Af en toe wat sneeuw, maar hogedruk blijft dominant

Af en toe wat sneeuw, maar hogedruk blijft dominant
15 tot 20 centimeter vers in Venet
15 tot 20 centimeter vers in Venet

Na een mooie sneeuwfase in de noordwestelijke Alpen (PA#6) is de rust in de vorm van hogedruk weer terug. Hogedruk blijft in de komende tijd het weerbeeld domineren, maar dat betekent niet dat het helemaal niet gaat sneeuwen. Zo af en toe, onder andere morgenavond, krijgen met name de Noordalpen te maken met wat sneeuw.

Fijne PA#6 met vandaag schitterende condities

Vandaag was een schitterend zonnige dag en kon er volop worden genoten van PA#6. In de noordwestalpen viel op grote schaal een halve meter sneeuw. Ik was onderweg in het gebiedje Venet bij Landeck en kon nog genieten van zo’n kleine 20 centimeter verse sneeuw. Op de zuidhellingen werd het door de volle energie-input van de zon en de stijgende temperaturen natuurlijk rap zwaar, maar op de noordhellingen bleef het tot het einde mooie poeder.

Morgen verloopt de dag een stuk minder zonnig. Aankomende nacht nadert vanuit het westen al hoge bewolking doordat de wind op grote hoogte wat meer naar westzuidwest draait en er iets koelere en vochtigere lucht wordt aangevoerd. Lager in de atmosfeer blijft het nog steeds mild met temperaturen tot wel 5 graden op 1500 meter aan de noordkant. In de loop van de dag wordt de bewolking die binnentrekt steeds dichter, wat een voorbode is voor opnieuw wat verse sneeuw.

Koufront vanuit het noordwesten donderdagavond (wetter3.de, DWD)
Koufront vanuit het noordwesten donderdagavond (wetter3.de, DWD)

Opnieuw een koufront

Donderdag op vrijdag opnieuw een scherp koufront met sneeuw in de Noordalpen. Aanvankelijk blijft het bij zo’n 5 tot 15 centimeter sneeuw, met het meeste tussen Centraal-Zwitserland en Arlberg. Daarachter neemt de hogedrukinvloed alweer snel toe, maar door een noordwestelijke aanvoer blijft het waarschijnlijk tot en met zaterdag wisselvallig in de Noordalpen. Echt veel gaat deze sneeuwval niet opleveren. Ik verwacht bovenop de sneeuw van het koufront nog eens 5 tot 10 centimeter vers, maar niet veel meer.

De meeste verse sneeuw zal namelijk in andere delen van Europa te vinden zijn. Een ontwikkelend lagedrukgebied boven de Middellandse Zee gaat namelijk voor veel sneeuw zorgen in de Apennijnen en later ook Zuidoost-Europa. In de Alpen blijft het vanaf zondag droog. Enkel Oostenrijk kan dus tot en met zaterdag nog wat langer te maken hebben met bewolking en (lichte) sneeuwval, waarschijnlijk zonder grote accumulaties. De eerstvolgende verse sneeuw lijkt pas medio volgende week mogelijk, maar ook die sneeuwval gaat waarschijnlijk niet veel potten breken. Vrijdag weer een uitgebreid weerbericht.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur24 februari 2022 · 07:49

@@henri: zit het rekenmodel vast op dinsdag ?

Beginner
eskimo1973proAuteur24 februari 2022 · 09:55

Ik merkte dit ook net en vroeg dit in het ‘het nieuwe wepowder, bugs…’ topic Arjen liet weten er mee bezig te zijn…

Gevorderd
Ee1coproAuteur25 februari 2022 · 17:19

De sneeuwval pakte vandaag in Gargellen goed uit. Bovenin viel dik 20cm vers zonder al teveel wind. Ik zag her en der dat deze nieuwe sneeuw makkelijk werd los getrapt op zeer stijle helingen boven de 2000m.

Toch veel lol gehad tijdens deze familie vakantie. Mijn zoon heeft zijn eerste poeder ervaring opgedaan. Natuurlijk in unexposed terrein en met een pieper om.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/d479828a63de9c2068e2acad1acc9411_bc35db37_139b_49f6_bbdd_5b84d7d496e9.jpeg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!