De meeste dodelijke slachtoffers in de Alpen zijn wandelaars

• Erwin
    Elite
    Erwin op 12 septembre 2016 · 13:58
    Over een paar maanden hebben we het weer uitgebreid over lawines en hebben een heleboel mensen weer een ver- en vooroordelende mening over off-piste skiën en snowboarden.

Af en toe is het goed om dit in een perspectief te plaatsen, want nog steeds vallen er meer slachtoffers in de zomer bij het wandelen. Ben benieuwd naar deze aflevering! Dinsdag 13 september om 20:30 op NPO 2.

http://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt/in-de-dodelijke-alpen-waar-de-m...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 septembre 2016 · 15:47
    Dat zijn 300 dodelijke slachtoffers. Dat is best veel. Ben benieuwd wat de 'gemiddelde' Nederlander daarvan vindt... 'Eigen schuld', 'Ze vragen er om'......
    May the powder be with you.
  • 49
    Advanced
    49 op 12 septembre 2016 · 16:27
    'Eigen schuld'

'Ze vragen er om'
    montagna bianca, ti amo
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 septembre 2016 · 16:48
    @49 ai, ai, ai, wat een beelden. In Oostenrijk maken ze wel het verschil tussen "wandern" en "hochtouren". Bij wandern staan er geen valpartijen in gletscherspleten bij de doodsoorzaken. Ik denk dat de mensen op jouw beelden echter geen flauw idee hebben dat ze met een hoogalpiene onderneming bezig zijn.

@meteomorris mijn idee is dat de gemiddelde Nederlanden het wandelen een maatschappelijk aanvaarde bezigheid vindt. Bij off-piste rijden ga je onder het piste-lintje door en doe je iets dat "niet mag" en daarbij zoek je het gevaar bewust op.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 septembre 2016 · 17:13
    @meteomorris mijn idee is dat de gemiddelde Nederlander het wandelen een maatschappelijk aanvaarde bezigheid vindt. Bij off-piste rijden ga je onder het piste-lintje door en doe je iets dat "niet mag" en daarbij zoek je het gevaar bewust op. Erwin op 12 sep 2016 16:48

Ik snap 'm. Maar ik snap nog steeds niet dat men de activiteit leven maatschappelijk verantwoord vindt. Want als er iets is waar je gegarandeerd aan dood gaat, dan is het leven. Maar vertel me eens.... hoeveel doden vallen er jaarlijks op de piste? Is er iemand die die cijfers heeft?

FF snel googlen levert dit op.

In de wedstrijdsport valt bijna jaarlijks een dode: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_tödlicher_Unfälle_im_Ski-Leistun...

Maar wie ff googled op afgelopen jaar krijgt al snel het volgende:
    9 december: 1 dode, Davos (http://www.blick.ch/news/schweiz/graubuenden/drama-um-bergbahn-mitarbe...)
    24 januari: 2 doden, Feldberg (http://www.spiegel.de/panorama/feldberg-im-schwarzwald-zwei-skifahrer-...)
    9 maart: 1 dode, Höfen (http://www.tt.com/home/11232174-91/deutscher-erlitt-beim-skifahren-her...)
    20 maart: 1 dode, Reit am Winkl (http://www.bild.de/regional/muenchen/unfaelle/skifahrer-stirbt-chiemga...)
    30 maart: 1 dode, Lachtal (http://www.heute.at/news/skiunfall:/)

En ook hier een opsomming van (bijna) dodelijke ongelukken: http://www.salzburg.com/wiki/index.php/Wie_sicher_ist_Skifahren...

In totaal al zo'n 10 doden op de piste en ik denk als ik nog wat verder google we het totale aantal rap zien stijgen. Best gevaarlijk zo'n piste. Onverantwoord...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 12 septembre 2016 · 17:33
    Ik zal maar open kaart spelen, ik ben er ook schuldig aan. Zal het kort en bondig houden. Ben ook niet geheel trots op deze actie.

Mocht er behoefte aan zijn wil ik eventueel nog wat dingen uitdiepen en of toelichten.

Hike in juni niet geheel volgens plan gelopen.
    Geen gewonden gelukkig, Wel vast komen te zitten op 2500mtr. Bijgaand een bericht van de desbetreffende bergrettungsdienste.

Weersvoorspelling die dag was niet geheel optimaal. Diverse locals gaven aan dat dat geen probleem mocht zijn. Toch besloten om te gaan lopen. Na een aantal uurtjes stevig door te hiken in de sneeuw gekomen, we wisten dat die er zou zijn. Vervolgens hebben we een lawine naar onder zien komen. In princiepe geen ramp. Volgens de kaarten hadden we de steilste stukken gehad en kwamen er geen hele steile stukken meer die voor ''problemen'' zouden zorgen. Tot dat er links van ons een complete wand naar beneden kwam. Pakweg 70 meter breed en de nodige meters lang. Hierop besloten dat, gezien de hele steile stukken op het begin de enige juiste optie was om 140 te bellen.

Achteraf hadden we om moeten draaien, maar goed achteraf lullen is altijd makkelijk.

Jullie mogen me sukkel, pannekoek, mafketel, idioot, what ever noemen. Soms gaat het gewoon niet zoals gepland. We waren voorbereid, hadden alles bij ons. We wisten van de risico's

Einsatz Melkerscharte 9.6.2016
    Die Saison scheint zu beginnen. Am Donnerstag hatten 3 junge Niederländer sich die Überschreitung der Melkerscharte als Ziel vorgenommen. Nach 8 Stunden Fußmarsch von Ginzling durchs Gunggltal resignierten sie in einer Höhe von ca. 2550m. Lawinenrutscher auf den steilen Altschneefeldern, wenn auch nicht in unmittelbarer Nähe der Gruppe, flößte ihnen derart Angst ein, das sie beschlossen an Ort und Stelle zu bleiben und einen Notruf abzusetzen.
    Auf Grund der Witterung war eine Hubschrauberbergung nicht möglich. Und so stiegen wir zu fünft durch Dauerregen und Nebel zu den 3 Wanderern auf, dir wir nach mühsamen Anmarsch gegen 21:30 erreichten.
    Mit Tee und Wärmewesten wieder aufgewärmt, geleiteten wir das erschöpfte Dreierteam in stundelangem Marsch zurück bis ins Tal nach Ginzling.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 septembre 2016 · 17:46
    Jullie mogen me sukkel, pannekoek, mafketel, idioot, what ever noemen. Soms gaat het gewoon niet zoals gepland. We waren voorbereid, hadden alles bij ons. We wisten van de risico's
    martijnuiterwijk op 12 sep 2016 17:33

Complimenten juist dat je dit deelt.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 12 septembre 2016 · 17:53
    @meteomorris,

Thanks, had het eigenlijk al veel eerder willen delen, mede om er van te leren maar ook wat ''wepowder'' er van vond.
    Ergens bang voor ''negative'' reacties. Vandaar dat ik het ook vrij ''kort en bondig'' neer zet.
    Dit topic leek me een mooie opening. Vandaar dat ik het toch deel
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 12 septembre 2016 · 20:29
    @martijnuiterwijk : daarstraks nog aan de kids in m'n klas verteld : "als je nooit valt, leer je niks... " wees niet Bang voor de betweters hier ; filter die onnozele kritikaster-zever ; maar "steek op" van de mensen hier die zelf door 'schade en schande' veel geleerd hebben ; én die lopen er hier wél wat rond (maar gaan niet direct met het vingertje wijzen) ! WEpowder !
    sbs roelz
  • 49
    Advanced
    49 op 12 septembre 2016 · 21:39
    @Erwin denk ik ook, wandelaars die een lift uitstappen en pardoes op een gletsjer staan. Ze zijn in hun eigen beleving dus ook niet met een hele onderneming bezig, maar aan hun standaard rondje boven aan de lift. Kan dat hen kwalijk genomen worden?
    montagna bianca, ti amo
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 13 septembre 2016 · 11:34
    @meteomorris ik geef je helemaal gelijk, op de piste is het zeker gevaarlijk. Maar volgens mij vallen piste skiën en snowboarden onder "normale" activiteiten. Ik probeerde vanochtend een interessant artikel te lezen dat best diep op het begrip risico ingaat, maar het is nogal lastig Duits.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 septembre 2016 · 12:47
    @meteomorris Ik probeerde vanochtend een interessant artikel te lezen dat best diep op het begrip risico ingaat, maar het is nogal lastig Duits. Erwin op 13 sep 2016 11:34

Interessant. Bij de ontwikkeling van de Safety Academy voor andere talen zijn we erachter gekomen dat risico en de definitie ervan vooral een cultureel begrip is. Zo kijkt een Fransoos heel anders aan tegen het begrip risico dan een Duitstalig persoon of een Amerikaan. We hebben daar interessante gesprekken over gevoerd in internationaal verband.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 13 septembre 2016 · 12:55
    @meteomorris: Kan je kort iets zeggen over waarin die definities dan verschillen?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 15 septembre 2016 · 17:00
    Die fotos zijn gemaakt bij de Skyway Monte Bianco in Courmayeur: een toeristen trekker.
    Helemaal niet zo erg en schokkend dus. Gewoon dagjesmensen die even door de sneeuw lopen.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • 49
    Advanced
    49 op 15 septembre 2016 · 22:49
    @MennoBoermans

Tweede foto is idd bij Skyway. Eerste foto is Canale Gnifetti, Monte Rosa

Menig Italiaans berggids gaat totaal MadMax op de naïviteit van deze wandelaars. Terecht?
    montagna bianca, ti amo
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 15 septembre 2016 · 23:15
    in absolute aantallen is dit vast waar maar als we naar de verhouding "doden/totale aantal beoefenaars" kijken ziet het er vast heel anders uit.....
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 16 septembre 2016 · 09:13
    in absolute aantallen is dit vast waar maar als we naar de verhouding "doden/totale aantal beoefenaars" kijken ziet het er vast heel anders uit..... ijsbeer op 15 sep 2016 23:15

precies, het relatieve aantal slachtoffers lijkt mij een betere 'metric'. Zo veel base-jumpers gaan er namelijk ook niet dood.... in absolute aantallen.

om er maar op vooruit te lopen, over een paar posts komt vast dit tabelletje weer voorbij:

van: https://utahavalanchecenter.org/blog-what-risk-riding-avalanche-terrai...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 16 septembre 2016 · 09:14
    bergundsteigen heeft hier trouwens ook wel h.e.e.a. over geschreven specifiek voor de alpen. Wellicht ook online te vinden?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 28 septembre 2016 · 08:38
    @ijsbeer natuurlijk ziet het er anders uit als je naar relatieve aantallen kijkt. Maar stel dat je een beleidsmaker zou zijn, die ervoor moet zorgen dat er minder doden vallen in de Alpen, waar zou je dan zelf beginnen?

Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe het relatieve aantal doden zich in de loop der jaren ontwikkeld heeft. Het aantal mensen dat off-piste gaat is sowieso sterk toegenomen, maar het aantal slachtoffers ongeveer gelijk gebleven. Ben benieuwd of dat bij de wandelaars ook zo is.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 29 septembre 2016 · 16:51
    benieuwd waar het verschil tussen oostenrijk en canada vandaan komt met t restrisico, zou dat te maken hebben met de meer afgelegen toer routes? (dus lastiger redding?) treewells die ook mensen opslokken? Verschil in sneeuwtypes? (mn de sneeuwopbouw in de rockies is vaker nogal tricky) of toch de kans opgegeten te worden door een cougar of grizzly?
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 septembre 2016 · 19:08
    @tellie-G ik heb eens een artikel over dat onderwerp gelezen, geen idee waar ik dat vond, vast via een link hier op wepowder, maar kan het artikel zelf niet terughalen. Dus maar even uit het blote hoofd:

De sneeuw in Canada is vochtiger dan in de Alpen, er zit minder lucht in en is zwaarder. (Tenminste, in de kustgebieden, lijkt me) Dat maakt dat mensen eerder verstikken. Een belangrijker punt was, dat je in Canada vaak in de buurt van bomen skiet of board. Komt er een lawine los, dan is de kans dat je tegen een paar bomen wordt gesmeten ("being pushed through the chees grater") vele malen groter dan in het alpine terrein waar in de alpen vaak poeder wordt gereden. Daar schijnt hem het verschil in te zitten. Tenminste, zo herinner ik me de tekst.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 29 septembre 2016 · 20:32
    @tellie-G
    @Dutchess

Ik vroeg me inderdaad ook af waar het verschil vandaan kwam. Verwachte dat het te maken had met de beschikbaarheid van lawineberichten. In de Alpen is eigenlijk alles redelijk goed afgedekt wat dat betreft. In Amerika, en ik meen ook in Canada, maken veel mensen nog eigen inschattingen van het sneeuwprofiel. Bij gebrek aan beschikbaarheid van een lokaal lawinebericht? Of in verband met een andere opleiding? Een vriend van mij in Utah kreeg tijdens zijn eerste lawinekennis training ook les over profielen. Maar of dat een verklaring is?

De theorie die Dutchess opert klinkt aannemelijk.

Verder viel me trouwens op het verschil tussen wel en niet toepassen van risico reductie. Kans is 100x zo groot bij het niet toepassen bij "considerate" risico. Dat is nogal wat...
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 29 septembre 2016 · 20:44
    Aanvullend op voorgaande: mogelijk dat in Canada verhoudingsgewijs meer risicovol outdoor sport wordt beoefend vanwege basis ervaring (hoog niveau) en Life-style. Dus om aan je trekken te komen gaat men in Canada vaker gemiddeld een stapje verder. Deze kennis simpel gebaseerd op wat ik hier dagelijks in Canada zo zie (veel zijn steengoed en gaan vol erin, "Eredivsie Outdoor" zeg maar). Een fout of domme pech resulteert dan eerder in dodelijk ongeval ipv er levend van afkomen.
    And Also The Trees
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 29 septembre 2016 · 22:12
    @Erwin interessante vraag. je moet natuurlijk weten waar je effort het meeste zin heeft Dus daar zou mijn eerste stap liggen. Denk ook dat mensen niet moeten vergeten dat ze zelf verantwoordelijk zijn en mss daar meer bewust van moeten worden. Zolang alles maar niet gereduceerd wordt tot een openluchtmuseum vind ik het best. Want zeg nou zelf veel dingen zijn zonder de bijbehorende risico's maar saai.

Je tweede vraag vind ik ook wel interessant. in eerste instantie zou je inderdaad zeggen dat er meer mensen onderweg zijn in de bergen dus dat het relatief veiliger wordt.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 30 septembre 2016 · 14:04
    Ja dat bomenverhaal klopt wel denk ik, gebeurde in whistler zelfs zonder lawines mee te rekenen al best veel ongelukken mee.
    ook bizar trouwens dat volgens deze statistieken het standaard zomeralpineren gevaarlijker is dan zonder nadenken alle hellingen afknallen bij lawinegevaar 4!!!!
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • bartus
    Beginner
    bartus op 1 octobre 2016 · 12:25
    Jup, hoewel de Duitsers groote liefhebbers van bureacratie zijn staat er in het DSLV lehrplan doodleuk omschreven dat het een goed idee is om met je 'kinder' beginners klasje het terrein in te gaan omdat dit de stabiliteit voor de eerste bochten zou verbeteren ?!? Maar misschien snap ik het helemaal verkeerd en is dat boek eigenlijk geschreven voor Duitse skileraren in Amerika 😉

@meteomorris Ik probeerde vanochtend een interessant artikel te lezen dat best diep op het begrip risico ingaat, maar het is nogal lastig Duits. Erwin op 13 sep 2016 11:34

Interessant. Bij de ontwikkeling van de Safety Academy voor andere talen zijn we erachter gekomen dat risico en de definitie ervan vooral een cultureel begrip is. Zo kijkt een Fransoos heel anders aan tegen het begrip risico dan een Duitstalig persoon of een Amerikaan. We hebben daar interessante gesprekken over gevoerd in internationaal verband. meteomorris op 13 sep 2016 12:47
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 octobre 2016 · 11:23
    Denk ook dat mensen niet moeten vergeten dat ze zelf verantwoordelijk zijn en mss daar meer bewust van moeten worden. Zolang alles maar niet gereduceerd wordt tot een openluchtmuseum vind ik het best. Want zeg nou zelf veel dingen zijn zonder de bijbehorende risico's maar saai. ijsbeer op 29 sep 2016 22:12

Mee eens, bewustwording is erg belangrijk. Over het saai worden zonder risico's moet ik even goed na gaan denken.

Wordt het off-piste ook "saai" zonder het risico op lawines? Want als je dat zegt, dan zeg je volgens mij ook dat het hogere risico dat met onze bezigheid verbonden is ten gevolge van lawines, een deel van onze motivatie is. Zonder het risico op lawines, is er echter nog risico genoeg. Zelf maak ik de vergelijking vaak met mountainbiken. Mountainbiken is voor mij als freeriden zonder lawinegevaar. Hier ligt de uitdaging o.a. in het vinden van de ideale lijn, technische uitdaging, razendsnel moeten observeren en beslissen en het proberen te verleggen van je eigen grenzen. Dit gaat dus ook allemaal zonder het risico op lawines.

@meteomorris ik ben nu wel benieuwd naar de culturele verschillen mbt. de definitie van risico. De verschillen in hoe mensen op pad gaan in de bergen is groot tussen de verschillende landen. Zo is "de Nederlander" (ja dit is nogal generaliserend) vaak helemaal compleet uitgerust, bijna ook voor alle denkbare noodsituaties. Oostenrijkse locals (ook generaliserend) "kennen" de berg en menen dat dat ze uit de problemen houdt.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 octobre 2016 · 11:27
    ook bizar trouwens dat volgens deze statistieken het standaard zomeralpineren gevaarlijker is dan zonder nadenken alle hellingen afknallen bij lawinegevaar 4!!!! tellie-G op 30 sep 2016 14:04

Is dit onderzoek waar we vaak naar verwijzen al wel eens herhaald? Ik kan het me ook moeilijk voorstellen dat zomeralpinisme relatief gevaarlijker is dan als een "kip zonder kop" freeriden bij gevarenniveau 4...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 octobre 2016 · 13:28
    Geen idee wat ze onder 'Alpine Mountaineering' verstaan. Een huttentocht of een dagje boulderen boven de boomgrens is een heel ander verhaal dan big-walls of lange expedities ( <8000m)... En waarom zijn er niet ook 3 categorien 'motorrijden': 's nachts zonder helm uit de kroeg, 50 kmh met zijspan, en/of in de regen?

Die grafiek heeft natuurlijk pas betekenis als je de onderliggende boekhouding volledig begrijpt. Maar de boodschap die hij probeert te verkondigen is uitstekend: "risicoreductie werkt, doe er je voordeel mee!"
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 octobre 2016 · 14:02
    Maar de boodschap die hij probeert te verkondigen is uitstekend: "risicoreductie werkt, doe er je voordeel mee!" JaapvR op 2 okt 2016 13:28

Precies en daar gaat het om.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro