Pieper oefeningen in de echte sneeuw in Nederland.

• rob
    Advanced
    rob op 21 décembre 2010 · 19:19
    Beste we-powderaars,

Deze dagen krijg je weer het echte winterse gevoel.
    In de bossen rond Apeldoorn licht voldoende sneeuw om weer eens de lawine piepers uit te proberen, en dan in de echte sneeuw.

Afgelopen zondag ben ik weer met mijn 3 piepers het bos ingetrokken en heb weer de nodige oefeningen gedaan.
    Met de kennis van waar de op te zoeken pieper ligt, en ook hoe hij ligt, probeer ik mijn eigen pieper beter te snappen.

Wat ik dan doe is dat ik de pieper neer leg en vanuit 4 of 8 richtingen naar de pieper toe loop.
    Je ziet dan dat je vanuit 2 richtingen je recht op de pieper kunt aflopen.
    De overige 6 met een kleine of grotere bocht erin. Hiermee kun je perfect de veldlijnen van de te vinden pieper in kaart brengen.
    Daarna de pieper op zijn kant leggen en wederom kijken hoe de veldlijnen van de (zendende) pieper lopen.
    Pieper rechtop in de sneeuw zetten en wederom proberen.

Met mijn derde pieper een multi-victim situatie na bootsen.
    Piepers dicht bij elkaar leggen, verder uit elkaar, etc etc etc,
    Je kunt genoeg variëren.

Ben ik overigens de enige die dit soort maffe dingen in het bos doet ?  ???
    Gelukkig ben ik vaak alleen bezig op een afgelegen veldje, want het lijkt een beetje maf vanaf een afstand.
    Hoe ik aan 3 piepers kom ?
    De eerste was een internet koopje voor 50 Euro. Een oude, blauwe Ortovox F1
    De tweede Arva 9000, maar een oudje, maar ook een koopje en de derde, net een nieuwe, de ARVA 3 AXes.
    De laatse is mijn echte pieper die ik ook in de sneeuw gebruik. De overige piepers om te worden gevonden.

Eigenlijk best leuk om zo bezig te zijn.
    Meer van zulke mafkezen ?  ;D

Rob
  • coen
    Advanced
    coen op 21 décembre 2010 · 19:27
    Haha ik was de afgelopen dagen ook in de buurt van Apeldoorn in de bossen aant spelen, maar ik ben niemand tegen gekomen die piepers aan het zoeken was 😀
    Earn your turns...
  • poling
    Beginner
    poling op 21 décembre 2010 · 19:48
    vorig jaar wel gedaan, had toen 3 pulsen liggen. nu maar 1 piep dus ook niet meer aant zoeken... maar goed bezig, oefenen met zoeken is altijd goed bestede tijd
  • GenesiZ
    Tourist
    GenesiZ op 21 décembre 2010 · 20:15
    Ik heb nog geen ervaring met piepers, maar heeft dit echt veel nut als je weet waar je zelf de pieper heb verstopt?
    www.MarkMeisner.com
    D300, 12-24, 35, 85 - Bataleon Jam 157 & Union Force SL
  • poling
    Beginner
    poling op 21 décembre 2010 · 20:21
    ik deed het met een vriend. idd al doe je het alleen moet je wel zorgen dat je alleen op de piep kijkt natuurlijk. vwb het fijnzoeken....tja minder als iemand ze begraven heeft denk ik...maar goed, het kan zeker nooit kwaad
  • rob
    Advanced
    rob op 21 décembre 2010 · 20:35

Ik heb nog geen ervaring met piepers, maar heeft dit echt veel nut als je weet waar je zelf de pieper heb verstopt?

Ik snap je vraag. Heb ik ook mee geworsteld. Echter probeer alleen op de pieper af te gaan en alleen op de pieper. Dan leer je meer van de pieper.

Bijvoorbeeld op mijn Arva 3Axes ontdekte ik dat soms het ledje van links naar rechts sprong. Ik dacht wat nu ? Naar links, of nee naar rechts ... . Yes, Naar 1 van beide richtingen omdat ik met mijn pieper haaks op de veldlijnen sta. Daarna was het led-je stabiel en loop je rechtstreeks naar de pieper toe. (of met een bocht)
    Door dit uit te proberen in zo'n oefening is het zelfs te reproduceren en snap je veel meer over de achtergrond van de werking van je pieper en kan je het straks in de sneeuw toepassen.

Ok ?
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 21 décembre 2010 · 20:51
    Oefenen is natuurlijk goed, maar volgens mij vormt het terrein en de druk het grootste obstakel. Helaas kun je dat niet echt simuleren. Misschien moet je je vriendin onder het zand begraven om de druk te verhogen.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 21 décembre 2010 · 21:10
    Ik vraag me nu af hoe de verstandhouding tussen jou en je vriendin is Snowzone  ;D
    Better to burn out, then to fade away.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 21 décembre 2010 · 21:57
    Ik neem aan best goed, anders zou de druk om haar op tijd te vinden niet zo hoog zijn, dunkt me.. ;D
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Echo
    Advanced
    Echo op 21 décembre 2010 · 22:44

Ik neem aan best goed, anders zou de druk om haar op tijd te vinden niet zo hoog zijn, dunkt me.. ;D

Hmmm, volgens mij is de afspraak dat ZIJ de autosleutels bij zich houdt..... ;D

maar ontopic, ik vind het een prima oplossing om je eigen pieper te leren kennen.  Top dat je zoveel tijd investeert in de veiligheid van je mede rijders....
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • GenesiZ
    Tourist
    GenesiZ op 21 décembre 2010 · 23:35

[quote author=GenesiZ link=topic=2116.msg29510#msg29510 date=1292958951]

Ik snap je vraag. Heb ik ook mee geworsteld. Echter probeer alleen op de pieper af te gaan en alleen op de pieper. Dan leer je meer van de pieper.

Bijvoorbeeld op mijn Arva 3Axes ontdekte ik dat soms het ledje van links naar rechts sprong. Ik dacht wat nu ? Naar links, of nee naar rechts ... . Yes, Naar 1 van beide richtingen omdat ik met mijn pieper haaks op de veldlijnen sta. Daarna was het led-je stabiel en loop je rechtstreeks naar de pieper toe. (of met een bocht)
    Door dit uit te proberen in zo'n oefening is het zelfs te reproduceren en snap je veel meer over de achtergrond van de werking van je pieper en kan je het straks in de sneeuw toepassen.

Ok ?

[/quote]

Goede uitleg, bedankt  😃
    www.MarkMeisner.com
    D300, 12-24, 35, 85 - Bataleon Jam 157 & Union Force SL
  • rob
    Advanced
    rob op 21 décembre 2010 · 23:52

Oefenen is natuurlijk goed, maar volgens mij vormt het terrein en de druk het grootste obstakel. Helaas kun je dat niet echt simuleren. Misschien moet je je vriendin onder het zand begraven om de druk te verhogen.

Los van je vriendin begraven, klopt je reactie. Maar door met de pieper te oefenen is het gedrag van de pieper DAN niet meer nieuw voor je. Het gaat dan min of meer vanzelf. Het terrein is dan het nieuwe element en daar kun je je dan mee bezig houden.
    Anders snap je je pieper niet EN is het terrein moeilijk. 2 problemen te overwinnen, toch ?

Maar als je je vriendin wilt begraven, dan wel graag 1 keer rechtstandig de grond in, 1 keer in de lengte richting en 1 keer dwars. Maar dat laatste gaat vanzelf denk ik...... ;D
  • Hermen
    Beginner
    Hermen op 22 décembre 2010 · 14:56
    als je weer met piepers gaat spelen in de bossen van apeldoorn stuur me maar een PM ik heb nl geen 3 piepers , en met eentje is zo lastig oefenen .
    En ik doe graag mee met dat soort WEPOWDERoefeningen .
    Fijne feestdagen voor iedereen alvast !!!!
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 22 décembre 2010 · 19:23

Ik vraag me nu af hoe de verstandhouding tussen jou en je vriendin is Snowzone  ;D

😀 Volgens mij best goed, mits ik natuurlijk aan mijn snowboardagen quota kom dit seizoen.
  • rob
    Advanced
    rob op 23 décembre 2010 · 08:45

als je weer met piepers gaat spelen in de bossen van apeldoorn stuur me maar een PM ik heb nl geen 3 piepers , en met eentje is zo lastig oefenen .
    En ik doe graag mee met dat soort WEPOWDERoefeningen .
    Fijne feestdagen voor iedereen alvast !!!!

Ok, ik zal je posten wanneer ik weer ga !
    Goede feestdagen !

Rob

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro