondheid was dit alvast een enorme boost!

Gevorderd
CassiejAuteur16 december 2020 · 11:34

Iemand een idee hoe de controles aan de Oostenrijkse grens gaan doen vanaf 19 december? Wij hebben een eigen woning in Oostenrijk en quarantaine plicht is voor ons acceptabel, maar ik ben vooral even benieuwd hoe ze dit juridisch aftikken en gaan controleren / handhaven?

Work less || Board more
Expert
ieismAuteur16 december 2020 · 11:57

Ik denk dat terugsturen juridisch em praktisch niet haalbaar is, afgelopen weekend was er geen controle aan de grens.
Oktober werd reizen ook al afgeraden, en waren er 870.000 reizigers via schiphol binnen Europa alleen. Ik heb geen verhalen gehoord van gestrande reizigers, dus dan zou dat aan de grens ook niet gebeuren lijkt me.

In Duitsland tanken kan vrij makkelijk door in Google maps “tankstelle 24” in te voeren dan krijg je een overzicht met benzinepompen met een pinautomaat buiten.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
CassiejAuteur16 december 2020 · 12:16

Ik denk dat terugsturen juridisch em praktisch niet haalbaar is, afgelopen weekend was er geen controle aan de grens.
Oktober werd reizen ook al afgeraden, en waren er 870.000 reizigers via schiphol binnen Europa alleen. Ik heb geen verhalen gehoord van gestrande reizigers, dus dan zou dat aan de grens ook niet gebeuren lijkt me.

In Duitsland tanken kan vrij makkelijk door in Google maps “tankstelle 24” in te voeren dan krijg je een overzicht met benzinepompen met een pinautomaat buiten. \

ieism op 16 dec 2020 11:57

We waren inderdaad afgelopen weekend ook even in Oostenrijk voor wat kluswerk, geen controles. Maar je mag als Nederlander nu ook nog vrij inreizen naar Oostenrijk. En in Duitsland mag je op doorreis.
De vraag is echter hoe Oostenrijk dit vanaf 19 december gaat doen, dan zijn we vanuit NL namelijk niet meer welkom, tenzij je eerst 10d in quarantaine gaat (of 5 tot negatieve pcr test). Ik zie niet helemaal hoe men dat gaat controleren of ik al die dagen in mijn app ben? Als je vliegt kan ik me voorstellen dat je gecontroleerd wordt, maar met de auto, gezien de vele kleine en grote grensovergangen?

https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavirus/Coronavirus---Haeufig-gestellte-Fragen/FAQ--Reisen-und-Tourismus.html

Work less || Board more
Expert
ieismAuteur16 december 2020 · 12:31

Dan zou ik de 18de gaan.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
CassiejAuteur16 december 2020 · 16:11

Dan zou ik de 18de gaan.

ieism op 16 dec 2020 12:31

ja dat dacht ik eerst ook maar mijn vriend heeft nog 2 verplichtingen met het werk in NL helaas.

Work less || Board more
Gevorderd
EmileHendrixAuteur16 december 2020 · 17:46

De indruk die ik hier van heb is ook niet dat men alle grenzen op slot wilt gooien. Liever open houden voor noodzakelijke dingen. En als je dan corona-technisch iets doms doet, heb je een probleem.

Noorse medewerker bij dokterspost is na bezoek aan Engeland niet in quarantaine gegaan maar naar haar werk en mag daarom onvoorwaardelijk 24 nachtjes logeren in een soort corona-hotel met hoge grijze muren.
https://www.nrk.no/osloogviken/helsesekretaer-domt-til-fengsel-for-karantenebrudd-1.15269886

Verder lijkt Noorwegen de deur op een kier te zetten: als je een geschikte plek hebt (geregeld/gehuurd) voor quarantaine, mag je daar nu 10 dagen in quarantaine, anders in speciale quarantaine-hotels.
https://www.fhi.no/en/op/novel-coronavirus-facts-advice/facts-and-general-advice/entry-quarantine-travel-covid19/

Oftewel niet haalbaar/leuk nu, maar de deur staat op een kier met het oog op de 2e helft van het seizoen. Hopelijk kan er dan weer meer dankzij de lockdown nu.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur18 december 2020 · 16:11

Update voor Zwitserland in het artikel geplaatst. Gebieden blijven daar voorlopig open.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Elite
kanskiAuteur19 december 2020 · 12:10

In Valais/Wallis Zwitserland zijn restaurants, bars en openbare gelegenheden vooralsnog geopend tot 22u.
Kanton Luzern en St. Gallen hebben aangekondigd hun skigebieden te sluiten tussen de 22ste en 29ste December.

Ab 22. Dezember sollen aber die Kantone eigenmächtig entscheiden, ob eine Bewilligung der Skigebiete in der jeweiligen Region Sinn macht oder ob es die epidimologische Lage nicht erlaubt. Dabei sollen auch die Kapazitätsgrenzen in den bereits sehr vollen Spitälern berücksichtigt werden. Die Kantonsregierung Luzern hat bereits kurz nach der Medienkonferenz bekanntgegeben, dass sie den Skibetrieb zwischen 22. und 29. Dezember nicht genehmigen werden. Auch St. Gallen hat dies in den letzten Tagen schon verkündet. Im Gegensatz dazu hat der Kanton Wallis, in dem auch Saas-Fee und Zermatt liegen, bereits eine Genehmigung für den Betrieb fast aller Lifte und Bahnen erteilt.

https://www.skigebiete-test.de/skimagazin/ticker-zum-coronavirus-aktuelle-lage-in-den-skigebieten.htm

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
bertjebertjeAuteur19 december 2020 · 15:04

Graubünden beslist maandag over het al-dan-niet sluiten van de skigebieden.

Gevorderd
djmjAuteur19 december 2020 · 15:41

Kantons Luzern, Schwyz, Obwalden, Nidwalden ein Uri alles dicht van 22-29 Dezember (dus Engelberg, Andermatt, etc.).

Wallis (Saas Fee, Verbier, Zermatt etc) en Bern (Jungfrau, Hasliberg, etc.) gewoon open.

Elite
kanskiAuteur19 december 2020 · 16:14

Zal wel druk worden in Wallis! Moeten ze allemaal hun croissantjes daar halen…
Zijn de infectie cijfers daarna daar ook gelijk weer op orde ;-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
BrakkemanAuteur24 december 2020 · 12:34

Iets wat ik niet direct terugvind, zijn er restricties op het aantal mensen in 1 auto als ik door Duitsland naar Zwitserland rij?

Beginner
Tim3Auteur24 december 2020 · 13:03
'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
KipAuteur25 december 2020 · 06:57

Tot half maart is het advies om niet in het buitenland op vakantie te gaan. Voor het gros van de Nederlandse skiërs zal dat anders zijn dan voor een deel van ons. Wanneer je ergens een berg oploopt met vellen en verder geen andere mensen ziet, dan zie ik weinig besmettingsgevaar ontstaan ( jaja de IC’s ).

Hoe zit het met de dekking van je reisverzekering in deze tijd?

Ik heb nkbv deze vraag gesteld (voor ik verleng) maar nog geen antwoord gekregen.
Weten jullie hoe de nkbv en nskiv hier mee om gaan?

www.instagram.com/powder_lions
Expert
BSSKI.chAuteur25 december 2020 · 07:49

Zal wel druk worden in Wallis! Moeten ze allemaal hun croissantjes daar halen…
Zijn de infectie cijfers daarna daar ook gelijk weer op orde ;-)

kanski op 19 dec 2020 16:14


Je glazen bol heeft het tot nu toe (sinds oktober) nog niet correct gehad… #positiviteitisookeenkeuze

Elite
kanskiAuteur25 december 2020 · 10:39

De helft van Zwitserland is toch dicht Berber, of vergis ik me… om dat er niks aan de hand!
En die drukte komt nog wel.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ctmAuteur25 december 2020 · 12:02

IDD de verzekering is wel een kwestie!

Neem voor de zekerheid bij aanschaf ski pas voor de dag, de berg reddingsverzekering van CHF 6 per dag, dan heb je de grootste kosten lokaal gedekt, o.a. helico naar het ziekenhuis. Zorgkosten worden altijd door je NL zorg verzekering gedekt. Evt repatriëring naar NL, dan nu niet?

Best vreemd, je krijgt geen bericht van je verzekeraar over gewijzigde voorwaarden [is contactueel verplicht, maar negatief reisadvies kan dat doorbreken]. Van NSKIV ook geen restitutie premie, nu er niet wordt gereisd cq uitgekeerd, ontvangen ze wel premie, dat zal wel leiden tot rechtszaken in de toekomst. Als je in de problemen mocht komen en je hebt een rechtsbijstand verzekering, ga het dan zeker aanvechten, alleen al als precedent voor de anderen.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/758f745c4517111455c9d690b5e9d19c_1bff2c15_97ed_4c76_9205_783679cc4503.jpeg?width=800

Ciao, Christian
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!