Advies tourski schoenen

• DGVW
    Tourist
    DGVW op 6 mars 2016 · 15:36
    Hi!

Ik ben op zoek naar advies/ervaring voor tourski schoenen. Ik ga binnenkort een week tourskien en kan nog niet echt de juiste schoenen vinden. De principevraag is: ga ik voor echte tourski schoenen (scarpa pegasus bijvoorbeeld, maar die zitten niet goed) of een hybride variant zoals de K2 pinnacle. Een derde optie is mij oude salomon pisteschoenen, zonder 'loopstand', maar een erg lage flex.

Aangezien ik denk dat ik in de nabije toekomst zowel aan het toeren als aan het piste skien ben, spreekt de hybride me aan, maar ik heb natuurlijk ook geen zin in een pijnlijk lopende schoen. Gewicht maakt me niet zo uit, ik ben zelf niet heel zwaar en erg sportief. De week toeren is een introductiecursus, dus zal niet 24/7 hardcore toeren zijn.

Iemand ideeën / ervaring?
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 6 mars 2016 · 15:57
    Ga vooral voor wat past. Tourschoenen heb je namelijk altijd nogal lang aan dus als het echt pijn doet wordt het snel vervelend.
    Hybride schoenen kan natuurlijk prima. Nadeel is dat het wat zwaarder is en minder goed loopt dan een tourschoen. Een tourschoen is daarintegen wat slapper (meestal) en lichter.
    hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor touren. een uurtje omhoog vellen is anders dan 2200hoogtemeters 😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 mars 2016 · 16:25
    Inderdaad wat @ijsbeer zegt. De 'fit' is het allerbelangrijkste. Wat ook iets is om over na te denken is of je een frame-binding of een tech-binding gaat gebruiken, want dat kan ook van invloed zijn op je schoenkeuze.

Ik had zelf een hybride schoen (Salomons met techzolen), maar heb die verkocht omdat ik een drukpuntje had bij mijn enkelbot. Met skien geen problemen mee, maar wel met lopen. Dat is uitermate vervelend als je een paar uur omhoog aan het lopen bent.

En geloof me, gewicht maakt wel degelijk het verschil 😃
  • pjnijssen
    Advanced
    pjnijssen op 6 mars 2016 · 18:03
    Ik geloof wel in de kracht van herhaling... Ga voor een goede fit! Investeer vooral in je schoenen, en dat wordt bevestigd in menig forum topic. Voordat ik begon met "naar boven lopen" ben ik al overgestapt naar tour schoenen (Scarpa Maestrale RS). En daar heb ik geen spijt van. Fit, gewicht en toch goede controle, ook op de piste. Laat ze dus goed boot fitten. Ook daar zijn wel topics over te vinden. Pijn door schoenen is voor mij geen optie 😉
  • Bros
    Advanced
    Bros op 6 mars 2016 · 23:21
    Wat voor skis heb je? Lange brede poederplanken combineren niet echt fijn met licht toerschoenen, helaas zelf ondervonden.... Een hele goede techniek compenseert, maar het comfort is wel minder...
    Bros
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 6 mars 2016 · 23:59
    Pasvorm, is van groot belang, is al een paar keer paar aangegeven. Dus probeer ook verschillende merken. Zelf heb ik goede ervaringen met Dynafit schoenen.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 mars 2016 · 10:50
    Pasvorm, is van groot belang, is al een paar keer paar aangegeven. Dus probeer ook verschillende merken. Zelf heb ik goede ervaringen met Dynafit schoenen. Rob64 op 6 mrt 2016 23:59

En zo pas ik dus voor geen meter in een Dynafit schoen...

Maar zoals iedereen al aangeeft: Veel merken hebben tegenwoordig zo'n hybride schoen, van Technica Cochise tot Dynafit TLT6 via K2 pinnacle, Scarpa Maestrale RS en Salomon MTN Lab. Kies de juiste in dat bereik van gewicht vs 'skiability' bij ieder merk, en pas ze. Degene die het lekkerste zit moet je nemen.

Hier staat een redelijk overzicht: http://www.evo.com/how-to-buy-alpine-touring-at-randonne-boots.aspx...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • DGVW
    Tourist
    DGVW op 7 mars 2016 · 11:35
    Dank voor alle reacties!

@Rob64 Ik heb nog geen ski's, die wil ik eerst huren tenzij ik op een mooie aanbieding stuit. Ik ben geneigd naar niet al te breed, ca. 90 cm onder de schoen.

Ik ga in ieder geval een aantal schoenen passen. Als ik het goed begrijp zijn de meningen en ervaringen divers over de hybride of tourschoen, maar is pasvorm en goed zitten de essentie. Wellicht huur ik eerst een set om ervaring op te doen en niet als volledige nono dure schoenen te kopen...
  • vasco
    Advanced
    vasco op 7 mars 2016 · 11:41

te breed, ca. 90 cm onder de schoen.

Macho 😃
  • Mavco
    Advanced
    Mavco op 7 mars 2016 · 17:03
    Zelf heb ik de K2 Pinnacle 130 en die bevallen me erg goed. Het toeren zelf heb er nog niet op geprobeerd, maar wel met een toerbinding. Ze zijn ook erg goed te gebruiken als normale alpine schoen; zelf doe ik er slalom training op de baan mee.
  • DGVW
    Tourist
    DGVW op 7 mars 2016 · 21:02
    @vasco: oops! Zou lekker zijn.... gat in de markt 😃
  • svenk
    Advanced
    svenk op 7 mars 2016 · 22:58
    Even gebruik maken van dit topic.... Ik ben zelf ook op zoek een hybride schoen met mogelijkheid tot tech-zolen.

Iemand hier ervaring / inzicht in verschil tussen tussen K2 Pinnacle 110 en Tecnica Cochise 110 of 120 ?
    If in doubt, don't go out!
  • Bros
    Advanced
    Bros op 7 mars 2016 · 23:04
    Ik zou denk eerst de meer hybrideschoenen proberen.. Tegenwoordig kun je daar al heel goed mee toeren EN afdalen. De K2 pinncale 130 vind ik persoonlijk wel heel veel skischoen, maar wel weer geschikt voor de slalom..
    ik heb zelf een hybrideschoen en een lichtgewicht toerschoen, dynafit tlt5. De laatste gebruik ik alleen nog maar voor de serieuze toertochten, meer dan 1000m stijgen op een dag, of meerdere dagen. Ben je dit niet direct van plan, dan kom je eerder bij hybride uit.
    Bros
  • vasco
    Advanced
    vasco op 8 mars 2016 · 18:04
    Ik ben zelf tevreden met mijn Tecnica Cochise 110. Hoewel er "Quick instep" opstaat, lukt dat enkel met hulp en veel geweld.
  • Flant
    Beginner
    Flant op 8 mars 2016 · 21:42
    Sinds vorig jaar heb ik de K2 pinncale 130, super skischoen. Voor stukjes toeren/ hike helemaal prima. Zit mij heerlijk, maar best een gewicht. Ook is de loopstand is niet meer dan wel aardig. Op de foto een handig clipje en dan moet het werken. In de praktijk komt er vaak nog een frisse dosis geweld bij voor het allemaal scharniert. En dan nog niet heel soepel. Kanttekening van mijn mening is wel dat ik maar beperkt toerervaring heb, en nooit op andere toerschoenen heb gestaan.
  • PS
    Advanced
    PS op 9 mars 2016 · 10:58
    Kijk anders ook eens naar de Salomon MTN Lab. Is een echte toerschoen, maar stukken stijver en directer dan de hybride Atomic Waymakers die ik hiervoor had.

Maar het allerbelangrijkste advies is hierboven al meermaals gegeven: ga langs bij een goede bootfitter. De beste schoen is er eentje die bij je voeten past. Ik pas bijvoorbeeld met geen mogelijk in een Dynafit leest (te hoge wreef).
  • MDA
    Advanced
    MDA op 9 mars 2016 · 11:21
    Ik heb de technica cochise 120, en het is een top (echt top) ski schoen, met een goed (echt goede) loopstand (beter dan de K2 imho). Alleen is ie niet echt licht. En zijn de zolen niet rockered, dus niet zo fijn al echte toerschoenen als je een stuk over lastige rotsen moet oid.

Ik heb ze al een paar jaar (sinds ze uitkwamen zo'n beetje). Als ik nu nieuwe schoenen zou kiezen zou ik denk ik richting de Salomon MTN lab gaan: Lichter, meer all-round. Aan gehad in de winkel, nooit op geskied. Als die niet bij je voet past, dan kijken bij een Dynafit Vulcan. Wil je lichter (langer toeren, beter lopen, slechter skien), dan zit je bij de Atomic Backland Carbon of een Dynafit TLT6 of Salomon MTN explore. Wil je zwaarder (korter toeren, beter skien) dan de Technica Cochise of K2 pinnacle of Scarpa Freedom of of of... .
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • DGVW
    Tourist
    DGVW op 10 mars 2016 · 21:16
    Ik heb inmiddels wat schoenen gepast en min of meer besloten om eerst te gaan huren- tenzij er een leuke aanbieding voorbij komt - toch nog 80€ voor een weekje. Kan ik straks hopelijk een meer weloverwogen keuze maken.
    Black Diamond als merk blijkt goed te passen, en denk dat het de Method gaat worden. Quadrant was ook fijn, maar leek net iets teveel ruimte in de hak te houden. Het blijkt dat de Scarpa's vreselijk zitten (mijn wreef is te hoog voor de schoen - schijnt typisch de zuid-europese makelij te zijn).

Andere merken nog niet gepast, maar Dynafit zou ook voor wat kleinere voeten zijn. Zijn er merken (Salomon wellicht) die voor de wat groter geschapenen een goed passende schoen hebben?
  • DGVW
    Tourist
    DGVW op 10 mars 2016 · 21:22
    Trouwens, nog een vraag: op de hybride schoenen zit een meer alpine binding, met het vlakke plaatje aan de voorkant. Schijnt wat minder goed te zijn als je moet 'lopen' ivm de grip, in vergelijking met de echte tourschoen, die een mooi geprofileerd zooltje heeft.

Is het mogelijk om twee zooltjes te kopen en die, afhankelijk van of je enorm gaat toeren en lopen, om te zetten?

En bedankt tot nu toe voor alle enthousiaste tips en reviews. Erg nuttig!
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 10 mars 2016 · 21:32
    Succes met zoeken. Ik ben echt voor gewicht en stijfheid gegaan en heb twee jaar geleden de Scott Cosmos II gekocht. Deze schoenen zijn 2850 gram per paar en hebben een flex van 125. Ik vindt het heerlijke schoenen maar het is wel een merk wat je minder vaak ziet in winkels.
    And snow it is.....
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 11 mars 2016 · 01:30
    Is het mogelijk om twee zooltjes te kopen en die, afhankelijk van of je enorm gaat toeren en lopen, om te zetten? DGVW op 10 mrt 2016 21:22

Ik heb zowel de Methods als de Quadrants (en de Factors ook). Op de Methods kun je de zolen goed wisselen. Het is in de 1e instantie wel even pielen, vooral met de voorkant. Dit moet je overigens niet te vaak willen doen aangezien je de schroeven in het plastic schroeft en dus sneller slijt als je vaak wisselt.

De nieuwe Factors hebben T-nuts zodat je zonder slijtage makkelijk kunt wisselen.
  • PS
    Advanced
    PS op 11 mars 2016 · 09:44
    @DGVW wat voor bindingen zitten er op je piste skis? Met uitzondering van een paar modellen past een gerockerde toerzool niet goed in het neusstuk van een normale downhill binding. Je krijgt hem er wel in, maar bij een crash komt hij niet los. Als je op je piste skis normale bindingen wil houden, dan zit je dus vast aan een hybride schoen met een din-zool of aan schoenen met verwisselbare zolen.

Wat betreft de vorm van je voeten. Ik heb een brede voorvoet met een erg hoge wreef. Tot mijn verbazing is het gelukt om met het nodige punch- en verwarmwerk de Salomon MTN Lab helemaal pas te krijgen. Dynafit en Scarpa kom ik met geen mogelijkheid in.

Waar ga je toerskien? Het aanbod aan toerschoenen in het buitenland is vaak wat uitgebreider dan hier.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 11 mars 2016 · 12:53
    Ben benieuwd hoe jullie de hybride schoenen sluiten tijdens het touren (in loopstand).

Mijn Pinnacle's hebben bv een mogelijkheid tot vetersluiting op de binnenschoen. Gebruikt iemand dat?

Daarnaast schnallen schacht los, volledig open? Klittenband vast, los?

Wat zijn jullie voorkeuren?
    If in doubt, don't go out!
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 11 mars 2016 · 14:22
    Sinds vorige winter heb ik ook de K2 pinncale 130.
    Op gebied van de pasvorm ben ik zeer tevreden, maar de constructie kwaliteit laat voor mij te wensen over.

Ik moet wel zeggen dat ik een lage wreef heb en mijn kuiten aan de smalle kant zijn, waardoor ik mijn sluitingen echt wel vast moet trekken.
    Na 10 skidagen heb ik de buckle aan de bovenkant volledig krom getrokken. Gelukkig gebeurde dit op de laatste dag. Nadien gratis vervangen in mijn skishop.
    En in januari wou ik de klittenband wat strakker trekken en bij het sluiten van de buckle scheurt de band van mijn bot. Niet ideaal in het midden van het skigebied.
    Gelukkig zat ik in Sankt Anton waar er genoeg shops zijn die K2 verkopen.
    Wel een geweldig service gehad. Blijkbaar de eerste keer dat ze dit probleem tegenkwamen. Er waren geen reservestraps beschikbaar, maar na een telefoontje met de invoerder hebben ze een strap van een nieuwe bot gemonteerd. En dit gratis!!

Maar ik voel me toch niet meer gerust als ik geen reservemateriaal bijheb.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 mars 2016 · 18:10
    @DGVW wat voor bindingen zitten er op je piste skis? Met uitzondering van een paar modellen past een gerockerde toerzool niet goed in het neusstuk van een normale downhill binding. Je krijgt hem er wel in, maar bij een crash komt hij niet los. PS op 11 mrt 2016 09:44

Dat de schoen niet los komt is een beetje overdreven. Maar het verhoogt wel het risico dat de schoen er niet uit kan schuiven. Ik gebruik de combi nu zo'n 8 jaar en met mijn Look Pivots Race (1-delig teenstuk) en Rossi FKS met oude Geze neus heb ik goede ervaringen tot op heden.
    Toerisski
  • PS
    Advanced
    PS op 12 mars 2016 · 17:35
    @sanno, okay wellicht wat ongenuanceerd. Laat ik het zo zeggen: een schoen met een te hoge neus en geen glijplaat onder de teen komt pas los bij een kracht die hoger is dan de DIN die je ingesteld hebt.

Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/5507-AT-Boots-in-Alp...
    De eerste tester had een Salomon binding met een in hoogte verstelbare voorbak. Ook daar een erg onvoorspelbare release. De tweede poster heeft een touring boot geprobeerd in een Look 14. Bij een instelling van 6 DIN, was 12-14 DIN aan kracht nodig om los te komen. Afhankelijk van je schoenmaat, gaan je kruisbanden dat echt niet grappig vinden.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 mars 2016 · 21:25
    Het is een bekende discussie. Ik wil niets propageren, maar slechts erop duiden dat het wel kan. Hoewel de alpine binding niet gemaakt is met dit soort schoenen in gedachte.

De verstelbaarheid van een Salomon voorbak is natuurlijk een wassen neus, daar ga je het verschil niet mee maken. Een mee glijdende plaat werkt voor mijn gevoel veel beter, althans heb ik ondertussen mijn bindingen daarmee op 11 staan om er niet te makkelijk uit te schieten.

Mogelijk ga ik het nog eens bezuren, maar voorlopig werkt het prima.
    Toerisski
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 18 mars 2016 · 16:34
    Als alternatieve hybride optie nog: Lange XT 130 (ook in een Low Volume variant)

Niet de lichtste schoen voor het stijgen, maar wel genieten in de afdaling.
    Binnenschoen goed strak te trekken met veters is een grote plus bij het lopen.
    Heeft helaas geen inserts maar wel prima voor de bindingen als Marker Baron en Duke

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro