Tips over technische kleding?

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 octobre 2012 路 17:46
    Beetje gek topic misschien tussen al die topics over bindingen, maar misschien toch even essentieel 馃槈

Ik ben zo langzamerhand mijn spulletjes aan het bijeen zoeken voor de season kick-off. En ik bedacht me net dat er 2 zaken zijn waar ik het laatste seizoen toch aan begon te ergeren:

1) Sneeuw in de broek. Ik heb nogal een lang bovenlijf, en relatief korte beentjes. Betekent dat de meeste T-shirts met de minste beweging uit de broek getrokken worden. Dat was heel vroeger toen ik pas snowboarde een probleem, toen ik uiteindelijk wat kon boarden niet meer, maar dan wil je poeder scoren, leg je de lat technisch wat hoger, crash je weer meer, en betrap je jezelf tijdens de SSC cursus meermaals op een 'bouwvakkers-je-weet-wel'. Bretellen van mijn broek schoten bij een volwassen tomahawk toch weer los, dus die hebben we gelaten voor wat het is.

2) Temperatuurverschillen. Ofwel doe je je dikke skijas aan, en dan heb je het lekker warm aan de noordkant. Maar zodra je wat inspanning begint te leveren in het zonnetje wil je die jas ASAP kwijt. Ofwel doe je je windstopje aan, en dan is het best lekker in dat zonnetje, maar dan duikt de skilift achter de noordkant, of je staat op een bergkammetje met een kil windje, dan is het best wel weer koud. En die airbag op je rug is al zo dik, dus daar wil je geen reservefleece gaan instoppen...

Tot nu toe altijd braafjes in de mainstream snowboardkledij-afdeling geshopt, maar ik weet dat als je wat verder kijkt er ook een heel scala aan technische kledij bestaat die niet alleen maar waterdicht en dik gevoerd is.... Alleen geen flauw idee wat daar allemaal in bestaat, laat staan of er zaken zijn die mijn bovenstaande problemen kunnen oplossen.

Dus... Any tips??
  • Murky
    Advanced
    Murky op 27 octobre 2012 路 17:55
    Voor puntje 1 heb je meerdere oplossingen. Je zou kunnen kiezen voor zo'n model broek:
    Hierin zit dus al een sneeuwvanger.

Je zou zelfs nog voor een "bib" kunnen gaan:

Wil je een wat goedkopere oplossing, dan kun je googlen op "Tall Tees". Zoals de naam al aangeeft, lange t-shirts.
    Maar dan voor jou dus in je broek 馃槂
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 27 octobre 2012 路 19:21
    Goed topic hoor!

- Zoek een lange jas bij merken die NIET uit de US komen.. heb door de jaren heen ook veel gear moeten passen, en alles uit de US wordt bij grotere maten vooral breder.. schoot niet op.. Heb nu een jas van Peak Performance..maar zijn genoeg andere Europese merken die wel normale vormen aanbieden.
    - Een 'bib' zoals Murky al zei zou voor jou goed werken, maar ik ben zelf veel bibs tegen gekomen die eigenlijk helemaal niet hoger zijn maar alleen een flap aan de voor en achterkant hebben. Een Orgae Gibson heeft dat bijv wel:

Zelf heb ik een broek met een hogere rand, vooral achter, en werkt voor mij prima..

- Daarnaast zou ik je aanraden met laagjes te werken en niet met een dikke jas met voering.. investeer in goede baselayers, zoals bijv merino wol, dat voert zweet snel af, gaat niet stinken, geeft meestal genoeg warmte maar teveel warmte wordt ook afgevoerd.. Dat werkt echter wel alleen icm andere technische lagen.. dus ook goed ademende buitenlagen [shells] zoals bijv. gore-tex..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 octobre 2012 路 19:53
    Begrijp ik het goed dat wanneer je tussen dit soort spullen gaat kijken de buitenste broek en jas (3de laag) niet geisoleerd zijn? Voor een jas kan ik dat nog begrijpen, maar waarom wordt dit met een broek uberhaupt gedaan?

Voor de eerste laag wordt inderdaad meermaals merino wol aangeraden (zijn van die strakke onderlijfkes zeg maar). Wat doe je dan met je 2de laag?

En ben ik nou de enige wiens maag omdraait bij die prijzen? You get what you pay for, maar 300 tot 500 euro voor zo een bib?!
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 27 octobre 2012 路 19:58
    Buitenste laag is idd niet echt isolerend. Onder je broek doe je dan bijvoorbeeld not een thermo-marjo (hoe de f*ck dat ook heet) oid als het echt koud is. Ik heb daar een koude en warme versie van, werkt perfect, kun je ook je benenwarmte aanpassen aan het weer. (dit moet je dan wel 's ochtend bepalen adv de weersvoorspelling)

Zo'n bib is trouwens echt ultra chill, ik heb deze van Peak performance en het werkt perfect. Het voordeel is dat je niet een bijpassende jas nodig hebt die je aan je broek kunt ritsen zoals ook nog wel eens voorkomt. Die dingen zijn inderdaad niet goedkoop, maar als je in de aanbiedingen zoekt kom je soms zeer interessante koopjes tegen. Die peak broek is normaal 500e +, maar ik heb er uiteindelijk 180e voor betaald!

Wat ook een goede optie is, om een jas te kopen waarvan de voering uitritsbaar is. Ik heb er een van mammut, en ik begin meestal 's ochtends met de voering er in als het nog koud is. Als het dan in de loop van de dag warmer wordt rits je hem er even uit en prop je hem compact in je rugzak.

zoals deze: http://www.mammut.ch/en/productDetail/101010530_v_5418_XXXXL/Ayako-4-S...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 octobre 2012 路 20:01
    En een gewone powderskirt in je jas heb je al? Ik ben ook nogal een crasher, maar ik heb eigenlijk nooit last van binnenvallende sneeuw.

Je kan ook veel jassen en broek aan elkaar vast maken aan de achterkant met een rits. Alleen gebruiken alle merken een andere rits, dus moet je even aan je ex vragen of ze er een paar nieuwe ritsen op wil naaien.

Gore-tex enzo is wel leuk, maar persoonlijk heb ik er totaal geen behoefte aan met snowboarden. Merino is wel goed spul, dat werkt wel op die noordhelling, maar je hebt er niet per s脙漏 een goretex shell voor nodig hoor. Volgens mij is dit wel wat voor jou als technische onderlaag, een one-piece:

splitfest.nl
  • coen
    Advanced
    coen op 27 octobre 2012 路 20:05

Buitenste laag is idd niet echt isolerend. Onder je broek doe je dan bijvoorbeeld not een thermo-marjo oid als het echt koud is.

Wtf is een marjo? 馃構

Daarnaast nog even een kanttekening bij Merino ondergoed (Icebreaker/smartwool). Heel chill spul, maar het droogt wel minder snel dan synthetisch ondergoed. Als je dus intensief beweegt (lees: zweet), kan je beter voor synthetisch ondergoed gaan.
    Earn your turns...
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 27 octobre 2012 路 20:07

Begrijp ik het goed dat wanneer je tussen dit soort spullen gaat kijken de buitenste broek en jas (3de laag) niet geisoleerd zijn? Voor een jas kan ik dat nog begrijpen, maar waarom wordt dit met een broek uberhaupt gedaan?

Klopt, door met je onderlagen te spelen kan je het zo warm/cool hebben als jij wilt..

Voor de eerste laag wordt inderdaad meermaals merino wol aangeraden (zijn van die strakke onderlijfkes zeg maar). Wat doe je dan met je 2de laag?

fleece is een goede optie, of bijv een tweede iets lossere thermo laag, ik heb bijv kortere broek extra

En ben ik nou de enige wiens maag omdraait bij die prijzen? You get what you pay for, maar 300 tot 500 euro voor zo een bib?!

Absoluut niet.. gore-tex is erg duur, maar zit ook levenslange garantie op en is echt goed.. Goed en regelmatig zoeken naar koopjes / deals..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 27 octobre 2012 路 20:09

Wtf is een marjo? 馃構

Daarnaast nog even een kanttekening bij Merino ondergoed (Icebreaker/smartwool). Heel chill spul, maar het droogt wel minder snel dan synthetisch ondergoed. Als je dus intensief beweegt (lees: zweet), kan je beter voor synthetisch ondergoed gaan.

Google: Marjo

;D
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 27 octobre 2012 路 20:10

[quote author=Surfertje link=topic=4612.msg60358#msg60358 date=1351360716]
    Buitenste laag is idd niet echt isolerend. Onder je broek doe je dan bijvoorbeeld not een thermo-marjo oid als het echt koud is.

Wtf is een marjo? 馃構

[/quote]

maar als je enkel technische kleding draagt (icm met goed geplaatste ventilatie ritsen) wat dus goed kan ademen wordt al dat zweet/vocht dus juist afgevoerd..
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 27 octobre 2012 路 20:12

[quote author=coen link=topic=4612.msg60360#msg60360 date=1351361134]

Wtf is een marjo? 馃構

[/quote]

maar als je enkel technische kleding draagt (icm met goed geplaatste ventilatie ritsen) wat dus goed kan ademen wordt al dat zweet/vocht dus juist afgevoerd..
    [/quote]

Tot op zekere hoogte, ik zweet me soms toch te pletter met alleen maar goretex spul. En als je in de poeder je beenventilatiesleuven open zet word je alleen maar natter ???
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 octobre 2012 路 20:16
    @ieism: die powderskirt heb ik in mijn jas ja, maar die doet eigenlijk gewoon niets af. Fleece en T-shirt komen uit de broek, en dan is het poeder scheppen. Bretellen zitten dan nog eens met velcro aan de broek, en van het moment dat die lossen heeft die broek vrij spel...
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 27 octobre 2012 路 20:22

[quote author=Faberge link=topic=4612.msg60363#msg60363 date=1351361429]

Wtf is een marjo? 馃構

[/quote]

[/quote]

Tot op zekere hoogte, ik zweet me soms toch te pletter met alleen maar goretex spul. En als je in de poeder je beenventilatiesleuven open zet word je alleen maar natter ???
    [/quote]

馃榾 weet je iig dat je op de juiste plek bent!
  • coen
    Advanced
    coen op 27 octobre 2012 路 20:51

Wtf is een marjo? 馃構

[/quote]

[/quote]

Het zal toch echt van je lichaam door je icebreaker moeten...
    Earn your turns...
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 27 octobre 2012 路 22:19

@ieism: die powderskirt heb ik in mijn jas ja, maar die doet eigenlijk gewoon niets af. Fleece en T-shirt komen uit de broek, en dan is het poeder scheppen. Bretellen zitten dan nog eens met velcro aan de broek, en van het moment dat die lossen heeft die broek vrij spel...

Denk eens aan de plaatselijke kleermaker, durf te wedden dat die de bretels zo vast kan zetten dat ze echt niet meer los komen 馃榾 Is een kwestie van 3 minuten werk, zal dan ook wel niet zo veel hoeven te kosten (denk ik).
    Go to heaven, ski like hell!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 octobre 2012 路 22:40

Denk eens aan de plaatselijke kleermaker, durf te wedden dat die de bretels zo vast kan zetten dat ze echt niet meer los komen 馃榾 Is een kwestie van 3 minuten werk, zal dan ook wel niet zo veel hoeven te kosten (denk ik).

Tja misschien moet ik dat wel eens proberen ja (waarom komt steeds iemand anders met simpele idee脙芦n). Zullen dan wel na de kickoff zien hoe het afloopt.
  • semmel
    Expert
    semmel op 27 octobre 2012 路 22:40
    ik ski sinds afgelopen seizoen (in Australie) met Mons Royale.. helemaal tegek spul!! http://www.monsroyale.com/

In de skischool waar ik werkte in Oostenrijk afgelopen seizoen hadden we http://www.haglofs.com/en-US/products/clothing/layers/shell-layer/men/... set. Een stuk duurder dan wat de normale skischolen uitgeven aan pakken, maar dan ook 10000X beter.. Dit zijn pakken die niet nat worden en waar je je tegen de temperaturen kan kleden.. Dus meer aan als het kouder is en minder als het warm is..

Op de echt koude dagen had ik dan ook normale thermo en http://www.haglofs.com/en-US/products/clothing/layers/insulation/men/b... aan... op mijn bovenlichaam een thermo laag, een trui en een http://www.haglofs.com/en-US/products/clothing/layers/insulation/men/b.....
    Respect the Mountains..!
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 28 octobre 2012 路 03:30

katoenen t-shirts als onderste laag zijn killing in wat voor weer dan ook.. die houden je niet droog. denk dat een paar thermo's (van craft of falke) in combi met een ademende jas met goede sneeuwvanger al je problemen zouden moeten oplossen... laagjes zijn de bomb...
  • doov
    Advanced
    doov op 28 octobre 2012 路 09:15
    Waarom koop niet gewoon een overall? Kan je zo vaak vallen als je zelf wil zonder ooit sneeuw tussen de bips te krijgen.
    Het mag ook  weer van de modepolitie. Helly Hansen en Salomon hebben ze in ieder geval in de collectie.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 28 octobre 2012 路 09:57
    lullig schijten zo een ding
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 octobre 2012 路 10:10

lullig scheiten zo een ding

Daar zullen ze tegenwoordig toch wel een technische oplossing voor hebben? ;D Een technische rits? 馃槂
  • doov
    Advanced
    doov op 28 octobre 2012 路 10:16
    Neem het poepgebeuren gewoon mee in je risico afweging. Poep in de eerste fase van de 3x3 en je kan de hele dag je overall aanhouden.

( Vlamingen: begrijp me vooral niet verkeerd !)
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 28 octobre 2012 路 10:26
    Ik zou gewoon lekker die nieuwe buitenlagen even laten zitten en eerst wat technisch ondergoed en tussenlagen kopen. Jassen en broeken zijn duur, en je zal weinig verschil merken als je een katoenen shirt en fleece eronder blijft gebruiken.

1. Technisch ondergoed. Bij de legerdump hebben ze dit wel betaalbaar soms.

2. Extra middenlaag voor hele koude dagen. Iets wijder en dikker dan de eerste laag. Dit is ook duur spul in skiwinkels, dus ik koop het meestal bij

3. Winddicht fleece vest of dun synthetisch donsje zoals arcteryx atom voor de min 15 dagen. Maar als je een wat dikkere jas hebt is het meestal niet eens nodig.

En langs de kleermaker met je huidige jas/broek.

splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 octobre 2012 路 11:28

En langs de kleermaker met je huidige jas/broek.

Langs de Hema of je moeders of vriendins naaidoos voor wat naald en draad? Hoe moeilijk kan het zijn? Zeker van na de dienstplicht? 馃槈
    Zeg ..., vroeger ..., vroeger toen ..., ach laat maar zitten. 馃槂 脙鈥懊兟﹏ Opa is genoeg dunkt mij. ;D
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 28 octobre 2012 路 13:25
    Decathlon heeft betaalbaar technisch ondergoed alhoewel ze volgens mij helaas wel met hun merino lijn gestopt zijn..
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 28 octobre 2012 路 16:52

Neem het poepgebeuren gewoon mee in je risico afweging. Poep in de eerste fase van de 3x3 en je kan de hele dag je overall aanhouden.

( Vlamingen: begrijp me vooral niet verkeerd !)

;D ;D ;D
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 28 octobre 2012 路 19:09
    Neenee, boodschap aangekomen, met al die SOAs kan je dat beter bij je factor mens inrekenen 馃槈
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 octobre 2012 路 23:32
    Marjo?  Hij bedoelt vast maillot.  De jeugd van tegenwoordig... Ze leren ook niets meer op school... :馃槂

En dat schijten (dus niet scheiten) dat heb ik me ook altijd afgevraagd.  Nou mis ik ook iets anders waardoor zelfs een plaspauze een probleem wordt bij zo'n overall... Maar.. Laat ook maar :馃槂 :-X

Ik zou gewoon eens rondkijken voor een hogere broek, en die trendy baggy snowboard modellen laten zitten. In combi met een sneeuwvanger in je jas heb je dan echt geen probleem met de sneeuw.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 31 octobre 2012 路 06:57
    en dan geeft die docent weer t goeie voorbeeld.... 馃槈  ei - ij o :馃槂
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 5 novembre 2012 路 22:38
    Mijn northface jas heeft onderaan de powderskirt, lusjes met drukknoopjes. Die kan ik weer door de riemlusjes van mijn broek vast klikken. Nooit meer last gehad van een natte bilspleet. Goedkoop en simpel zelf te fixen. Idd geen katoenen T-shirts dragen. Van die arm-pit ventilatieritsen zijn ook onmisbaar. Je kunt de beste en duurste Gortex shit hebben, maar een ritsje open zetten of je buff ff afdoen ademt 10 x beter dan een gesloten shell. Je moet het ademend vermogen van gortex niet overschatten.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow

R茅pondre

Vous devez 锚tre connect茅 afin de poster une r茅ponse sur ce sujet. Connectez-vous ou cr茅ez un compte.

Passer 脿 wepowder Pro

• Pr茅visions compl猫tes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Id茅es d'itin茅raires freeride
wePowder Pro