Pieps Vector

• mogulgertje
    Advanced
    mogulgertje op 24 janvier 2012 · 13:46
    Hey,

Heeft er iemand deze nieuwe Pieps al kunnen testen?
    http://www.pieps.com/de/lvs-geraete/vector

Wat zijn jullie ervaringen met dit nieuwe toestel?
    Wat is vgl met Mammut Pulse, Pieps DSP, Ortovox 3+...

Thx
    Gert
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 24 janvier 2012 · 14:23
    Staat ook al het e.e.a. in dit topic: http://www.wepowder.nl/forum/index.php?topic=2652.0...

Duur ding trouwens
    WeRookie
  • Opa
    Advanced
    Opa op 24 janvier 2012 · 16:08
    Ze hebben de hele software overhoop gehaald ivm een nieuwe chip. Toen dat bijna klaar was kwam er een hardwareprobleem aan het licht. Dus de uitlevering is nu uitgesteld tot najaar 2012!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 31 janvier 2012 · 16:36
    Ik was afgelopen weekend bij Menno...
    Het gerucht gaat dat èèn dezer weken de eerste exemplaren geleverd gaan worden...

Mischien een stomme vraag maar het bereik van deze pieper is ±70 meter.
    Nu is het mij niet duidelijk of dit ook het zend bereik is? (de 4de zoek anttenne zit tenslotte ingeklapt)

m'n vraag is dus: Stel ik geef de 500 euro uit aan de vector en ik lig ergens...
    krijgt m'n buddy met z'n tracker of barryfox op 60 meter al een signaal te pakken?

350euro of 500 is toch centjes...
    may the pow be with you
  • poling
    Beginner
    poling op 31 janvier 2012 · 20:55
    stomme vragen bestaan niet zeggen ze wel eens...maar ze als ze domme mensen zijn....!?!??  😉

maar nee zendbereik en ontvangstbereik zal niet gelijk zijn. geen idee hoever het zenden reikt maar dat zal boven de 100 meter liggen. met een groot ontvangsbereik hebben dus vooral je buddies er plezier van...  😉 maar uiteidelijk jij dus ook, want met wie rij je anders de mooiste lijnen?  8)

een pulse zou een bereik van zo'n 58 meter moeten hebben. ontvangst hangt overigens wel sterk af van de positie van de zendende beacon. Dit bepaalt hoe de radiosignaallijnen eruit zien.. beetje krom gezegd wellicht...  😋
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 1 février 2012 · 10:30
    dus als ik het goed begrijp... ?

De vector heeft een zendbereik van bv 100 meter (met ideale veldlijnen) en in een slecht geval bijvoorbeeld maar 70meter:

maar de pieper van de zoekende partij bepaald hoe snel een signaal wordt omgezet in meters op het scherm.
    dus als de zoekende partij een mindere pieper heeft dan kan dat pas bij 40 meter zijn.
    (als 40 meter het max. van die pieper is)
    may the pow be with you
  • poling
    Beginner
    poling op 1 février 2012 · 11:30
    zendbereik zou ik me niet druk over maken.

idd de zoekende pieper bepaald vanaf welke afstand hij het signaal oppikt. Als die een zoekbereik heeft van 40 meter zal ie hem op maximaal 40 meter oppikken. Dit kan ook heel anders zijn vanwege de positie van de zendende pieper.

volgende plaatje laat dat mooi zien, eerste kolom:
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 1 février 2012 · 13:48
    Ik heb nu nog geen goede pieper.
    Maar de beslissing nu iets makkelijker geworden, toch maar de pieps dsp... (voor de komende 2 a 3 jaar)

het zal wel even tijd nodig hebben voor de vector is ingeburgerd...?!
    Ik zie niet iedereen gelijk naar de winkel rennen...
    en over 2 a 3 jaar dsp voor een goede prijs verkopen en misschien een vector aanschaffen

may the pow be with you
  • Opa
    Advanced
    Opa op 1 février 2012 · 20:18
    De Vector komt pas in het najaar!

En de bovenstaande tabel is niet bijster zinvol: met een juiste techniek in de 'signal search' fase slaat het zelfs nergens op.
  • poling
    Beginner
    poling op 1 février 2012 · 21:23

De Vector komt pas in het najaar!

En de bovenstaande tabel is niet bijster zinvol: met een juiste techniek in de 'signal search' fase slaat het zelfs nergens op.

SLAM!!  😉

doel je op het draaien van de pieper om zijn 3 assen? uieindelijk is het signaal toch altijd het sterkste als ze recht naar elkaar wijzen? en minder dan als de grote antennes parralel zijn?

zat te denken, dat kantelen om de assen, is het ook niet zinvol om dat ook nog eens met een verschuiving van 45graden?
  • Opa
    Advanced
    Opa op 2 février 2012 · 10:27

doel je op het draaien van de pieper om zijn 3 assen? uiteindelijk is het signaal toch altijd het sterkste als ze recht naar elkaar wijzen? en minder dan als de grote antennes parallel zijn?

Precies en DAAROM draai je ook: zodat de grootste antenne de gelegenheid krijgt om parallel met de zender te komen. Zo bereik je een maximale ontvangst en heb je nooit last van een ongunstige 'Koppellage'.

zat te denken, dat kantelen om de assen, is het ook niet zinvol om dat ook nog eens met een verschuiving van 45graden?

Je doorloopt toch alle drie de dimensies?? En omdat het niet schoksgewijs gaat kom je toch ook vanzelf langs de 45 graden stand?
  • poling
    Beginner
    poling op 2 février 2012 · 11:03
    zo bereik je wel maxiamaal ontvangst idd, maar het ontvangst zal toch sterker zijn als ze direct naar elkaar toewijzen?! Dan is de veldlijn het kortst. (sommige discussies zijn lastig om alleen met tekst te doen ...  😋)

als de beacons op dezelfde as liggen(recht tegen over elkaar) dan ontvangt de ontvanger de kortst mogelijke veldlijn die gelijk is aan de werkelijke afstand. Als de beacons parallel liggen dan is de werkelijke afstand niet gelijk aan de veldlijn lengte. En daarom zal 2 beacons in zo'n positie pas op een korte afstand ontvangst hebben....!? toch...?

vwb dat 45 graden verdraaien..volgens mij kom je daar niet langs, maar dat gaat me niet lukken om dat met woorden uit te leggen..  😋
  • Opa
    Advanced
    Opa op 2 février 2012 · 12:37

zo bereik je wel maximaal ontvangst idd, maar het ontvangst zal toch sterker zijn als ze direct naar elkaar toewijzen?! Dan is de veldlijn het kortst. (sommige discussies zijn lastig om alleen met tekst te doen ...  😋)

als de beacons op dezelfde as liggen(recht tegen over elkaar) dan ontvangt de ontvanger de kortst mogelijke veldlijn die gelijk is aan de werkelijke afstand. Als de beacons parallel liggen dan is de werkelijke afstand niet gelijk aan de veldlijn lengte. En daarom zal 2 beacons in zo'n positie pas op een korte afstand ontvangst hebben....!? toch...?

vwb dat 45 graden verdraaien..volgens mij kom je daar niet langs, maar dat gaat me niet lukken om dat met woorden uit te leggen..  😋

Nope! Het gaat erom dat je de grootste antenne parallel aan een veldlijn krijgt. De notie 'op dezelfde as' speelt daarbij geen rol. Dat kan namelijk maar op één manier (in het directe verlengde van de te zoeken pieper) en die positie kan weleens heel ver weg liggen/niet te bepalen zijn.
    Het gaat erom dat de langste antenne van de zoekende pieper een raaklijn maakt met willekeurig welk wit lijntje op je foto. Dan heeft de ontvangende pieper voor die positie maximale ontvangst. En ja: dat is dus steeds een andere positie!! Dat je daar op zo'n doek met een 2 of 3 antenne apparaat weinig van merkt komt omdat op die schaal alle antennes ontvangst hebben. Dat is in de 'signal search' fase (waar het over gaat) echter zeker niet het geval.

• poling
    Beginner
    poling op 2 février 2012 · 12:58
    ok, wederom bedankt voor de uitleg!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 2 février 2012 · 17:56
    @poling: gisteren was ik naar aanleiding van dit topic wat aan het nadenken hierover. Tot hiervoor snapte ik er niks van, maar als je dan plots een basiskennis electriciteit erbij haalt wordt veel helder:

De antennes in een LVS zijn namelijk spoelen: de zender zorgt voor een magnetisch veld, en de ontvanger moet dat veld oppakken. De veldlijnen die zo een spoel veroorzaakt zie je al op de foto die je zelf gepost hebt. Maar een veldlijn die loodrecht (ipv parallel) door een spoel gaat zal geen invloed uitoefenen op die spoel. Pas als de veldlijn een component heeft die wel loodrecht door de spoel gaat zal er stroom opgewekt worden. (Voor de echte techneuten: ja dit is kort door de bocht, maar het verhaal fluxverandering verandert hier toch niet veel aan).

Daarom heb je 3 antennes: zo heb je altijd wel een spoel die parallel met de veldlijnen loopt. Alleen jammer dat die 2 extra antennes veel korter zijn (zie de foto die opa enkele weken geleden postte van een opengemaakte pulse): dus die 3 antennes zijn alleen van nut op korte afstand. Op grotere afstand ga je gewoon zorgen dat je lange antenne draait rond 2 assen, zodat elke mogelijke veldlijn de kans krijgt om parallel door de lange spoel te gaan.
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 2 février 2012 · 18:23

@poling: gisteren was ik naar aanleiding van dit topic wat aan het nadenken hierover. Tot hiervoor snapte ik er niks van, maar als je dan plots een basiskennis electriciteit erbij haalt wordt veel helder:

De antennes in een LVS zijn namelijk spoelen: Maar een veldlijn die loodrecht (ipv parallel) door een spoel gaat zal geen invloed uitoefenen op die spoel.

zodat elke mogelijke veldlijn de kans krijgt om parallel door de lange spoel te gaan.

Maar een veldlijn die haaks (ipv parallel) door een spoel gaat zal geen invloed uitoefenen op die spoel.

Pas als de veldlijn een component heeft die wel loodrecht door de spoel gaat zal er stroom opgewekt worden
    hoe langer de spoel hoe meer wikkelingen die heeft hoe meer stroom hij op wekt hoe beter de LVS werkt...
    en daarom loop je een rondje naar je slachtoffer....

may the pow be with you
  • Opa
    Advanced
    Opa op 2 février 2012 · 21:06

Op grotere afstand ga je gewoon zorgen dat je lange antenne draait rond 2 assen, zodat elke mogelijke veldlijn de kans krijgt om parallel door de lange spoel te gaan.

Goed verhaal, maar wel graag in 3 dimensies (X,Y en Z) draaien. De te zoeken pieper kan immers ook (bijna) verticaal liggen!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 2 février 2012 · 21:22
    Tuurlijk, dat is wel de bedoeling!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro