afstellen van Marker Duke's bindingen

• GerritA
    Advanced
    GerritA op 17 octobre 2010 · 21:21
    Volgens mij kan je http://www.markerusa.com/bindings-tour-f12.php# wel meer vinden over je marker bindingen. Maar zag wel dat ze geen instelling instructie hebben daarvoor moet je bij de marker dealer zijn.  :-\
    And snow it is.....
  • BramMens
    Tourist
    BramMens op 16 novembre 2010 · 09:06

[quote author=doov link=topic=1669.msg22629#msg22629 date=1285879796]

Ik stel mijn bindingen altijd zelf in. Zeker nadat een rukker bij Duijvesteijn mijn bindingen van een vers setje raceski's op 5.5 had afgesteld.
    Hmm, zal vanavond dan maar snel ff de ski's van mijn vriendin nakijken. Die heeft net haar nieuwe opgehaald bij Duijvesteijn  ;D
    [/quote]

In de winkel stellen ze alleen af op wat er op een lijstje staat. Dit is het minimale waarbij de ski's uitgaan bij een val. Veiligheid voorop, uiteraard mag je ze altijd zelf nog strakker stellen.

Je kan overigens ook hier kijken wat je zelf wilt, volgens de oude normen en waarden met type skier etc. http://www.dinsetting.com/index.htm
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 novembre 2010 · 10:42

Je kan overigens ook hier kijken wat je zelf wilt, volgens de oude normen en waarden met type skier etc. http://www.dinsetting.com/index.htm

Bij 'Skier Type: -1' ??? ??? ???
    Klinkt dat minder negatief dan 'Skier type = 0' die als keuze niet aanwezig is? ???

Ben wel benieuwd wat je (niet) moet kunnen als 'type -1'  ;D
  • Spider
    Tourist
    Spider op 16 novembre 2010 · 10:45
    kom gewoon langs. dan komt het goed ..en ik zal niet denken dat een een ****** bent  😉
    Better to burn out, then to fade away.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 16 novembre 2010 · 13:02

Ach jah..

Als ik mijn skies op mijn gewicht 62kg laat afstellen (DIN 4,5) dan raak ik om de haverklap mijn skies kwijt. Geheel tegen de regels in staan mijn achterkanten op 10 en de voorkanten op 7.

Probeer je voor- en achterkanten echt op dezelfde DIN te houden; gelukkig weet je ook dat het moet, maar probeer het dan ook te handhaven. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor binding je hebt.

Hi.
    deze gekke setting komt door een paar dingen:
    1 Ik ben licht 62kg en niet lang 1,77
    2 Ski op erg lange (190-194) en vrij stijve skies en meestal vrij vlot.
    3 Ik ski nogal vaak op dingen waar je gewoon nooit een ski kwijt wilt. (voor de serieuze dingen dan gaan ze meestal nog wat hoger) . Als dat gebeurd moet je een paar zeer dubieuze capriolen uit gaan halen met het risico op meer schade dan een paar kruisbanden. Veiligheid voorop dus. Maar voor de gewone burger op de piste kom je met de din lijstje best uit
    4 Ik crash af en toe wel eens en ik heb gemerkt dat 7 voorin (dat is lager dan volgens de din norm voor 3+) dan mijn knieen spaart en eigenlijk nooit los gaan tenzij ik explodeer. Maar ik met 7 de achterbak vaak opentrek (Marker Baron en die zijn al vrij pakkerig) terwijl er nog niets aan de hand is, behalve een poging tot het straightlinen van een buckelveld en mono ski is niet mijn ding blijkt.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Castle
    Beginner
    Castle op 21 novembre 2010 · 16:42
    Hmm, met de gebruikelijke waarschuwingen hierbij wat ik na enig gegoogle heb gevonden om mijn eigen Dukes af te stellen. Met name de druk die de achterbak uitoefent (compressie) op de schoen is van belang en vraagt om secuur stelwerk.

De oplossing met het papiertje en de onderplaat bij de neus van de schoen werkt goed. Je kunt natuurlijk ook een voelermaatje gebruiken van 2mm. Ik heb een visitekaartje gebruikt. Bij een te hoge onderplaat is er het risico van teveel weerstand waardoor de release zwaarder is.

De achterbak moet zover naar voren worden gezet dat bij een gesloten binding (met schoen er in!!) de stelschroef gelijk staat met het bindinghuis. Alleen verstellen met een open binding ander is er kans op beschadiging van het schroefdraad. Wat mij opviel is dat de ruimte voor je schoen, na het juist afstellen, zeer beperkt is (te opzichte van bijv. Rossi's) om met geopende binding in te kunnen stappen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Grtz,
    Jelle
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 3 mai 2014 · 14:13

1. Bekijk je gewicht en je lichaamslengte pak altijd de bovenste regel.
    2. pak de kolom met de zoollengte (niet de schoenmaat)
    3. kruis de regel en de kolom, hier komt de Z-waarde uit.
    4. Type 1 skier blijft zo, type 2 is 1 regel naar beneden & type 3 is 2 regels naar beneden.
    5. 50 jaar 1x terug omhoog
    6. Zo heb je de instelwaarde voor botbreuken zonder bijzondere botstructuur, dit zegt dus niets over spieren en/of banden!

type 1 = kan een bocht maken waar hij/zij wil
    type 2 = kan één van de drie disciplines probleemloos skiën
    (snelheid, stijl terrein, obstakels)
    type 3 = kan de drie disciplines gecombineerd probleemloos skiën
    (op hoge snelheid in stijl terrein tussen de rotsen door)

Ik lees heel veel goed bedoelde meningen maar hoe controleer je wanneer de binding daadwerkelijk open gaat?

Een binding op 6.0 zetten wil niet zeggen dat hij op 6.0 open gaat! M.n. bij de goedkopere bindingen, en bij bepaalde merken in het bijzonder klopt er helemaal geen moer van! Voorbak instellen op 7.0 en naar links open gaan op 3.0 en naar rechts met 9.0 (nieuw uit de doos). Heeel bijzonder als het een voorbak is met 1 veer.

En dan heb ik nog helemaal niet gehad over een binding die een hele zomer heeft staan vast roesten. Nu hoor ik u zeggen "gewoon even gangbaar maken" en vergeten dat de roest ingevreten is en dus nooit meer soepel zal lopen. Wie zet zijn binding na gebruik even los om de veer te ontlasten? Wie maakt de binding inwendig droog en spuit deze in om roest te voorkomen?

Je moet onderhoud plegen aan je materiaal en verder even langs gaan bij een goede skishop om de boel te laten testen met een geijkte machine na het afstellen. krijg je nog een kop koffie, goed advies, kijk je nog even naar de nieuwtjes, spreek je mede skiërs en kost meestal NIETS! (niet op zaterdag middag als de winkelier zijn brood moet verdienen)

Ja, het verhaal is een beetje gechargeerd maar het gaat om de kern. 😃
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 3 mai 2014 · 18:11

En dan heb ik nog helemaal niet gehad over een binding die een hele zomer heeft staan vast roesten. Nu hoor ik u zeggen "gewoon even gangbaar maken" en vergeten dat de roest ingevreten is en dus nooit meer soepel zal lopen. Wie zet zijn binding na gebruik even los om de veer te ontlasten? Wie maakt de binding inwendig droog en spuit deze in om roest te voorkomen?
    [/post]

eeehm.... ik zei de gek. [dit alles wegens een chronisch gebrek aan goede winkels in de uithoek van nederland]
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro