Gear vs. Couloir update ski gekocht!

• pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 22 janvier 2013 · 17:45
    Ff een update. Toevallig kwam ik in Zweden een testdag tegen van bijna alle grote merken. Dus dit was ideaal!
    Deze heb ik kunnen proberen:
    Black crows camox
    Dynastar cham (ook gehuurd in de Alpen voor een dag)
    Blizzard bonafide
    Kastle fx 94 en bmx.

De top was zonder twijfel de kastle fx 94 en de blizzard bonifade! Grip, stevigheid, stabiel! De kastle is lichter dus meer ideaal voor skinnen. De blizzard ietsje meer pow gericht.
    De bonifade had marker duke erop.

Dan de dynastar cham. Goed maar niets vergeleken met de vorige pro rider modellen. De cham is slappe noodle geworden. Jammer genoeg.
    + super kras gevoelig. Top sheet is niets waard. Puur plastiek gevoel.

De camox had ik het meest van verwacht. Helaas de minste vond ik. Super flappy! Weinig grip. Misschien veel beter in pow maar te weinig kunnen testen.

Dit waren mijn bevindingen. For what it's worth.
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • Alexx2
    Beginner
    Alexx2 op 22 janvier 2013 · 19:01
    @pilotjoe

Dus Cham is een slappe hap .. ? Jammer voor Dynastar, gehele Legend serie is naar de klootten dus ...

Je bent jong voor een klassiek / old-skool skiër zeg! Wel gaaf 😉

Even mijn mening: ik ben zeer trouw mijn old-skool ski stijl. Daarom voldoen toch de meeste skies mij niet.

Mijn huidige No.1 set is toch de oude Dynastar Legend Pro (race room).
    Stijf en zwaar. Ik heb nog geen betere ski gevonden.

Hoewel ... Salomon Shogun zijn zeer lekker en gemakkelijk om te skien vond ik. Redelijk stijf, zeer licht en veel 'pop' (dat mis ik bij LP's), makkelijk bochten te draaien ..
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 22 janvier 2013 · 19:40
    Ik was echt verwonderd van de dynastar cham. Echt Niet slecht maar die doet mij denken aan black diamond ski's. Super lichte tip. Niet echt gedempt. Ik was verwonderd.

Die kastle was echt top. Heeft ook traditionele camber. Maar die prijs...
  • Anon
    Tourist
    Anon op 22 janvier 2013 · 20:06
    Ik heb ook naar kastle gekeken voor precies zelfde doel, ski-alpinisme. Voor mij zou een mix tussen de FX94 en de TX97 ideal zijn. Ik wil de constructie van de FX en de Camber en dimensies van de TX... Jammer dat de Dyn. Cham niks vond, wel wat van verwacht... Onderste jongen staat op Dyn Cham 97 en wat hij doet valt wel aardig onder descriptie toch? Wordt als een van de beste steep skiers op het moment gezien. Meerdere first decents de afgelopen weken gedaan in Chamonix. Dat krijg je niet zomaar voor mekaar.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 22 janvier 2013 · 20:16
    Stijl en potentieel ijzig is geloof ik altijd vrij old skool 😃 .

Wel grappig dat Dynastar eerst heel lang aards conservatief was, nu doen ze eindelijk iets ''moderns'' , en nu willen ze weer wat ze tien jaar geleden maakten..

Die blizzard zal wel goedkoper zijn ( minder duur) als die FX 94 schat ik..

Dave Rosenbarger skied ook op die dingen dus het kan werken voor couloirs

😃.

Ik heb wel eens het twijfelachtige genoegen gehad om op old skool fisher hans kammerlander een piste af te dalen (core van piepschuim..). een extreme afdaling van zeker 15 graden stijl .. en het was F#kking eng. En daar hebben ze 8000 ders mee afgeskied.

Pierre Tardivel (.. ja die) skied met hele korte dynastar altitrail powders of altitrail Mythic light (Net als Remy Lecluse (rip) )

It's never the tools.. just the tool on the skies.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 22 janvier 2013 · 20:20
    @ r.e.q.u
    Ja mix zou mooi zijn. Daar heb je punt. Maarja allemaal om iets nieuws te verkopen de jaren nadien zeker...

Die jongen staat daar mooi en ik zou daar gerust ook kunnen staan 😃, skiën is iets anders. Zelfs op de dynastar cham. Maar na 2 dagen erop geskied te hebben, kan ik gerust zeggen dat ik elk jaar nieuw paar dynastar cham zou nodig hebben. Bij ski alpinisme wordt al snel eens rotsen geraakt bij klimmen en afdalen. Echt broos stuff. De verhuurder zei zelf dat ze heel gevoelig zijn.

Misschien verkeerd uitgedrukt. Grip is er zeker en vast maar niet zoveel als de kastle. Gewoon hele verandering voor mij vergeleken met vorige dynastar models
  • Anon
    Tourist
    Anon op 22 janvier 2013 · 20:21
    Die blizzard zal wel goedkoper zijn ( minder duur) als die FX 94 schat ik..
    Dave Rosenbarger skied ook op die dingen dus het kan werken voor couloirs
    😃
    ) jriph op 22 jan. 2013 20:16

Die hebben wel tail rocker en dat vind ik nou niet zo chill als het steil is...
    Coomback heb ik ook naar gekeken maar is wel Cap, thanks voor dat uitwijzen jriph, en schijnt merkbaar minder torsional stijf te zijn dan bijvoorbeeld de sidestash, die wel sidewall heeft.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 22 janvier 2013 · 20:26
    Die tailrocker stoorde mij niet bij die bonafide. Echt goed gemaakt spul.

Maar om diezelfde reden dat jij zegt, wil ik voor die kastle gaan. Misschien 2dehandsje... Maar very long shot dat!
  • Anon
    Tourist
    Anon op 22 janvier 2013 · 20:29
    @pilotjoe Over de bases kan ik niks zeggen moet ik je woord voor nemen, daar heeft die jongen ook geen last van. Die heeft vast nog wel wat extra setjes van Dynastar gekregen. Geloof me ik heb genoeg coreshots gehad tijdens het afdalen en nog steeds een rots afdruk in belag staan van het klimmen van twee weken geleden, Black Diamond bases zijn ook niet echt heel durable... Doelde meer op het feit dat je het zo'n slappe ski vond.

Heb ook gekeken naar tweede hands setje Kastles maar is inderdaad long shot. Ik heb er nog aan gedacht om te vragen of ze geen setjes verkopen met cosmetische productie foutjes zoals whitedot bijvoorbeeld doet.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 22 janvier 2013 · 20:33
    Sorry ik had maar helft van je bericht gelezen.

Ja ik vond ze slapper. Maar dat is persoonlijk. Ik heb liever iets stijver. Ander personen skiën beter op "slappere" ski's. En velen daarvan skiën veel beter dan mij. Dus ik snap de rest ook wel.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 22 janvier 2013 · 20:59
    Die rocker/ splay achter zou je moeten proberen, maar ik begrijp je skepsis. Als die zo minimaal is dan denk ik dat je er alleen voordeel van hebt omdat je makkelijker je tail loshebt zonder dat je blijft hangen.

kastle gebruikt kopen is heel moeilijk , heb ze in cham wel eens gezien (fx88 geloof ik) maar dan moest het nog steeds echt wat kosten. Naar wat ik gehoord heb van een vriend zijn ze wel heel degelijk, dat doorzichtige stuk is ook bombproof. Maar het is wel heel veel geld. maar als ze het lang doen valt het wel weer mee,

torsional stifness is wel een belangrijk punt. dat hebben ze bij whitedot wel voor elkaar. Die ik heb hebben allemaal geen of vrijwel geen camber maar grip op ijs is prima ( niet prima voor een ski van 120 of 128 breed maar gewoon goed).

ik wacht dus met smart op die Ranger, die is in carbonlite versie lichter (en nog duurder...zelfs met veel korting wordt dat slikken).

Een sidestash is wel een heeel stuk goedkoper te krijgen (maar ook wel redelijk zwaar, en wellicht iets te stijf all over)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 22 janvier 2013 · 21:40
    Ha! Heb vandaag de 13/14 Whitedot Ranger binnen gekregen waar jriph het over had, zowel de standaard als de carbonlite versie in 177. Heb net de bindingen erop gezet en ze gaan mee naar Nendaz, waar ik ze even goed aan de tand ga voelen! Deze zijn speciaal ontwikkeld voor steil en couloir.

Heb nog meer skis bij me dus er zullen dus wat mede cursisten (mits niet te grote schoenmaat want er zitten tourbindingen op) mee kunnen testen!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 22 janvier 2013 · 23:06
    is ie rood ?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 22 janvier 2013 · 23:23
    is ie rood ? jriph op 22 jan. 2013 23:06

Yep, knalrood. En de carbonlite is antraciet met rode dots.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 22 janvier 2013 · 23:26
    Zo dus:
  • robbie
    Expert
    robbie op 23 janvier 2013 · 09:37
    stockli..... jriph op 22 jan. 2013 23:06
    Ik heb ook nog een paar Stormrider DP Pro staan. Heb er nog nooit op geskied, er zitten geen bindingen erop. Ik vraag me af of het de moeite waard is ze te gaan gebruiken in het voorjaar, voor couloirtjes dus. Wat is jouw ervaring met deze Stockli balken? Ski je er nog op, of is het eigenlijk gewoon leuker met een moderner skietje met een beetje rocker?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 janvier 2013 · 10:03
    Zo dus:
    skiester op 22 jan. 2013 23:26

ziet er mooi uit. Zou het ook zo te skien zijn?
    Toerisski
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 janvier 2013 · 12:21
    "Zou het ook zo te skien zijn?"

Hoe bedoel je? Of het mooi te skien is? Volgens Eva Walkner iig wel.. Ik ga het volgende week proberen in Nendaz... Radius 28 meter geloof ik, ik ben benieuwd!

Heb trouwens ontdekt dat er wel een beetje camber in zit, miniscuul maar ze liggen niet zo plat tegen elkaar als de redeemers.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 23 janvier 2013 · 12:29
    1 normaal 1 carbon waarschijnlijk toch andere buiglijnen
    Toerisski
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 janvier 2013 · 14:24
    Ah zo! In principe zou het moeten kunnen want de carbon moet net zo skien als de niet-carbon, maar dan lichter. Ik denk toch niet dat ik dat ga proberen!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 23 janvier 2013 · 21:03
    Ik heb nooit stoekli gehad: kon ze proberen, maar een jaren 90 ski met de flex van een spoorbielsje ( waren ook nog eens de 194 DP+) leken mij toen niet echt een winnaar. En ik was happy met mijn K2 AK Lawnchairs ( voor die hele quiver ellende.. 😃 ) en had ook geen stoekli budget

Maar als je een normale maat hebt ( 184 of zoiets) zou ik daar zeker eens een binding op zetten en ze gaan proberen .
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 23 janvier 2013 · 21:39
    [marktkoopman modus ]
    heb er nog een paar rondzwerven; dp pro's van paar jaar terug,
    flex vond ik (met een 90 kg meevallen ), maar mogen de deur uit dus doe een bod 😉

[marktkoopmanmodus uit]
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 28 janvier 2013 · 20:56
    Dank u allen! Maar deze heeft zijn ski gekocht.
    Ik heb 2dehands setje kastle fx 94 met salomon z12 erop gekocht! Bedankt voor alle hulp.
    Nu nog toerbinding voor erop en mijn ideale ski! Liefst marker f12 of duke!

Grts pilot Joe!
  • Anon
    Tourist
    Anon op 29 janvier 2013 · 19:19
    Dank u allen! Maar deze heeft zijn ski gekocht.
    Ik heb 2dehands setje kastle fx 94 met salomon z12 erop gekocht! Bedankt voor alle hulp.
    Nu nog toerbinding voor erop en mijn ideale ski! Liefst marker f12 of duke!
    Grts pilot Joe! pilotjoe op 28 jan. 2013 20:56

Waar heb je ze gevonden en hoeveel waren ze als ik mag vragen?
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 29 janvier 2013 · 19:42
    Goeie vriend die in Duitsland woont had advertentie in skiwinkel gezien. Dus puur geluk. 400€ was de prijs. Met compleet groot onderhoud. Base, kanten... Alles goed. Wel krasjes op top sheet maarja...
    Ik vond ze nergens op internet 2dehands... Sorry.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 29 janvier 2013 · 21:24
    bummer, kan er ook geen vinden namelijk..
  • jriph
    Tourist
    jriph op 29 janvier 2013 · 22:23
    Je kan ook naar alternatieven kijken. een paar tweedehandsjes van Kaestle is moeilijk. Het is niet een massa producent zoals k2

Aux vieux campeur heeft elan 999 voor 391,30 (181) ( wel vrij zwaar @ ~4 kg)

En de Elan Himalaya ziet er ook wel interessant uit @ 1400 gram 97 breed. En gewoon 480 euro ( zonder korting!) dus geen 1000,-

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro