Volgende week misschien Pyreneeën, heb wat advies nodig.

• Derrar
    Derrar op 1 février 2017 · 17:58
    Ik ga misschien richting de Pyreneeën volgende week, en ik zie op de kaarten dat het er flink gaat dumpen deze week. Ik ben bang dat de sneeuwgrens nogal hoog uitkomt en dat het dan voornamelijk een nat pak wordt. Ik vraag me ook af waar ik dan het beste naar toe kan om nog verse poeder pakken.

Alvast bedank!
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 1 février 2017 · 18:14
    Deze week komt het uit het W-SW, pas zondag ook uit NW. De gebieden die het beste zijn met W zijn de meest oost gelegen gebieden (ook logisch) maar die hebben wat vaker last van te lage sneeuwgrens (lees Candanchú). Met SW zijn ook Cerler, Boí Taüll en Port del Comte (als de grens mee zit) een aardige keuze.

Boí Taüll begint op meer dan 2000 en gaat tot 2750, waardoor het vaak last heeft van wind. In Cerler is dat minder zo, en het gebied gaat ook hoog (2650). Bovendien zijn er wat bossen die je in Boí niet terug zou vinden.

Als de föhn een beetje respecteert kan het in Piau ook goed sneeuwen met W-SW, maar vooral met NW, dus het zou zomaar kunnen dat gebieden zoals deze (Franse Pyreneeën en oké met zuid stormen, dus ook Cauterets en Gavarnie) het er het beste uitzien als het weekend voorbij is.

Ik zou afwachten hoe serieus die NW op zondag word, hoe serieuzer hoe beter het is om naar de noordkant te gaan, want wat er dan in het zuiden is gevallen waait dan gewoon weer weg.

Veel succes en veel plezier
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 1 février 2017 · 19:36
    Mocht je in het oosten van Andorra uitkomen, Pas de la Casa om precies te zijn, daar ken ik wel wat mannen die offpiste doen en je voldoende tips kunnen geven, ga dan langs bij KYU Bar of Mojito Club en vraag naar Alex, de eigenaar. Die kan trouwens wel een aardig potje skiën, was ooit Bulgaars kampioen freestyle meen ik mij te herinneren
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 5 février 2017 · 08:12
    Update op de situatie: de W-SW stormen hebben gezorgd voor sneeuw boven de 1700 m aan de zuidkant van de Pyreneeën (meestal ook lager, maar vannacht was de grens hoog) en boven de 2000 m aan de noordkant.

Ik weet niet hoeveel er is gevallen in het Westen, maar in het midden van de Pyreneeën (Espot Esquí- zuidkant, en Baqueira-Beret Peülla sector (net aan de zuidkant) was er zo'n 20-30 te skiën/boarden. Misschien meer gevallen maar niet droog gebleven. Overigens is door de regen vannacht ook dat niet meer droog.

MAAR de NW die eraan komt met de Jet pal bovenop gaat sneeuw brengen aan de gehele noordkant, en vanaf Andorra naar het Westen ook aan de Zuidkant. Het gaat wel HÉÉL hard waaien. Waar ik over had gewaarschuwd over Boí Taüll gaat gebeuren. Het is niet alleen zeker dat ze dicht gaan Zondag en Maandag, het is zelfs waarschijnlijk dat er liften kapot gaan. 150 km/h plus op de Puig Falcó (hoogste top van Boí) gaat sowieso gebeuren. Ik zou ook dus bijna de gehele zuidkant van de Pyreneeën links laten liggen vanwege de wind. Uitzonderingen zijn gebieden vlakbij de Noordkant of die gewoon heel goede management hebben. Tot die groep behoren Astún en Candanchú, en ook Andorra (Arcalís en Granvalira-Pas de la Casa en misschien Soldeu).

Waar wel heen gaan? Het gaat in Baqueira-Beret zo'n 50 cm sneeuwen, hoe verder naar het westen hoe meer. Cauterets gaat zoals gewoonlijk het meest ervan profiteren, met zo'n 70-80 cm in de Cirque du Lys. Piau Engaly gaat ook een dikke 60-70 cm scoren. In Andorra denk ik zo'n 40-50.

Minpunten van Cauterets: geen bomen, alles is een kom, hike possibilities zijn over het algemeen zeer lawinegevoelig.

Minpunten Baqueira: weinig bomen, veel wind, vooral bij Dossau en Peülla. Het Bonaigua sector zal door lawinecontrole ook nog wel een dag of twee gesloten blijven.

Minpunten Arcalís: het dalstation is bijna op 2000m, in storm moeilijk te bereiken. Best veel wind.

Minpunten Granvalira: veel wind, minder vers.

Piau ken ik niet genoeg, maar het zal net zo waaien als in Cauterets ongeveer, en de weg er heen kent problemen.

Veel succes
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 février 2017 · 09:19
    @Medicine Dank voor het delen, de Pyreneeën verdwijnen telkens weer van de radar maar ik moet er zeker nog een keer naartoe. Dit soort info helpt dan heel veel.
    splitfest.nl
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 11 février 2017 · 18:41
    Even kort: donderdag, vrijdag en vandaag waren helemaal fantastisch aan de noordkant van de Pyreneeën. Woensdag nacht 40 cm losse poeder gevallen op wat er al lag aan lichte windblown plus donderdag hele dag bluebird en koud (max -5) zorgde voor de beste dag van vele, niet alleen van het seizoen, maar voor sommige zelfs van hun skicarriere.

Beelden van Donderdag, Baqueira Beret, gestuurd door vrienden:

Halverwege de Bonaigua Pas, Santa Maria de les Ares op 1760 m staat er mooi bij.

Oostkant van de Muntanyó schouder, super losse poeder, meestal lift accessed, nu even lopen

Nog een bochtje trekken aan het einde van de dag in het Peülla sector van het gebied.

Jammergenoeg trekt de komende dagen weer een zuidfront over de bergen die tenminste gaat zorgen voor een natter sneeuwdek, misschien wel voor regen tot 2300 m.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 février 2019 · 09:29
    @Medicine en @FreshPow
    Als er meer dan 25cm valt kunnen jullie dan even aan de bel trekken en me een berichtje sturen? Ik heb wat moeite de condities en weerbericht daar in de gaten te houden en te vinden. Ik wil dit seizoen graag nog een keer op bezoek bij iemand en ik moet toevallig ook naar Toulouse dus dat wil ik graag combineren met een paar splitboard tourtjes of liever nog een snowsurf sessie.

tnx Ivar
    splitfest.nl

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro