Tour F12 bindingen op welke ski?

• bengt
    Beginner
    bengt op 16 décembre 2013 · 22:52
    Dit jaar besloten om te gaan touren, beginnen met die mooie toppen die net buiten het resort liggen en mogelijk richting een hutten-tocht. Het gaat om de down, en flink stampen naar boven is geen probleem (fitter worden wordt moeilijk). Maar waar wil ik mee gaan stampen? Wat is wijsheid?

Ski's:
    - Icelantic Gypsy (152x125x147)
    - Dynastar Legend 8800 (117x89x104)

Ben ik knettergek als ik deze bindingen op mn Gypsy's monteer, adviseerd men om een in-between ski aan te schaffen of... ?

Dank voor de input!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 16 décembre 2013 · 23:23
    Coole plannen! Touren kan op alle ski's alleen op sommige wordt het makkerlijker/leuker om omhoog te lopen.

Het ligt vooral aan hoe lang je touren zijn en in wat voor condities je dat gaat doen. Touren op brede ski's gaat prima zolang de condities goed zijn (lees poeder). Zodra de ondergrond hard/ijzig is wordt het een stuk minder leuk met je 125 onder de voet. Stel je maar eens voor hoe het voelt om een helling te traverseren op allen je kanten. Ook zijn stijgsporen in de alpen vaak niet zo breed.

Waarom geen tourbindingen op je Dynastars zetten? Dit is een goede optie als je alleen gaat touren als er rond de gebieden geen pow meer te vinden is.
  • bengt
    Beginner
    bengt op 18 décembre 2013 · 14:57
    Hmm thanks voor de input, ik twijfel nog steeds erg maar dat komt omdat ik nog twijfel over de precieze plannen. Op het moment neig ik naar ze te zetten op de Gypsy's zodat ik rondom gebieden net iet wat meer reikwijdte heb. Aan de andere kant tzt wil ik waarschijnlijk wel langer en verder touren met wisselende omstandigheden..

4 Januari vertrek ik voor een maand richting de Alpen (roadtrippend) of wat verder als dat moet, zolang er maar poeder te skien valt. Dat is dus het plan, wat stel je dan voor?
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 18 décembre 2013 · 16:24
    Ga je alleen roadtrippen of met nog iemand of meerdere personen?
    Wat is hun setup?
  • bengt
    Beginner
    bengt op 18 décembre 2013 · 16:46
    Met z'n 2, ander heeft een splitboard
  • CPet
    Advanced
    CPet op 18 décembre 2013 · 16:48
    Ik heb zelf de Kastle FX104 met Tyrolia Adrenelin bindingen gekozen. Kom van wat smaller af maar wilde wat breder. Heb wel gezocht naar een ski met camber en early rise tip zodat ik inderdaad maximaal grip kan hebben op ijs en in coilers. De Adrenelin omdat ik een meer ski dan tour setup wilde. Ik ben zelf 185cm en heb de ski op 184cm dit i.v.m. met dat je geregeld ook krappe ruimtes en turns moet maken. Vorig seizoen heb ik het op de Scott venture gedaan. Ging ook wel ok alleen vond ik het met snelheid niet stabiel. Dit mede door de rocker in de tip. Niet mijn keuze dus. Het nadeel van old school is wel dat het zwaarder skiet doch heel stabiel. Om te zeggen skies voor mannen met benen. Ik zou inderdaad ook de Dynastar pakken in jou geval. Blijft een top ski!
    Let the snow come!
  • bengt
    Beginner
    bengt op 18 décembre 2013 · 21:26
    @CPet De Dynastars zijn maar 168cm en ik ben ook 185cm vandaar dat ik twijfel.. Old school is leuk en aardig maar valsspelen en makkelijk poeder rijden is toch wel een pre!

Denk vooral aan de duurzaamheid, mogelijk de tour bindingen uiteindelijk op een andere ski zetten en vervolgens de Jesters terug op de icelantic maar dat is natuurlijk niet bevorderlijk..
  • CPet
    Advanced
    CPet op 18 décembre 2013 · 22:10
    @brengt, das inderdaad kort. Ik zou kijken of er een setje voor weinig op de kop te tikken is. Even bij MK aan gaan hebben nog enige uitverkoop. Jester zou ik op de icelantic laten. Ik heb zelf een set Rossi S7 met vaste binding voor als er echt vers valt en je niet te veel hoeft te zoeken. Nou succes met je oplossing.
    Let the snow come!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 19 décembre 2013 · 04:01
    Down countdown 6
  • CPet
    Advanced
    CPet op 19 décembre 2013 · 10:08
    @mhilberts, is inderdaad een mooie ski. Heb ik naar gekeken doch moeilijk verkrijgbaar. Is wel good size, camber, Rocker en licht. Lengte ook ok....
    Let the snow come!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 19 décembre 2013 · 11:54
    @Cpet,

Deze skis zien toch niet moeilijk verkrijgbaar? Je kunt ze alleen maar op 1 plek bestellen, namelijk de website van down zelf.
    Je kunt Simen en Geo (de eigenaars) ff mailen, krijg je gelijk antwoord.
    Ik heb zelf een CD7 en er Guardians op gezet, ga ze dit weekend even proberen...
  • CPet
    Advanced
    CPet op 20 décembre 2013 · 00:35
    @mhilberts, ik koop het liever in NL bij mk of swing. Als er dan wat is of iets anders wil kan ik terug. Dat is mijn rede. Kastle heb ik bij mk geregeld. Moesten ze bestellen en dat kon. Doen ze allemaal correct. Is gewoon persoonlijke keuze van mij.
    Let the snow come!
  • bengt
    Beginner
    bengt op 20 décembre 2013 · 13:25
    hier op wepowder staat een 4frnt EHP 186, ik denk erover om deze aan te schaffen. Nog steeds een zware setup maar scheelt niet zo veel met de kastle of CD6 .. Goede keuze?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 21 décembre 2013 · 15:07
    als je alleen topjes wilt doen net buiten het skigebied moet je niet te veel na gaan denken over gewicht, dat akn altijd later nog. zelfs als je wat verder wilt is gewicht nog steeds niet een issue. Als je je daar zorgen over maakt dan zou ik een andere binding en skischoenen adviseren en begint een Legend 8800 in168 qua gewicht ook erg aantrekkelijk te zijn....
    of Skitrab volare of een la sportiva 105 als je wat breder wilt.

Persoonlijk vind ik de EHP te breed voor een (1e) tour setup. Zou kijken in de cat. 98 - 108 onder de voet. Als je serieus over de EHP nadenkt kan je ook wel je gypsies bombarderen tot tourpaar is een stuk goedkoper want die heb je al.
    Toerisski

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro