Vijf toerskiërs overleden in lawines Frankrijk

Vijf toerskiërs overleden in lawines Frankrijk
Spontane lawine op de Pointe Frendo geeft de instabiliteit van het sneeuwdek aan
Spontane lawine op de Pointe Frendo geeft de instabiliteit van het sneeuwdek aan

In drie verschillende lawines in de Franse Alpen zijn vijf personen om het leven gekomen en twee personen zijn in kritieke toestand naar het ziekenhuis van Grenoble gevlogen. er wordt nog gezocht naar andere slachtoffers. De lawinecondities zijn in de Ecrins en omliggende gebergtes zeer gespannen.

Update: 19:30

Er is steeds meer bekend over de verschillende lawines en de slachtoffers. In het geval van de lawine op de Grande Ruine gaat het om een gids en twee klanten. De zwaargewonde skiër in de Vallon de la Lavey ia Damien Fontaine, een gids uit de Hautes Alpes. Hij was met vrienden onderweg. De enorme lawine kwam volgens zijn vrienden spontaan en ver van boven hen naar beneden. Damien is met ernstig hoofdletsel naar het ziekenhuis gevlogen.
De lawine op de Glacier Long op de Ailefroide is getriggerd door een skiër welke boven de slachtoffers, die nog omhoog aan het klimmen waren, skiede. Deze klimmende skiërs werden meegesleurd en zijn over verschillende rotsbanden heen gevallen. Het gaat om Nathalie Cuche, 49 jaar en Yves Forestier, 54 jaar, allebei skileraren uit Alpe d’Huez. Beiden laten ze drie kinderen na.

Dodelijke lawine Grande Ruine

Vandaag, rond 10u30, is een lawine losgekomen op de Grande Ruine (3765m), boven de Adèle Planchard hut, boven het dorp Villar-d’Arêne, vlakbij La Grave. Drie toerskiërs werden bedolven onder de sneeuw en hebben deze lawine niet overleefd. De reddingswerkers van de PGHM uit Briançon, met met een hondenteam en een arts, werden met de helikopter ingevlogen. Helaas kon dit team slechts lichamen van drie overleden toerskiërs bergen. De precieze omstandigheden van dit ongeval en de identiteit van de slachtoffers zijn op dit moment nog niet bekend.

Dodelijke lawine Ailefroide

Op de glacier long, een klasieke ‘pente raide’ heeft een lawine eveneens drie personen meegesleurd. Ook hier is het resultaat dramatisch. Eén skiër is overleden en een skiester is gereanimeerd door de bergredding en in levensgevaar naar het ziekenhuis van Grenoble gevlogen. Een derde persoon is eveneens zwaargewond, maar buiten levensgevaar, naar het ziekenhuis in Grenoble gevlogen. Volgens de meestal goed ingelichte krant le Dauphine wordt er nog naar een vierde slachtoffer gezocht.

Update lawine Ailefroide

Het slachtoffer dat gereanimeerd is door de bergredding is in het ziekenhuis van Grenoble overleden.

Skiër in levensgevaar na lawine vallon de la Lavey

Een skiër is in levensgevaar na een lawine in de vallon de la Lavey vlakbij Saint-Christophe-en-Oisans. Een lawine sleurde hier ook drie personen mee, waarbij in persoon in levensgevaar naar het ziekenhuis in Grenoble is gevlogen.

Grote lawine na ijsslag van serac
Grote lawine na ijsslag van serac

Gevaarlijke condities

De condities zijn momenteel erg gespannen in de Franse Ecrins. De huttenwaard van de Ecrins hut plaatste gisteren foto’s van een spontane plaatlawine die na de vele sneeuw afgelopen week is losgekomen. En vannacht triggerde een vallende serac een enorme lawine op de Dôme des Ecrins. Het sneeuwdek is in dit deel van de Alpen nog steeds zeer slecht gestabiliseert en grote tot zeer grote lawines zijn nog steeds mogelijk.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Gevorderd
EmileHendrixAuteur3 mei 2021 · 20:07

Oef, wat ellendig.
Dit weekend is er in Troms een ongeluk gebeurd wat enigszins vergelijkbaar lijkt:\

  • 2 doden te betreuren\
  • hoger op een normaalroute\
  • moeilijk sneeuwdek eerder deze winter, afgelopen 2/3 weken nog een moeilijke laag en de afgelopen week meer verse sneeuw er overheen.\
  • lawine mogelijk spontaan ontstaan.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bertil-grodahl-var-med-pa-a-grave-ut-dei-som-omkom-i-skredet-fra-sofiatinden-1.15479871

Wat ellendig :(

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
MedicineAuteur4 mei 2021 · 18:45

Heb zelf een close call gehad tijdens het naar boven klimmen van Couloir Piaget op de Agneaux Blanc. Vergelijkbaar met geval van Ailefroide, skier triggered slough omdat ie net even wat extra vers buiten de main couloir wou pakken. We waren met zn 3en, eerste 2 hadden de bottleneck net achter de rug en ik zat er in. De jongen zag mn maaten die vlak boven een rots stonden en begon te skiën. De lawine trof een van de twee, die net met zn ijsbijl aan de sneeuw wist te hangen. Na de bocht vloog de sneeuw over de rots en recht op mij, mn ijsbijl was niet genoeg en im werd 200 meter al tomahawkend meegesleeurd. Complete yardsale, een van de skis was nog eens 150 meter onder mij nadat ie van mn rugzak gerukt was. De sloughs van de bochten van de jongen en zn 2 maten lieten de ski tot helemaal onderaan glijden, dus ik moest met mn kapotte rugzak en op een ski de paar honderd meter face die ik nog te gaan had afdalen. Ze waren tenminste behulpzaam met het spullen dragen.

Ik vraag me dan af wie er verantwoordelijk is en welke fouten er gemaakt zijn. Wij waren de 3e groep die naar boven klommen, zij de 2e die skiede (geen van de 2 die voor ons naar boven waren gegaan waren voor die tijd afgedaald). De sloughs van de skiers daarvoor volgden een logisch pad, wij klommen aan de grens van dat pad met de verse sneeuw naar boven, maar die laatste slough kwam met een plaat los en was aanzienlijk groter dan vorige…

Wij wouden in principe achterom omhoog, maar omdat er 2×2 voor ons kozen om door de couloir naar boven te gaan en omdat er verder nog geen track was achterlangs deden wij hetzelfde. Ik ben iig blij dat ik niet in bovenstaand nieuws sta, de huttenwaard van Chamoissiere kende die gids en was nogal touched… een enige dag poeder en zon blijkt gevaarlijk als iedereen er van wil profiteren.

Gr.

Expert
RogieradminAuteur5 mei 2021 · 11:36

@@Medicine Heftig verhaal. Blij dat je er met alleen kleerscheuren vanaf bent gekomen. In de Piaget kan het heftiger aflopen.

Dit is een best heel lastig vraagstuk, ik kom uit de bergsportwereld en daar geldt dat je in gevaarlijk terrein niet onder andere mensen gaat klimmen. Dit zit in de risico analyse. Mensen in een steile waterval boven je, jammer dan, dan maar voor volgende keer. En die filosofie neem ik ook mee in steile sneeuwhellingen. En dat betekent dat ik heel vaak keuzes aanpas en creatief probeer te denken.

Als eerste skiërs kun je natuurlijk ook niet eindeloos wachten totdat iedereen boven is, want in beroemde en veel geskiede couloirs als de piaget wordt dat uren wachten, en dat kun je niet van die skiër verwachten. (Alhoewel een beetje inlevings vermogen wel prettig is) Ik probeer daarom altijd als eerste te zijn. Ik heb geen zin dat er mensen waarvan ik de ski-capaciteiten niet ken boven mij skiën. dat betekent dat ik veel beroemde couloirs niet ski. Ook omdat ik dan ook weer geen zin heb om een grote sluff op iemand af te sturen. Dat, door die keuzes, zorgt voor stressloze dagen in de bergen. Zeker een dag als afgelopen maandag was het zeker geen ongevaarlijke dag, veel sneeuw + veel wind. De kans op lawines was (en is trouwens) erg groot, een reden te meer om niet op de kennis en keuzes van onbekenden te vetrouwen en dus niet onder anderen te gaan klimmen. Dat kan dus betekenen dat je een aanloop en overnachting in de hut voor ‘niets’ hebt gedaan… maar liever dat dan uit een steile helling getomahawked worden. En verder, er zijn zoveel mooie couloirs en hellingen waar je bijna gegarandeerd alleen bent… dan is voor mij de keuze heel makkelijk.

Gevorderd
3zelAuteur5 mei 2021 · 14:03

Heftig!
RIP

knowledge is powder
Gevorderd
popskiAuteur5 mei 2021 · 14:26

Vreselijk nieuws voor al die families.
Zo einde van het seizoen reken je vaak op stabielere condities, maar dat blijkt dus deze keer niet het geval te zijn.
Veel sterkte aan alle nabestaanden.
Ben blij dat het voor Medecine nog goed is afgelopen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!