heliboarding @ livigno

• PT73
    PT73 op 7 November 2019 · 12:49
    Aloha,
    Iemand ervaring met heliboarding in Livigno?!
    Er zijn plannen om een x aantal dagen voor de Kerst naar Livigno te gaan en wellicht te gaan heliboarden.
    Ik hoor graag jullie bevindingen, thanks 😃
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 7 November 2019 · 13:12
    Mijn bevinding is dat de aarde vrij rap aan het opwarmen is en dat we er eigenlijk al een flinke tijd over uit zijn waar dat door komt.

Een andere bevinding is dat je in de Alpen elke top prima vanuit het dal kan bereiken in 1 tot 2 dagen lopen, en dat er dus eigenlijk helemaal geen reden is om een helikopter te gebruiken. Je kan beter vakantiedagen bijkopen van dat geld, en meer tijd in de bergen verbrengen.
    Maargoed, ieder zo zijn eigen ding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 November 2019 · 13:41
    +1

Huur voor dat geld een splitboard gids en wat gear en zoek een mooie hut uit om 3 dagen de omgeving te ontdekken. Dan heb je echt wat moois gedaan.

Mijn ervaring is dat de heliskiers in de Alpen ook niet echt de leukste mensen zijn. Ik kom ze wel eens tegen in de Aosta, het zijn eigelijk allemaal van die akelige boomers die niet kunnen skien en hele grote verhalen in de bar hebben.

splitfest.nl
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 7 November 2019 · 13:50
    Vorig jaar lift assisted getourd in Livigno en na 1h30 waren we op een topje waar juist 10 mensen waren gedropt met de heli.

Verschrikkelijk duur dus want je loopt er zo naartoe.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 November 2019 · 15:10
    Ik zou heli boarden toch echt bewaren voor Alaska of Canada. Daar snap ik het nog een beetje. In Europa is het eigenlijk alleen maar patserij, je kan overal binnen anderhalve dag komen. Er zijn overal wegen, hutten, liften... en de stilte van de bergen is heerlijk als je omhoog aan het vellen bent.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 7 November 2019 · 17:10
    Geen ervaring in livigno specifiek, maar heliboarden is wat het is. Met een heli op een top of net eronder meestal bij een vlaggetje afgezet worden en daar die helling naar beneden. Veel minder mensen geweest en een andere plek dan normaal gesproken. In Europa ongetwijfeld op een plek waar je lopend ook zal kunnen komen, maar dat geldt uiteindelijk ook in canada en alaska. Het vliegen met een heli op zich is een hele belevenis. het teruglopen na de afdaling wordt niet altijd verteld. Als je omhoog loopt kost het tijd en wellicht ten koste van je conditie. maar de ervaring is ook wat waard en je mag zelf kiezen welke ervaring.... de heli of het toeren......
    Onequiver
  • lenaerts_jan
    Advanced
    lenaerts_jan op 7 November 2019 · 22:00
    In 2018 hebben wij twee heli-drops genomen in Livigno.
    Kinderdroom, beleving,...wil het een keer gedaan hebben.
    Ik wou het eens ervaren, maar zie mij nog niet meteen naar Canada trekken.

Het was een zeer leuke ervaring! (vliegen, afzetten, boarden, oppikken, elders afzetten en boarden tot het dal.)
    Maar om mooie lijnen te rijden moet je het niet doen.
    Het was zeker niet het mooiste wat ik al gereden heb.
    En op een halve dag was het ook afgelopen.
    Met die euro's heb je al een halve investering van een POWFINDER SPLIT, daar heb je veel langer plezier aan.
    Zo doe ik het voortaan.

• Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 8 November 2019 · 11:33

Als Nederlander zou ik toch niet te hoog van de toren blazen in verband met ecologisch voetafdruk....
    Als het ganse land op 8% duurzame energie draait vandaag.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 November 2019 · 11:39
    Sure, omdat het mijn schuld is wat de rest van Nederland doet? Wat een onzin, begin bij jezelf.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 November 2019 · 11:39
    {dubbele post]
    *Nachricht bearbeitet durch ieism op 8 Nov 2019 11:39 (89% bewerkt)
    splitfest.nl
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 8 November 2019 · 12:37
    @ ieism
    mijn reactie is niet op jou post...
    Maar op anderen die in naam van het milieu kritiek hebben op de mogelijke heliboard plannen van iemand.
    Hoe hypocriet kan men zijn ?
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 8 November 2019 · 18:06
    Ik ga ieder jaar wel één (of meerdere) keertjes omhoog met de heli in Livigno.
    (Omdat we klanten boeken voor heliski en die heli('s) niet steeds helemaal gevuld raken.)

My opinion als freerider met kennis van het gebied:

Het is eigenlijk de investering niet waard...
    Livigno heeft in principe maar 2 drop-off zones (waarbij ze steeds voor dezelfde zone gaan met klanten die ze niet kennen of voldoende kunnen inschatten)
    Er zijn tal van leukere afdalingen te skiën in Livigno (en deze zijn dan nog lift-assisted of max. 1u vellen).

Boek voor het budget van de helidrop een gids voor een hele dag en je ziet plots tal van leuke afdalingen (waarvan je in het voorbij skiën zelf niet wist dat ze er waren...)

Start in Vallacia... Koffie in Passo d'eira en vervolgens met de sneeuwscooter voor 5 EUR naar Monte Crapene.... lunchen in het dorp en daarna nog Super Calcheira en Blessacia 2 backside skiën. (Die winter mag nu bijna wel gaan starten!!)

Na 1 dag met gids heb je voldoende terrein(!)kennis om ook de volgende dagen (en jaren) leuke afdalingen te skiën in Livigno.

De dropzones met de heli kom je later nooit meer opnieuw...

Tenzij de heli zijn waarde heeft voor jou als experience... en het skiën die dag eerder bijzaak is!
    Vlieg en geniet zeg ik dan!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 November 2019 · 18:26
    @ ieism
    mijn reactie is niet op jou post...
    Maar op anderen die in naam van het milieu kritiek hebben op de mogelijke heliboard plannen van iemand.
    Hoe hypocriet kan men zijn ?
    Patrick1973 op 8 nov 2019 12:37

Ik snap je punt niet helemaal: omdat we collectief niet goed bezig zijn, moet je individueel ook niet eens meer proberen iets goed te doen?
  • 49
    Advanced
    49 op 8 November 2019 · 19:52
    2 ritjes in een heli omhoog, hoe verhoudt zich dat qua uitstoot eigenlijk met een retourtje Alpen in een poederbak?
    montagna bianca, ti amo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 November 2019 · 20:41
    2 ritjes in een heli omhoog, hoe verhoudt zich dat qua uitstoot eigenlijk met een retourtje Alpen in een poederbak?49 op 8 nov 2019 19:52

Een normale heli op hoogte verbruikt tegen de 200liter per uur. Bovendien moet je er ook nog heen (nou ja, jij niet helemaal natuurlijk) rijden dus dat bespaar je niet echt.

En qua emissies ongeveer factor 4 vergeleken met een dieselauto.

Ik vind het bijvoorbeeld in Valgrisenche vooral zonde van de rust. Zo gauw de eerste bluebird dag er is veranderd de hele vallei voor je gevoel in een soort warzone/pretpark en dat past voor mij niet echt in zo'n natuurlijke omgeving.
    splitfest.nl
  • 49
    Advanced
    49 op 8 November 2019 · 21:47
    Dank @ieism, ik heb zelf deze: https://www.cedelft.eu/en/publications/download/436... gevonden. Die geeft ook factor 4 per reizigerkilometer.

Het aantal km dat de heli vliegt is wel erg beperkt in vergelijking met het aantal auto-km retour nl-alp (factor 10 tot 20 minder?). Hoewel ook ik denk dat voor het glijden in de Alpen de heli niet veel meerwaarde heeft, lijkt op basis van deze uitstootvergelijking de broeikasbalast van de helivlucht binnen de hele poederreis niet erg significant te zijn.

Ter referentie: in Hoog-Valsesia vliegt standaard zo'n 2 dagen per week een helicopter de hele dag rond voor allerlei vervoersdiensten die zonder heli lastig zouden zijn (als in: met een ezel uitgevoerd zouden moeten worden).

Ook mij lijkt dat de brute verstoring van ongerepte valleien zwaarder meeweegt dan relatief beperkte uitstoot. Is dit bij Livigno relevant?
    montagna bianca, ti amo
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 November 2019 · 22:51
    Zucht. Je kan alles wel wegredeneren, als dat is wat je wilt. Nee, vergeleken met de hele trip per auto is de heli maar een klein beetje (relatief) meer. Het is desondanks nog steeds ‘meer’ De oplossing zou zijn: met de trein naar Livigno gaan (dat de trein zijn electriciteit misschien van vuile bronnen haalt betekent niet dat je *dus* maar lekker alles kan laten varen, dat zou te makkelijk zijn) zodat je de diesel uitspaart, en dan het weer “scheeftrekken” door te gaan heliën. Dat is een optie.

NL maar acht procent groene energie. Tja. Das klote. “Ik ruim mijn kamer niet op want hullie doen het ook niet” Dat ‘argument’ heb ik ook vaak gebruikt toen ik tien jaar oud was.

Dat er natuurlijk erg veel virtuesignalling gebezigd wordt, maakt de boodschap nog niet minder waar en belangrijk.

(Geschreven in de trein van Ottawa naar New York, die nu net bij Whitehall tot stilstand is gekomen omdat de loc kapot is. Het dreigt een overnachting te gaan worden. -op een rit die toch al 14 uur zou hebben geduurd- Waarom? Omdat alles hier op vliegen is ingesteld. Waarom? Omdat de anderen het ook doen, dus er wordt geen geld in rails en treinen gestoken. “Is toch een dieseltrein dus maakt niet zoveel uit” En daar staan we dan. Met zulke argumenten, ongeacht of de cijfertjes ervan waar zijn, veranderen we natuurlijk niks. Hoeveel zou die ene vlucht van mij nou uitgemaakt hebben, op al die vluchten die hier in Noord Amerika worden uitgevoerd? Niks nakkes nada natuurlijk. Maar dat is geen argument. We moeten veranderen. Dat doe je door te veranderen. Niet door te lullen.

Goedenacht vanuit de trein! (En DIT is pas echt virtue signalling!!!)
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 November 2019 · 23:21
    Zucht. Je kan alles wel wegredeneren, als dat is wat je wilt. Nee, vergeleken met de hele trip per auto is de heli maar een klein beetje (relatief) meer. Het is desondanks nog steeds ‘meer’ De oplossing zou zijn: met de trein naar Livigno gaan (dat de trein zijn electriciteit misschien van vuile bronnen haalt betekent niet dat je *dus* maar lekker alles kan laten varen, dat zou te makkelijk zijn) zodat je de diesel uitspaart, en dan het weer “scheeftrekken” door te gaan heliën. Dat is een optie.

NL maar acht procent groene energie. Tja. Das klote. “Ik ruim mijn kamer niet op want hullie doen het ook niet” Dat ‘argument’ heb ik ook vaak gebruikt toen ik tien jaar oud was.

Dat er natuurlijk erg veel virtuesignalling gebezigd wordt, en dat je je daar aan ergert, dat zal best, maar dat maakt de kernboodschap nog niet minder waar en belangrijk. Die boodschap (zoals bertjebertje boven al oppert) wordt overigens al veertig jaar verkondigd. Veertig jaar! Waarom zitten wij hier nog te lullen over cijfertjes dan?

(Geschreven in de trein van Ottawa naar New York, die nu net bij Whitehall tot stilstand is gekomen omdat de loc kapot is. Het dreigt een overnachting te gaan worden. -op een rit die toch al 14 uur zou hebben geduurd- Waarom? Omdat alles hier op vliegen is ingesteld. Dus oude langzame treinen. Waarom? Omdat de anderen ook vliegen, omdat vliegen nou eenmaal makkelijker is en vliegmaatschappijen wel allemaal douceurtjes krijgen en treinmaatschappijen niet, dus er wordt geen geld in rails en treinen gestoken. “Is toch een dieseltrein dus maakt niet zoveel uit” En daar staan we dan. Met zulke argumenten, ongeacht of de cijfertjes ervan waar zijn, veranderen we natuurlijk niks. Hoeveel zou die ene vlucht van mij nou uitgemaakt hebben, op al die vluchten die hier in Noord Amerika worden uitgevoerd, cijfermatig? Niks nakkes nada natuurlijk. Maar dat is geen argument. We moeten veranderen. Dat doe je door te veranderen. Niet door te lullen.

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 November 2019 · 07:01
    Zucht. Je kan alles wel wegredeneren, als dat is wat je wilt. Nee, vergeleken met de hele trip per auto is de heli maar een klein beetje (relatief) meer. Het is desondanks nog steeds ‘meer’ Net zoals het argument dat helicopters voor onderhoud in de bergen worden gebruikt. Dat is geen argument om dan maar ook nog voor poeder te gaan vliegen. Het is namelijk hoe dan ook 'meer' De oplossing zou zijn: met de trein naar Livigno gaan (dat de trein zijn electriciteit misschien van vuile bronnen haalt betekent niet dat je *dus* maar lekker alles kan laten varen, dat zou te makkelijk zijn) zodat je de diesel uitspaart, en dan het weer “scheeftrekken” door te gaan heliën. Dat is een optie.

Dat er natuurlijk erg veel virtuesignalling gebezigd wordt, en dat je je daar aan ergert, dat zal best, maar dat maakt de kernboodschap nog niet minder waar en belangrijk. Die boodschap (zoals bertjebertje boven al oppert) wordt overigens al veertig jaar verkondigd. Veertig jaar! Waarom zitten wij hier nog te lullen over cijfertjes dan?

(Geschreven in de trein van Ottawa naar New York, die nu net bij Whitehall tot stilstand is gekomen omdat de loc kapot is. Het dreigt een overnachting te gaan worden. -op een rit die toch al 14 uur zou hebben geduurd- Waarom? Omdat alles hier op vliegen is ingesteld. Dus oude langzame treinen. Waarom? Omdat de anderen ook vliegen, omdat vliegen nou eenmaal makkelijker is en vliegmaatschappijen wel allemaal douceurtjes krijgen en treinmaatschappijen niet, dus er wordt geen geld in rails en treinen gestoken. “Is toch een dieseltrein dus maakt niet zoveel uit” En daar staan we dan. Met zulke argumenten, ongeacht of de cijfertjes ervan waar zijn, veranderen we natuurlijk niks. Hoeveel zou die ene vlucht van mij nou uitgemaakt hebben, op al die vluchten die hier in Noord Amerika worden uitgevoerd, cijfermatig? Niks nakkes nada natuurlijk. Maar dat is geen argument. We moeten veranderen. Dat doe je door te veranderen. Niet door te lullen.

• Dutchess
    Advanced

*Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 9 Nov 2019 07:21 (100% bewerkt)
  • Dutchess
    Advanced

*Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 9 Nov 2019 07:21 (100% bewerkt)
  • 49
    Advanced
    49 op 9 November 2019 · 09:13
    Als iemand hier op het forum 5 keer naar de Alpen gaat om te splitboarden dan accepteren we dat, maar gaat iemand bewust een keer minder om wel een rondje in een heli te vliegen dan zou dat duivels zijn?

De oplossing zou zijn: met de trein naar Livigno gaan (dat de trein zijn electriciteit misschien van vuile bronnen haalt betekent niet dat je *dus* maar lekker alles kan laten varen, dat zou te makkelijk zijn) zodat je de diesel uitspaart, en dan het weer “scheeftrekken” door te gaan heliën. Dat is een optie.
    Dutchess op 9 nov 2019 07:01

Het gaat er toch juist om dat we bewust precies zulke overwegingen maken. Daarvoor moeten we wel weten hoe alternatief handelen zich tot elkaar verhoudt. Alleen dan kunnen we legitieme keuzes maken. Als we dat niet zouden doen blijven slechts twee keuzes over: niks meer doen of alles blijven doen.
    *Nachricht bearbeitet durch 49 op 9 Nov 2019 09:13
    montagna bianca, ti amo
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 November 2019 · 16:27
    Dat is waar, daar heb heb je gelijk in. We moeten allemaal met de trein. Dan kunnen we namelijk wel tien keer gaan splitten. We moeten allemaal minder met fossiele brandstoffen doen.

*Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 9 Nov 2019 16:28 (27% bewerkt)
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 9 November 2019 · 16:52
    Zoals reeds aangehaald, je kan sporen naar de alpen maar dan met een trein de gepowerd wordt uit co2 elektriciteit dan is je winst minimaal.
    Als je dan toch inzit met het klimaat, is het niet de uitstoot van europa dat je moet aanpakken maar dat van andere delen van de wereld. Waar nog heel veel winst te halen valt op dat vlak. Als je de kost ziet voor 'onze' maatschappij om een paar procenten te zakken in uitstoot heb ik toch serieus mijn bedenkingen of we nu goed bezig zijn. Zeker ten opzichte van andere wereldwijde vervuilers.

En zijn niet die 2 vluchten met de heli die de doorslag gaan geven om de opwarming te stoppen. Daar moet er ergens anders gezocht worden.

Het zou bij mij nooit opkomen om met een verwijzend vingertje te wijzen( dat mag je niet doen) naar iemand die sporadisch gaat heliboarden, en dit in naam van het klimaat.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 9 November 2019 · 16:59
    Ooit zei een professor werkzaam op gebied van energie transitie tegen mij:

De beste bespaard kwh, is niet diegene die je halveerd maar diegene die je helemaal niet moet produceren...

Trek dit door naar ons (benelux) poederrijdens, dan moeten we allemaal te voet naar de alpen....
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 November 2019 · 00:03
    Niemand maar dan ook niemand hierboven heeft gezegd dat de originele poster het niet moet doen. Er zijn allerlei redenen opgegeven waarom hij het misschien beter zou kunnen laten, en over die reden ontstaat gesteggel, maar niemand zei dat hij het niet *mag* doen. of hij het dan doet of niet is gewoon zijn keuze hoor.

Mijn ervaring met een heliboardtrip vanaf la thuile in de 90'er jaren vertelt me dat het het geld gewoon niet waard is om dit in Europa te doen.

Wat betreft de uitstoot van andere landen, lees de onderzoeken daarover.

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 November 2019 · 00:03
    Niemand maar dan ook niemand hierboven heeft gezegd dat de originele poster het niet moet doen. Er zijn allerlei redenen opgegeven waarom hij het misschien beter zou kunnen laten, en over die reden ontstaat gesteggel, maar niemand zei dat hij het niet *mag* doen. of hij het dan doet of niet is gewoon zijn keuze hoor.

Mijn ervaring met een heliboardtrip vanaf la thuile in de 90'er jaren vertelt me dat het het geld gewoon niet waard is om dit in Europa te doen.

Wat betreft de uitstoot van andere landen, lees de onderzoeken daarover als je er wat vanaf wilt weten. Of niet, kan ook.

*Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 10 Nov 2019 00:04

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro