Review: DPS Phantom Permanent Waxless Glide

Review: DPS Phantom Permanent Waxless Glide

Nooit meer waxen

Dat is de pitch voor DPS Phantom waxless glide. Als die droom uitkomt is dit de oplossing voor heel veel geknoei en frustratie, maar is het te mooi om waar te zijn?

Omdat het spul geprijsd is alsof het eenhoorn-ejaculaat is, dacht ik schrijf een review zodat jullie niet allemaal honderd euro op je base (of in het water?) hoeven te gooien.

Voor sommigen is waxen een ritueel, voor mij is het een soort straf. Ik wax één keer per seizoen, en dan geef ik het na één of twee boards ook meestal al op… Mensen die hun board of ski voor de lol in de “zomer wax” zetten zijn wat mij betreft een andere diersoort. Vreemd dat DPS hun waxless glide dus juist aan skiërs proberen te slijten, terwijl die bekend staan om hun abnormale wax fetischisme.

Als snowboard influencer ;) moest ik dus ook aardig wat moeite doen om een setje van dit spul te krijgen, na een handjevol mails lagen er twee setjes in de brievenbus waarvoor dank want het is dus niet echt cheap voor een experimentje.

DIY

Volgens mijn research is er in Nederland geen shop die dit professioneel aanbrengt, met een curestation (feitelijk een soort zonnebank) zoals ze dat in de US of A hebben… Dus ik ga voor een doe het zelf aanpak, normaal doe ik ook mijn onderhoud zelf en alle spullen heb ik wel zo’n beetje.
Ik zie in het boekje tekeningen waarop staat dat het spul de hele base verzadigd, en mijn bullshit-o-meter staat meteen op 10 want hier geloof ik niet echt in. Maar uiteindelijk zit het bewijs in het eten van de pudding, dus aan de slag.

Dat viel toch wel een beetje tegen, want voor je begint moet eigenlijk je base totaal wax vrij zijn en het liefst een stone grind krijgen. Ik wilde het testen op mijn snow surfers met 3d base, omdat die onmogelijk normaal te waxen zijn, maar die kunnen niet over een stone grind machine.

Met de hand de wax eraf halen die we ooit bij Luukie in een hotbox met veel moeite in de base hadden laten bakken bleek extreem moeilijk. Ik blijf een lichte roze gloed diep in het belag zien, wat wel bewijst dat een hotbox dus ook echt werkt om wax diep in te brengen. Maar om het er weer uit te krijgen is weer een ander verhaal. Het tweede plankje was nooit echt gewaxed, dus dat was zo gebeurt met wat wax remover en een rotobrush.

Eenmalig lijden, voor altijd glijden?

Dan zijn we meteen al bij een minpunt, ik vind namelijk dat dit al veel te veel werk is en ik denk dat de meeste mensen dit thuis niet even voor elkaar krijgen. Bij een nieuw paar ski’s of board, of na een stone grind moet het allemaal wel kunnen maar echt DIY? Nah.

Het eindresultaat staat of valt bij hoe goed je het aanbrengt, en ik denk dat de wisselende reviews ook grotendeels komen omdat er in veel gevallen iets mis gaat bij de applicatie waardoor het ofwel niet glijdt ofwel het net zo snel van je base verdwijnt als normale wax.

Als je dit voor 150 euro professioneel kan laten doen dan is het misschien wel te verkopen. Maar 100 euro en dan nog twee dagen zelf moeten klooien en rotzooi is gewoon niet echt iets dat iedereen wil. Maar goed, ik wacht eerst hoe het uitpakt voordat ik een definitief oordeel geef.

Na de voorbereiding is het aanbrengen van de eerste laag eigenlijk vrij simpel. Voor een klein plankje zit er eigenlijk iets te veel in het zakje, ik denk voor een smalle of korte ski ook. Als er iets meer in had gezeten zou je makkelijk twee boards kunnen doen per verpakking en het voelt toch vreemd zoveel geld voor zo’n klein beetje spul. Het was mooi weer dus drogen in de zon gaat prima.

Het oppoetsen na de tweede laag met een minuscuul meegeleverd borsteltje is niet echt iets dat met een snowboard gaat werken. Met een Rotobrush ging het wel maar hoeveel mensen hebben dat thuis liggen… Ondertussen ben ik nu al best wel lang aan het klooien. In dezelfde tijd had ik al 6 boards kunnen waxen en borstelen. Nog even afnemen met water (wat niet in het boekje staat, maar dan wel weer online) en dan ben ik toch wat verbaasd dat de base helemaal geen water absorbeert. Er gebeurt dus toch schijnbaar iets.

“Part B” brengen we aan, en vreemd genoeg heb ik te veel in het zakje voor mijn 167cm board maar precies genoeg voor mijn 127. Dus er zit niet echt dezelfde hoeveelheid in het zakje denk ik. Uiteindelijk verdeel ik het een beetje om het gelijkmatig te houden. En het is zoeken naar een uurtje zon om te drogen. De volgende dag heeft het een vreemde matte gloed, en voelt een beetje wax achtig en sticky. Maar wat vreemd is, bij het ene board zit er een soort olie glans overheen en bij het andere niet. Het board zonder de gloed voelt ook droger aan. Voor de duidelijkheid, beide boards zijn tegelijkertijd gedaan met dezelfde methode en de base is ook hetzelfde materiaal. Beetje raar.

Maar na weer borstelen voelt het best alsof de base glide heeft, en ik ben vooral heel blij dat ik (voor altijd?)klaar ben.

Verwachtingen

Verwacht ik dat dit product gaat werken op de sneeuw? Nee, eigenlijk geloof ik er totaal niet in. Mijn verwachting is dat het marginaal beter gaat glijden dan een niet gewaxed board, maar zeker niet zo snel als een goed onderhouden base met verse wax. Homeopatische wax.
Maar omdat ik mijn snow surfer toch al niet wax omdat het teveel gedoe is denk ik wel dat ik er wat aan kan hebben. Als dit magische goedje werkt als advertised, hoef ik dus nooit meer wax druppels met creditcards van een 3d base te krabben en dat is eigenlijk precies wat ik wil. Bovendien heb ik begrepen dat skins beter plakken op een Phantom base dan op een gewaxte base, dus als het wel werkt ga ik mijn splitboard ook doen, denk ik.

Testen

De condities zijn sloppy warme voorjaars sneeuw, met af en toe een stukje losse poeder in een schaduwrijk bosje. De sneeuw is traag, maar de planken glijden alsof er wax op zit. Ik voel niet heel veel verschil, behalve dat als je stilstaat de eerste push om op gang te komen ietsje harder moet. Niet per se heel onhandig bij een board zonder bindingen want dan blijft hij lekker liggen als je op wil stappen. Veel meer kan ik er ook niet over zeggen, het werkt gewoon maar is niet meetbaar sneller of langzamer dan wax.
De lange termijn claim dat het voor altijd is geloof ik ondertussen wel, daar is al genoeg mee getest en dit jaar zitten veel sneeuw meters er voor mij niet meer in.

Eindoordeel

Moeilijk. Ik ben echt stoked over de technologie, over het product zelf niet echt. Te bewerkelijk, te duur, en commercieel gaat dit ‘m gewoon niet worden. Het werkt wel, maar het is veel werk. Voor de gewone skitourist? Gewoon lekker je setje naar Luukie of MK Skiservice brengen en je kan de hele winter glijden.
Maar het werkt wel, en als skiër heb je dan nog de optie om een DPS ski te kopen waar het vanuit de fabriek al perfect aangebracht is. Daar zou ik meteen voor gaan, het zijn nog mooie ski’s ook. En hopelijk volgen er ook snel splitboard en snowboard merken die dit aan gaan bieden want dan zijn alle nadelen verdwenen.
Ik twijfel nog heel erg of ik dit op mijn eigen splitboard ook ga aanbrengen. Dan moet ik er dus 100 euro voor neerleggen en ik wissel nog wel eens van snowboard als er iets nieuws beschikbaar is. Dan is het 50 euro per seizoen, en dat geef ik aan wax niet echt uit. Ik heb met nieuwe stijgvellen wel altijd het probleem dat je de wax min of meer uit je base trekt zo hard plakken die. Met oude of -glueless stijgvellen dan weer het probleem dat ze toch niet zo best plakken. Dat zou ik dan wel in een keer op lossen, dus dat is ook wat waard. Misschien toch maar bestellen…

ieism

Reacties

Beginner
MTVAuteur4 maart 2021 · 11:00

eenhoorn ejaculaat… fijn beeld. Ik blijf waxen😀

Expert
ieismAuteur4 maart 2021 · 11:02

eenhoorn ejaculaat… fijn beeld. Ik blijf waxen😀

MTV op 4 mrt 2021 11:00

. Ik zeg het maar eerlijk, het ziet er ook nog eens zo uit… :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
Luukie25Auteur4 maart 2021 · 14:07

@@ieism Je brengt me op een idee… Voor 150 piek wil ik ook wel eenhoorn troep aanbrengen, op wat (voor board) dan ook :-) :-)

Gevorderd
KingfisherproAuteur12 maart 2021 · 21:00

Mijn DPS was er standaard mee uitgerust. Ik wordt er wel blij van

Gevorderd
KingfisherproAuteur12 maart 2021 · 21:00
Beginner
SlimAuteur23 maart 2021 · 18:59

Het lastige is, als je in Nederland woont, en er in de herfst aan denkt, om de vereiste uren sterke zonneschijn te vinden.

Ik heb het gedaan toen het net nieuw op de markt was, na de ski’s eerst in de winkel een stone grind gegeven te hebben. Mijn probleem was dat het niet super zonnig was, en de zon ook niet heel hoog stond. Daardoor had ik het idee dat het niet helemaal perfect uitharde/reageerde.

Als je er zomers aan kunt denken, gaat dat vast beter, maar ja, dan is een stone grind weer lastig te regelen (bij mijn shop zetten ze de wintersteiger in het voorjaar achter in de werkplaats, buiten gebruik).

Omdat de ski’s toch ook nog altijd ‘droog’ worden, heb ik het bij volgende ski’s niet meer gedaan.
Zeker nu er goede wax producten uit een spuitbus zijn nu, met echte hard wax, zodat je ook op skivakantie nog kunt waxen (geen strijkijzer en schraper mee) is het voordeel minder.

Als ik het bij aankoop kon professioneel kan laten doen (diverse winkels hier in Amerika hebben die optie), met een UV lichtbak, dan zou ik het voor toerskis wel doen.

Gevorderd
Arnie777Auteur26 maart 2021 · 19:26

Tsja, ik blijf wel gewoon 1 keer per jaar waxen…

Freeride = Life
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!