Atomic Bent Chetler 120 voor 2 weken per jaar in de sneeuw

• Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 6 April 2020 · 10:39
    Hey allemaal!

Ik heb mijn oude poeder ski's verkocht en ben van plan nieuwe te kopen. Nu zat ik te kijken naar Atomic bent Chetlers 120, maar ik weet niet of zo'n brede ski de beste optie is als ik zo'n 2 weken per jaar ski. Verder zat ik ook te kijken naar Black Crows atris, maar ik ben daar weer bang dat de float te weinig Is. Wat denken jullie, 120 overbodig? M'n ski niveau Is in ieder geval hoog genoeg.

En daarnaast, heeft iemand op Atomic / Salomon shift bindingen geskied, wat vond je van de downhill performance t.o.v alpine bindingen?

Bedankt!
    *Nachricht bearbeitet durch Snowrider2U op 6 Apr 2020 10:39
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 6 April 2020 · 11:53
    Wat voor ski's had je voorheen? Hoe vond je die? Wat is je stijl? Wat doe je graag? Waar ski je en waar heb je de float voor nodig? Des te meer info des te beter je geholpen kan worden😃

• Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 6 April 2020 · 14:57
    Ik had hiervoor Amplid Hill Bill 112 ski's, ooit goedkoop op marktplaats gekocht. Waren Off piste prima ski's (al heb ik geen vergelijksmateriaal), op de piste waren ze verschrikkelijk. Verder heb ik als wedstrijd skiër de afgelopen 10 jaar op slalom ski's gestaan. Ik ski op de piste heel agressief, maar off-piste vind ik het fijn om heerlijk te "surfen". Ik hou normaal van stijve ski's waar je veel rebound uit kan halen. Ben niet zozeer van flips doen, maar vind kliffen springen wel leuk.

Ik ski in Europa, afgelopen jaar in Via Lattea en Les Sybelles, maar dit verschilt per jaar. Hier gingen we met een groep zo ver mogelijk Off piste (zonder te touren).
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 6 April 2020 · 16:39
    rebound off piste is totaal anders dan rebound op de piste. Een reverse sidecut ski is zalig off piste werken, terwijl je de laatste 20m naar de lift aan het dweilen bent met de sluizen wijd open.

Ik zou zeggen dat je iets zoekt met een redelijk stijve tail en een soepelere tip.
    Of 120mm een goede keuze is: Dat is persoonlijk. Ja, voor de juiste dagen. Als het je enige off piste tool is dan is het misschien wat aan de brede kant. Het gaat in ieder geval niet beter worden op de piste.

Maar naast breedte is de lengte van groot belang. Hierover geef je geen info. Welke lengte ski je tov lichaamslengte. Ik heb liever een iets minder brede ski bijv. 110 met lichaamslengte +10 dan een brede ski 120 en lichaamslengte.

Voor de Alpen is 112 breed genoeg voor alles en optimaal in de meeste gevallen.
  • Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 6 April 2020 · 16:59
    Ik ben zo'n 180 en weeg 70 kilo. Wat voor ski's zouden bij jou beschrijving passen? Vorige ski was 179 maar daarbij heb ik bij de aanschaf niet op de lengte gelet. (Sl ski's zijn 165 en gs ski's 188, maar Denk niet dat dat heel boeiend Is in dit geval)
    *Nachricht bearbeitet durch Snowrider2U op 6 Apr 2020 17:01 (50% bewerkt)
  • JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 6 April 2020 · 19:12
    Ik (180cm en 83kg) ski zelf sinds vorig seizoen op de Bent Chetler 192. Heerlijke ski als het diep is en verbazingwekkend goed op de piste (voor een ski van 120 breed). Als enige ski zou ik ze echter niet aanraden want daar is ze te specifiek voor. Kijk naar een ski die 105-115 onder de voet is en tussen de 185 en 190 is en je hebt een veel leukere allround ski.
    Persoonlijk zou ik ook meer kijken naar een ski met een platte tail als je toch niet switch gaat skien. Met jouw technische achtergrond ga je daar veel meer plezier uit halen en geeft een veel stabielere en stijvere ski.
    Shift heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik ge niet mee helpen
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 April 2020 · 22:40
    Atomic BC 120 kan prima als allrounder, als de nadruk vooral op de poeder ligt. Maar als je idd normaalgesproken voor een wat stijvere ski gaat zou ik hem niet doen, tegelijk noem je surfen en dat dan weer precies wel. Heb wel een tijdje alleen m'n BC 123 (ouder model) geskied, overal altijd. Zolang t niet ijzig was of t om t carven op de piste ging, had ik altijd veel lol. Shift tov reguliere downhill binding echt geen enkel verschil. Exact hetzelfde (als je t mij vraagt). Uphill wel echt een andere categorie dan een tech of frame tourbinding.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 6 April 2020 · 22:56
    Als ik vakantie zou gaan zou ik m'n sl en gs ski's ook meenemen dus de ski zou inderdaad alleen voor poeder gebruikt worden. Welke lengte zou je adviseren?

Wat bedoel je dat uphill de shifts toch een andere categorie zijn dan tech en frame bindingen? Tech bindingen kan ik nog half inzien wegens het gewicht.
    *Nachricht bearbeitet durch Snowrider2U op 6 Apr 2020 22:56 (5% bewerkt)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 April 2020 · 10:11
    De 190nogwat. Ben zelf 178 en heb de 183, maar met die enorme rocker had ik liever de langere gehad. Dus met jouw lengte zou ik dat ook aanraden. Overigens is het echt een te gekke ski! Was zo enthousiast dat ik nu zowel de 123mm als de 100mm versie heb. De 100mm is smaller, minder surfy en heeft een vlakkere tail. Maar daardoor breder inzetbaar, fijn om mee te touren en geeft nog steeds veel speelsheid en vertrouwen!

Uphill is het verschil met frame duidelijk, aangezien je veel minder gewicht optilt en je een beter/lager scharnier punt krijgt. Echter geeft het voor mij ook niet dezelfde ervaring als een tech binding. Het 'zompige gevoel' van inklikken in tourmodus is minder bevredigend dan de snap van een techbinding + ik heb het idee dat er meer weerstand in het scharnier punt zit + je hebt een flat en 1 riser (die tussen de normale hoge en lage riser zit) en ik mis de hoogste riser wel (ook al gebruik ik die praktisch nooit) maar dan voor mij het belangrijkste; het locken van de voorbak werkt meh.... Het is sowieso lastig omdat je hem keihard omhoog moet trekken voor hij in de echte lock stand zit, voelt niet goed om plastic zo hard te buigen en dan nog voelt het niet alsof hij echt in de lock stand 'klakt'.. meer 'floept'. En t grootste punt (maar volgens mij ben ik de enige hier in, heb nog nergens een vergelijkbaar verhaal gelezen) de binding schiet soms uit zichzelf terug uit de lock stand terug in ski stand. Dit komt ook bij andere bindingen voor als je bij een kick turn er langs schiet, maar zou niet uit zichzelf moeten kunnen als je t mij vraagt! Op een toer was het zo erg, dat ik hem kon locken en terwijl ik stil stond en er naar keek.. floepte hij uit zichzelf terug en vloog ik een paar keer uit de binding (op een ijzige top + driemiljoenkilometerperuur wind + 1m zicht = echt een feest). Rest van die week met een rubberband hem in lockstand geprobeerd te houden, wat natuurlijk alles behalve chill was. Dit lijkt meer een productiefout (Salomon gaat hem ook vervangen) maar ik ben er niet enthousiaster van geworden. Ga hier (vandaag?) nog een topicje over openen, om te zien of meer mensen hier last van hadden en of ik toch ook maar beter bij tech kan blijven of de Shift nog een kans moet geven na vervanging.

Er zijn zat mensen die niets anders dan lof hebben voor de Shift, dus laat je vooral door zo veel mogelijk mensen informeren/overtuigen 😀.
    *Nachricht bearbeitet durch Tim3 op 7 Apr 2020 10:17 (3% bewerkt)
  • Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 7 April 2020 · 11:16
    Heel erg bedankt voor de antwoorden!

De problemen die je omschrijft met de shift bindingen klinken inderdaad als een productie fout, het zou raar zijn als de binding steeds terug klapt. Overigens koop ik de shift binding vooral omdat ik voor nu vooral resort powder ski, maar in de toekomst de optie om te touren open wil houden. Het gaat mij er dus vooral om dat de downhill performance goed genoeg is, en dat mocht ik gaan touren de ski niet te zwaar Is.

Wat zijn dagen waarop je liever de 100 ipv de 123 gebruikt? Nu ben ik trouwens wel erg benieuwd naar de 123, heb je een foto?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 7 April 2020 · 11:42
    Met de keuze gebruik ik de 123 alleen nog bij het freeriden (of heule diepe poeder) maar heb dit seizoen alleen maar getoerd. Dus met de 100 of een andere lichte/smalle setup. Maar zoals ik al zei, toen ik de keuze niet had gebruikte ik de 123 voor alle condities met veel plezier. Bij mij ligt de focus op toeren, dus als ik moest kiezen zou ik de 100 doen. Als de focus op freeriden ligt zou ik voor de 120/123 gaan.

Kon zo snel geen goede foto vinden met de 123 (laptop gecrashed) maar wel een filmpje van een paar jaar terug waar hij op staat (vanaf 0:40):

*Nachricht bearbeitet durch Tim3 op 7 Apr 2020 12:14 (1% bewerkt)
  • twintipmafia
    Beginner
    twintipmafia op 7 April 2020 · 14:11
    Ik probeer altijd alles met m’n oude atomic bc 123mm te doen, heb ze in 192 ben zelf 185 en 65 kg, op piste bij ijzige ondergrond is het wel werken maar te doen. De nieuwe 120 zou lichter zijn dan de 100. Ook aan het overwegen de nieuwe 120 te kopen met shift binding
  • Snowrider2U
    Beginner
    Snowrider2U op 7 April 2020 · 15:53
    Op sport conrad is een setje nu 690 euro, is dat een goede prijs of iets langer wachten voor een betere deal?
  • petertav
    Advanced
    petertav op 11 Oktober 2020 · 02:00
    Als je graag wat stijvere ski wil, gevorderde techniek, de Corvus van Black Crows. Atris is speelse ski, van breedte perfect voor alles. Corvus ook maar totaal ander design. Meer dan 120mm is echt wel flinke bak als je er ook mee op de pistes uit de weg mee wil. Niet dat het niet kan, maar wel verre van ideaal. Het kantelmoment is echt wel groot. Als 100 tem 110 heb ik nu Soul7's en wil ook iets meer uitdagend dus nu kijk ik zelf naar de Corvus van Black Crows. Corvus heeft speciale vorm ook in laatste twee edities. Met je slalom achtergrond en techniek moet je dat wel liggen. Zelf heb ik ook hun 122mm Nocta, en als je daar mee op de piste komt weet je dat het geen ski is om al te veel op verhard te skien. Plus hoeveel keer ligt er anderhalve meter poeder voor zulk een ski...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro