afstellen van Marker Duke's bindingen

• philvis0031
    Advanced
    philvis0031 op 30 septembre 2010 · 11:26
    Onlangs aangeschaft in Duitsland Volkl Mantra 170cm met Marker Duke binding en vellen, voor de leuke tripjes .
    De binding is keurig geplaatst door de Conrad op Freeride positie maar niet afgesteld.
    Nu kan ik natuurlijk naar de plaatselijk skiwinkel gaan en vragen ofzij de binding kunnen afstellen maar leuker is om je materiaal zelf te kunnen afstellen.
    Wie o wie kan mij hierover instructies geven over het afstellen.
    Ik ben man, 165cm lang en 64kg
    Alvast bedankt voor de adviezen!
    Philippe
    philvis0031
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 septembre 2010 · 11:30
    Als je dit nog nooit zelf hebt gedaan zou ik je adviseren om naar een goede wintersport zaak gaan om ze af te laten stellen.

Anders: klik http://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/719/Afstellen_skibindingen...
  • Steven
    Tourist
    Steven op 30 septembre 2010 · 17:57
    Met afstellen bedoel je neem ik aan de DIN instelling, maw hoe strak de binding staat.

Omdat DIN staat voor Deutsche Industrie Norm en dus genormaliseerd is, kan je de DIN in principe van je ene ski overnemen op de andere. Als het nieuwe bindingen zijn hoef je ze niet te testen of ze nog voldoen aan de norm.

Ik ben verder van mening dat er heel ingewikkeld wordt gedaan over met welke DIN je moet skien, gewicht, lengte, breedte van de knieën meten ze soms op en de laatste vraag is: hoeveel ervaring heb je? Als je dan zegt dat je een beginner bent die in pizzapunt van de groene afgaat zetten ze hem op 5 en als je beweert de Bec de Rosses te strepen en Mathias Haunholder bang maakt met je lijnen draaien ze hem naar 14. Oftewel: Je moet het zelf weten op welke DIN je hem zet, als je er te vaak voor niks uitklapt moet ie strakker, als je regelmatig je kruisbanden scheurt en je vindt dat niet prettig zou ik hem iets terugdraaien.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 30 septembre 2010 · 18:25
    Zit er niet nog een verzekeringscomponent in dit hele verhaal? Ik heb weleens verhalen gehoord dat wanneer je te hoog/te laag boven de aanbevolen DIN-waarden gaat zitten en je raakt geblesseerd oid, dat de verzekering zeg "Eigen schuld, dikke bult!".
    No risk, no fun...No limit, no life
  • jriph
    Tourist
    jriph op 30 septembre 2010 · 22:01
    Ach jah..

Als ik mijn skies op mijn gewicht 62kg laat afstellen (DIN 4,5) dan raak ik om de haverklap mijn skies kwijt. Geheel tegen de regels in staan mijn achterkanten op 10 en de voorkanten op 7.

voor gekke dingen waar je echt geen ski wilt kwijtraken gaan ze op 12.

korte grote schroeven draaier mee  en  zo nodig iets vaster zetten. 😃

Vriendin heeft ooit haar kniebanden gescheurd omdat ze een paar skies had geleend die nog op 16 stonden.. dus van onderaf benaderen.. niet van 18 naar beneden.. :😃

goed je hoogte van de wig voorin instellen helpt ook erg. dan zit je schoen veel vaster ( moet natuurlijk nog wel kunnen loslaten..)

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • doov
    Advanced
    doov op 30 septembre 2010 · 22:49
    ogier link=topic=1669.msg22620#msg22620 date=1285863950]
    Zit er niet nog een verzekeringscomponent in dit hele verhaal? Ik heb weleens verhalen gehoord dat wanneer je te hoog/te laag boven de aanbevolen DIN-waarden gaat zitten en je raakt geblesseerd oid, dat de verzekering zeg "Eigen schuld, dikke bult!".

Ken het verhaal ook, maar wat moet je er mee? Na een blessure de waarde terugschroeven als de expert op bezoek komt? Of noteert de pistepliessie de instelling meteen?

Ik stel mijn bindingen altijd zelf in. Zeker nadat een rukker bij Duijvesteijn mijn bindingen van een vers setje raceski's op 5.5 had afgesteld.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Steven
    Tourist
    Steven op 30 septembre 2010 · 22:54

Een verzekering kan nooit hard maken dat ze niet 'goed' stonden afgesteld. Het is evident dat ze in geval van gescheurde banden beter iets losser hadden kunnen staan. Het gaat erom dat het geen wetenschap is hoe strak je ze afstelt, maar persoonlijke voorkeur. Daar kan je aan meten en interessant doen wat je wilt, het blijft dat als je vind dat ze te snel uitgaan je ze harder moet zetten.

Het laten testen of de binding nog voldoet aan de norm is natuurlijk een andere zaak.

De tip van jriph om van laag naar hoger ipv andersom is natuurlijk verstandig :😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 septembre 2010 · 22:56

Dat is helemaal correct. Normaal gesproken hoor je een rapportje te krijgen van de zaak die je bindingen afstelt. Daarmee kun je aantonen dat je niet zelf hebt zitten pielen.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 30 septembre 2010 · 23:35

[quote author=[R]ogier link=topic=1669.msg22620#msg22620 date=1285863950]

Dat is helemaal correct. Normaal gesproken hoor je een rapportje te krijgen van de zaak die je bindingen afstelt. Daarmee kun je aantonen dat je niet zelf hebt zitten pielen.
    [/quote]

Gewoon dat rapportje in je zak steken en alsnog zelf pielen lijkt me. Problem solved.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 octobre 2010 · 09:53

[quote author=Spookjuh link=topic=1669.msg22631#msg22631 date=1285880210]

[/quote]

Gewoon dat rapportje in je zak steken en alsnog zelf pielen lijkt me. Problem solved.
    [/quote]

dat is ook een idee.
  • robbie
    Expert
    robbie op 1 octobre 2010 · 10:18
    Ga naar een goede winkel, zeg "ik ben een eikel, want ik heb deze bindingen lekker goedkoop online gekocht, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze werken" en vraag daarna of ze het desondanks aan je willen uitleggen. Het afstellen van dukes is niet zo makkelijk als met "normale" bindingen. Ik zou het niet zelf doen als je niet weet waar je mee bezig bent. De veerstijfheid aandraaien op 10 kan iedereen, maar het afstellen van de lengte is bij dukes wat lastiger. Verder moet je ze ook instellen op je zooldikte, dmv een verplaatsbaar blok onder de bal van je voet. mijn ervaringing hiermee is dat veel winkels geen flauw idee hebben hoe dat moet. Zorg dat een deskundige dat aan je laat zien en doe het voortaan zelf.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 octobre 2010 · 10:24
    ;D MK the place to/te B

zeg "ik ben een eikel"

Misschien hoef je dat dan geen eens zelf te zeggen ;D
  • ollie
    Expert
    ollie op 1 octobre 2010 · 10:34
    Wanneer je toevallig in de buurt van MK woont, effe binnenlopen, probleem voorleggen en hem alles laten afstellen en testen. Krijg je ook netjes een rapportje mee en weet je zeker dat ze goed zitten. Weet echt niet of Menno er wat voor rekent maar je had je skis al goedkoop toch (of donder wat in de fooienpot)?  😉

Ik weet wel wel hoe je Dukes moet afstellen (vorig jaar heeft Menno het uitgebreid uitgelegd) maar ga maar liever naar een echte expert.
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 octobre 2010 · 14:47

Ga naar een goede winkel, zeg "ik ben een eikel, want ik heb deze bindingen lekker goedkoop online gekocht, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze werken" en vraag daarna of ze het desondanks aan je willen uitleggen. Het afstellen van dukes is niet zo makkelijk als met "normale" bindingen. Ik zou het niet zelf doen als je niet weet waar je mee bezig bent. De veerstijfheid aandraaien op 10 kan iedereen, maar het afstellen van de lengte is bij dukes wat lastiger. Verder moet je ze ook instellen op je zooldikte, dmv een verplaatsbaar blok onder de bal van je voet. mijn ervaringing hiermee is dat veel winkels geen flauw idee hebben hoe dat moet. Zorg dat een deskundige dat aan je laat zien en doe het voortaan zelf.

Wil je ergens over praten? 😃
  • ollie
    Expert
    ollie op 1 octobre 2010 · 15:37
    Ow.. en dat blok onder je teen is redelijk essentieel... zit dat niet goed, dan zie je regelmatig de grond van dichtbij..  ;D
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • semmel
    Expert
    semmel op 3 octobre 2010 · 10:53

Ow.. en dat blok onder je teen is redelijk essentieel... zit dat niet goed, dan zie je regelmatig de grond van dichtbij..  ;D

Inderdaad! 😞
    Respect the Mountains..!
  • philvis0031
    Advanced
    philvis0031 op 15 octobre 2010 · 13:33
    ok,
    veel adviezen maar weinig antwoorden betreft dit ingewikkelde onderwerp.
    ik zal binnenkort langs een skiwinkel gaan en vragen of ik kan meekijken. in ieder geval bedankt voor alle adviezen
    philvis0031
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 15 octobre 2010 · 13:41

Ik stel mijn bindingen altijd zelf in. Zeker nadat een rukker bij Duijvesteijn mijn bindingen van een vers setje raceski's op 5.5 had afgesteld.
    Hmm, zal vanavond dan maar snel ff de ski's van mijn vriendin nakijken. Die heeft net haar nieuwe opgehaald bij Duijvesteijn  ;D
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 octobre 2010 · 13:58
    Ik heb hem net zelf ingesteld omdat ik in de winkel vergat te vragen of ze het even wilden doen. Er waren ook nog zoveel dingen die ik moest vragen en kopen. En ik had weer eens geen lijstje gemaakt. Krijg je als je ouder wordt.
    Wat ik gedaan heb is het blokje helemaal naar beneden draaien, de achterbak zover naar achteren draaien dat m'n tourschoen er juist in past en er geen speling meer tussen de hiel en de hielklem zit (dan moet die rubberzool wel even langs de klem wrikken, maar die zal met lopen toch daar afslijten), en daarna heb ik het blokje omhoog gedraaid tot het enigszins tegen de zool aan drukt en de voorvoet er dus op rust.
    Ik zal binnenkort met m'n schoenen aan er in gaan staan om te checken of er met gewicht op de voorvoet geen verticale speling tussen de schoen en voorbak komt. Volgens mij kan er nu niet veel mis gaan. Misschien nog even een mailtje sturen naar MK om te checken 😃
    Eerstens m'n nieuwe pieper (een Tracker 2) uitproberen met behulp van een Barryvox 3000 en een Ortovox M1.
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 15 octobre 2010 · 16:52
    Ik doe het met een papiertje tussen mijn schoen en [s]de[/s] het onderplaatje. Je schoen in de binding klikken en dan de stelschroef net zo lang omhoog draaien totdat je het papiertje nog net ertussenuit kan trekken zonder dat het scheurt.
    Go to heaven, ski like hell!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 15 octobre 2010 · 16:54

Ik doe het met een papiertje tussen mijn schoen en de onderplaatje. Je schoen in de binding klikken en dan de stelschroef net zo lang omhoog draaien totdat je het papiertje nog net ertussenuit kan trekken zonder dat het scheurt.

Zo heb ik het ook ooit geleerd, en gedaan.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 octobre 2010 · 17:26
    Dank voor de tip. Ik ga kijken of aan die papieren standaard voldaan wordt in mijn geval 😃
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 15 octobre 2010 · 19:17

Wat ik gedaan heb is het blokje helemaal naar beneden draaien, de achterbak zover naar achteren draaien dat m'n tourschoen er juist in past en er geen speling meer tussen de hiel en de hielklem zit (dan moet die rubberzool wel even langs de klem wrikken, maar die zal met lopen toch daar afslijten)

Als je de binding zo strak zet dat je je schoen moet wrikken om hem in de binding te krijgen dan heb je hem toch wel een iets te strak staan wat mij betreft, ik zou hem iets meer geven.
    Go to heaven, ski like hell!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 octobre 2010 · 19:26
    Misschien is wrikken iets overdreven, maar ik moet hem er wel een beetje langs drukken, langs die twee 'tandjes' die dan op de hak en tegen de hiel aansluiten. Als ik hem losser zet, heb ik het idee dat er wat speling komt tussen hiel en klem en dat lijkt me vervelender met skiën. Maar ik ga er zo meteen weer mee aan de slag en zal kijken of ze wat losser kunnen.
    edit: Ik heb de blokjes wat lager gedraaid en de achterbak twee klikjes naar achteren. Het blijft een 'snug fit', maar als het goed is kom ik er nu op een normale manier uit wanneer nodig.
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 16 octobre 2010 · 14:01

Hoe komen ze daar ooit achter dan?... Je gaat op je plaat, je scheurt je kniebanden, en je vraagt je skibuddy of hij je bindingen even naar n lagere DIN zet! Probleem opgelost!
    Pow!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 17 octobre 2010 · 02:48

Hoe komen ze daar ooit achter dan?... Je gaat op je plaat, je scheurt je kniebanden, en je vraagt je skibuddy of hij je bindingen even naar n lagere DIN zet! Probleem opgelost!
    [/quote]

Iets met een bonnetje.
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 17 octobre 2010 · 11:47

Onlangs aangeschaft in Duitsland Volkl Mantra 170cm met Marker Duke binding en vellen, voor de leuke tripjes .
    De binding is keurig geplaatst door de Conrad op Freeride positie maar niet afgesteld.
    Nu kan ik natuurlijk naar de plaatselijk skiwinkel gaan en vragen ofzij de binding kunnen afstellen maar leuker is om je materiaal zelf te kunnen afstellen.
    Wie o wie kan mij hierover instructies geven over het afstellen.
    Ik ben man, 165cm lang en 64kg
    Alvast bedankt voor de adviezen!
    Philippe

Het hangt er heel erg vanaf hoe goed je skied. Ik zou je bindingen nooit hoger dan 6.5/7 zetten, en dat vind ik persoonlijk al aan de hoge kant. 6 lijkt me een beter idee.

Ach jah..

Als ik mijn skies op mijn gewicht 62kg laat afstellen (DIN 4,5) dan raak ik om de haverklap mijn skies kwijt. Geheel tegen de regels in staan mijn achterkanten op 10 en de voorkanten op 7.

Probeer je voor- en achterkanten echt op dezelfde DIN te houden; gelukkig weet je ook dat het moet, maar probeer het dan ook te handhaven. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor binding je hebt.

Ken het verhaal ook, maar wat moet je er mee? Na een blessure de waarde terugschroeven als de expert op bezoek komt? Of noteert de pistepliessie de instelling meteen?

[/quote]
    Dat moeten ze ook doen; die gozer begrijpt zelf ook wel hij strakker voor je moet maar ze kunnen nou eenmaal niet je DIN omhoog schroeven want dan komen ze in de problemen. Als jij kruisbanden scheurt en jij gaat naar de verzekering en zij vragen hoe hoog je DIN stond, en je moet antwoorden dat Duijvesteijn ze op 8-9 heeft gezegt, dan zijn ze vol de zak.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 17 octobre 2010 · 12:07
    @TijmenDal: Ik weet dat DooV idealen heeft maar 5,5? Maw voor je iets zegt over de DIN instelling en of die voor iemand wel of niet geschikt is moet je toch iets weten over skivaardigheid, gewicht en wat de persoon in kwestie met de latjes doet. En 5,5 voor raceskietjes kan alleen als je iets uit de kidscorner hebt gescoord ;D
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • doov
    Advanced
    doov op 17 octobre 2010 · 18:52
    Zelfs een type 1 skier volgens http://www.dinsetting.com/index.htm ; (een beginner zeg maar) zou met mijn lengte, gewicht en zoollengte op een setting van 6 terecht komen, niet op 5.5. En een beginner koopt geen raceski's.
    Type 3 ( Aggressive, higher speed skiing) komt dan op 8.5.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Steven
    Tourist
    Steven op 17 octobre 2010 · 19:10
    Allemenaggies, wat is die factor leeftijd belangrijk. Scheelt DIN 1,5. (Ik weet toevallig dat DooV binnenkort naar een andere categorie gaat: DIN 1,5 tandjes terugdraaien dus eind november  :😃)

En gewicht is veel te grof ingedeeld: Ik weeg ong 78 kg, en dat is precies tussen twee categorieën in, als ik 's ochtends niet naar de WC ga moet ik de DIN 1,5 hoger schroeven. En als ik vind dat ik in 3+ hoor nog 1,5 hoger. Dit geeft dus alweer aan hoe subjectief die DIN instelling is.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro