Jouw schep of mijn schep?

• boris
    Beginner
    boris op 18 oktober 2014 · 20:53
    Een paar jaar geleden ging ik skien met een groep met een gids. Er waren twee mensen bij die de avond van te voren beiden een schep en sonde hadden gekocht. Zo'n plastic schep en een te korte sonde. Ze grapten zelf al dat ze niet verwachten dat die schep het zou houden dus dat ze hoopten niet in een lawine te komen. Pas later realiseerde ik me dat ze grapten over mijn leven. Als zij in een lawine terecht zouden komen zou ik ze uitgraven met mijn dure en degelijke schep. Als ik pech zou hebben zou ik overgeleverd zijn aan hun waardeloze materiaal. Sindsdien twijfel ik wel eens of het niet beter zou zijn om materiaal om te wisselen voor het skien. Jij investeert dan in het materiaal waarmee je zelf gered wilt worden. Is dat een plastic schep, dan is dat je eigen keuze. Niet echt praktisch natuurlijk. Maar goed...
  • MTV
    Beginner
    MTV op 18 oktober 2014 · 21:05
    Streng selecteren van maten lijkt me het devies. Jokers die je ter plekke opscharrelt zijn dan niet degenen met wie je op avontuur wilt gaan. Ik neem aan dat met de plastic schep ook dito vaardigheden meekomen.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 18 oktober 2014 · 21:12
    wat is een te korte sonde? eentje van 1.80 meter? want 2.40 meter is de norm? Want als jij 2.20 meter diep ligt, en zij kunnen je niet sonderen, dan is dat de reden waarom jij er onder blijft liggen, maar met een langere sonde was je gered geweest? Mwah...

de beste schep is degene die in de handen zit van een persoon die weet wat ie er mee moet doen. zelfde geldt ook voor sonde en pieper...

Just my 2 cents...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 18 oktober 2014 · 22:14
    @MDA dat van de beste schep en persoon die... Dat is onzin. Lawine brokken zijn hard als beton. Daar kun je met vaardigheden niets aan doen. Dan mag je hopen dat de schep van luchtvaart alu is en de persoon in kwestie conditie heeft.

Dat een sonde bij voorkeur langer is komt omdat de sonderende mens niet telkens op zijn knieen wil zitten om die 2 meter te halen. Als je anderhalve meter diep wil sonderen is 240 echt het minimum want dan zit er nog maar 90 cm boven de grond. Dat haal je staand nog net.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 oktober 2014 · 22:59
    Je kan de officiële scheppentest doen voordat je naar boven gaat. Dat is net zoiets als een piepercheck, maar dan heel anders.

Het gaat zo:

Je kiest een buddy en neemt ongeveer een meter afstand. Hou je schep met het blad voor je edele delen.
    Je buddy pakt nu zijn schep, haalt vol uit, en raakt het blad van jouw schep op het midden van de schep die je voor je reproduceer orgaan hield. Skiers kunnen dit ook met een welgemikte skischoen doen.
    Als je buddy nu geluidloos kronkelend in de sneeuw ligt en er komen tranen uit zijn ogen, dan gaat hij niet mee naar boven. Als hij vloekt en een beetje huppelt, dan zit je goed en kan de dag beginnen.
    splitfest.nl
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 18 oktober 2014 · 23:32
    @ieism +1
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 oktober 2014 · 02:04
    dat is inderdaad zoiets als de piepertest... nagenoeg hetzelfde... 😀
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 19 oktober 2014 · 07:04
    @ieism JIJ organiseert dit jaar het "SCHEPPENFEST" !!! Dan mag in de duinen (dat kronkelt zachter) ; maar als organisator mag jij als eerste jouw schep houden 😃 😃 Goed plan !
    sbs roelz
  • psd
    Tourist
    psd op 19 oktober 2014 · 14:40
    Dit is nou precies mijn gedachten. Denk eens aan je pieper jij een 3 antenne ding waar je mee overweg kan en de andere zo'n gele ortovox met oordopjes..... Lastig dit soort keuzes.

Eigenlijk moet je eerst naar een oeffen veldje voor je het terrein ingaat dat weetje wie er met je mee zijn.....
    Maar wie doet dit!!!!!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 oktober 2014 · 18:03
    Ik heb een twee antenne pieper en een plastic schep van orthovox. En ook een sonde van 1.80m. En 16 jaar ervaring off piste. Ik heb ed toeren gedaan in de Alpen. Mag ik nu wel of niet mee?

En ik zou niet eens jou pieper of schep willen, want ik ken mijn materiaal uit mijn hoofd en kan het met mijn ogen dicht bedienen...

Het is allemaal geneuzel in de marge dit. Er zijn hordes mensen die zonder schep, sonde en pieper pff piste gaan. Van de mensen die wél met die drie op stap gaan, is er een deel die te weinig kennis of van de bergen of van het materiaal heeft. En dan zijn er mensen met kennis, materiaal, ervaring, maar helaas een plastic schep... Nee. Dat gaat het verschil maken in termen van veiligheid pff piste.

Begrijp me niet verkeerd: als je nu nieuwe spullen koopt, koop vooral de beste schep en pieper. Bespaar er niet op. Maar ga niet in een keer roepen dat al het materiaal dat niet de laatste evolutie heeft meegemaakt meteen de prullenbak in kan, net als het gezelschap dat het bij zich draagt.

In het verhaal van de toptopicstarter maak ik mij meer zorgen om de ogenschijnlijke onervarenheid en te laag begrip van het risiconiveau van de sujetten in kwestie dan om het materiaal van de schep.

Dat was mijn input. En onthoud: als je twee meter diep ligt in lawinesneeuw, is het sonderen alleen maar nuttig om de plek te markeren waar straks de heli moet landen om je lichaam op te halen. Kut maar waar...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 19 oktober 2014 · 21:39
    Volgens mij is in ieder geval de kwalieit van de schep absoluut een probleem. Met 30 jaar ervaring en een schitterende scheptechniek, maak je een plastic schepje simpelweg stuk in betonharde lawinesneeuw. Als je daarmee nog geen deuk in.. de sneeuw maakt dan faalt je reddingsactie geheid. T is geen verschil tussen `oke kwaliteit` en `goede kwaliteit`, maar tussen `niet werkend` en `wel werkend`. Plastic schepjes zijn voor schansen bouwen. Dat is hoe ik het zie.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Constant
    Beginner
    Constant op 19 oktober 2014 · 22:59
    Gewoon een privégids huren, hoef je je niet te ergeren aan groepsleden (al dan niet voorzien van plastieke scheppen).
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • boris
    Beginner
    boris op 19 oktober 2014 · 23:00
    @MDA Je hebt helemaal gelijk dat uitwisselen van materiaal een slecht idee is dus dat noemde ik al onpraktisch in mijn eerste post. Maar die plastic schep ga je mijn leven niet mee redden. Een lawine bestaat uit ijs, stenen en andere rommel. Al heb je 36 jaar ervaring, daar is plastic echt niet tegen opgewassen. Het gaat hier niet om mij maar uit respect voor je ski maatjes zou je wel eens moeten nadenken over een betere schep dan.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 20 oktober 2014 · 00:52
    @constant; beter heeft die gids dan alsnog een ijzeren schep, anders zal ook hij je leven niet redden 😉.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Constant
    Beginner
    Constant op 20 oktober 2014 · 06:53
    Altijd uitkijken bij budget gidsen 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • evan
    Advanced
    evan op 20 oktober 2014 · 07:32
    Altijd uitkijken bij budget gidsen 😃 Constant op 20 okt. 2014 06:53Bij EasyGuide (te herkennen aan de oranje pakken) kun je tegen betaling de bagage van de gids upgraden.
    - Aluminium schep ipv plastic schep: €10
    - Sonde 240cm ipv sonde 180cm: €5
    - 3-antennepieper ipv 2-antennepieper: €20
    - Airbag: €40
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 20 oktober 2014 · 08:07
    Bij plasticguides.co.uk (te herkennen aan de transparante pakken) kun je opblaasbare gidsen huren. Ze nemen wel vaak de korste weg naar beneden dus enkel voor gevorderden.. Zijn 100% veilig en veel goedkoper dan echte gidsen. Daarnaast vertellen je zou niet constant wat je moet doen! Je krijg er gratis een plastic schep en een playskool pieper bij. Echt een aanrader
  • MDA
    Advanced
    MDA op 20 oktober 2014 · 10:24
    [mention="/profile/26394"][mention=26394]@MDA[/mention][/mention] Je hebt helemaal gelijk dat uitwisselen van materiaal een slecht idee is dus dat noemde ik al onpraktisch in mijn eerste post. Maar die plastic schep ga je mijn leven niet mee redden. Een lawine bestaat uit ijs, stenen en andere rommel. Al heb je 36 jaar ervaring, daar is plastic echt niet tegen opgewassen. Het gaat hier niet om mij maar uit respect voor je ski maatjes zou je wel eens moeten nadenken over een betere schep dan. boris op 19 okt. 2014 23:00

A) de meeste, verreweg de meeste lawines zijn afschuivende platen sneeuw. Daar zitten meestal geen stenen in. Dat veranderd sterk met het voorjaar waar je vaak lawines hebt die opde grondlaag beginnen
    B) hoe gecompacteerd de lawinesneeuw is, hangt sterk af van het terrein, de grootte van de lawine, en op wat voor hellingvlak, en met welke lengte het tot stilstand is gekomen.

Dus ja, er zijn lawines met steen en ook lawines zo hard als ijs. Maar als je daarin vast zit geef ik jouw alu schep ook niet veel kans. Dan heb je een stalen schep met houten hendel nodig en die draag jij ook niet mee...

Denk eens na: Ooit, lang lang geleden, zeg in 2004, had werkelijk niemand een alu schep en iedereen een plastic schep. En toen had niemand een 3-antenne pieper. En toen, zijn er volgens jou 0 mensen levend uitgegraven want alle scheppen braken zodra ze maar naar een lawine keken... ik dacht het niet...

Dus ja, een metalen schep is beter. Nee een plastic schep is niet een waardeloos ding die nooit iemand zal redden. Zelfde geldt voor een orthovox F1. Ik durf zelfs te beweren dat er meer mensen uitgegraven zijn dmv een plastic schep en F1 dan door alle metalen scheppen en 3-antenne apparaten bij elkaar. Over een paar jaar zal die statistiek wel andersom zijn, maar dat maakt de oudere spullen niet instant waardeloos.
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 20 oktober 2014 · 10:33
    @MDA Uiteraard heb je gelijk dat de wat oudere spullen niet meteen volledig waardeloos zijn. Toch heb ik ook mijn plastic schep in de vuilemmer gesmeten en er een stevige metalen schep voor in de plaats genomen. Ik zou nu ook niet meer dagelijks een auto rijden zonder airbags, ook al is die auto verder nog tiptop in orde. Als het beter en veiliger kan, is dat imho altijd de moeite waard.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 20 oktober 2014 · 10:34
    @MDA klopt, maar ik heb toch liever dat mijn maatjes twee tientjes meer uitgeven voor een alu exemplaar, is een verwaarloosbaar bedrag op een trip/je totale uitrusting.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 oktober 2014 · 10:41
    Interessante discussie. Menno Boermans is binnenkort weer in Nederland (7 november tijdens het FFF en 14 november geeft hij een Masterclass). Ik zal eens proberen of hij wat licht kan werpen op bovenstaande discussie. Vandaag geeft hij al wat tips: http://wepowder.nl/weblog/5367/Eerste-Hulp-aan-Lawineslachtoffer...

Het zijn nog niet de antwoorden die jullie zoeken, maar ik ben ook wel benieuwd. Even terug naar het startpunt. @MDA beschrijft dat treffend: 'In het verhaal van de toptopicstarter maak ik mij meer zorgen om de ogenschijnlijke onervarenheid en te laag begrip van het risiconiveau van de sujetten in kwestie dan om het materiaal van de schep.'

In de laatste alinea van het artikel '76 doden door lawines in de Alpen' (http://wepowder.nl/weblog/5358/76-doden-door-lawines-in-de-Alpen...), stel ik de vraag 'Maar helpt onderwijzen en voorlichten wel?'. Ik ben benieuwd wat jullie daarop te zeggen. Zowel primaire niet onderbouwde reacties als cijfermatig verrijkte reacties zijn van harte welkom.
    May the powder be with you.
  • boris
    Beginner
    boris op 20 oktober 2014 · 11:00
    @meteomorris & @MDA: je hebt liever iemand met goeie kennis van zaken dan een noob. Dat staat vast en zijn we het over eens. Maar er is wel een ondergrens aan wat je mag verwachten van het materiaal wat ze bij zich hebben. Dat lijkt me toch redelijk? Als jij 40 jaar ervaring hebt en een soeplepel in je zak en je zegt 'het komt wel goed' dan voel ik me toch niet veilig.

Maar, don't take my word for it. Een google search voor 'plastic shovel' en dan de eerste 3 resultaten:

"plastic just doesn't have the debris-penetration of metal-bladed shovels."
    http://beaconreviews.com/transceivers/Shoveling.asp...

"Why Metal Avalanche Shovels are Essential When Seconds Count"
    http://www.genuineguidegear.com/life/blog/g3/why-metal-avalanche-shove...

En dit verhaal beschrijf exact wat ik bedoel in mijn originele post:

"“I will trade you shovels.”
    Those are the words you do not want to hear when you show to the trailhead with your riding or skiing partner. Those five words imply that you have an inferior avalanche (avy) shovel, and the logic being that if they become buried in a slide, you will have the proper tools to rescue them.. On the other hand, the inferior avy shovel you traded with your partner is now your life line…"

Check:

"in no circumstance will a plastic or composite shovel be ideal, it’s just not worth it. If you show up with a plastic shovel at the trailhead, your partner will likely want to trade with you."
    http://snowboardmountaineer.com/review-voile-avalanche-shovels/...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 oktober 2014 · 11:30
    @boris,

Helemaal eens. Volgens mij deelt ook iedereen je mening hier dat een goede sterke schep beter is dan een zwakke schep.

Maar wat is een goede schep? Er zijn zelfs metalen schepjes die slecht uit de test komen.
    In 2011 is daar al een interessant forumtopic over gestart: http://wepowder.nl/forum/topic/31039 op basis van deze test: http://www.avalanche.ca/adx/aspx/adxGetMedia.aspx?DocID=5c956bbb-c147-...

Ik denk dat deze skier blij was dat er een schep in de groep was. Ook al was deze plastic (6.06 min):

Maar even zonder gein. Heeft iemand voor mij een test die laat zien dat plastic (polycarbonaat) het zoveel slechter doet dan metaal?

Weet ook iemand welke merken er nog polycarbonaat in hun assortiment hebben?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 oktober 2014 · 11:37
    @Erwin, je zit al in Kaprun waarschijnlijk... maar wat hebben we nodig om een goede test op te zetten voor scheppen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 20 oktober 2014 · 12:02
    @meteomorris zo'n vraag kun je ook aan @MDA stellen... 😉

Sowieso: van de scheppen die je gaat testen in ieder geval genoeg exemplaren.

Dan zou ik zelf een of meerdere testopstellingen bouwen die bepaalde belastingen nabootsen (deel van blad inklemmen en steel belasten, gehele schep met bladuiteinde en hoge snelheid tegen een hard oppervlak rammen, uiteinde van blad op hard uiteinde ondersteunen en een belasting op het blad naast de steel). Meerdere scheppen van hetzelfde model dezelfde test laten doorstaan geeft inzicht wat precies de uitkomst van je meting is: gaan ze allemaal zo snel kapot, hoe groot is de spreiding daarin, etc..

Dan heb je dus ook de heel andere benadering: geef een groep mensen scheppen en kijk wie zijn schep heel houdt. Ik krijg alleen een beetje kriebels bij dit soort onderzoek, omdat het niet echt mijn manier van is. Er zijn dan een heleboel parameters en misschien zie je er wel meerdere over het hoofd. Bijvoorbeeld: een skier met zijn harde skiboots vs. een snowboarder met softboots die beiden met hun voeten op hun schep lopen te stampen om hem de sneeuw in te krijgen.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 oktober 2014 · 12:05
    [mention="/profile/4074"][mention="/profile/4074"]@boris[/mention][/mention],

Maar even zonder gein. Heeft iemand voor mij een test die laat zien dat plastic (polycarbonaat) het zoveel slechter doet dan metaal?
    [/post]

Al wat ouder en ik kan hier geen PDF laden. Maar in het februari nummer 2007 van alpin.de staat de Schaufeltest: "Lawinen-Schaufeln Gute und böse Überraschungen".

Geen enkele kunststof schep komt door de test. Diverse bekende merken alu scheppen trouwens ook niet.

De BCA Traverse EXT die als Apin Tipp werd aangemerkt is later, toen BCA met nieuwe modellen kwam, ook onder andere merknamen op de markt gekomen.

In 2014 hebben ze bij alpin.de een nieuwe test gedaan met de modellen die nu op de markt zijn
    http://fotogalerien.alpin.de/slideshow/thema/500099/cat/501324/motiv/5...

Daar zit geen kunststof meer tussen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 oktober 2014 · 12:24
    @Mars, tof. Precies wat we zoeken. Mail me anders die pdf. Dan ga ik ermee aan de slag.
    morris apestaartje wepowder punt nl
  • coen
    Advanced
    coen op 20 oktober 2014 · 12:31
    [mention="/profile/4074"][mention="/profile/4074"][mention=4074]@boris[/mention][/mention][/mention],
    [/post]

In 2014 hebben ze bij alpin.de een nieuwe test gedaan met de modellen die nu op de markt zijn
    http://fotogalerien.alpin.de/slideshow/thema/500099/cat/501324/motiv/5...
    Daar zit geen kunststof meer tussen. Mars op 20 okt. 2014 12:05

Interessant dat de Deploy van BD hier een goeie recensie krijgt, als ik het me goed herinner werden in het verleden wel vraagtekens geplaatst bij de kromme steel...
    Earn your turns...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 oktober 2014 · 12:40
    Zit in de mail.

Het lijkt mij goed hier een overzichtje van de resultaten uit de diverse testen te zetten.

Ik heb ze niet meer. Maar er circuleert op het www ook een test waar de BD deploy door de mand valt.
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 20 oktober 2014 · 12:42
    @boris Wat een verhaal zeg, Ik zal zeggen NON-go op zo'n verhaal. zeker als ze er nog is over grappen.

@ieism HAHA goede scheppentest 😃

Alleen waar het nu verder overgaat de schep van @MDA : Hij geeft aan dat het een zeer goede schep is. Ik krijg de indruk dat andere aannemen dat het meer een kinderstrandschepje is.

Om meer op de feiten te komen zou je je schep kunnen meenemen naar FFF 😃
    Of misschien een foto posten (alleen soms zeggen plaatjes ook niet alles, maar dan hebben we wel een helderder beeld ervan).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro