Gezocht: Stijve off-piste ski 95-100mm

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 23 mars 2020 · 20:13
    Met het oog op volgende seizoenen ben ik (al even) op zoek naar een andere ski.
    Zelfbouw zou het leukst zijn, maar omdat ik een specifiekere vraag heb, dan ik zelf kan bouwen...
    Tips en goeie ideeën zijn hartelijk welkom, ervaring met de ondergenoemde modellen al helemaal.

Mijn maten:
    185 cm en een klein beetje / pm74 kilo zonder skispul+immer volle rugzak / telemarkbinding
    Daarmee rijd ik rustig zonder al te veel gekkigheid.

Mijn zoektocht:
    Nul liften/heli's/bullies/sledenhonden.
    Alle soorten klotesneeuw. Harde bulten, nare lagen en zo voorts.
    Poeder hoeft de ski niet super goed in te zijn en piste ook 0%.
    Mogelijk een keer een wat stijlere afdaling in de toekomst.
    In verband met slappe binding, liefst een stijvere ski, vooral in de achterste helft.
    O ja, kunstjes en achteruit skiën zijn ook niet mijn ding.

Raar maar waar. Maar wat dan wel?
    - Black crows Solis 180cm, (100mm onder de voet, radius 25m, 1950 gram per ski).
    Voordeel: Zou de stijfste moeten zijn (dank u titanal) en ook over de hele lengte stijf.
    Redelijk voorspelbaar met matige taillering.
    Nadeel(tje): Eigenlijk een beetje breed en niet denderend licht.

- Blizzard zero G95, 178cm, (18/19, 95mm o.d.v., radius 21m, gewicht 1250 gram per ski).
    Voordeel: 95mm is ietsje makkelijker te controleren. Lichtste ski waar ik ooit bij in de buurt ben geweest.
    Nadeel: Zou stijf zijn maar minder stijf dan de Solis (klopt dat?).

Nou, alle ideeën, ervaringen, tips en grappen zijn welkom.
    Bij voorbaat dank.
    (En als je zelf wel eens titanal succesvol meegelamineerd heb, hoor ik dat ook graag 😀 )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 23 mars 2020 · 21:40
    Ik heb nog een gebruikt setje Kastle TX97 met inserts liggen. Geen idee of je daar nog veilig een telemarkbinding op kunt monteren en of het exact voldoet aan je wensen maar ze zijn vrij licht en behoorlijk stijf voor dat gewicht voor zo ver ik weet.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 24 mars 2020 · 07:17
    Ik heb nog een setje Fischer Ranger 98Ti 188. Zit nu wel een Kingpin op maar die kan ik zelf wel gebruiken voor een andere ski. Met vellen als je wilt.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 24 mars 2020 · 08:17
    Mantra M5 vind ik behoorlijk stijf, maar ook niet erg licht. De Head Kore 99 is misschien ook wel wat.
    gigiski.com
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 24 mars 2020 · 20:41
    zero G 95 (de oude, dit seisoen nieuwe versie) is echt te licht voor hoe stijf ie is. Best een leuke ski, maar heel carbon-y en niet vergevingsgezind. Vraagt zuivere techniek en in kutsneeuw voel je elk hobbeltje. Alleen aan te raden als je echt heel ver wilt lopen en daarvoor gewicht wilt opofferen. Mijns insziens is dit te licht voor echt lekker (hard) skien.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 mars 2020 · 08:49
    A-ha, dat zijn allemaal interessante ideeën, tips en mogelijkheden. Hartelijk bedankt! De knoop is nu niet makkelijker door te hakken, maar wel beter 😃
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 25 mars 2020 · 16:47
    Faction Dictator 2.0 misschien? Gemaakt om hard te gaan!

96mm, 179 cm, 20m radius, 1850g per ski, dual titanal layers.
    Freeride = Life
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 mars 2020 · 07:33
    Ik zou zelf gaan voor een Whitedot r.98 carbonlite in 1,76, radius 25m, gewicht 1400g/ski? Het enige is dat ie niet meer gemaakt wordt. 😞 Ik hoop nog ergens een paartje op de kop te kunnen tikken.
    De Solis heeft goede specificaties, maar is voor mij wel te zwaar voor het doel.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 mars 2020 · 09:04
    Dat zijn ook interessante alternatieven ja. Die faction had ik al voorbij zien komen maar de whitedot nog niet. Dank voor alle tips.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 mars 2020 · 10:01
    Ik heb zelf de TX97 in 187 net zoals @Polhovsky en die is geloof ik 1700 gram in die lengte, waarschijnlijk 1600 in de 177. (die zou ik eerder pakken)
    Ik denk dat dat een mooi gewicht is voor een ski met de eigenschappen die je zoekt. Echter ik ski hem met een ATK binding van 250 gram en niet met een zware tele binding. Geen idee wat het effect is van zo'n binding op de totale dynamiek van de ski, maar ben wel met @Bertjebertje eens dat onder een bepaald gewicht het wel heel flimsy wordt en dat dat niet altijd de skibaarheid ten goede komt.

Leuk topic om de tijd door te komen😃

Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 mars 2020 · 12:15
    Iemand ervaring met de Scott superguide95?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 mars 2020 · 13:42
    Heb m'n oude betonbinding+eikenplanken combo net op de weegschaal gezet, en met die 5.6 kg hoef ik niet hard mijn best te doen wat lichters te vinden. De uitdaging van het vraagstuk zit volgens mij vooral in de stijfheid (achterin), de koersvastheid en misschien de mate van tailleering.
    Ik zal op nieuwe ski's wel harder moeten gaan trainen om in conditie te blijven 😃

@Vinnie, toer jij veel? Als je je verveelt kan ik anders eens een brei-blogje opzetten, speciaal voor toer-gear 😉
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 mars 2020 · 14:44
    @EmileHendrix ik ben gek op touren, maar uiteindelijk is het about the down. in mijn quiver dus toch wel veel ski's die 100mm+ zijn met dan een techbinding erop:

Blackcrows Corvus Freebirds met kingpins (ook hele fijn reis ski)
    Line Mr Pollards Opus met Dynafit Beast
    en nog een G3 Synapse met IONs

Dus geen idee wat zo'n breiblog in zou houden, maar ben wel benieuwd😃 ik probeer steeds tijd te maken om wat tripreports (oa wat bezoekjes aan de Lyngen alps) op schrift te zetten. Maar thuiswerken is nog niet echt een zegen op dat vlak.
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 mars 2020 · 18:16
    Dat zouden dan berg-op-tips worden, al besef ik me nu dat ik dan eerst effe wat moet doorbreien 😃
    En als het thuiswerken slecht is voor je tripreports, zit je nog aan de goeie kant van de lijn @Vinnie , al zijn je reports welkom hoor 😉
  • BasH
    BasH op 5 avril 2020 · 15:17
    Lib technwreckcreate 100, mooie kanten voelt hierdoor als een 90mm breede ski.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro